Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABT/ABK] Ustawianie rozrządu

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
Lenio21
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 948
Rejestracja: 20 sie 2007, 20:01
Lokalizacja: MALBORK

Post autor: Lenio21 » 13 maja 2014, 21:59

Francis1982 pisze:
Lenio21 pisze:
Jarewa pisze:0 i I to jest punkt zapłonu tylko 0 dotyczy punktu GMP a I punkt 6st. i to zależy od lampy jaką się ma na taki punkt się ustawia.

A odnoście tego przecięcia 0 to punkt OT nie jest tak dokładny co do dziesiętnych stopnia konta więc na kole zamachowym może różnie widać ale ma być około tego. Po drugie zaczynasz od dupy strony. Podstawowy punkt to 0 a nie OT.
więc opisz krok po kroku jakie znaki i gdzie ustawić aby rozrząd był ok. Dziś sprawdzałem u siebie bez żadnego rozbierania, czy mam dobrze. Jeszcze się nie zabieram za wymianę. to będzie przyszły tydzień pewnie.
Jest na moich zdjęciach.

Zdjęta dolna osłona paska rozrządu, nacięcie na kole pasowym ma się zgrać z kropką na kole wałka pośredniego oraz kropka po wewnętrznej stronie koła wałka rozrządu ma się pokrywać z krawędzią głowicy (nie pokrywą) po stronie alternatora.

Dla ułatwienia nacięcie na obwodzie aparatu ma być 3,5 mm na lewo od środka palca w aparacie.

To daje ok 80-90% pewności poprawnie ustawionego zapłonu. Dlatego taki mały procent ponieważ jest zbyt duży błąd paralaksy (krzywo się patrzy i pomiar niedokładny).

Robiłem tak i jak ktoś ode mnie odjechał był zadowolony. Niestety nie stać mnie na lampę z regulacją kąta ( no i teraz mam 1Z).

Zresztą poza dygresją o 3,5 mm w zapłonie o właściwym ustawieniu rozrządu stanowi książka.

[ Dodano: 2014-05-13, 21:56 ]
Lenio21 pisze:moja 80'tka jest z 1991 a jestem pewny że mam dwa znaki na kole w skrzyni. Ale czy mam ori skrzynię to nie jestem pewny :roll: :mrgreen:
był u mnie koleś z Audi 80 ABK sprzed 1993. Przelecę z czystej ciekawości mu koło zamachowe w poszukiwaniu kreski ze dwa razy i postaram się nagrać film.
czyli znak na kole i na obudowi rozrządu, czyli znak OT jest znakiem pomocniczym, nie należy nim się kierować, tylko kropka i krawedź głowicy?
LENIO )oooo(

zapraszam https://audi80.pl/b4-abk-sedan-by-lenio-vt29065.htm

poprzednia 80'tka wciąż w rodzinie, obecnie A4 B5 w quattro.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 13 maja 2014, 22:23

Poza tym jak znak I (pokazujący 6st) może odpowiadać za odnośnik ustawienia rozrządu?
A gdzie pisałem ze on odpowiada do ustawienia rozrządu?

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 13 maja 2014, 22:24

Znaki o jakich pisałem dotyczą ustawienia "na pierwszy montaż". "Plastikowe" znaki mają zastosowanie, jeżeli wcześniej wymieniał ktoś rozrząd jak trzeba na znaki a nie jakieś blokady.

Mamy auta niejednokrotnie z ponad 20-letnim stażem i "naprawiane" przez naszych pseudomechaników. Więc można spodziewać się wszystkiego.

Ja tylko cytuję książkę z uporem maniaka.

Poza tym ręczę, że takie ustawienie jak i wspomniane przeze mnie nawet niefachowe ustawienie zapłonu będzie działało. Mimo wszystko należy ustawić zapłon w ABK zgodnie z procedurą. O czym wspominałem w temacie https://audi80.pl/b4-20-abk-b4-20-ab ... t88845.htm

Żadnej filozofii w tym nie ma.

Tylko trzeba zrzucić dolną osłonę paska rozrządu co wiąże się z pewną pracą (a znając leniwość naszą) lepiej zasypać postami niż wziąć klucze do ręki i popracować...

Ostatnie zdanie oczywiście nie kieruję do przedmówcy jednak czasami odnoszę takie wrażenie by ktoś podał coś "na tacy".

Na tym co wspominałem gwarantuję poprawną pracę ABK. Chyba, że coś innego szwankuje.

Jednak miło mieć wszystko tip-top i mieć zapłon ustawiony jak trzeba zgodnie z procedurą <ok>

[ Dodano: 2014-05-13, 22:33 ]
Jarewa pisze:0 i I to jest punkt zapłonu tylko 0 dotyczy punktu GMP a I punkt 6st.
Napisałeś, że punkt I to 6st za GMP.

Tymczasem jugo007 mi powiedział wówczas, że I znaczy iż silnik jest po 1993 roku i to jest GMP I-szego cylindra i nie spotkałem się z dwoma znakami na kole zamachowym silnika. (gdyby były po co komu lampa z regulacją kąta?)

U siebie ustawiałem zapłon (na zmienionym silniku) mimo pokrycia I z nadlewem oraz "dodatkowym" wyprzedzeniu palec-kreska krawędzi aparatu i grało...


Z całym szacunkiem ciekawi mnie to i być może ktoś mnie wprowadza w błąd. Albo Ty, albo jugo007 albo książka...

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 13 maja 2014, 22:50

Francis1982 pisze:Tymczasem jugo007 mi powiedział wówczas, że I znaczy iż silnik jest po 1993 roku i to jest GMP I-szego cylindra i nie spotkałem się z dwoma znakami na kole zamachowym silnika. (gdyby były po co komu lampa z regulacją kąta?)
W przypadku gdy się posiada 0 i I to nie trzeba właśnie lampy z regulacją kąta. Tak mają ABT

andlon
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 67
Rejestracja: 05 cze 2007, 14:18
Lokalizacja: Łańcut

Post autor: andlon » 17 maja 2014, 21:07

Francis1982 pisze:Tak siedziałem i myślałem i chyba zepsułem to zdjęcie. Żółty znaczek na palcu powinien być na lewo w stosunku do tego na obwodzie aparatu. Skoro palec kręci się w prawo a zapłon musi być wyprzedzony to palec wcześniej musi na swoim miejscu. Przez pomyłkę zaznaczyłem opóźnienie a nie wyprzedzenie.

Zdjęcie jest tylko poglądowe i pomaga w odpaleniu silnika po rozbiórce. Nie jest to fachowe ustawienie. To, że ja tak jeździłem i byłem zadowolony to robiłem na swoją odpowiedzialność.
Jak ktoś choć choć trochę zna ABK może tak śmiało jeździć.

Tylko wszystkie znaki muszą być tak ustawione. Koło pośrednie z kołem pasowym oraz rozrząd. Inaczej mija się to z celem.

[ Dodano: 2013-04-14, 11:31 ]
Obwód aparatu wynosi 21 cm a 6 stopni to 3,5 mm. Jednak zachęcam do ustawiania lampą zgodnie z:

https://audi80.pl/abk-b-4-ustawienie ... vt7816.htm

Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale wydaje mi się że:
1 obrót wałka aparatu zapłonowego odpowiada 2 obrotom wału korbowego.
W związku z tym skoro obwód aparatu zapłonowego ma 21 cm to odpowiada do 720° obrotu wału korbowego:
210 mm : 720° = 0,2916666 mm/°
czyli 6° x 0,2916666 mm/° = 1,75 mm
Ale oczywiście później lampa bo ciężko tam włożyć suwmiarkę :lol:

Awatar użytkownika
Lenio21
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 948
Rejestracja: 20 sie 2007, 20:01
Lokalizacja: MALBORK

Post autor: Lenio21 » 22 maja 2014, 21:20

a zapytam jeszcze, do czego jest znak OT na kole pośrednim?

oraz jeśli ustawimy na znaki fabryczne ( bite na kołach oraz do krawędzi bloku) to powinno to się pokryć ze znakami na plastikach ( OT u Góry i strzałka na dolnej osłonie ) ?

I jeszcze jedno, gdzie powinno być skierowane nacięcie na obudowie aparatu zapłonowego? u mnie patrzy na skrzynię biegów a palec ni jak ma się do niego. Jedynie co mi się pokrywa to górne koło rozrządu z O w okienku skrzyni ( choć te O jest gdzieś w okolicy tego okienka a powinno być chyba przecięte w pół przez krawędź ? )

dodam że jestem w trakcie wymiany rozrządu i mam problem ponieważ znaki się nie pokrywają a silnik pracował jako tako ( w sumie to chyba brak mu mocy )
LENIO )oooo(

zapraszam https://audi80.pl/b4-abk-sedan-by-lenio-vt29065.htm

poprzednia 80'tka wciąż w rodzinie, obecnie A4 B5 w quattro.

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 23 maja 2014, 21:15

Lenio21 pisze:a zapytam jeszcze, do czego jest znak OT na kole pośrednim?

oraz jeśli ustawimy na znaki fabryczne ( bite na kołach oraz do krawędzi bloku) to powinno to się pokryć ze znakami na plastikach ( OT u Góry i strzałka na dolnej osłonie ) ?

I jeszcze jedno, gdzie powinno być skierowane nacięcie na obudowie aparatu zapłonowego? u mnie patrzy na skrzynię biegów a palec ni jak ma się do niego. Jedynie co mi się pokrywa to górne koło rozrządu z O w okienku skrzyni ( choć te O jest gdzieś w okolicy tego okienka a powinno być chyba przecięte w pół przez krawędź ? )

dodam że jestem w trakcie wymiany rozrządu i mam problem ponieważ znaki się nie pokrywają a silnik pracował jako tako ( w sumie to chyba brak mu mocy )
Na kole wałka pośredniego nie ma OT.

Znak na kole wałka pośredniego ma się zgrać z nacięciem na kole pasowym na wale korbowym pod warunkiem, że wcześniej wymiany rozrządu przebiegały prawidłowo. Jeżeli ktoś wcześniej należycie wymieniał rozrząd w ABK można posługiwać się "plastikami". Jednak znając umiejętności naszych mechaników lepiej samemu zrobić to od podstaw.

Nacięcie na aparacie jeżeli montujemy rozrząd w chwili gdy pokrywa się z środkiem palca wskazuje w przybliżeniu 0 stopień wyprzedzenia kąta zapłonu. Stąd owe magiczne okolice 3.5 mm na obwodzie aparatu by uzyskać 6 stopni.

Teraz pojawiła się teoria iż to dwa obroty wału stanowią pełny cykl. Owszem, bo tak jest.

Jeśli palec krąży dwa razy szybciej niż wał korbowy odległość należy podzielić przez 2 na aparacie.

Awatar użytkownika
Lenio21
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 948
Rejestracja: 20 sie 2007, 20:01
Lokalizacja: MALBORK

Post autor: Lenio21 » 23 maja 2014, 21:44

u mnie koła pośrednie jest takie same jak koło od wałka rozrządu, dlatego na oby dwóch mam znak OT i kropkę. Ale spoko, ogarnąłem temat. Ustawiłem wszystko od zera na wszystkie znaki które podawaliście w różnych tematach. teraz znaki pokrywają mi się i na kołach i na plastikach. musiałem wyjąć aparat i ustawić go od nowa, a potem żeby silnik odpalił to kable od nowa również musiałem ustawiać ( kable WN ), bo palec nie patrzał na pierwszy kabel od pierwszego cylindra tylko na kabel od czwartego bodajże... ogólnie czarna magia jak rozbierałem stary rozrząd i strach był jak próbowałem odpalić poraz pierwszy na nowych ustawieniach ( jak fabryka przykazała ). Oczywiście ręcznie kilka obrotów robiłem ale to i tak obawy były. Mimo wszystko silnik odpalił od kopa po zamianie kabli WN. Jeszcze zapłon...
LENIO )oooo(

zapraszam https://audi80.pl/b4-abk-sedan-by-lenio-vt29065.htm

poprzednia 80'tka wciąż w rodzinie, obecnie A4 B5 w quattro.

Awatar użytkownika
cinu77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 190
Rejestracja: 15 lut 2007, 09:26
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: cinu77 » 08 cze 2014, 12:33

Wina ścinania paska są wadliwe napinacze SKF (po założeniu rolki jest delikatny luz na tulejce rolki ,co powoduje ścinanie paska(Śrubę mam ori )Ja zrobiłem taki myk ,że tą nakrętkę M6 wywaliłem razem z tą podkładką i zastosowałem nakrętkę razem z podkładką taką szeroką ,że się na styk zmieściła w to gniazdo w rolce i jest ok.A miałem wymieniać wszystkie koła zębate(niepotrzebny koszt )
cinu77

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 20 cze 2014, 09:20

andlon pisze: Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale wydaje mi się że:
1 obrót wałka aparatu zapłonowego odpowiada 2 obrotom wału korbowego.
W związku z tym skoro obwód aparatu zapłonowego ma 21 cm to odpowiada do 720° obrotu wału korbowego:
210 mm : 720° = 0,2916666 mm/°
czyli 6° x 0,2916666 mm/° = 1,75 mm
Ale oczywiście później lampa bo ciężko tam włożyć suwmiarkę :lol:
Faktycznie, niedopatrzenie. Oczywiście, że tak jest <ok>

KAABK
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1
Rejestracja: 20 lip 2014, 12:22

audi 80 b4

Post autor: KAABK » 20 lip 2014, 12:44

Witam! Posiadam podepne się do tematu... posiadam audi 80 b4 ABK 115KM i mam z nią pewien poważny problem... nie jestem specjalista od tych spraw i sam sobie z tym nie radzę, a czuję, że mechanicy chętnie mnie oskubia z pieniędzy. .. otóż mój problem polega na tym, że audi ma duże opory przed odpaleniem. Kiedy już to się stanie, kiepsko wkreca się na obroty. Trzeba ją trochę przegazowac i jest wszystko ok. Obroty 800ps i na benzynie i na gazie. Wkreca się na jalowym biegu bez problemu. Jednak gdy chcę ruszyć, muszę go wkręcić na obroty powyżej 2000. Inaczej zgaśnie. To samo, gdy zmieniam bieg... obroty spadają, samochód zaczyna się mulic i nie reaguje na gaz. Albo zgaśnie albo w pewnym momencie złapie, pyrchnie, szarpnie i pojedzie dalej... za jakiś czas znowu to samo... rozrząd mam w fatalnym stanie i zamierzam go jutro wymienić. Ale jak myślicie? Może to być wina rozrządu? Dobrze by było bo rozrząd i tak wymieniam i tak. Fajnie by było jakby po tym problem zniknął, a nie się okazało, że coś innego muszę robić.

[ Komentarz dodany przez: PieterB: 2014-07-20, 12:56 ]
KAABK, a tak na przyszłość to jak się już podpinasz to zrób to pod temat o tym samym silniku a nie doczepiłeś się do diesla :!:

Awatar użytkownika
LUPO
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 612
Rejestracja: 12 sie 2012, 12:25
Lokalizacja: Miasto Neptuna GD

Re: audi 80 b4

Post autor: LUPO » 20 lip 2014, 22:19

KAABK pisze:
na początek to się pisze skąd jesteś w profilu
to dużo pomaga bo na pewno się znajdzie ktoś kto ci pomoże z twoich okolic gratis,lub za jakąś niewielką kasę,ale będziesz wiedział że wydałeś ją nie na darmo
AUDI 100 C3 2.0 gaźnik
AUDI 80 1.8 PM i 2.0 ABT
AUDI A6 C4 2.0 16V ACE i 2.0 ABK
GOLF IV 1.9 AXR

Awatar użytkownika
m@x1313
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 242
Rejestracja: 04 lut 2012, 16:20
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: m@x1313 » 21 lip 2014, 21:15

KAABK, wymień rozrząd ustaw zapłon i powinno być ok, z opisu wygląda że masz przestawiony zapłon za mocno opóźniony i silnik nie ma mocy.
ABK + lpg I gen. :-) i ponad 400 tys. na liczniku :-)

majkel1987
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 216
Rejestracja: 04 mar 2013, 23:19

Post autor: majkel1987 » 27 maja 2015, 00:39

JA mam pytanko. JAk do tej pory szukam, po necie obrazków z ustawieniem kół i paska itd. Znalazłem dwa zdjęcia. Jedno jest takie jak na poprzedniej stronie tematu, gdzie koło od wałka rozrządu ma znacznik z tyłu. Drugie znalazłem jak koło ma znacznik z przodu pomiędzy OT i ustawione jest na znacznik obudowy plastikowej znajdującej się za kołem. Koła pokazane są w różnych położeniach i nie wiem które dotyczy którego modelu. Mam ABT, Ustawiłem tak jak opisałem w punkcie drugim, na znacznik na plastikowej obudowie i reszta kół na znaki, książkowo. Po remoncie lekko przestawiłem tylko zapłon z lampom, tak aby błyskała na kresce koła zamachowego. Niby ok ale zaczął mi stukać silnik zaraz po remoncie. Na początku lekko słyszalne a teraz na zimnym wraz ze wzrostem obrotów wzrasta ich częstotliwość i pod obciążeniem są głośniejsze. NA rozgrzanym nie słychać. Ja się cały czas zastanawiam czy dobrze ustawiłem zapłon i rozrząd, bo się trochę gubię.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 27 maja 2015, 08:44

majkel1987, nie wiem gdzie znalazłeś dwa różne obrazki <nie wiem> bo koło wałka rozrządu ma znak i z przodu i z tyłu.
A nie masz przypadkiem zbyt gęstego oleju zalanego :?: bo może to popychacze dzwonią.
Ostatnio zmieniony 06 lis 2016, 16:33 przez Pieterb, łącznie zmieniany 1 raz.
WRC is for boys.
Group B was for men.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga