Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 All] Nabijanie Klimatyzacji czynnik R12 Freon

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
jugo007
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 327
Rejestracja: 20 sie 2009, 01:25
Lokalizacja: Wisła Mała
Kontakt:

Post autor: jugo007 » 17 lip 2011, 03:24

witam wszystkich sledze temat sam zakładałem klimatronik od podstaw parownik i przewody z klimy na R134 reszta czyli sprężarka chłodnica i osuszacz od klimy na R12 po złożeniu był dylemat czym napełnić zwiedziłem kilka warsztatów co jeden to inna filozofia i teoria w końcu poszłem do znajomego co pracuje w chłodnictwie ponad 30 lat on odesłał mnie jeszcze do jego kolegów też stażem długim w tej dziedzinie i tylko ich zdania się zgadzały nasze układy klimy są stare i proste w budowie a zasada działania klimy jest ta sama od lat co do czynnika R12 to chodzi tylko o ekologie ja nabiłem R134 i wszystko chodzi bez problemu a powodem zatarć sprężarek jest zużycie łożysk lub brak oleju choć to mało prawdopodobne bo bez gazu sprężarka się nie włączy pozatym R134 wchodzi mniej niż R12 i chodzi na oleju syntetycznym miałem w rekach różne parowniki i zawory rozprężne rozebrałem też parę sprężarek i nie widziałem żadnych różnic lecz każdy ma swoja teorie jedno ciekawe stwierdzenie powiedział starszy gość macie wciskać taką ciemnotę ludziom jak my wam wciskamy na szkoleniach i z tym się zgadzam bo co zakład to to inna filozofia i teoria kiedyś auta projektowali inżynierowie a teraz ekonomiści i ekolodzy nowe nie wytrzymią tyle co nasze stare poczciwe niunie ale to jest tylko moje zdanie i nikt nie musi się z tym zgadzac
Diagnostyka i naprawy osprzętu silnika ABK
K-jetronic
Obsługa i naprawy dachów hydraulicznych Cabrio


Moje ABK :arrow: audi-b4-abk-20e-mala-sesja-z-barto-team-t33523.html

Awatar użytkownika
Kamuś
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 359
Rejestracja: 19 maja 2011, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Post autor: Kamuś » 17 lip 2011, 09:24

Ja sam miałem spory dylemat, objeździłem sporo profesjonalnych zakładów (nie mówię już o zwykłym warsztacie, który kupił maszynę do nabijania i wywiesił dumny szyld "Serwis klimatyzacji"). W każdym mówiono mi co innego.
Skończyłem na tym, że rozebrałem cały układ, wypłukałem z resztek starego oleju, założyłem nowe oringi i teraz tylko muszę pojechać na nabicie r134a.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 17 lip 2011, 22:49

jugo007
jugo007 pisze:w końcu poszłem do znajomego co pracuje w chłodnictwie ponad 30 lat on odesłał mnie jeszcze do jego kolegów też stażem długim w tej dziedzinie i tylko ich zdania się zgadzały nasze układy klimy są stare i proste w budowie a zasada działania klimy jest ta sama od lat co do czynnika R12 to chodzi tylko o ekologie ja nabiłem R134 i wszystko chodzi bez problemu a powodem zatarć sprężarek jest zużycie łożysk lub brak oleju choć to mało prawdopodobne bo bez gazu sprężarka się nie włączy pozatym R134 wchodzi mniej niż R12 i chodzi na oleju syntetycznym miałem w rekach różne parowniki i zawory rozprężne rozebrałem też parę sprężarek i nie widziałem żadnych różnic lecz każdy ma swoja teorie jedno ciekawe stwierdzenie powiedział starszy gość macie wciskać taką ciemnotę ludziom jak my wam wciskamy na szkoleniach i z tym się zgadzam bo co zakład to to inna filozofia i teoria
Z całym szacunkiem ...

Skoro Twój znajomy co pracuje w chłodnictwie tyle lat i nie widzi różnic pomiędzy R12 i R134a to widocznie się na tym nie zna.
Różnic pomiędzy tymi gazami jest mnóstwo ... odsyłam do lektury kilka (od 5 strony tego tematu) stron wyżej. Podałem linka z opisem co i jak który gaz czym się różni.
Napisałem też jakie są różnice w reszcie układu : Olej, zawory rozprężne, dławiki, węże ciśnieniowe (inny skład gumy), oringi uszczelniające, osuszacz, no i nawet końcówki do napełnienia są inne wiec to znaczy że jest różnica w R12 i R134a jest duża.
Wiec raczej konstruktorzy tychże układów na pewno nie zadali sobie tyle trudu aby utrudnić ludziom serwisowanie klimy ...


Powiem tyle, że Gaz R134a jest zamiennikiem R12 ale tylko jako RETROFIT
czyli układ wymaga istotnych przeróbek układu aby działał poprawnie !

Zamiennikiem gazu R12 w systemie DROPIN czyli nie wymagających żadnych przeróbek jest gaz R409A
Klima nabita takim gazem pracuje normalnie, nie ma prawa się nic zatrzeć czy uszkodzić w wyniku nabicia tymże gazem, jedyna wada to minimalnie mniejsza skuteczność chłodzenia z racji innego składu chemicznego, jednak dla zwykłego użytkownika jest to niezauważalne. R409A jest w pełni legalny w krajach UE do 2015r a w pozostałych do 2030r.

Przepraszam za prozaiczne porównanie ale różnice miedzy R12 a R134a są jak porównanie silnika Diesla do silnika benzynowego.
Zasada działania praktycznie identyczna, różnicą jest rodzaj paliwa i np ciśnienia wtrysku czy ciśnienie sprężania ...

Zatankujesz czystej ON do benzyniaka i nie będzie działał tak samo gdy do Diesla wlejesz samą benzynę ...

to samo się tyczy układów klimatyzacji. Zasada działanie jest identyczna, jednak zastosowano 2 zupełnie różne gazy które nie są zamienne bez przeróbek.

rozebrałeś kilka sprężarek ? gratuluje <ok>
Różnica pomiędzy sprężarką R12 a R134a:

np:
Pierwsza i wyraźnia rzecz powinna Ci się rzucić w oczy.
Sprężarka R12 miała na sobie jeden z zaworów do napełniania.
Drugi zawór był na osuszaczu.

Dla R134a zawory napełniania są zazwyczaj na skraplaczu klimy (chłodnica) lub na przewodach idących do kabiny
Nie będę pisał i różnicach oleju, rodzajów złączek węży etc

Co do zaworów rozprężnych
jak to możliwe ze Ty mając zawór w ręku chcesz widzieć różnice w jego działaniu ?
Budowa jest podobna. Jednak jest on sterowany ciśnieniem i tylko tak jesteś w stanie zweryfikować czy zawór działa czy nie.
Ma on za zadanie kontrolować ciśnienie w układzie i razie jego dużego wzrostu nie pozwoli na uruchomienie sprężarki. Jeśli ciśnienie spadnie sprężarka się uruchomi i dobije ciśnienie.

Zmiana R12 na R134a została wymuszona na podstawie Protokołu Montrealskiego z 1987r. Gaz R12 oficjalnie nie jest produkowany od 1995. Układy samochodowe zaprzestały stosowania R12 od 1993r.
R12 jakby nie patrzeć był szkodliwy dla warstwy ozonowej, bez której życie na Ziemi jest zagrożone z racji promieniowania kosmicznego (promieniowanie UV, mikrofale etc).

Nie jest to mój wymysł tylko fakty i przypisy prawne. Poczytaj i się dowiesz co i jak.
Stron internetowych, Dokumentacji w necie jest mnóstwo więc nic tylko czytać.

Pozdrawiam :-)
Było Audi 80 B4 2.0 ABT
Jest VW PASSAT B5FL 1.9TDI AWX

gruszek01
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 310
Rejestracja: 12 lis 2008, 20:21
Lokalizacja: STOLICA
Kontakt:

Post autor: gruszek01 » 17 lip 2011, 22:57

z tego co ja słyszałem to niema problemu w audi z zastosowaniem nowegotypu gazu co najwyzej mozna wymienic oringi
AUDI B4 CABRIO 2,3 20v 7a SPRZEDAM
coupe quattro 2,2 20v turbo 425KM 483NM

Awatar użytkownika
jugo007
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 327
Rejestracja: 20 sie 2009, 01:25
Lokalizacja: Wisła Mała
Kontakt:

Post autor: jugo007 » 18 lip 2011, 15:52

witam kolego widmo z całym szacunkiem nie twierdze że nie masz racji ale skoro etka przewidziała że wystarczy zmienic tylko oringi dla przykładu kuzyn jezdzi już 3 lata i nic się nie dzieje kolega w subaru 5 lat i też wszystko chula co do budowy spreżarki to są takie same a to że zawory w innym miejscu to szczegół ja od lutego mam nabita i też wszystko działa dam ci namiar jak chcesz na gościa nabije ci zamiast R12 R134 i dostaniesz gwarancje że to będzie chodzić nie byłem pierwszym ani ostatnim któremu nabijał nabijał klime i jest znany w okolicy że robi stare układy jeżdzą tam wszyscy którym powiedziano w innych zakładach że się nieda zrobić i co ciekawe nie używa maszyny tylko manometrów i wagi na której stoi butla a i pompy do sprawdzania szczelności jednym słowem ma inny sprzęt niż inni może starej daty ale ważne że zdaje egzamin wniosek taki że teoria a praktyka to odrębne rzeczy mam prosty przykład w pracy mamy technologów po studiach maja wiedze ale dać takiemu zmienić wiertło w wiertarce to nie wie jak się do tego zabrać nie mówiąc o włączeniu tokarki to już dla nich czarna magia na rysunkach tez robią podstawowe byki a mają komputery i programy dlatego nazywamy ich chodzące barany mają mgr. a śrubki przykręcić nie umią wiedza że trzeba kręcić ale na tym konieć
Ostatnio zmieniony 18 lip 2011, 15:58 przez jugo007, łącznie zmieniany 1 raz.
Diagnostyka i naprawy osprzętu silnika ABK
K-jetronic
Obsługa i naprawy dachów hydraulicznych Cabrio


Moje ABK :arrow: audi-b4-abk-20e-mala-sesja-z-barto-team-t33523.html

Awatar użytkownika
skoti
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2579
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:46
Lokalizacja: PL(FMI)

Post autor: skoti » 18 lip 2011, 15:53

gruszek01 pisze:z tego co ja słyszałem to niema problemu w audi z zastosowaniem nowegotypu gazu co najwyzej mozna wymienic oringi
Etka też nie widzi bo jest w niej zestaw do przejścia na ten ,,lepszy'' gassss ;-)

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 18 lip 2011, 18:17

skoti pisze: gruszek01 napisał/a:
z tego co ja słyszałem to niema problemu w audi z zastosowaniem nowegotypu gazu co najwyzej mozna wymienic oringi

Etka też nie widzi bo jest w niej zestaw do przejścia na ten ,,lepszy'' gassss
Koledzy naprawdę słabo szukacie w Etce ;-)

Oto numery katalogowe Zestawu RETRO KIT Części przeróbki układu klimatyzacji na bezfreonowy

Dla sprężarek Zexel 4A0298107 214 Euro
Dla sprężarek Nippon/Denso 4A0298107A 220 Euro

wg starszej ETki 7.0 bez zaktualizowanych cen to koszt 201 Euro

I na pewno nie są to tylko oringi uszczelniające :lol:

jugo007,
Skoro nawet ETKA przewiduje zestawy do zmiany gazu to wyraźnie Jest różnica w tych układach. Nie twierdze, że klima ci od razu padnie. Wszystko przychodzi z czasem.
Nie życzę nikomu źle, ale to Twoja klima i Twoje pieniądze.
Obecnie nie mam A80 bo została sprzedana. W obecnym aucie mam już R134a wiec problemów nie mam. gdybym miał jeszcze A80 z klimą na R12 to za żadne skarby bym nie nabił R134a do układu na R12 bez przerobienia tego jak w książce napisali.
Oczywiście to jest moje zdanie i nie będę nikomu na siłę tego do głowy wbijał.
Było Audi 80 B4 2.0 ABT
Jest VW PASSAT B5FL 1.9TDI AWX

Awatar użytkownika
skoti
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2579
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:46
Lokalizacja: PL(FMI)

Post autor: skoti » 18 lip 2011, 23:45

Chodziło m i o to ,ze w etce jest ten ,,zestaw'' do przejścia na ,,nowszy '' typ gazu

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 18 lip 2011, 23:53

skoti,
Przepraszam źle doczytałem i źle zacytowałem tekst <ok> <piwo>
Było Audi 80 B4 2.0 ABT
Jest VW PASSAT B5FL 1.9TDI AWX

Awatar użytkownika
skoti
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2579
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:46
Lokalizacja: PL(FMI)

Post autor: skoti » 20 lip 2011, 17:45

Ooooooo mam :lol:

cielakoer
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 115
Rejestracja: 27 paź 2009, 15:54
Lokalizacja: sopot

Post autor: cielakoer » 17 sie 2011, 11:32

Siemanko.
Odkopałem troche temat ale też mam problem z klimą.rocznik 92 nabijane R12.
Problem polega na uciekającym ciśnieniu. Jakiś czas temu był u mnie mechanik którty mial R12. Po nabiciu klima działała jakieś 2 tygodnie i z czasem słabła aż przestawała działać calkiem. Mechanik powiedział mi że pod maska jest wszystko szczelne i pozostaje gdzieś wyciek pod deska rozdzielcza a tego nie opłaca sie robic itd... pozatym skończył mu sie odczynnik R12.
Z tym wiąże sie moje pytanie. Co dokładnie jest pod tą deską rozdzielcza i w jakich miejscach może być ten wyciek. Wymieniałem kiedyś nagrzewnice wiec wiem jak wszystko zdemontować i złożyć więc może zrobiłbym to samemu a klime nabił tym odczynnikiem r409a ?
z góry dzieki za odp.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 28 mar 2012, 17:40

cielakoer,
Skoro gaz uciekł
nabij klimę azotem + kontrast UV
później latarka z dioda UV i szukasz nieszczelności.

Ewentualnie demontaż każdego elementu klimy i robienie próby ciśnieniowej + woda i szukanie nieszczelności w postaci bąbelków lub piany.
Było Audi 80 B4 2.0 ABT
Jest VW PASSAT B5FL 1.9TDI AWX

Awatar użytkownika
jugo007
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 327
Rejestracja: 20 sie 2009, 01:25
Lokalizacja: Wisła Mała
Kontakt:

Post autor: jugo007 » 29 kwie 2012, 22:01

witam wszystkich odgrzebuje sporny temat klimy minął ponad rok czasu jak po wymianie o ringów i oleju w sprężarce napełniłem układ R134 klima chłodziła i działała w tym tyg byłem sprawdzić ilość gazu fakt faktem ubyło 100 gram co mieści się w normie w stosunku nawet do nowych aut jedyny minus nowego gazu to że chłodzi trochę mniej niż R12
Diagnostyka i naprawy osprzętu silnika ABK
K-jetronic
Obsługa i naprawy dachów hydraulicznych Cabrio


Moje ABK :arrow: audi-b4-abk-20e-mala-sesja-z-barto-team-t33523.html

masrepus
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 167
Rejestracja: 24 lip 2010, 20:09
Lokalizacja: Lbn

Post autor: masrepus » 30 kwie 2012, 19:48

jugo007 pisze: po wymianie o ringów i...
yugo mozna wiedzieć jakie dokładnie kupić te oringi bo u mnie nie ma wcale? Może pamiętasz? Chodzi o te na ścianę grodziową rurka grubsza i cieńsza.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 30 kwie 2012, 20:17

masrepus pisze: mozna wiedzieć jakie dokładnie kupić te oringi bo u mnie nie ma wcale? Może pamiętasz? Chodzi o te na ścianę grodziową rurka grubsza i cieńsza.
Dla Układów R12 (Silniki 4cyl:6A, ABB, ABK, ABT, ACE ; Silniki 6cyl: ABC, AAH)

- Rurka Osuszacz-Ściana grodziowa 803260749C (brak podanych wymiarów)
- Rurka Chłodnica-Ściana grodziowa 803260749A (brak podanych wymiarów)

Dla układów R134a (silniki 4cyl ABB, ABT, ABK, ADA, ACE ; Silnik 6cyl AAH, ABC)
- Rurka Osuszacz-Ściana grodziowa 7H0820749 wymiary 17,2x1,82mm
- Rurka Chłodnica-Ściana grodziowa 8E0260749 wymiary 10.8x1,82mm

Dla układów R12 Silniki 5cyl: NG
Rurka podwójna osuszacz i chłodnica -> ściana grodziowa (Występują różne typy rurek)
- 803260749A wymiary 10,8x1,78mm
- 803260749B wymiary 14,0x1,78mm
- 803260749C wymiary 17,2x1,78mm

Dla układów R134a Silniki 5cyl: NG
Rurka podwójna osuszacz i chłodnica -> ściana grodziowa (Występują różne typy rurek)
- 8E0260749 wymiary 10,8x1,82mm
- 8E0260749D wymiary 14,0x1,8mm
- 7H0820749 wymiary 17,2x1,82mm

Dla układów R12 Silniki 4cyl: AAZ, 1Z
- Rurka Osuszacz-Ściana grodziowa 803260749C wymiary 17,2x1,78mm
- Rurka chłodnica- Ściana grodziowa 803260749A wymiary 10,8x1,78mm

Dla układów R134a Silniki 4cyl: AAZ, 1Z
- Rurka Osuszacz-Ściana grodziowa 7H0820749 wymiary 17,2x1,82mm
- Rurka chłodnica-Ściana grodziowa 8E0260749 wymiary 10,8x1,82mm
Było Audi 80 B4 2.0 ABT
Jest VW PASSAT B5FL 1.9TDI AWX

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga