Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 All] Nabijanie Klimatyzacji czynnik R12 Freon

ODPOWIEDZ
stopczyk26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3
Rejestracja: 05 gru 2008, 21:17
Lokalizacja: dolnoslaskie

Post autor: stopczyk26 » 03 cze 2011, 19:23

Więc może ma ktoś jakieś namiary gdzie w okolicy Wrocławia można nabić klimę tym gazem R12

Awatar użytkownika
julekF1
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 876
Rejestracja: 22 mar 2009, 08:41
Lokalizacja: DKL

Post autor: julekF1 » 03 cze 2011, 19:46

stopczyk26 pisze:Więc może ma ktoś jakieś namiary gdzie w okolicy Wrocławia można nabić klimę tym gazem R12
oficjalnie chyba nigdzie.

stopczyk26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3
Rejestracja: 05 gru 2008, 21:17
Lokalizacja: dolnoslaskie

Post autor: stopczyk26 » 03 cze 2011, 20:56

Może być nieoficjalnie :mrgreen:

Awatar użytkownika
julekF1
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 876
Rejestracja: 22 mar 2009, 08:41
Lokalizacja: DKL

Post autor: julekF1 » 03 cze 2011, 20:59

napisz PW jak jesteś poważnie zainteresowany

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 03 cze 2011, 21:52

julekF1 pisze:oficjalnie chyba nigdzie.
stopczyk26 pisze:Może być nieoficjalnie
heheh tak trzymać chłopaki <ok>

Awatar użytkownika
pavloprod
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 73
Rejestracja: 04 sty 2007, 18:16
Lokalizacja: CSW..

Post autor: pavloprod » 03 cze 2011, 22:32

R12 jest wycofany od 1993r każde dobicie czynnika(legalne) po tym roku w serwisach były dobijane zamiennikiem czyli r134a.. jezeli komuś nie działa klima bo nie ma czynnika to napewno od 93 roku juz nieraz mial dobijane 134..
Jedno co mogę przyznać to to że r134 w ukladzie oryginalnie dzialajacym na r12 wplywa na mniejsza wydajnosc ukladu.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 04 cze 2011, 03:00

zamiennikiem R12 w pełni legalnym i bezpiecznym dla układu jest gaz R409a <pomysl>

R134a nigdy nie był zamiennikiem R12 (zamiennikiem typu PnP)
to po prostu zupełnie nowy gaz który w dodatku jest bardziej agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych.

w gwoli scisłości:

http://jmbork.pl/download/politech/tech ... dnicze.pdf

Mam nadzieję że temat został rozwiązany 8-)

Awatar użytkownika
pavloprod
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 73
Rejestracja: 04 sty 2007, 18:16
Lokalizacja: CSW..

Post autor: pavloprod » 04 cze 2011, 09:29

widmo pisze:zamiennikiem R12 w pełni legalnym i bezpiecznym dla układu jest gaz R409a <pomysl>

R134a nigdy nie był zamiennikiem R12 (zamiennikiem typu PnP)
to po prostu zupełnie nowy gaz który w dodatku jest bardziej agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych.

w gwoli scisłości:

http://jmbork.pl/download/politech/tech ... dnicze.pdf

Mam nadzieję że temat został rozwiązany 8-)
R134a jest zamiennikiem r12 i uklad skonstruowany na r12 bedzie dzialal jednakze po wymianie złącz, oringów, oleju.. zamiennik typu retrofit

np r413a jest zamiennikiem ktory nie wymaga przeróbek.

Chodziło mi o to że od 93 roku jest bardzo mozliwe ze uklad byl juz przerabiany na r134a i zeby sie upewnic przed wpuszczaniem czynnika. :idea:

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 04 cze 2011, 10:03

pavloprod pisze:R134a jest zamiennikiem r12 i uklad skonstruowany na r12 bedzie dzialal jednakze po wymianie złącz, oringów, oleju.. zamiennik typu retrofit
Zgadza się i o tym cały czas piszę od około 10 postów 8-)
pavloprod pisze:np r413a jest zamiennikiem ktory nie wymaga przeróbek.
no i oczywiście R409a
pavloprod pisze:Chodziło mi o to że od 93 roku jest bardzo mozliwe ze uklad byl juz przerabiany na r134a i zeby sie upewnic przed wpuszczaniem czynnika.
No dokładnie, podpinając maszynę widać od razu czy ktoś przerabiał czy nie.
same koncówki są rózne wiec łopatologicznie to daje do myślenia.
Olej to podstawa i oringi bo inacze wszystko szlak trafi.
Pozatym umiejscowienie złąc do nabijania. zazwyczaj przy R12 było tuż koło sprężarki np w przypadku klimy DIAVIA

Ja gdy miałem swoją A80 i miałem jeszcze na R12 nie przerabiałem układu.
Znalazłem w Krakowie zakład który to poprostu nabił. Miał spore zapasy wiec nie było problemu. Klima chłodziła pięknie. W chwili obecnej powiem ze jestem 100 razy bardziej zadowolony z Manualnej klimy na R12 która była w Audi 80 ni ż obecnego klimatronica z Passata 3bg :-|

Awatar użytkownika
Kamuś
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 359
Rejestracja: 19 maja 2011, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Post autor: Kamuś » 06 cze 2011, 00:37

A czy ktoś wie czy nabicie czynnikiem r409a jest droższe od nabicia r134a? Czy może ceny są na podobnym poziomie?
Ewentualnie czy ktoś orientuje się, gdzie mógłbym nabić klimę tym r409a, lub r12 (oczywiście nie oficjalnie :-D ) w okolicach Lublina , Świdnika, ew. Zamościa?

van_dall
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 178
Rejestracja: 18 cze 2011, 23:01
Lokalizacja: Kutno

Post autor: van_dall » 30 cze 2011, 12:50

Witajcie. Podepnę się pod ten temat, żeby nie śmiecić na forum.

W marcu kupiłem audi 80 92r silnik ABK. Chciałem nabic klimę. Na skraplaczu jest naklejka i wynika z niej, że gaz to R12, ale złącze do nabijania jest od r134a. Facet więc mi nabił czynnik r134a. Wszystko pięknie działało przez ponad miesiąc. W niedziele jeszcze jechałem na klimie było ok. 3 dni później wsiadam do samochodu, włączam klime i nic. Sprężarka się nie załącza.

Pomóżcie koledzy, co teraz mam zrobić :/ Nie wiem jaki olej był w układzie, nie wiem czy jak nabijali to samym gazem czy olejem tez - bo się na tym nie znam... Nie wiem co się zepsuło i dlaczego...

Zmieniłem auto na takie z klimą i nagle niespodzianka...nie ma klimy:( Pomóżcie bo jestem doszczętnie załamany tym samochodem... :(

Awatar użytkownika
keczy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2143
Rejestracja: 11 sty 2007, 22:34
Lokalizacja: Łowicza centrum

Post autor: keczy » 30 cze 2011, 23:00

A sprezarka dziala?

Awatar użytkownika
Niki20
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6758
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:47
Imię: Dominik
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Harta/Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Niki20 » 01 lip 2011, 08:43

Sprężarka pewnie się zatarła bo miała zły olej... :roll: Najlepiej żeby Ci to jakiś znawca zweryfikował...

van_dall
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 178
Rejestracja: 18 cze 2011, 23:01
Lokalizacja: Kutno

Post autor: van_dall » 01 lip 2011, 11:12

No właśnie sprężarka nie reaguje. Bardzo możliwe, że zatarła się z powodu złego oleju.

Tylko teraz mam dośc poważny dylemat i liczę, że ktoś tu na forum chociaż po części mi pomoże go rozwiązać. Do rzeczy:

Tak jak pisałem wyżej, gniazdo jest takie jak dla czynnika r134a, ale to jedyne co wiem na temat całej instalacji klimy. Czy da się jakoś ustalić, czy klima została przerobiona ze starego czynnika na nowy?

W poniedziałek jadę do warsztatu odstawić auto, żeby sprawdzili co ze sprężarką. Jeżeli sie okaże, że trzeba ją wymienić - ok, kupi się inną, tylko co dalej? Jakim czynnikiem nabijać? Nie mam pojęcia...

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 01 lip 2011, 23:24

jak bedziesz demontował sprzezarke zobacz na osuszacz klimy.
chodzi o tą puszkę aluminiową na przewodach.

tam powinna być naklejka z informacją jaki ma być czynnik.

na sprężarce też będzie naklejka z informacją o rodzaju czynnika

co do ustalenia czy jest przerobiona:
dla R12 złącza do napełniania znajdowały się przy sprężarce

dla R134a na chłodnicy klimy


druga opcja:

sprawdzałeś czy sprzęgło elektromagnetyczne na sprężarce klimy łapie (tzn działa i sprzęga magnetycznie kolo pasowe z wałem sprężarki) ?

zdejmij lub poluzuj pasek od napędu sprężarki klimy

odepnij kabel od sprężarki na wtyczce zazwyczaj koloru żółto-zielonego (zdarza się czerwony lub Zielony z kolorowymi paskami)

do tego przewodu idącego do sprężarki podaj + (plus) z akumulatora

elektromagnes w sprężarce powinien cyknąć i złapać kolo pasowe sprężarki razem z wałem sprężarki.

spróbuj pokręcić ręką sprężarkę powinna się obracać ale z lekkim oporem

inna kwestia to działanie zaworów cisnieniowych tzn presostatów
jeśli klima była przerobiona z R12 na R134a moze być problem bo dla tych gazów są inne czujniki ciśnieniowe tzn o innych wartościach cisnienia.

pozatym je tylko sprawdzi ktoś kto robi klime bo musi wytworzyc cisnienie i sprawdzić czy dany zawór puszcza.

jakim czynnikiem nabijać ?
dobre pytanie :roll:
jeśli cała klima jest fabrycznie R12 to tylko R12 lub zamiennik r409a
nabicie klimy przystosowanej od nowosci R12 gazem R134a to tylko wyrzucanie kasy w błoto. bo ewentualnie zatrcie sprezarki lub zniszczenie węży to kwestia czasu.
Na upartego mozna zniszczyć całą klimę ale o tym pisałem kilka (nascie) postów wcześniej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga