[b4 2.0 ABT] Modyfikacje - projekt hybrydy ABT+ABK
: 21 cze 2010, 19:59
Moj ABT dostal ostatnio kompletna zregenerowana glowice ale dalej cos delikatnie terkoli z dolu silnika na zimnym i jest ono narastajace wraz z przyspieszaniem zaplonu. Obstawiam jakies luzy w ukladzie korbowym...
W aucie konczy sie sprzeglo, juz mocno szarpie. Fajnie by bylo zrobic wszystko za jedym razem, zamiast zwalac skrzynie do wymiany sprzegla wyjac caly silnik i zreanimowac dol silnika.
Auto uzywam codziennie i chcial bym uniknac dlugich przestojów wiec rozwazam opcje zakupu calego drugiego dolu i podmianka aby nie rozciagac calej operacji w dlugim czasie.
Tutaj zapalilo sie swiatelko, ze przy okazji mozna by bylo wzmocnic ta konstrukcje.
Z tego co sie zorientowalem to doly silnika sa prawie identyczne ABT,ABK i ACE. Dwa ostatnie posiadaja inna magistrale olejowa, dodatkowe natryski na tloki. Wszystkie trzy silniki posiadaja jednakowa uszczelke pod glowica wiec teoretycznie mozna tutaj zamieniac glowice z blokami w dowolnej konfiguracji.
ABT jest jedostka odprezona i posiada stopien sprezania 8,9 natomiast ABK 10,4
3 lata temu posiadalem polo 86c2f z silnikiem 1,3 3F 75KM gdzie zrobilem swap na blok 1.6 ABU 75KM + plaska bez komor spalania glowica z 3F (miala wieksze zawory od glowicy 1.6).
pod glowice trafily 2 uszczelki pod glowice i przekladka stalowa 3mm. Pierwsza opcja byla z jedna uszczelka i bez przekladki ale po odpaleniu tloki spotykaly sie z glowica dlatego silnik zostal odprezony przekladka i druga uszczelka. Wynik z 75 seryjnych wyszlo prawie 88 czyli prawie o 17% wzrosla moc, z momentem podobnie. Wynik byl osiagniety na gazie - blos. Na benzynie hamownia pokazala to samo. Przypuszczam ze przy lepszym paliwie i wiekszych wtryskach na benzynie bylo by lepiej. Niestety nie pamietam jaki byl tam stopien sprezania. Cisnienie bylo ok 14-15.
Tym razem chcial bym osiagnac podobny efekt w ABT, koncepcja jest nastepujaca:
Kupic mocniejszy blok z ABK, rozebrac, pomierzyc, zalozyc nowe panewki i inne czesci o ile zajdzie taka potrzeba. Doprezyc silnik poprzez planowanie glowicy. Glowicy z ABT nic nie bedzie przy wiekszym stopniu sprezania obawiac sie mozna o dol silnika ale tu tez niema problemu. Dol ABK fabrycznie znosi stopien 10,4 wiec smialo mozna dojsc do tego wyniku planujac glowice i uzyskac fabryczna zywotnosc dolu jak w ABK.
Sa wzory na obliczanie mocy po podniesieniu stopnia sprezania.
http://www.grabowski.com.pl/stopien_sprezania.htm
Wg wzoru po podniesieniu stopnia sprezania do wartosci z ABK pownnismy uzyskac moc ok 112KM. Gdy podniesiemy stopien do 11 powinnismy uzyskac moc ok 122KM. Oczywiscie to wszystko to teoria i mozna wziasc na to lekka poprawke...
Uszczelka jest jednakowa dla ABK i ABT wiec niema obawy aby ja mialo wydmuchac.
Silniki ABT i ABK posiadaja jednakowej srednicy zawory, kanaly wydechowe tez, ssacych nie sprawdzalem.
Glównym paliwem napedowym jest LPG i mysle ze taka hybryda powinna smialo zniesc stopien sprezania 11 co zaowocowalo by moca ok 115-125KM. Gaz lubi wysoki stopien sprezania.
Na koniec mozna jeszcze sprawdzic roznice w walkach rozrzádu ABT/ABK.
Pozostaje kwestia obliczenia stopnia sprezania, w poprzednim silniku mierzylem pojemnosc komor spalania w tlokach oraz w glowicy przy pomocy cieczy.
Tloki ABT i ABK maja inny numer, napewno te z ABK sa chlodzone natryskiem oleju. Czy ktos jest mi w stanie sprawdzic lub wie czy tloki maja identyczne zlobienia komory spalania ?
Czy jest cos nie tak z kompatybilnosci a glowicy ABT z blokiem ABK a ja o tym nie wiem ?
Czy ktos moze podac stopien sprezania z ACE ? Edit: juz mam 10,8
Jezeli komus zalegaja jakies tloki z ABK i ABT i chcial by wspomoc projekt to byl bym wdzieczny :mrgreen: Pomogly by mi przy obliczaniu stopnia sprezania...
W aucie konczy sie sprzeglo, juz mocno szarpie. Fajnie by bylo zrobic wszystko za jedym razem, zamiast zwalac skrzynie do wymiany sprzegla wyjac caly silnik i zreanimowac dol silnika.
Auto uzywam codziennie i chcial bym uniknac dlugich przestojów wiec rozwazam opcje zakupu calego drugiego dolu i podmianka aby nie rozciagac calej operacji w dlugim czasie.
Tutaj zapalilo sie swiatelko, ze przy okazji mozna by bylo wzmocnic ta konstrukcje.
Z tego co sie zorientowalem to doly silnika sa prawie identyczne ABT,ABK i ACE. Dwa ostatnie posiadaja inna magistrale olejowa, dodatkowe natryski na tloki. Wszystkie trzy silniki posiadaja jednakowa uszczelke pod glowica wiec teoretycznie mozna tutaj zamieniac glowice z blokami w dowolnej konfiguracji.
ABT jest jedostka odprezona i posiada stopien sprezania 8,9 natomiast ABK 10,4
3 lata temu posiadalem polo 86c2f z silnikiem 1,3 3F 75KM gdzie zrobilem swap na blok 1.6 ABU 75KM + plaska bez komor spalania glowica z 3F (miala wieksze zawory od glowicy 1.6).
pod glowice trafily 2 uszczelki pod glowice i przekladka stalowa 3mm. Pierwsza opcja byla z jedna uszczelka i bez przekladki ale po odpaleniu tloki spotykaly sie z glowica dlatego silnik zostal odprezony przekladka i druga uszczelka. Wynik z 75 seryjnych wyszlo prawie 88 czyli prawie o 17% wzrosla moc, z momentem podobnie. Wynik byl osiagniety na gazie - blos. Na benzynie hamownia pokazala to samo. Przypuszczam ze przy lepszym paliwie i wiekszych wtryskach na benzynie bylo by lepiej. Niestety nie pamietam jaki byl tam stopien sprezania. Cisnienie bylo ok 14-15.
Tym razem chcial bym osiagnac podobny efekt w ABT, koncepcja jest nastepujaca:
Kupic mocniejszy blok z ABK, rozebrac, pomierzyc, zalozyc nowe panewki i inne czesci o ile zajdzie taka potrzeba. Doprezyc silnik poprzez planowanie glowicy. Glowicy z ABT nic nie bedzie przy wiekszym stopniu sprezania obawiac sie mozna o dol silnika ale tu tez niema problemu. Dol ABK fabrycznie znosi stopien 10,4 wiec smialo mozna dojsc do tego wyniku planujac glowice i uzyskac fabryczna zywotnosc dolu jak w ABK.
Sa wzory na obliczanie mocy po podniesieniu stopnia sprezania.
http://www.grabowski.com.pl/stopien_sprezania.htm
Wg wzoru po podniesieniu stopnia sprezania do wartosci z ABK pownnismy uzyskac moc ok 112KM. Gdy podniesiemy stopien do 11 powinnismy uzyskac moc ok 122KM. Oczywiscie to wszystko to teoria i mozna wziasc na to lekka poprawke...
Uszczelka jest jednakowa dla ABK i ABT wiec niema obawy aby ja mialo wydmuchac.
Silniki ABT i ABK posiadaja jednakowej srednicy zawory, kanaly wydechowe tez, ssacych nie sprawdzalem.
Glównym paliwem napedowym jest LPG i mysle ze taka hybryda powinna smialo zniesc stopien sprezania 11 co zaowocowalo by moca ok 115-125KM. Gaz lubi wysoki stopien sprezania.
Na koniec mozna jeszcze sprawdzic roznice w walkach rozrzádu ABT/ABK.
Pozostaje kwestia obliczenia stopnia sprezania, w poprzednim silniku mierzylem pojemnosc komor spalania w tlokach oraz w glowicy przy pomocy cieczy.
Tloki ABT i ABK maja inny numer, napewno te z ABK sa chlodzone natryskiem oleju. Czy ktos jest mi w stanie sprawdzic lub wie czy tloki maja identyczne zlobienia komory spalania ?
Czy jest cos nie tak z kompatybilnosci a glowicy ABT z blokiem ABK a ja o tym nie wiem ?
Czy ktos moze podac stopien sprezania z ACE ? Edit: juz mam 10,8
Jezeli komus zalegaja jakies tloki z ABK i ABT i chcial by wspomoc projekt to byl bym wdzieczny :mrgreen: Pomogly by mi przy obliczaniu stopnia sprezania...