Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[90 2.3 NG] Wentylator chłodnicy

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

[90 2.3 NG] Wentylator chłodnicy

Post autor: eNn » 16 kwie 2012, 09:22

Witam, mam kolejny problem którego od dłuższego czasu nie mogę rozwiązać. Otóż nie załącza mi się wentylator chłodnicy. Sytuacja wygląda tak, że wentylator mam podłączony na "krótko" z użyciem czujnika temp w chłodnicy. Czyli + idzie z akumulatora do wentylatora, a masa załącza się pod wpływem czujnika temp. Problem w tym że temperatura na zegarach dochodzi do 100 stopni, dolny wąż gorący (czyli termostat się otwiera), górny również gorący, zaczyna powoli wypluwać płyn ze zbiorniczka wyrównawczego a wentylator nic.. Sam wentylator jest sprawny gdyż jak odłączę kabel masowy od czujnika temp w chłodnicy i połączę razem - wentylator odpala. Czujnik w chłodnicy wymieniłem, poprzedni sprawdziłem w garnku i działa więc to wina czegoś innego.. Ogrzewanie działa dobrze więc chyba układ nie jest zapowietrzony. Na koniec dodam że pompa wody nowa.
Ma ktoś jakiś pomysł co może być powodem?
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
zserty
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 929
Rejestracja: 08 kwie 2007, 16:17
Lokalizacja: Zgorzelec

Post autor: zserty » 17 kwie 2012, 10:03

Może Twój czujnik temperatury wody oszukuje.
Rozgrzej silnik na zamkniętym zbiorniczku wyrównawczym.
Jeśli temperatura osiągnie 100st a wentylator się nie włączy to:
- walnięty czujnik w chłodnicy ( podmień na używany ale sprawdzony )
- podmień przekaźnik 272 na sprawny.

Przy instalacji nikt nie grzebał?

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 11:01

Witam, sprawdzenie przekaźnika nic nie da, jak wspominałem instalacja jest zrobiona na krótko (nie wiem jaki jest tego powód bo tak już w tym aucie było, ale tak czy inaczej powinno to działać). Wygląda to tak :

Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.
Jak zewre dwa kable omijając czujnik temperatury w chłodnicy wentylator odpala.
Jednak chyba raczej mało prawdopodobna jest opcja że po wymianie czujnika w chłodnicy nowy okazał się walnięty (na starym też nie działało dlatego go wymieniłem, a jednak w garnku wydaje się sprawny.). Dodam że jakoś w zeszłe wakacje jeszcze wszystko było ok, jak wspominałem pompa wody, termostat były wymieniane również w wakacje. Może być tego jakaś inna przyczyna?

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 14:02

nie możesz sterować załączaniem wentylatora bezpośrednio tym czujnikiem. Musi to iść przez przekaźnik, bo jest za duży prąd w obwodzie, któremu sam czujnik nie sprosta. Musisz zrobić tak, żeby czujnik załączał przekaźnik, a przekaźnik podawał napięcie na wentylator. Czujnik obecny masz prawdopodobnie do wymiany, chociaż mozesz sprawdzić jeszcze jak zmienia się jego rezystancja pod wpływem temperatury.

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 14:30

Dziwne, byłem pewny że wcześniej załączając masę to działało jak trzeba. No to w takim razie inne pytanie, ktoś dałby radę mi pomóc/podpowiedzieć jak oryginalnie wygląda podłączenie? Kable od wtyczki wentylatora mam poucinane, jakieś w okolicy dołu zbiorniczka wyrównawczego sobie wiszą więc może to stamtąd idzie? No i dokąd kable idą z czujnika w chłodnicy (u mnie 2 pinowy)? Zaraz spróbuje coś znaleźć w schematach elektrycznych ale jakieś podpowiedzi jak to w innych autach wygląda się przyda!
Pozdrawiam

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 16:21

skoro masz +12v na styku silnika wentylatora i zamykasz obwód poprzez podłączenie masy (-) do tegoż silnika, to nic dziwnego że działało - bo jak najbardziej jest to poprawne podłączenie zasilania. Z tym, że aby sterować włączeniem wentylatora, w obwodzie musisz mieć włącznik. Ty chciałeś zrobić włącznik z czujnika rezystancyjnego (prawdopodobie - bo nie wiem czy jest on analogowy, czy dwustanowy), który nie potrafi sterować tak dużym źródłem prądowym - jak przepuścisz przez niego te 10A jakie pobiera wentylator, czujnik szybciutko moze się nagrzać i w moment spalić, bo nie był pod takie prądy projektowany. Dla tego potrzebujesz sterowania przez przekaźnik.

Zostaw lepiej to w spokoju i oddaj auto do elektryka, albo komuś ogarniętemu, niech podłączy Ci to tak jak było w orginale z uwzględnieniem czasowego działania wentylatora nawet po wyłączeniu zapłonu, będzie bezpieczniej dla samochodu.

profil
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 33
Rejestracja: 21 lip 2009, 00:46

Post autor: profil » 17 kwie 2012, 18:03

też boli mi ten temat w moim silniku, ostatnio została wymieniona chłodnica z całej miedzianej na aluminiową plus do tego nowy czujnik (3 piniowy), po tym zabiegu I stopień załączania wentylatora nie jest przed 98-100c tylko powyżej jakieś 105c, podobno czujnik temp. cieczy ma przekłamanie :roll:

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 18:58

zukreator, do żadnego elektryka go nie oddam, a tym ostatnim stwierdzeniem mnie w pewnym stopniu obrażasz jako nie znającego się.

profil, może po prostu czujnik w chłodnicy jakiejś dupnej firmy i przez to łapie tak wysoko?

Wracając do tematu, jak będę miał możliwość to sprawdzę jak kable są podłączone w drugiej audicy i podłącze tak u siebie, znając życie padnięty będzie przekaźnik i dlatego ktoś kiedyś tam to podłączył.

Edit, zukreator, tak czytam twoją wiadomość drugi raz.. Nie pomylił ci się przypadkiem czujnik temp cieczy w króćcu wody z czujnikiem załączającym wentylator w chłodnicy? (bo z opisu tak to wygląda). Jak wspominałem i wspomnę jeszcze raz, kiedyś przy takim połączeniu wszystko działało, dlatego szukam co się zmieniło. No ale jak będzie chwila zepnę to jak w fabryce i i sprawdzę czy coś się zmieni.

Pozdrawiam

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 21:32

eNn, skoro działało, a czujnik masz sprawny(jaką ma rezystancję na zimnym silniku i rozgrzanym ?), wentylator też, to sprawdź, czy masz masę na którymś z pinów na czujniku, ew czy wiązka idąca od czujnika jest ok.

jak chcesz sprawdzić, czy te zwisające luzem kable są od zasilania wentylatora, zewrzyj orginalne przewody idące do czujnika. powinno Ci się pojawić 12 V na tych przewodach zwisających luzem - o ile są od wentylatora

PS, Nie gniewaj sie na mnie ;) nie chciałem :)
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2012, 21:49 przez zukreator, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 21:41

Spoko, nikt się nie gniewa <ok> Co do tej rezystancji to dalej nie wiem, czy pytasz o czujnik temperatury w króćcu czy ten załączający w chłodnicy (bo mi o ten chodzi i do niego mam masę podłączoną). Jeżeli ten w króccu to on tam do wentylatora nic nie ma. Właśnie problem w tym że masa musi być dobra, bo jak odłączę czujnik w chłodnicy który ma masę zewrzeć, i oba piny połącze które do niego wchodzą (jeden idzie do obudowy abs a drugi do wentylatora) to wentylator odpala więc wydaje mi się że albo coś z temperaturą jest (dół nie ma tych ~92 stopni przy których powinien się załączyć - tylko znowu węże są gorące, zegary pokazują te 100 stopni więc ja bym przyjął że temperatura jest odpowiednia do załączenia się) albo sam czujnik (jednak był wymieniony dopiero co a na poprzednim też nie działało). Więc sam nie wiem, dziwna historia :mrgreen:

Co do sprawdzenia kabli to dobry pomysł, na takiej zasadzie to sprawdzę jak będę przy aucie.

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 21:57

:)
tak jeszcze spytam, zeby potem nie było, ten przekaźnik wentylatora sprawdziłeś ?
jak zewrzesz przewody od czujnika, powinien sie załączać, jeśli sprawny

powodzenia :)

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 22:03

Kolego kolego, wentylator ktoś tu kiedyś podłączył pomijając oryginalną instalację (pewnie coś padło i komuś się nie chciało szukać co) więc przekaźnik jest ominięty. :->

Jak na początku mówiłem jest to tak podłączone :
Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.

Czyli krótko mówiąc + jest na stałe podłączony do wentylatora, a - powinien się dołączyć jak czujnik w chłodnicy osiągnie ok 92 stopnie a tak się nie dzieje. Kable i połączenia są ok, więc wina jest gdzieś w okolicy czujnika w chłodnicy bo jak się go pominie to wentylator odpala. <ok>

Dlatego problemem w tym temacie jest przyczyna dla jakiej czujnik nie załącza tej masy (czujnik nowy). :mrgreen:

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 22:34

pisząc "przewody od czujnika" miałem na myśli te fabryczne, które u Ciebie są nie wiadomo gdzie, tak jak piszesz. Wtedy zwierając je, powinieneś usłyszeć przekaźnik.

w takim układzie jak masz teraz, zewrzyj te przewody idące do czujnika, jak went sie włączy, to wina jest tylko czujnika, jak sie nie włączy, to sprawdzasz połączenia

Awatar użytkownika
eNn
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 124
Rejestracja: 31 paź 2010, 21:41
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: eNn » 17 kwie 2012, 22:48

Ok, teraz się rozumiemy :) Posprawdzam oryginalną wiązkę i postaram się dojść co i jak powinno być.

Co do tego co ja mam podłączone teraz : jak tak piszesz, jak odłączę i zewre piny idące do czujnika w chłodnicy to wentylator się odpala - problem w tym że czujnik jest nowy, wymieniłem go gdyż właśnie wentylator nie odpalał i też myślałem że to jego wina ( a stary czujnik w garnku z wodą na kuchence się załącza więc raczej też działał ).
Dlatego jak już wspominałem czujnik temp w chłodnicy można wyeliminować bo musi działać, pytanie dlaczego się nie załącza?

zukreator

Post autor: zukreator » 17 kwie 2012, 23:02

niezły rebus. czujnik w garnku przy tych 100'C ma 100% zwarcie rzędu 0 lub 1R czy pokazuje ileś tam omów ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga