[90 2.3 NG] Wentylator chłodnicy
[90 2.3 NG] Wentylator chłodnicy
Witam, mam kolejny problem którego od dłuższego czasu nie mogę rozwiązać. Otóż nie załącza mi się wentylator chłodnicy. Sytuacja wygląda tak, że wentylator mam podłączony na "krótko" z użyciem czujnika temp w chłodnicy. Czyli + idzie z akumulatora do wentylatora, a masa załącza się pod wpływem czujnika temp. Problem w tym że temperatura na zegarach dochodzi do 100 stopni, dolny wąż gorący (czyli termostat się otwiera), górny również gorący, zaczyna powoli wypluwać płyn ze zbiorniczka wyrównawczego a wentylator nic.. Sam wentylator jest sprawny gdyż jak odłączę kabel masowy od czujnika temp w chłodnicy i połączę razem - wentylator odpala. Czujnik w chłodnicy wymieniłem, poprzedni sprawdziłem w garnku i działa więc to wina czegoś innego.. Ogrzewanie działa dobrze więc chyba układ nie jest zapowietrzony. Na koniec dodam że pompa wody nowa.
Ma ktoś jakiś pomysł co może być powodem?
Pozdrawiam
Ma ktoś jakiś pomysł co może być powodem?
Pozdrawiam
Może Twój czujnik temperatury wody oszukuje.
Rozgrzej silnik na zamkniętym zbiorniczku wyrównawczym.
Jeśli temperatura osiągnie 100st a wentylator się nie włączy to:
- walnięty czujnik w chłodnicy ( podmień na używany ale sprawdzony )
- podmień przekaźnik 272 na sprawny.
Przy instalacji nikt nie grzebał?
Rozgrzej silnik na zamkniętym zbiorniczku wyrównawczym.
Jeśli temperatura osiągnie 100st a wentylator się nie włączy to:
- walnięty czujnik w chłodnicy ( podmień na używany ale sprawdzony )
- podmień przekaźnik 272 na sprawny.
Przy instalacji nikt nie grzebał?
Witam, sprawdzenie przekaźnika nic nie da, jak wspominałem instalacja jest zrobiona na krótko (nie wiem jaki jest tego powód bo tak już w tym aucie było, ale tak czy inaczej powinno to działać). Wygląda to tak :
Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.
Jak zewre dwa kable omijając czujnik temperatury w chłodnicy wentylator odpala.
Jednak chyba raczej mało prawdopodobna jest opcja że po wymianie czujnika w chłodnicy nowy okazał się walnięty (na starym też nie działało dlatego go wymieniłem, a jednak w garnku wydaje się sprawny.). Dodam że jakoś w zeszłe wakacje jeszcze wszystko było ok, jak wspominałem pompa wody, termostat były wymieniane również w wakacje. Może być tego jakaś inna przyczyna?
Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.
Jak zewre dwa kable omijając czujnik temperatury w chłodnicy wentylator odpala.
Jednak chyba raczej mało prawdopodobna jest opcja że po wymianie czujnika w chłodnicy nowy okazał się walnięty (na starym też nie działało dlatego go wymieniłem, a jednak w garnku wydaje się sprawny.). Dodam że jakoś w zeszłe wakacje jeszcze wszystko było ok, jak wspominałem pompa wody, termostat były wymieniane również w wakacje. Może być tego jakaś inna przyczyna?
nie możesz sterować załączaniem wentylatora bezpośrednio tym czujnikiem. Musi to iść przez przekaźnik, bo jest za duży prąd w obwodzie, któremu sam czujnik nie sprosta. Musisz zrobić tak, żeby czujnik załączał przekaźnik, a przekaźnik podawał napięcie na wentylator. Czujnik obecny masz prawdopodobnie do wymiany, chociaż mozesz sprawdzić jeszcze jak zmienia się jego rezystancja pod wpływem temperatury.
Dziwne, byłem pewny że wcześniej załączając masę to działało jak trzeba. No to w takim razie inne pytanie, ktoś dałby radę mi pomóc/podpowiedzieć jak oryginalnie wygląda podłączenie? Kable od wtyczki wentylatora mam poucinane, jakieś w okolicy dołu zbiorniczka wyrównawczego sobie wiszą więc może to stamtąd idzie? No i dokąd kable idą z czujnika w chłodnicy (u mnie 2 pinowy)? Zaraz spróbuje coś znaleźć w schematach elektrycznych ale jakieś podpowiedzi jak to w innych autach wygląda się przyda!
Pozdrawiam
Pozdrawiam
skoro masz +12v na styku silnika wentylatora i zamykasz obwód poprzez podłączenie masy (-) do tegoż silnika, to nic dziwnego że działało - bo jak najbardziej jest to poprawne podłączenie zasilania. Z tym, że aby sterować włączeniem wentylatora, w obwodzie musisz mieć włącznik. Ty chciałeś zrobić włącznik z czujnika rezystancyjnego (prawdopodobie - bo nie wiem czy jest on analogowy, czy dwustanowy), który nie potrafi sterować tak dużym źródłem prądowym - jak przepuścisz przez niego te 10A jakie pobiera wentylator, czujnik szybciutko moze się nagrzać i w moment spalić, bo nie był pod takie prądy projektowany. Dla tego potrzebujesz sterowania przez przekaźnik.
Zostaw lepiej to w spokoju i oddaj auto do elektryka, albo komuś ogarniętemu, niech podłączy Ci to tak jak było w orginale z uwzględnieniem czasowego działania wentylatora nawet po wyłączeniu zapłonu, będzie bezpieczniej dla samochodu.
Zostaw lepiej to w spokoju i oddaj auto do elektryka, albo komuś ogarniętemu, niech podłączy Ci to tak jak było w orginale z uwzględnieniem czasowego działania wentylatora nawet po wyłączeniu zapłonu, będzie bezpieczniej dla samochodu.
zukreator, do żadnego elektryka go nie oddam, a tym ostatnim stwierdzeniem mnie w pewnym stopniu obrażasz jako nie znającego się.
profil, może po prostu czujnik w chłodnicy jakiejś dupnej firmy i przez to łapie tak wysoko?
Wracając do tematu, jak będę miał możliwość to sprawdzę jak kable są podłączone w drugiej audicy i podłącze tak u siebie, znając życie padnięty będzie przekaźnik i dlatego ktoś kiedyś tam to podłączył.
Edit, zukreator, tak czytam twoją wiadomość drugi raz.. Nie pomylił ci się przypadkiem czujnik temp cieczy w króćcu wody z czujnikiem załączającym wentylator w chłodnicy? (bo z opisu tak to wygląda). Jak wspominałem i wspomnę jeszcze raz, kiedyś przy takim połączeniu wszystko działało, dlatego szukam co się zmieniło. No ale jak będzie chwila zepnę to jak w fabryce i i sprawdzę czy coś się zmieni.
Pozdrawiam
profil, może po prostu czujnik w chłodnicy jakiejś dupnej firmy i przez to łapie tak wysoko?
Wracając do tematu, jak będę miał możliwość to sprawdzę jak kable są podłączone w drugiej audicy i podłącze tak u siebie, znając życie padnięty będzie przekaźnik i dlatego ktoś kiedyś tam to podłączył.
Edit, zukreator, tak czytam twoją wiadomość drugi raz.. Nie pomylił ci się przypadkiem czujnik temp cieczy w króćcu wody z czujnikiem załączającym wentylator w chłodnicy? (bo z opisu tak to wygląda). Jak wspominałem i wspomnę jeszcze raz, kiedyś przy takim połączeniu wszystko działało, dlatego szukam co się zmieniło. No ale jak będzie chwila zepnę to jak w fabryce i i sprawdzę czy coś się zmieni.
Pozdrawiam
eNn, skoro działało, a czujnik masz sprawny(jaką ma rezystancję na zimnym silniku i rozgrzanym ?), wentylator też, to sprawdź, czy masz masę na którymś z pinów na czujniku, ew czy wiązka idąca od czujnika jest ok.
jak chcesz sprawdzić, czy te zwisające luzem kable są od zasilania wentylatora, zewrzyj orginalne przewody idące do czujnika. powinno Ci się pojawić 12 V na tych przewodach zwisających luzem - o ile są od wentylatora
PS, Nie gniewaj sie na mnie nie chciałem
jak chcesz sprawdzić, czy te zwisające luzem kable są od zasilania wentylatora, zewrzyj orginalne przewody idące do czujnika. powinno Ci się pojawić 12 V na tych przewodach zwisających luzem - o ile są od wentylatora
PS, Nie gniewaj sie na mnie nie chciałem
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2012, 21:49 przez zukreator, łącznie zmieniany 1 raz.
Spoko, nikt się nie gniewa <ok> Co do tej rezystancji to dalej nie wiem, czy pytasz o czujnik temperatury w króćcu czy ten załączający w chłodnicy (bo mi o ten chodzi i do niego mam masę podłączoną). Jeżeli ten w króccu to on tam do wentylatora nic nie ma. Właśnie problem w tym że masa musi być dobra, bo jak odłączę czujnik w chłodnicy który ma masę zewrzeć, i oba piny połącze które do niego wchodzą (jeden idzie do obudowy abs a drugi do wentylatora) to wentylator odpala więc wydaje mi się że albo coś z temperaturą jest (dół nie ma tych ~92 stopni przy których powinien się załączyć - tylko znowu węże są gorące, zegary pokazują te 100 stopni więc ja bym przyjął że temperatura jest odpowiednia do załączenia się) albo sam czujnik (jednak był wymieniony dopiero co a na poprzednim też nie działało). Więc sam nie wiem, dziwna historia :mrgreen:
Co do sprawdzenia kabli to dobry pomysł, na takiej zasadzie to sprawdzę jak będę przy aucie.
Co do sprawdzenia kabli to dobry pomysł, na takiej zasadzie to sprawdzę jak będę przy aucie.
Kolego kolego, wentylator ktoś tu kiedyś podłączył pomijając oryginalną instalację (pewnie coś padło i komuś się nie chciało szukać co) więc przekaźnik jest ominięty. :->
Jak na początku mówiłem jest to tak podłączone :
Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.
Czyli krótko mówiąc + jest na stałe podłączony do wentylatora, a - powinien się dołączyć jak czujnik w chłodnicy osiągnie ok 92 stopnie a tak się nie dzieje. Kable i połączenia są ok, więc wina jest gdzieś w okolicy czujnika w chłodnicy bo jak się go pominie to wentylator odpala. <ok>
Dlatego problemem w tym temacie jest przyczyna dla jakiej czujnik nie załącza tej masy (czujnik nowy). :mrgreen:
Jak na początku mówiłem jest to tak podłączone :
Akumulator + -> bezpiecznik -> + w wentylatorze
masa (obudowa abs) -> czujnik temperatury w chłodnicy -> - w wentylatorze.
Czyli krótko mówiąc + jest na stałe podłączony do wentylatora, a - powinien się dołączyć jak czujnik w chłodnicy osiągnie ok 92 stopnie a tak się nie dzieje. Kable i połączenia są ok, więc wina jest gdzieś w okolicy czujnika w chłodnicy bo jak się go pominie to wentylator odpala. <ok>
Dlatego problemem w tym temacie jest przyczyna dla jakiej czujnik nie załącza tej masy (czujnik nowy). :mrgreen:
pisząc "przewody od czujnika" miałem na myśli te fabryczne, które u Ciebie są nie wiadomo gdzie, tak jak piszesz. Wtedy zwierając je, powinieneś usłyszeć przekaźnik.
w takim układzie jak masz teraz, zewrzyj te przewody idące do czujnika, jak went sie włączy, to wina jest tylko czujnika, jak sie nie włączy, to sprawdzasz połączenia
w takim układzie jak masz teraz, zewrzyj te przewody idące do czujnika, jak went sie włączy, to wina jest tylko czujnika, jak sie nie włączy, to sprawdzasz połączenia
Ok, teraz się rozumiemy Posprawdzam oryginalną wiązkę i postaram się dojść co i jak powinno być.
Co do tego co ja mam podłączone teraz : jak tak piszesz, jak odłączę i zewre piny idące do czujnika w chłodnicy to wentylator się odpala - problem w tym że czujnik jest nowy, wymieniłem go gdyż właśnie wentylator nie odpalał i też myślałem że to jego wina ( a stary czujnik w garnku z wodą na kuchence się załącza więc raczej też działał ).
Dlatego jak już wspominałem czujnik temp w chłodnicy można wyeliminować bo musi działać, pytanie dlaczego się nie załącza?
Co do tego co ja mam podłączone teraz : jak tak piszesz, jak odłączę i zewre piny idące do czujnika w chłodnicy to wentylator się odpala - problem w tym że czujnik jest nowy, wymieniłem go gdyż właśnie wentylator nie odpalał i też myślałem że to jego wina ( a stary czujnik w garnku z wodą na kuchence się załącza więc raczej też działał ).
Dlatego jak już wspominałem czujnik temp w chłodnicy można wyeliminować bo musi działać, pytanie dlaczego się nie załącza?