Strona 1 z 16

[b4 2.0 ABT] Modyfikacje - projekt hybrydy ABT+ABK

: 21 cze 2010, 19:59
autor: PI7er
Moj ABT dostal ostatnio kompletna zregenerowana glowice ale dalej cos delikatnie terkoli z dolu silnika na zimnym i jest ono narastajace wraz z przyspieszaniem zaplonu. Obstawiam jakies luzy w ukladzie korbowym...
W aucie konczy sie sprzeglo, juz mocno szarpie. Fajnie by bylo zrobic wszystko za jedym razem, zamiast zwalac skrzynie do wymiany sprzegla wyjac caly silnik i zreanimowac dol silnika.
Auto uzywam codziennie i chcial bym uniknac dlugich przestojów wiec rozwazam opcje zakupu calego drugiego dolu i podmianka aby nie rozciagac calej operacji w dlugim czasie.

Tutaj zapalilo sie swiatelko, ze przy okazji mozna by bylo wzmocnic ta konstrukcje.
Z tego co sie zorientowalem to doly silnika sa prawie identyczne ABT,ABK i ACE. Dwa ostatnie posiadaja inna magistrale olejowa, dodatkowe natryski na tloki. Wszystkie trzy silniki posiadaja jednakowa uszczelke pod glowica wiec teoretycznie mozna tutaj zamieniac glowice z blokami w dowolnej konfiguracji.


ABT jest jedostka odprezona i posiada stopien sprezania 8,9 natomiast ABK 10,4

3 lata temu posiadalem polo 86c2f z silnikiem 1,3 3F 75KM gdzie zrobilem swap na blok 1.6 ABU 75KM + plaska bez komor spalania glowica z 3F (miala wieksze zawory od glowicy 1.6).
pod glowice trafily 2 uszczelki pod glowice i przekladka stalowa 3mm. Pierwsza opcja byla z jedna uszczelka i bez przekladki ale po odpaleniu tloki spotykaly sie z glowica dlatego silnik zostal odprezony przekladka i druga uszczelka. Wynik z 75 seryjnych wyszlo prawie 88 czyli prawie o 17% wzrosla moc, z momentem podobnie. Wynik byl osiagniety na gazie - blos. Na benzynie hamownia pokazala to samo. Przypuszczam ze przy lepszym paliwie i wiekszych wtryskach na benzynie bylo by lepiej. Niestety nie pamietam jaki byl tam stopien sprezania. Cisnienie bylo ok 14-15.

Tym razem chcial bym osiagnac podobny efekt w ABT, koncepcja jest nastepujaca:
Kupic mocniejszy blok z ABK, rozebrac, pomierzyc, zalozyc nowe panewki i inne czesci o ile zajdzie taka potrzeba. Doprezyc silnik poprzez planowanie glowicy. Glowicy z ABT nic nie bedzie przy wiekszym stopniu sprezania obawiac sie mozna o dol silnika ale tu tez niema problemu. Dol ABK fabrycznie znosi stopien 10,4 wiec smialo mozna dojsc do tego wyniku planujac glowice i uzyskac fabryczna zywotnosc dolu jak w ABK.
Sa wzory na obliczanie mocy po podniesieniu stopnia sprezania.

http://www.grabowski.com.pl/stopien_sprezania.htm

Wg wzoru po podniesieniu stopnia sprezania do wartosci z ABK pownnismy uzyskac moc ok 112KM. Gdy podniesiemy stopien do 11 powinnismy uzyskac moc ok 122KM. Oczywiscie to wszystko to teoria i mozna wziasc na to lekka poprawke...

Uszczelka jest jednakowa dla ABK i ABT wiec niema obawy aby ja mialo wydmuchac.

Silniki ABT i ABK posiadaja jednakowej srednicy zawory, kanaly wydechowe tez, ssacych nie sprawdzalem.

Glównym paliwem napedowym jest LPG i mysle ze taka hybryda powinna smialo zniesc stopien sprezania 11 co zaowocowalo by moca ok 115-125KM. Gaz lubi wysoki stopien sprezania.
Na koniec mozna jeszcze sprawdzic roznice w walkach rozrzádu ABT/ABK.

Pozostaje kwestia obliczenia stopnia sprezania, w poprzednim silniku mierzylem pojemnosc komor spalania w tlokach oraz w glowicy przy pomocy cieczy.

Tloki ABT i ABK maja inny numer, napewno te z ABK sa chlodzone natryskiem oleju. Czy ktos jest mi w stanie sprawdzic lub wie czy tloki maja identyczne zlobienia komory spalania ?

Czy jest cos nie tak z kompatybilnosci a glowicy ABT z blokiem ABK a ja o tym nie wiem ?

Czy ktos moze podac stopien sprezania z ACE ? Edit: juz mam 10,8

Jezeli komus zalegaja jakies tloki z ABK i ABT i chcial by wspomoc projekt to byl bym wdzieczny :mrgreen: Pomogly by mi przy obliczaniu stopnia sprezania...

: 21 cze 2010, 22:14
autor: sagem
Tłoki od ABK mają prawdopodobnie głębszy dołek w denku.

: 22 cze 2010, 00:43
autor: PI7er
Maja mniejszy wlasnie, tak wyglada tlok z ABT:

Obrazek

A tak z ABK:
Obrazek


Komora spalania w glowicy ma ten sam ksztalt z tego co widzialem tylko czy mogl by mi ktos zmierzyc glebokosc komory spalania w glowicy ABK wzgledem plaszczyzny glowicy...

: 25 cze 2010, 07:56
autor: Spetsnaz
Bardzo ciekawa teoria, a jak przy silniku 1.8 PM i DZ? Dało by się osiągnąć podobny wynik jak DZ bez wymiany połowy samochodu? Bo myślałem już o tym i mam dostęp do całkiem niezłego zakładu gdzie planują głowicę tylko ile ludzi tyle opinii. Dlatego bardzo zaciekawił mnie temat i będę go na pewno śledził.

: 28 cze 2010, 22:45
autor: PI7er
NIe wiem jak u Ciebie ale umnie nie wychodze praktycznie nic poza fabryke, blok jest przystosowany do takiego stopnia sprezania. Temat odkladam do jesieni, chyba ze trafi sie za normalne pieniadze kompletny blok z ABK.

[ Dodano: 2010-07-24, 01:46 ]
Dzis udalo sie zanabyc jednostke ABK za rozsadne pieniadze. W najblizszych tygodniach zostanie rozlozona, pomierzona i w razie koniecznosci wyremontowana.

: 07 sie 2010, 10:10
autor: rudson28
to zbieraj informacje i czekamy na wynik tej metamorfozy <ok>

: 07 sie 2010, 11:26
autor: PI7er
ABK juz czeka, rozebrany ,blok wymalowany. Musze jeszcze kupic sprzeglo i nowe uszczelniacze i.t.p. Mysle ze na początku wrzesnia powinno zostac to zlozone i odpalone.

Sprawdzilem dokladnie i kanaly ssace, wydechowe, uklad wydechowy zawory maja taka sama srednice. Musze jeszcze zdobyc weze od ukladu chlodzenia z ABK poniewaz w tym silniku jest chlodniczka oleju. Boje sie odpalac bez poniewaz przez natryski oleju na denka tloków napewno podnosi sie temperatura oleju, moze to sie zle skonczyc przy ostrzejszej jezdzie.

: 07 sie 2010, 13:42
autor: Arturo997
Ja również czekam na wyniki :mrgreen:
Bo nasze ABT niestety troche słabe na tą bude są :-/

: 07 sie 2010, 18:17
autor: !StaSiu
Arturo997 pisze:Ja również czekam na wyniki :mrgreen:
Bo nasze ABT niestety troche słabe na tą bude są :-/
Podpisuję się pod tym obydwoma rękami <ok>

: 08 sie 2010, 00:03
autor: rudson28
Dzisiaj sprawdzałem numery i blok z abt i abk ma praktycznie te same numery różni się jedynie ostatnią literką.

Na zdjęciu screen z katalugu części ETKA:
http://img8.imageshack.us/f/bloka.jpg

Nasunęła mi się taka myśl czy w ogóle one się czymś różnią ? skoro wymiary maja te same i praktycznie te same parametry.

Skany zdjęć z książki ( wymiary i dane silnika)
http://img714.imageshack.us/f/39919465.jpg
http://img269.imageshack.us/f/63506226.jpg
http://img801.imageshack.us/f/61505745.jpg
http://img828.imageshack.us/f/95349854.jpg

To czy blok od abt nie wytrzyma takiego samego stopnia sprężania jak abk.
I czy nie splanować jedynie głowicy ?

: 08 sie 2010, 00:30
autor: PI7er
Sam blok jest ten sam, ABK ma inne tloki, bardziej plaskie i dlatego ma wiekszy stopien sprezania. Dodatkowo tloki maja natryski olejowe na denka tloków co podwyzsza temperature oleju stad dodatkowa chlodniczka.

Tak naprawde wystarczylo by zmienic tloki i dolozyc chlodniczke oleju.

Tylko bez sesnu wkladac uzywane tloki z jednego uzywanego silnika do uzywanego bloku z drugiego uzywanegp silnika, lepiej dac caly komplet albo...
W przypadku remontu silnika ABT, robieniu szlifu cylindrów mozna odrazu sie szarpnac na tloki z ABK i dolzyc chlodniczke oleju..

Ale jaki bedzie zysk z tego to ciezko powiedziec, zobaczymy jak sie poskladam. Wtedy chetnie stane na kresce z seryjnym ABT i ABK.

: 08 sie 2010, 13:49
autor: Arturo997
Z tego co widze sama inwestycja nie jest zbyt kosztowna. Szkoda tylko ze jakies 10tys. temu wsadzilem nowe uszczelki :-P . Ale jesli to bedzie mialo sens - chodzi mi o wzrost mocy to tez sie szarpne :mrgreen:. Czekam na wyniki tego eksperymentu oraz na przybliżony koszt ;-)

: 08 sie 2010, 14:05
autor: Motostacja pl
Ciekawy pomysł. Czekam na opis realizacji i wynik końcowy <ok>

: 08 sie 2010, 14:42
autor: rudson28
To zbieraj dane i zdjęcia, a ja już z niecierpliwością czekam na wynik, bo moją b4 czeka wymiana uszczelki z pod głowicy, to przy okazji bym się szarpnął na modyfikacje ;d

: 09 sie 2010, 22:57
autor: PI7er
Dzis na stol trafily glowice ABT oraz ABK:

Obrazek Obrazek

Ksztalt i wielkosc komor spalania jest jednakowa, kanaly ssace oraz wydechowe są tej samej srednicy. Jedyna roznica pomiedzy glowicami to odlew w miejscu kolektora ssacego, jest troche inny kształt ze wzgledu na wtryskiwacze w kolektorze silnika ABK.

Czyli roznica w stopniu sprezania spowodowana jest kształtem tloków.