[B4 All] Nabijanie Klimatyzacji czynnik R12 Freon
-
- Forum Audi 80
- Posty: 3
- Rejestracja: 05 gru 2008, 21:17
- Lokalizacja: dolnoslaskie
-
- Forum Audi 80
- Posty: 3
- Rejestracja: 05 gru 2008, 21:17
- Lokalizacja: dolnoslaskie
R12 jest wycofany od 1993r każde dobicie czynnika(legalne) po tym roku w serwisach były dobijane zamiennikiem czyli r134a.. jezeli komuś nie działa klima bo nie ma czynnika to napewno od 93 roku juz nieraz mial dobijane 134..
Jedno co mogę przyznać to to że r134 w ukladzie oryginalnie dzialajacym na r12 wplywa na mniejsza wydajnosc ukladu.
Jedno co mogę przyznać to to że r134 w ukladzie oryginalnie dzialajacym na r12 wplywa na mniejsza wydajnosc ukladu.
zamiennikiem R12 w pełni legalnym i bezpiecznym dla układu jest gaz R409a <pomysl>
R134a nigdy nie był zamiennikiem R12 (zamiennikiem typu PnP)
to po prostu zupełnie nowy gaz który w dodatku jest bardziej agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych.
w gwoli scisłości:
http://jmbork.pl/download/politech/tech ... dnicze.pdf
Mam nadzieję że temat został rozwiązany 8-)
R134a nigdy nie był zamiennikiem R12 (zamiennikiem typu PnP)
to po prostu zupełnie nowy gaz który w dodatku jest bardziej agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych.
w gwoli scisłości:
http://jmbork.pl/download/politech/tech ... dnicze.pdf
Mam nadzieję że temat został rozwiązany 8-)
R134a jest zamiennikiem r12 i uklad skonstruowany na r12 bedzie dzialal jednakze po wymianie złącz, oringów, oleju.. zamiennik typu retrofitwidmo pisze:zamiennikiem R12 w pełni legalnym i bezpiecznym dla układu jest gaz R409a <pomysl>
R134a nigdy nie był zamiennikiem R12 (zamiennikiem typu PnP)
to po prostu zupełnie nowy gaz który w dodatku jest bardziej agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych.
w gwoli scisłości:
http://jmbork.pl/download/politech/tech ... dnicze.pdf
Mam nadzieję że temat został rozwiązany 8-)
np r413a jest zamiennikiem ktory nie wymaga przeróbek.
Chodziło mi o to że od 93 roku jest bardzo mozliwe ze uklad byl juz przerabiany na r134a i zeby sie upewnic przed wpuszczaniem czynnika. :idea:
Zgadza się i o tym cały czas piszę od około 10 postów 8-)pavloprod pisze:R134a jest zamiennikiem r12 i uklad skonstruowany na r12 bedzie dzialal jednakze po wymianie złącz, oringów, oleju.. zamiennik typu retrofit
no i oczywiście R409apavloprod pisze:np r413a jest zamiennikiem ktory nie wymaga przeróbek.
No dokładnie, podpinając maszynę widać od razu czy ktoś przerabiał czy nie.pavloprod pisze:Chodziło mi o to że od 93 roku jest bardzo mozliwe ze uklad byl juz przerabiany na r134a i zeby sie upewnic przed wpuszczaniem czynnika.
same koncówki są rózne wiec łopatologicznie to daje do myślenia.
Olej to podstawa i oringi bo inacze wszystko szlak trafi.
Pozatym umiejscowienie złąc do nabijania. zazwyczaj przy R12 było tuż koło sprężarki np w przypadku klimy DIAVIA
Ja gdy miałem swoją A80 i miałem jeszcze na R12 nie przerabiałem układu.
Znalazłem w Krakowie zakład który to poprostu nabił. Miał spore zapasy wiec nie było problemu. Klima chłodziła pięknie. W chwili obecnej powiem ze jestem 100 razy bardziej zadowolony z Manualnej klimy na R12 która była w Audi 80 ni ż obecnego klimatronica z Passata 3bg :-|
Witajcie. Podepnę się pod ten temat, żeby nie śmiecić na forum.
W marcu kupiłem audi 80 92r silnik ABK. Chciałem nabic klimę. Na skraplaczu jest naklejka i wynika z niej, że gaz to R12, ale złącze do nabijania jest od r134a. Facet więc mi nabił czynnik r134a. Wszystko pięknie działało przez ponad miesiąc. W niedziele jeszcze jechałem na klimie było ok. 3 dni później wsiadam do samochodu, włączam klime i nic. Sprężarka się nie załącza.
Pomóżcie koledzy, co teraz mam zrobić Nie wiem jaki olej był w układzie, nie wiem czy jak nabijali to samym gazem czy olejem tez - bo się na tym nie znam... Nie wiem co się zepsuło i dlaczego...
Zmieniłem auto na takie z klimą i nagle niespodzianka...nie ma klimy:( Pomóżcie bo jestem doszczętnie załamany tym samochodem...
W marcu kupiłem audi 80 92r silnik ABK. Chciałem nabic klimę. Na skraplaczu jest naklejka i wynika z niej, że gaz to R12, ale złącze do nabijania jest od r134a. Facet więc mi nabił czynnik r134a. Wszystko pięknie działało przez ponad miesiąc. W niedziele jeszcze jechałem na klimie było ok. 3 dni później wsiadam do samochodu, włączam klime i nic. Sprężarka się nie załącza.
Pomóżcie koledzy, co teraz mam zrobić Nie wiem jaki olej był w układzie, nie wiem czy jak nabijali to samym gazem czy olejem tez - bo się na tym nie znam... Nie wiem co się zepsuło i dlaczego...
Zmieniłem auto na takie z klimą i nagle niespodzianka...nie ma klimy:( Pomóżcie bo jestem doszczętnie załamany tym samochodem...
No właśnie sprężarka nie reaguje. Bardzo możliwe, że zatarła się z powodu złego oleju.
Tylko teraz mam dośc poważny dylemat i liczę, że ktoś tu na forum chociaż po części mi pomoże go rozwiązać. Do rzeczy:
Tak jak pisałem wyżej, gniazdo jest takie jak dla czynnika r134a, ale to jedyne co wiem na temat całej instalacji klimy. Czy da się jakoś ustalić, czy klima została przerobiona ze starego czynnika na nowy?
W poniedziałek jadę do warsztatu odstawić auto, żeby sprawdzili co ze sprężarką. Jeżeli sie okaże, że trzeba ją wymienić - ok, kupi się inną, tylko co dalej? Jakim czynnikiem nabijać? Nie mam pojęcia...
Tylko teraz mam dośc poważny dylemat i liczę, że ktoś tu na forum chociaż po części mi pomoże go rozwiązać. Do rzeczy:
Tak jak pisałem wyżej, gniazdo jest takie jak dla czynnika r134a, ale to jedyne co wiem na temat całej instalacji klimy. Czy da się jakoś ustalić, czy klima została przerobiona ze starego czynnika na nowy?
W poniedziałek jadę do warsztatu odstawić auto, żeby sprawdzili co ze sprężarką. Jeżeli sie okaże, że trzeba ją wymienić - ok, kupi się inną, tylko co dalej? Jakim czynnikiem nabijać? Nie mam pojęcia...
jak bedziesz demontował sprzezarke zobacz na osuszacz klimy.
chodzi o tą puszkę aluminiową na przewodach.
tam powinna być naklejka z informacją jaki ma być czynnik.
na sprężarce też będzie naklejka z informacją o rodzaju czynnika
co do ustalenia czy jest przerobiona:
dla R12 złącza do napełniania znajdowały się przy sprężarce
dla R134a na chłodnicy klimy
druga opcja:
sprawdzałeś czy sprzęgło elektromagnetyczne na sprężarce klimy łapie (tzn działa i sprzęga magnetycznie kolo pasowe z wałem sprężarki) ?
zdejmij lub poluzuj pasek od napędu sprężarki klimy
odepnij kabel od sprężarki na wtyczce zazwyczaj koloru żółto-zielonego (zdarza się czerwony lub Zielony z kolorowymi paskami)
do tego przewodu idącego do sprężarki podaj + (plus) z akumulatora
elektromagnes w sprężarce powinien cyknąć i złapać kolo pasowe sprężarki razem z wałem sprężarki.
spróbuj pokręcić ręką sprężarkę powinna się obracać ale z lekkim oporem
inna kwestia to działanie zaworów cisnieniowych tzn presostatów
jeśli klima była przerobiona z R12 na R134a moze być problem bo dla tych gazów są inne czujniki ciśnieniowe tzn o innych wartościach cisnienia.
pozatym je tylko sprawdzi ktoś kto robi klime bo musi wytworzyc cisnienie i sprawdzić czy dany zawór puszcza.
jakim czynnikiem nabijać ?
dobre pytanie :roll:
jeśli cała klima jest fabrycznie R12 to tylko R12 lub zamiennik r409a
nabicie klimy przystosowanej od nowosci R12 gazem R134a to tylko wyrzucanie kasy w błoto. bo ewentualnie zatrcie sprezarki lub zniszczenie węży to kwestia czasu.
Na upartego mozna zniszczyć całą klimę ale o tym pisałem kilka (nascie) postów wcześniej.
chodzi o tą puszkę aluminiową na przewodach.
tam powinna być naklejka z informacją jaki ma być czynnik.
na sprężarce też będzie naklejka z informacją o rodzaju czynnika
co do ustalenia czy jest przerobiona:
dla R12 złącza do napełniania znajdowały się przy sprężarce
dla R134a na chłodnicy klimy
druga opcja:
sprawdzałeś czy sprzęgło elektromagnetyczne na sprężarce klimy łapie (tzn działa i sprzęga magnetycznie kolo pasowe z wałem sprężarki) ?
zdejmij lub poluzuj pasek od napędu sprężarki klimy
odepnij kabel od sprężarki na wtyczce zazwyczaj koloru żółto-zielonego (zdarza się czerwony lub Zielony z kolorowymi paskami)
do tego przewodu idącego do sprężarki podaj + (plus) z akumulatora
elektromagnes w sprężarce powinien cyknąć i złapać kolo pasowe sprężarki razem z wałem sprężarki.
spróbuj pokręcić ręką sprężarkę powinna się obracać ale z lekkim oporem
inna kwestia to działanie zaworów cisnieniowych tzn presostatów
jeśli klima była przerobiona z R12 na R134a moze być problem bo dla tych gazów są inne czujniki ciśnieniowe tzn o innych wartościach cisnienia.
pozatym je tylko sprawdzi ktoś kto robi klime bo musi wytworzyc cisnienie i sprawdzić czy dany zawór puszcza.
jakim czynnikiem nabijać ?
dobre pytanie :roll:
jeśli cała klima jest fabrycznie R12 to tylko R12 lub zamiennik r409a
nabicie klimy przystosowanej od nowosci R12 gazem R134a to tylko wyrzucanie kasy w błoto. bo ewentualnie zatrcie sprezarki lub zniszczenie węży to kwestia czasu.
Na upartego mozna zniszczyć całą klimę ale o tym pisałem kilka (nascie) postów wcześniej.