Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABK] - Pomiar rezystancji TPS

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 09 maja 2013, 20:05

Jarewa pisze:Tak wtyczka wpięta, drugi kabelek z miernika do masy. Zapłon by było napięcie dla TPS dla tego że napięciem jest wyznacznikiem dla ECU a nie oporność i powinna być liniowo od 0v do 5V
Zmierzyłem napięcie na 2 pinie przy włączonym zapłonie.

Przepustnica zamknięta: 0,65V,
Przepustnica w pełni otwarta: 4,20V

Wzrasta liniowo bez jakichkolwiek przerw i przeskoków.

Jest OK? Co potem sprawdzić?

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 10 maja 2013, 19:11

dex_1985 pisze:Przepustnica zamknięta: 0,65V,
Sprawdź jak się ustawia i kalibruje czujnik położenia przepustnicy i zrób adaptację sterownika silnika do ustawionej na nowo przepustnicy.
To zależy od wersji, ale w starszym modelu regulowało się potencjometr na ok 1V.

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 10 maja 2013, 22:09

A jest na forum instrukcja, jak ustawić ten czujnik? Szukałem i nie znalazłem. VAG'a nie posiadam, ale chyba nie będzie potrzebny bo mam auto z czerwca 1993 i z tego co wyczytałem VAG i tak na nic mi się nie przyda.

[ Dodano: 2013-05-11, 14:11 ]
Znalazłem taki sposób ustawienia TPS:

1). Podpiąć woltomierz pod drugi pin TPS (tak jak mierzyłem napięcie),
2). Poluzować śrubki mocujące TPS,
3). Włączyć silnik i zagrzać go do temperatury roboczej,
4). Ustawić TPS ("kręcić" nim) w taki sposób aby napięcie wyjściowe odpowiadało specyfikacji,
5). Dokręcić śrubki mocujące TPS.

Źródło: http://www.redlinemotive.com/replacemen ... sensor.asp

Jest to poprawny sposób kalibracji TPS?
Jakie powinno być napięcie wyjściowe dla ABK? Na forum znalazłem, że dla ABT powinno być w przedziale 0,20 - 0,25V.
Czemu nie można tego robić na zimnym silniku?

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 12 maja 2013, 20:31



U mnie było tak i grało.

Miałem ABK z listopada 1991 roku z ECU Siemensa bodajże 022.

I w modelach do 1993 roku sterowników nie da się adaptować. Nie znam tylko jakie to są miesiące. Jedno wiem. Starsze modele sprzed '93 mają na kole zamachowym 0 a "nowsze" mają I.

Próbowałem na metalowych tulejeczkach próbować zmieniać wstępne ustawienie i jest to niemal niemożliwe. Chyba, że na chama o setne części milimetra obrócić aby ustalić "wstępny" punkt pracy. Naciągałem na lewo i prawo i miernik zawsze pokazywał 1.32 kilooma.

Wiem tylko, że są zamienniki łudząco podobne do ori lecz mają wtyczkę po innej stronie.

Tyle w temacie jeżeli chodzi o starsze modele ABK i tam nie ma nic do adaptowania.

Jedyne co można zrobić to podpiąć Vaga (po jakimkolwiek zabiegu z TPS-em), wejść w BS (Basic Settings czyli tryb awaryjny) i ponownie wejść w bloki pomiarowe (Meas. Blocks). Lub na całą noc odłączyć klemę z aku.

Najważniejsze to by nie było przerw na ścieżkach (podczas obracania przepustnicą miernik nie może pokazać przerwy).

A problemem całego zamieszania może być taki, że ktoś wcześniej "podciągnął" przepustnicę (w 3 s. filmu jest ona obok serdecznego palca (ten od FU)). Mała gwintowana śrubeczka (szpilka) na śrubokręt. To jest taka "polska sztuczka" (zwłaszcza gdzie jest LPG i pseudogazowniki spaprają sprawę gazu) żeby silnik nie falował jak krokowiec wymaga czyszczenia.

[ Dodano: 2013-05-12, 20:34 ]
P.S. Zapomniałem dodać. Jak możesz to ją wykręć (ale tylko tyle obrotów by zapamiętać) i sprawdź czy jest różnica.

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 13 maja 2013, 07:12

Chyba chodziło Ci o ten filmik ;)

A samo napięcie na 2 pinie mierzyłeś?
Jeśli chodzi o oporności, to mam właściwie tak samo jak Ty. Zaczyna się na ok 1.32 kOm, później jest jedynie ten nagły spadek na 1.20, a następnie rośnie liniowo. Wniosek taki, że nie ma przerw.
Próbuję rozkminić, czemu obroty chwilowo zawieszają mi się na 1100, a potem powoli spadają na 950. Nie jest to jakieś bardzo uciążliwe, ale lubię jak wszystko działa tak jak należy. :P

Zamówiłem gumę z ASO łączącą odmę z grzybkiem, bo moja jest "kombinowana". Przy okazji wymiany poczyszczę wszystkie rurki i krokowca i zobaczy się.

