[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.
: 17 gru 2014, 19:15
Na prośbę jednego użytkownika, napisałem poradnik jak ustawić zapłon. Pisany dosadnie starając się nie pozostawiać żadnych niedomówień.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.