Plan na moc - 1.9 TDi
: 12 mar 2016, 02:24
Powitać.
Na wstępie:
- zakładam że odbiorca posiada "podstawy wiedzy"
- to nie jest poradnik, co najwyżej "sugestie"
- każdy przeprowadza modyfikacje na własną odpowiedzialność
- baza tj. silnik jest sprawny, doprowadzony do ładu i składu
Podstawowe informacje na temat silnika (w Audi 80 B4) 1.9 TDi o oznaczeniu 1Z przedstawił kolega "sagem"; TU.
Rzeczy w jakie jest sie dobrze zaopatrzyć: ETKA, VAG_COM (laptop + kabel).
0. Plan na moc - nic dodać, nic ująć
[center]#########################################################[/center]
1. Oprogramowanie <=> soft, czip, wirus, komp itp
To chyba pierwsza modyfikacja od jakiej wiele ludzi sugeruje zacząć.
Jest potocznie zwana wersja "bosch" i "pierburg" - TU (zależnie od rocznika / miesiąca produkcji).
Zabawa na "bosch'u" będzie krótka, na tej 2giej jest większe pole do popisu, a już najlepszym wyjściem jest 16 bit.
Na pewnym etapie modyfikacji ograniczeniem może być 250kpa mapsenor.
[center]#########################################################[/center]
2. Układ paliwowy
a) wtryskiwacze - seryjne z końcówkami o oznaczeniu: DSLA 150P 357 (średnica otworów: 0.184 µm) następnie (poprawny przyrost km i nM z dopasowanym oprogramowaniem):
205, 210, 216 - seryjne, fabryczne, BOSCH OEM
nota: spotkałem się ze zdaniem, opinią - idąc dalej, poza w/w tzn w większe średnice otworów, większą ich ilość (potocznie 230, 260 itd) to plan na moce rzędu 200+ km
nota: BOSCH ma w sprzedaży nowe końcówki w cenie ALE zaletą jest to że w zestawie jest też np nowa iglica
nota: wątek do sprawdzenia - ciśnienie przed wtrysku - silnik 1Z, jego brat AFN: 190bar, pokrewny ASV: 220bar
b) pompa wtryskowa VP37 (seryjnie tłok 10mm, fala DE 015) - większe wtryski wymagają wydajniejszej pompy, seryjna w pewnym momencie może nie być w stanie podołać wtryskiwaczom:
- młodsza z silnika AFN (wyższe ciśnienie wewnętrzne)
- tłok, fala
- pompa wspomagająca
- chłodnica paliwa (sugeruje dowiedzieć się jaki ma być zakres tej temp)
- ~1000-1500 obrotów więcej -"Keystone Mod" (eng)
nota: Nastawnik potencjometryczny MES HDK np. 248, 216, 196, 111 - sugeruje prędzej pieniądze przeznaczyć na jakieś kosmetyki dla auta albo piwo
nota: możliwe jest że przy modyfikacjach układu paliwowego warkot silnika może ulec zmianie
[center]#########################################################[/center]
3. Układ zasilania powietrzem <=> dolot (potocznie)
a) drożny, czysty; np kolektor ssący, w linku są tematy i zdjęcia, odma, egr powoduje zbieranie sie nagaru na ściankach, po zabiegu wiąże sie z tym zrobienie wolnej odmy, zaślepienie EGR;
b) obudowa filtra - jedyna sensowna modyfikacja - zwiększenie średnicy "przed" filtrem, po zwiększeniu doładowania programem można pomóc turbinie oddychać
c) filtr; wg tego co udało mi się wygrzebać, seryjny filtr starcza na 170km, ze stożkiem sam robiłem eksperyment, pozostawię to bez komentarza, aczkolwiek: Pipercross
d) intercooler; czysty, wewnątrz i na zewnątrz, brud, osad zmniejsza jego sprawność, kanał który doprowadza powietrze (kierownica powietrza) też ma znaczenie
przykłady montażu nie seryjnych: FIAT GP, IVECO, 550x140x65, Opel Frontera itd - sens
e) orurowanie - dwie ważne wytyczne: prostota i pojemność układu
f) kolektor ssący; moda jest na kolektor z silnika 1.9 PD ASZ, gabarytowo większy, ma dużo większe gardło w porównaniu do seryjnego, poprawia przepływ
h) średnice (ad w/w) - każde zwiększanie średnicy ZA TURBINĄ powoduje spadek ciśnienia - dr ziarko-do-ziarka
[center]#########################################################[/center]
4. Układ wydechowy:
a) katalizator
b) bandaż
c) przelot
[center]#########################################################[/center]
5. Turbo <=> turbina, suszarka, maszynka do mielenia mięsa itp.
W załączniku jest wykres ze strony turbomaster.info, najprosciej zoobrazowane "opcje" - każda turbosprężarka ma swoj potencjał oraz plusy/minusy.
Generalny podział (z przykładami):
- WG (westgate) - np. gt1548/9, hybryda T2
- VNT (variable geometry turbo - zmienna geometria) np. gt2556V, gt18v, gt2056
W/w różnią się typem sterowania.
Turbosprężarka:
- jej wydajność zależna być może od JEJ STANU i/lub układu paliwowego (spalin które silnik wytwarza)
- to jak szybko buduje ciśnienie może zależeć od pkt. 3a,d,e,h, układu wydechowego
- ważne pojecie jakim jest EGT - temperatura spalin
Objaśnienie na przykładzie: "turbo X wolno wstaje" - mało spalin, wydech który dusi, nie pozwala turbinie się rozkręcić a nawet jak się jej uda to musi napełnić ogromny intercooler i pokonać setki tysięcy ostrych zakrętów (o materiale nie wspominając) zanim trafi do komory spalania.
[center]#########################################################[/center]
Recepty "2+2=4" nie ma. Koni może być tabun a "niutonów" - jeden w XVII wieku
Powodzenia.
Na wstępie:
- zakładam że odbiorca posiada "podstawy wiedzy"
- to nie jest poradnik, co najwyżej "sugestie"
- każdy przeprowadza modyfikacje na własną odpowiedzialność
- baza tj. silnik jest sprawny, doprowadzony do ładu i składu
Podstawowe informacje na temat silnika (w Audi 80 B4) 1.9 TDi o oznaczeniu 1Z przedstawił kolega "sagem"; TU.
Rzeczy w jakie jest sie dobrze zaopatrzyć: ETKA, VAG_COM (laptop + kabel).
0. Plan na moc - nic dodać, nic ująć
[center]#########################################################[/center]
1. Oprogramowanie <=> soft, czip, wirus, komp itp
To chyba pierwsza modyfikacja od jakiej wiele ludzi sugeruje zacząć.
Jest potocznie zwana wersja "bosch" i "pierburg" - TU (zależnie od rocznika / miesiąca produkcji).
Zabawa na "bosch'u" będzie krótka, na tej 2giej jest większe pole do popisu, a już najlepszym wyjściem jest 16 bit.
Na pewnym etapie modyfikacji ograniczeniem może być 250kpa mapsenor.
[center]#########################################################[/center]
2. Układ paliwowy
a) wtryskiwacze - seryjne z końcówkami o oznaczeniu: DSLA 150P 357 (średnica otworów: 0.184 µm) następnie (poprawny przyrost km i nM z dopasowanym oprogramowaniem):
205, 210, 216 - seryjne, fabryczne, BOSCH OEM
nota: spotkałem się ze zdaniem, opinią - idąc dalej, poza w/w tzn w większe średnice otworów, większą ich ilość (potocznie 230, 260 itd) to plan na moce rzędu 200+ km
nota: BOSCH ma w sprzedaży nowe końcówki w cenie ALE zaletą jest to że w zestawie jest też np nowa iglica
nota: wątek do sprawdzenia - ciśnienie przed wtrysku - silnik 1Z, jego brat AFN: 190bar, pokrewny ASV: 220bar
b) pompa wtryskowa VP37 (seryjnie tłok 10mm, fala DE 015) - większe wtryski wymagają wydajniejszej pompy, seryjna w pewnym momencie może nie być w stanie podołać wtryskiwaczom:
- młodsza z silnika AFN (wyższe ciśnienie wewnętrzne)
- tłok, fala
- pompa wspomagająca
- chłodnica paliwa (sugeruje dowiedzieć się jaki ma być zakres tej temp)
- ~1000-1500 obrotów więcej -"Keystone Mod" (eng)
nota: Nastawnik potencjometryczny MES HDK np. 248, 216, 196, 111 - sugeruje prędzej pieniądze przeznaczyć na jakieś kosmetyki dla auta albo piwo
nota: możliwe jest że przy modyfikacjach układu paliwowego warkot silnika może ulec zmianie
[center]#########################################################[/center]
3. Układ zasilania powietrzem <=> dolot (potocznie)
a) drożny, czysty; np kolektor ssący, w linku są tematy i zdjęcia, odma, egr powoduje zbieranie sie nagaru na ściankach, po zabiegu wiąże sie z tym zrobienie wolnej odmy, zaślepienie EGR;
b) obudowa filtra - jedyna sensowna modyfikacja - zwiększenie średnicy "przed" filtrem, po zwiększeniu doładowania programem można pomóc turbinie oddychać
c) filtr; wg tego co udało mi się wygrzebać, seryjny filtr starcza na 170km, ze stożkiem sam robiłem eksperyment, pozostawię to bez komentarza, aczkolwiek: Pipercross
d) intercooler; czysty, wewnątrz i na zewnątrz, brud, osad zmniejsza jego sprawność, kanał który doprowadza powietrze (kierownica powietrza) też ma znaczenie
przykłady montażu nie seryjnych: FIAT GP, IVECO, 550x140x65, Opel Frontera itd - sens
e) orurowanie - dwie ważne wytyczne: prostota i pojemność układu
f) kolektor ssący; moda jest na kolektor z silnika 1.9 PD ASZ, gabarytowo większy, ma dużo większe gardło w porównaniu do seryjnego, poprawia przepływ
h) średnice (ad w/w) - każde zwiększanie średnicy ZA TURBINĄ powoduje spadek ciśnienia - dr ziarko-do-ziarka
[center]#########################################################[/center]
4. Układ wydechowy:
a) katalizator
b) bandaż
c) przelot
[center]#########################################################[/center]
5. Turbo <=> turbina, suszarka, maszynka do mielenia mięsa itp.
W załączniku jest wykres ze strony turbomaster.info, najprosciej zoobrazowane "opcje" - każda turbosprężarka ma swoj potencjał oraz plusy/minusy.
Generalny podział (z przykładami):
- WG (westgate) - np. gt1548/9, hybryda T2
- VNT (variable geometry turbo - zmienna geometria) np. gt2556V, gt18v, gt2056
W/w różnią się typem sterowania.
Turbosprężarka:
- jej wydajność zależna być może od JEJ STANU i/lub układu paliwowego (spalin które silnik wytwarza)
- to jak szybko buduje ciśnienie może zależeć od pkt. 3a,d,e,h, układu wydechowego
- ważne pojecie jakim jest EGT - temperatura spalin
Objaśnienie na przykładzie: "turbo X wolno wstaje" - mało spalin, wydech który dusi, nie pozwala turbinie się rozkręcić a nawet jak się jej uda to musi napełnić ogromny intercooler i pokonać setki tysięcy ostrych zakrętów (o materiale nie wspominając) zanim trafi do komory spalania.
[center]#########################################################[/center]
Recepty "2+2=4" nie ma. Koni może być tabun a "niutonów" - jeden w XVII wieku
Powodzenia.