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 13 maja 2013, 12:45

No i o ten spadek chodzi. Coś jest nie tak. I na pewno to TPS.

Tylko trzeba też ostrożnie z zamiennikami. Nie wszystkie pasują.

Co do filmu sorki, zły link podałem.

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 23 lip 2013, 08:19

Odkopuję swój temat.
A więc tak... Problemu nadal nie rozwiązałem. :/

Co zrobiłem do tej pory:
1. Czyszczenie krokowca. Moczenie w nitro/WD40 + oliwienie smarem silikonowym. Nie pomogło.
2. Rozkopanie wszystkich gum od dolotu i odmy. Trochę syfu się znalazło, ale raczej nie przeszkadzał, bo wszystko było drożne. Guma przepływomierza nie była do końca dociśnięta do przepustnicy - poprawiłem. Wymieniłem łącznik grzybka i odmy na ORI. Nie pomogło.
3. Podmianka TPS-a na ORI używkę o lepszej charakterystyce niż mój. Tzn bez skoków oporności, o których pisałem. Nie pomogło.
4. Przy okazji sprawdziłem klapkę przepływomierza. Chodzi gładko.

Problem nadal występują. Obroty zawieszają się na 1100 i powoli spadają do 950-1000. Czasem drgają albo zawisną powyżej 1100.
Ale zauważyłem, że na nie do końca nagrzanym silniku obroty lepiej się zachowują. Właściwie trzymają się na 950. Dopiero po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej 90 stopni, zaczynają się powyższe rewelacje. Czasem wciskanie i puszczanie sprzęgła (stojąc na luzie) powoduje opadanie i wzrastanie obrotów. Dziwne.

Nabyłem niedawno interfejs VAG. Na co zwrócić uwagę po podpięciu się do komputera?

Dzięki z góry.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 23 lip 2013, 09:08

Czytam ten wątek i ręce mi normalnie opadają. Informacji na temat TPS w Audi jest mnóstwo w necie a Wy dalej się z tym tematem męczycie. Panowie poszukajcie na forum oryginalnych zeszytów SSP i przetłumaczcie ich zawartość, chociazby w tłumaczu google. Powtarzam poraz n-ty. Adaptację przepustnicy w ABK wykonuje sie na dwa sposoby w zależności od roku produkcji. W starszych autach ustawia się potencjometr tak by napięcie na wyjściu TPS wynosiło ok. 1V. Natomiast w nowszych modelach trzeba zrobić adaptację VAGiem. Sam sobie tego nie wymyśliłem, wszystko jest w dokumentach tylko trzeba chciec z tegto skorzystać. Przy nieprawidłowo wyregulowanym TPS sterownik nie przechodzi w tryb regulacji wolnych obrotów i dlatego auto zaczyna więcej palić i szrpać przy ruszaniu. W okienku diagnostycznym VAG-a jest pole w którym musi się pojawic komunikat "Learlauf" czyli wolne obroty.

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 26 lip 2013, 21:50

czarekj pisze:Czytam ten wątek i ręce mi normalnie opadają.
Tak, wiem, za dużo teoretyzuję zamiast wziąć śrubokręt w łapę i pójść do garażu. :P

Ale koniec końców, podpiąłem się dziś pod VAG-a.
Zagrzałem silnik, pooglądałem sobie wartości w blokach pomiarowych. Wskazania mieściły się w widełkach wg dokumentacji zawartej w dziale "download", poza wolnymi obrotami rzecz jasna. Jeszcze jedna rzecz mi się nie podobała, ale o tym za chwilę.
Wszedłem w basic settings i wdusiłem GO. Silnik zaczął falować, cyferki w polach zmieniały się, po czym po kilku sekundach przestały (prócz sondy rzecz jasna), a obroty się ustabilizowały. Sceptycznie do tego podszedłem, bo w końcu mam Digifanta 1.6 (sterownik z końcówką 022 EE), a samochód z czerwca 1993 (jak na mój rozum to podchodzi to pod starszą wersję auta...), ale bardzo się zdziwiłem jak zobaczyłem obroty twardo stojące na 850. <ok>
Aczkolwiek za różowo być nie może... Pojawił się następujący problem:
Po przegazówce obroty gwałtowanie spadają do ok 600 i odbijają, po czym momentalnie się stabilizują. <osohozi> No nic, wziąłem auto na przejażdżkę. Niestety w momencie wysprzęglania miałem takie wariacje. Ale co ciekawe im więcej jeździłem tym to zjawisko słabło - tak jak by silnik jeszcze się dostosowywał.

Teraz o rzeczy, która mi się nie spodobała. Załadowanie silnika wynosiło 22%. Niby według dokumentacji wartość mieści się w poprawnym zakresie (14-25%), ale Francis1982 w jednym z tematów napisał, że powinna wynosić 12-15%. Kolega, któremu pomagał Francis miał takie same spadki obrotów, ale ustąpiły po naciągnięciu sprężyny w przepływomierzu.
I co teraz? Brać się za przepływkę?

alus
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 230
Rejestracja: 29 sty 2011, 14:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: alus » 26 lip 2013, 23:00

zanim sie wezmiesz za przeplywke musisz Byc pewny na milion procent szczelnosci dolotu, jezeli Jestes to mmozesz brac sie za regulacje przeplywki, naciagaj sprezyne z podpietym vagiem, wskazania musza byc od. 12 do 16%

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 26 lip 2013, 23:53

Tego się obawiałem. Szczelności dolotu jestem raczej pewien. Niedawno wsio rozkopałem, bo szukałem dziur - nic nie znalazłem. Złożyłem to wszystko lepiej niż było wcześniej, bo gdzieniegdzie węże nie były dociśnięte do końca (np. guma przepływki lekko odstawała dołem od przepustnicy).
Pokrywa przepływki jest zamontowana na stałe? Jak to zdejmę/oderwę, to trzeba kleić przy składaniu do kupy np. silikonem?

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 27 lip 2013, 08:42

dex_1985 pisze:Pokrywa przepływki jest zamontowana na stałe?
jest przyklejona jakimś czarnym klejem
dex_1985 pisze:Jak to zdejmę/oderwę, to trzeba kleić przy składaniu do kupy np. silikonem?
tak, pewnie chodzi o to by nie dostawał się tam kusz i woda
WRC is for boys.
Group B was for men.

Awatar użytkownika
dex_1985
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 16 mar 2012, 07:22
Lokalizacja: Bestwina (SBI)

Post autor: dex_1985 » 27 lip 2013, 13:15

Chyba naprawiłem. <ok>

Przy przepływce ktoś już grzebał. Była oklejona biało przezroczystą masą - silikon pewnie jakiś.
Naciągnąłem sprężynę dosłownie o 3 ząbki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zrobiłem ponownie adaptację i zdaje się, że hula jak trzeba. <ok>
Koniec ze zbijaniem obrotów po przegazówce, a wolne stoją twardo na 850 (+/- kilka RPM wg VAG).
Ścieżki potencjometru są chyba jeszcze dobre. Mają wyżłobienia, ale materiał (grafit?) nie zdarł się całkowicie.
Poniżej fotki jako dowód.

http://imageshack.us/f/203/83it.jpg/
http://imageshack.us/f/577/5cak.jpg/
http://imageshack.us/f/35/65cg.jpg/

Dzięki za pomoc. Lecą już punkty. ;)

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 27 lip 2013, 15:31

Taki mały OT ale nie do końca.

Jeżeli ktoś stwierdzi przerwy na ścieżkach na płytce przepływomierza można cienkim iglakiem rozpiłować otwory, którymi przykręcona jest owa płytka. Rozpiłowujemy w lewo bądź prawo o wymiar powierzchni, jaka wędruje po ścieżkach.

http://imageshack.us/photo/my-images/577/5cak.jpg/

Wówczas płytka przesunie się patrząc za zdjęcie wyżej i korzystamy z "świeżych" ścieżek na przepływomierzu.

Aby się dowiedzieć ile trzeba spiłować należy zobaczyć powierzchnię na pałąku, która przylega do ścieżek potencjometru.

Metodę tą sprzedał mi swego czasu Jugo007.

Oczywiście ta metoda jest skuteczna w momencie gdy pałąk wędruje po przerwie (przetartym miejscu) a nie, gdy cała ścieżka jest w jakiś sposób przerwana i na końcach nie ma żądanej oporności.

Zresztą można zobaczyć, że najczęściej ścieżka przerywa się tam gdzie przepływomierz najwięcej pracuje (od 12 do 20% wychylenia pałąka).

rawilk27
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 16
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:09

Post autor: rawilk27 » 06 paź 2015, 10:44

Witam, mam problem z gasnącym silnikiem na biegu jałowym gdy silnik jest zimny i mam pytanie co do Ustawienia zderzaka całkowitego zamknięcia przepustnicy, ustawiamy ją tylko tak żeby nie waliła w korpus tak jak pisze Jarewa czy mogę ustawić to jak żeby mi silnik nie gasł ?

Dodam że do ustawienia TPS-u mam tylko 2 śrubki robaczkowe a nie 4 tak jak pisze na pierwszej stronie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga