Strona 1 z 2

Plan na moc - 1.9 TDi

: 12 mar 2016, 02:24
autor: _Dave
Powitać.

Na wstępie:
- zakładam że odbiorca posiada "podstawy wiedzy"
- to nie jest poradnik, co najwyżej "sugestie"
- każdy przeprowadza modyfikacje na własną odpowiedzialność
- baza tj. silnik jest sprawny, doprowadzony do ładu i składu

Podstawowe informacje na temat silnika (w Audi 80 B4) 1.9 TDi o oznaczeniu 1Z przedstawił kolega "sagem"; TU.
Rzeczy w jakie jest sie dobrze zaopatrzyć: ETKA, VAG_COM (laptop + kabel).

0. Plan na moc - nic dodać, nic ująć

[center]#########################################################[/center]

1. Oprogramowanie <=> soft, czip, wirus, komp itp

To chyba pierwsza modyfikacja od jakiej wiele ludzi sugeruje zacząć.
Jest potocznie zwana wersja "bosch" i "pierburg" - TU (zależnie od rocznika / miesiąca produkcji).
Zabawa na "bosch'u" będzie krótka, na tej 2giej jest większe pole do popisu, a już najlepszym wyjściem jest 16 bit.
Na pewnym etapie modyfikacji ograniczeniem może być 250kpa mapsenor.


[center]#########################################################[/center]

2. Układ paliwowy

a) wtryskiwacze - seryjne z końcówkami o oznaczeniu: DSLA 150P 357 (średnica otworów: 0.184 &#181;m) następnie (poprawny przyrost km i nM z dopasowanym oprogramowaniem):
205, 210, 216 - seryjne, fabryczne, BOSCH OEM

nota: spotkałem się ze zdaniem, opinią - idąc dalej, poza w/w tzn w większe średnice otworów, większą ich ilość (potocznie 230, 260 itd) to plan na moce rzędu 200+ km
nota: BOSCH ma w sprzedaży nowe końcówki w cenie ALE zaletą jest to że w zestawie jest też np nowa iglica
nota: wątek do sprawdzenia - ciśnienie przed wtrysku - silnik 1Z, jego brat AFN: 190bar, pokrewny ASV: 220bar


b) pompa wtryskowa VP37 (seryjnie tłok 10mm, fala DE 015) - większe wtryski wymagają wydajniejszej pompy, seryjna w pewnym momencie może nie być w stanie podołać wtryskiwaczom:
- młodsza z silnika AFN (wyższe ciśnienie wewnętrzne)
- tłok, fala
- pompa wspomagająca
- chłodnica paliwa (sugeruje dowiedzieć się jaki ma być zakres tej temp)
- ~1000-1500 obrotów więcej -"Keystone Mod" (eng)

nota: Nastawnik potencjometryczny MES HDK np. 248, 216, 196, 111 - sugeruje prędzej pieniądze przeznaczyć na jakieś kosmetyki dla auta albo piwo
nota: możliwe jest że przy modyfikacjach układu paliwowego warkot silnika może ulec zmianie


[center]#########################################################[/center]

3. Układ zasilania powietrzem <=> dolot (potocznie)

a) drożny, czysty; np kolektor ssący, w linku są tematy i zdjęcia, odma, egr powoduje zbieranie sie nagaru na ściankach, po zabiegu wiąże sie z tym zrobienie wolnej odmy, zaślepienie EGR;
b) obudowa filtra - jedyna sensowna modyfikacja - zwiększenie średnicy "przed" filtrem, po zwiększeniu doładowania programem można pomóc turbinie oddychać
c) filtr; wg tego co udało mi się wygrzebać, seryjny filtr starcza na 170km, ze stożkiem sam robiłem eksperyment, pozostawię to bez komentarza, aczkolwiek: Pipercross
d) intercooler; czysty, wewnątrz i na zewnątrz, brud, osad zmniejsza jego sprawność, kanał który doprowadza powietrze (kierownica powietrza) też ma znaczenie
przykłady montażu nie seryjnych: FIAT GP, IVECO, 550x140x65, Opel Frontera itd - sens
e) orurowanie - dwie ważne wytyczne: prostota i pojemność układu
f) kolektor ssący; moda jest na kolektor z silnika 1.9 PD ASZ, gabarytowo większy, ma dużo większe gardło w porównaniu do seryjnego, poprawia przepływ
h) średnice (ad w/w) - każde zwiększanie średnicy ZA TURBINĄ powoduje spadek ciśnienia - dr ziarko-do-ziarka


[center]#########################################################[/center]

4. Układ wydechowy:

a) katalizator
b) bandaż
c) przelot

[center]#########################################################[/center]

5. Turbo <=> turbina, suszarka, maszynka do mielenia mięsa itp.

W załączniku jest wykres ze strony turbomaster.info, najprosciej zoobrazowane "opcje" - każda turbosprężarka ma swoj potencjał oraz plusy/minusy.

Generalny podział (z przykładami):
- WG (westgate) - np. gt1548/9, hybryda T2
- VNT (variable geometry turbo - zmienna geometria) np. gt2556V, gt18v, gt2056

W/w różnią się typem sterowania.

Turbosprężarka:
- jej wydajność zależna być może od JEJ STANU i/lub układu paliwowego (spalin które silnik wytwarza)
- to jak szybko buduje ciśnienie może zależeć od pkt. 3a,d,e,h, układu wydechowego
- ważne pojecie jakim jest EGT - temperatura spalin

Objaśnienie na przykładzie: "turbo X wolno wstaje" - mało spalin, wydech który dusi, nie pozwala turbinie się rozkręcić a nawet jak się jej uda to musi napełnić ogromny intercooler i pokonać setki tysięcy ostrych zakrętów (o materiale nie wspominając) zanim trafi do komory spalania.


[center]#########################################################[/center]

Recepty "2+2=4" nie ma. Koni może być tabun a "niutonów" - jeden w XVII wieku ;)

Powodzenia.

: 12 mar 2016, 07:41
autor: Pieterb
_Dave, <ok>

: 12 mar 2016, 08:21
autor: Kolczat
gruby wpis, nie ma co!

: 26 lip 2016, 07:59
autor: brabus124
Oby jak najwiecej osob uczylo sie z tego i żeby nie zadawali juz tyle podstawowych pytań :-P

: 21 lis 2016, 20:21
autor: _Dave
brabus124 pisze:Oby jak najwiecej osob uczylo sie z tego i żeby nie zadawali juz tyle podstawowych pytań :-P
fajnie by bylo ale sam wiesz ze ty, ja i garstka robi cos na wlasna reke a cara reszta bazuje na naszych probach leprzych / gorszych..

: 07 sty 2017, 20:52
autor: KamazWSA
To moim zdaniem brakuje tu info:
- 8bit / 16bit różnica wizualna, wiązki
- Jakie zestawy są sprawdzone i uwagi do tego
- Czego nikt nie radzi
- MTDI
- sprzęgło i skrzynia
- chip czy nowa mapa
- radzenie sobie z immobiliser przy zmianie 8 na 16 biurowego kompa

: 07 sty 2017, 21:26
autor: Krzysiek 84
Kto choć trochę interesuje się swoim TDI , to wie , że Ecu 16 bit jest w metalowej obudowie,

Immo wyłacza się ,

Sprzegło zostaje i skrzynia też , choć zależne od tego , kto w jaką moc celuje.

MTDI mało kogo interesuje ten temat posiadaczy TDI , by przechodzić na mechaniczne pompy.

: 08 sty 2017, 07:58
autor: KamazWSA
Ale jak jakiś swieżak co ledwo kupił Diesla będzie zadawał głupie pytania

: 08 sty 2017, 20:43
autor: _Dave
opracuj cos jesli masz czas to dorzucimy

: 08 sty 2017, 22:34
autor: KamazWSA
Też jestem świeży i się uczę mam Diesla od września i czytam już 4 czy 5 forum bo zawsze ktoś gdzieś i czymś zaskoczy lub hejtami się posypie nie innym ale jak bym miał czas to wrzucę jakieś info do edycji głównego postu

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

: 20 sty 2019, 18:39
autor: Tomcionerwus
jesli ktos zbiera wszystkie potrzebne rzeczy zeby przejsc z wersji boscha na pierburga
oczywiscie mam wiazke cala
pompe wtryskowa z wersji afn z wsadzana tlokorozdzielaczedm i fala 11mm
wtryski afnowskie

czy to bedzie miedzy soba wpolpracowac????

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

: 01 cze 2020, 15:36
autor: reb00
Powoli kompletuję sobie graty. Plan to okolice ~150km. Wszedłem w posiadanie turbiny od kia ceed 2.0 crdi 140km
http://genesisturbo.pl/sklep/5970-turbo ... 4EQAvD_BwE
O takiej. W kijance wstaje ona jak dla mnie dość szybko i w TAMTYM silniku robią moce rzędu 170 koni.Jest tu jakiś znachor, który mógłby mi podpowiedzieć czy jest sens strugać flanszę do tej suszarki, czy lepiej zaopatrzyć się w jeden z modeli polecanych w temacie?
Pozdrawiam

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

: 01 cze 2020, 22:34
autor: maciek889
Tylko tamto turbo z kia jest VNT.

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

: 30 lis 2020, 22:55
autor: RaKo
Jeszcze wałek z SDI i komplet

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

: 01 gru 2020, 08:35
autor: MXdawid
Mam takie pytanie odnośnie wydechu, Do jakiej mocy wystarcza seryjny wydech z ewentualnie większym Downpipe? od jakiej mocy trzeba zwiększać średnicę żeby nie blokować spalin? Pozdrawiam