Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

Wszystko o... Montaż+Dobór+Oznaczenia Car Audio

Subwoofery, skrzynie, głośniki, radiootwarzacze, nawigacje GPS, radia CB.
Awatar użytkownika
Krycha
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5244
Rejestracja: 27 sty 2007, 18:47
Imię: Krystian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.6 ABC
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Wszystko o... Montaż+Dobór+Oznaczenia Car Audio

Post autor: Krycha » 09 cze 2007, 09:22

Witam
Po wielu ciągle powtarzających się na forum pytaniach postanowiłem napisać mały FAQ który odpowie na pytania co wybrać? Jak podłączyć ? itp. Wiele z pytań było poruszanych na forum ale wiadomo że rzadko kto szuka w starych tematach i zakłada nowy. Więc ja postanowiłem zebrać wszystkie informacje w jedność i zrobić taki mały poradnik dla początkujących. A więc zaczynamy:

Po pierwsze podstawa czyli radio. Wielu z Was zadaje pytania jakie wybrać… Przeważnie kategoria cenowa zamyka się w 500zł. Z takiej półki cenowej można już wybrać całkiem przyzwoite radyjka czołowych producentów car audio. Natomiast można się również naciąć na nie firmowe radia które zachęcają swoim kosmicznym wyglądem i dużą „mocą” która producent napisał na przednim panelu. Ale strzeżmy się i napalajmy się na to że np. radio nie firmowe ma 4x70W mocy a firmowe mają przeważnie 50W. Te napisy mają niewiele wspólnego z rzeczywistością… Radia czołowych producentów mają około 4x 20-30W mocy prawdziwej!! To aż strach pomyśleć ile ma radio nie firmowe. Do 500zł ja ze swojej strony polecił bym coś wybierać w markach czołowych czyli Alpine czy Clarion. Oczywiście radio trzeba jakoś podłączyć więc tu daje opis kostki ISO.

czerwony - zasilanie +akumulatora
czarny - masa
występują jeszcze dwa kable pomarańczowy (illumination) i żółty (permanent), gdzie często żółty łączy się z plusem

przewód AMP REM (niebieski z białym paskiem) - sterowanie wzmacniaczem
przewód ATT (niebieski) - podłączenie anteny elektrycznej

teraz głośniki:
para - fiolet (+) fiolet z czarnym paskiem (-)- PRAWY TYŁ
para - szary (+) szary z czarnym paskiem (-)- PRAWY PRZÓD
para - biały (+) biały z czarnym paskiem (-)- LEWY PRZÓD
para - zielony (+) zielony z czarnym paskiem (-)- LEWY TYŁ
Dalej przechodzimy do głośników.

A więc jak wiadomo producent AUDI nie za bardzo postarał się o dobre nagłośnienie niuni i dla bardziej wymagających użytkowników marne 10cm z przodu i 13cm z tyłu głośniki nie starczą. Poza tym tak jak w B3 głośniki są zamontowane z tyłu w półce i grają bardzo słabo bo tylna półka to nie miejsce na głośniki!
- Montowane w półce *** się bardzo słabą odpowiedzią impulsową (grają niedokładnie i bez dynamiki)
- Psują scenę dźwiękową (jak idziesz na koncert to stoisz twarzą do sceny a nie tyłem)
- Grają w sufit albo do ucha pasażera nadwerężając jego słuch (szkodzą)
- Elipsy nie potrafią odtwarzać dźwięku poprawnie (kształt membrany jest nieodpowiedni)
- Luźna uwag- to dresiarskie metody nagłaśniać auto od tyłu.
- niepotrzebnie wydaje się na nie pieniądze które można by dodać do sumy na system przedni i kupić przód wyższej jakości.
- W połączeniu z subwooferem powodują piekielny bałagan w dźwięku - psują dźwięk i kłócą się z subwooferem.
Aby uzyskać jak najlepszy efekt w naszej Audicy polecane jest przez wielu założenie taschek ( www.taschki.pl ) Co do zmontowanie i podłączenie głośników to temat był już poruszany na forum. Dokonywał tego Doc i wstawił na forum obszerną instrukcje podłączenia i zamontowania paneli. Ja pozwolę wstawić tu link z jego montażem.
Tutaj mamy montaż paneli z tyłu : viewtopic.php?t=2543
I tutaj też daje link możecie poczytać co nieco o taszkach viewtopic.php?t=13&start=0

Co do głośników jakie mamy wstawić hmm to każdy ma swoje zdanie.. Jednak ja polecam wstawić zestaw odseparowany dwudrożny. Z tym że woofer montujemy w taszniku a gwizdek czyli tweeter na wysokości słuchacza np. w okolicy klamki lub zabudowujemy w przednim słupku:

Zabudowa tweeterów w słupkach - krok po kroku

Będą nam potrzebne następujące rzeczy: słupki, pierścień z drzewa lub innego materiału, drut, plastelina, rajstopa, klej typu SuperGlu, żywica w komplecie z płótnem, szpachla, papier ścierny.
http://img185.imageshack.us/img185/498/dscn0367xyt9.jpg

Następnie za pomocą plasteliny ukierunkowujemy tweetery tak jak nam odpowiada. Jak już to zrobimy możemy podocinać kawałki drutu i zrobić podpórki pod pierścień. Wszystkie połączenia typu słypek-plastelina możemy zalać dla pewności klejem - bardzo dobrze trzyma.
http://img413.imageshack.us/img413/5076 ... 73xqx4.jpg
http://img413.imageshack.us/img413/2504 ... 76xsx6.jpg

Teraz przyszedł czas na wkroczenie rajstopy do akcji . Wycinamy potrzebny nam kawałek i przykładamy do pierścienia - kleimy ją do rantu.
http://img381.imageshack.us/img381/9638 ... 78xyh9.jpg
Jak już zrobimy powyższy punkt możemy ją naciągać nadając jednocześnie już jakiś kształt naszym słupkom. Dzięki właściwością rajstopy nie zrobią nam się żadne zmarszczki itp. Wszystko kleimy na SuperGlu przytrzymując chwile aż zaschnie. Efekt:
http://img67.imageshack.us/img67/5381/dscn0383xgw9.jpg
http://img67.imageshack.us/img67/9417/dscn0385xuh7.jpg

Wycinamy z płótna nieduże, kwadratowe i prostokątne kawałki. Rozrabiamy żywice i nakładamy na rajstopę. Całą jej powierzchnię pokrywamy tymi kawałkami. Większe kawałki niebardzo się formują i rozwalają. Czakamy aż wyschnie. Po wyschnięciu:
http://img235.imageshack.us/img235/2697 ... 50xwu4.jpg
http://img264.imageshack.us/img264/1776 ... 51xdc9.jpg

No to jesteśmy na półmetku. Teraz nadszedł czas na nakładanie szpachli. Ten proces lepiej powtórzyć 3xkrotnie ale cienkimi warstwami, tzn. warstwa szpachli, szlifujemy papierem do gładkości, nastepna warstwa pokrywająca wżery, ostatnia warstwa i szlifujemy do super gładkiej powierzchni bez kanionów i dziur :
http://img364.imageshack.us/img364/7803 ... 59xmt9.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/9610 ... 61xgq3.jpg
Gotowe do obicia
http://img460.imageshack.us/img460/1875 ... 80xay6.jpg

Efekt końcowy
http://img458.imageshack.us/img458/8172 ... 39xdl6.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/3324 ... 40xrg8.jpg

Tak więc można domowym sposobem zamontować ładnie przednie gwizdki. Co do zestawów odseparowanych to mają przeważnie same zalety i warto je brać:
- Najlepiej żeby był to 16cm woofer i tweeter zamontowany w słupku ewentualnie gdzieś w okolicy lusterka
- Jest to optymalne najstosowniejsze rozwiązanie
- Daje poprawną scenę dźwiękową
- Dobrze zainstalowany i dobrany wystarczy na nagłośnieni całego samochodu (nie licząc subwoofera)
- Gra dobrze bo:
– tweetery grają w kierunku słuchacza a nie w jego nogawkę czy sufit
- woofery mają komorę drzwi która poprawia ich grą (musi być wytłumiona)
- Pasmo dzieli zwrotnica, która wydatnie poprawia dźwięk nie obciążając głośników niepotrzebnym pasmem.
- Tweeter ma miejsce żeby się wybrzmieć (odległość od głowy jest odpowiednia)
- woofer jest bliżej niż w przypadku montażu z tyłu lepiej go słychać, a co najważniejsze mamy g przed sobą.
- głośniki systemach są zazwyczaj wyższej jakości od tych współosiowych (mowa tu o systemach za minimum przyzwoitości, czyli w okolicach 300zł i wzwyż)
- (montaż systemu opiszę w innym miejscu)

Co do firm z to z klasy budżetowej to polecę firmy Hertz i Helix są to bardzo tanie i dobre głośniki więc tu nie ma się nad czym zastanawiać bo już za 250zł możemy wyrwać parę znakomitych głośników.

Wielu również zadaje pytania czym i jak to napędzić… Odpowiedź brzmi jeśli chcesz po prostu słuchać i nie oczekujesz od muzyki bardzo powtarzam bardzo dużej mocy to możesz spokojnie pociągnąć 2 zestawy 16stek z radia jeśli zaś chcesz żeby ci to lepiej zagrało to można nabyć wzmacniacz. Jednak nawet najtańszy wzmacniacz to wydatek rzędu jakieś 300zł przykładowo z tańszych można polecić Blaupunkt zaś średnia półka to firmy takie jak JBL, Infinty, Lanzar, Axton. Warto rozglądać się za sprzętem używanym np starsze Alpiny V12 czy Sony to bardzo przyzwoite wzmacniacze. Jeśli chcesz po prostu napędzić typowy zestaw w AUDI czyli 10cm w desce z przodu to wystarczy zwykłe radio by jakoś to grało.
Przejdźmy do subwooferów. Ta opcja ma wielu przeciwników jak i zwolenników. Jedni mówią że subwoofer zajmuje dużo miejsca i jego bass męczy uszy zaś drudzy nie wyobrażają sobie słuchania muzyki bez subwoofera. Tutaj na początek powiem tyle że odrazu odradzam tuby które nie grają tylko buczą! Dźwięku z nich nie da się słuchać ponieważ po paru minutach głośnego grania boli głowa..A dlaczego pyzatym nie warto brać tuby?
-Głośnik subwoofera powinien pracować w sztywnej odpowiednio dopasowanej dedykowanej obudowie.
- Tuba jest zła, bo jest zrobiona z kartonu który nie jest sztywny, głośniki w tubie są miernej jakości, tuby strojone są na efektywność a co za tym idzie mają duże braki w jakości dźwięku, dodatkowo jest to sprzęt robiony po najniższych kosztach (wiadomo co za tym idzie)
- Skrzynka robi bum bum a tuba buuuuu buuuuu
- Skrzynka powinna byś wykonana z MDF'u i wyliczona odpowiednim programem na podstawie parametrów głośnika.
- Kupno tuby to wyrzucenie pieniędzy w błoto, to rozwiązanie jest poniżej krytyki.


Co do głośników basowych to na allegro.pl można spotkać tanie zachęcające dobrym wyglądem niskotonowce jednak to tylko tak ładnie wygląda. Jeśli chcemy mieć dobrą jakość muzyki postawmy na jakość firmową. Producenci tacy jak PB, JBL, Infinty, Lanzar mają w swojej ofercie już za 300zł w miarę dobrej jakości głośniki. Wiec tu za niewielką kwotę można mieć dobry subwoofer. Ale gdy już zamontujemy skrzynie to wręcz konieczny będzie wzmacniacz który odpowiednio napędzi głośnik, bo ten z samego radia nie uzyska odpowiednio wysokiej mocy z radia bo jest po prostu zbyt słabe. Aby podłączyć wzmacniacz do radia trzeba dysponować odpowiednimi kablami. Tutaj zamieszczę tabele dzięki której dobierzecie odpowiedni przekrój wzmacniacza.. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 7nkb1.html

To chyba na tyle mam nadzieję że trochę Wam przybliżyłem info o car audio. Aha i nie podawałem linków do allegro.pl bo jak wiadomo że aukcje się kończą i tracą ważność wiec to nie miało by sensu. I jeszcze raz PRZESZUKUJCIE FORA bo już prawie wszystkie tematy car audio AUDI były już poruszane i było polecane wiele wiele modeli głośników, wzmacniaczy więc każdy wybierze coś dla Siebie. Będę edytował na bieżąco ten tekst żeby cały czas bo uzupełniać i wprowadzać nowe odpowiedzi na nowe pytania.
Czy sie nadaje sami oceńcie ;-)

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 28 lut 2012, 11:28 przez Krycha, łącznie zmieniany 10 razy.

Awatar użytkownika
Doc
Administrator
Administrator
Posty: 4644
Rejestracja: 17 lis 2006, 22:35
Imię: Andrzej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Kontakt:

Bass Reflex vs Zamknięta FAQ

Post autor: Doc » 27 wrz 2007, 21:54

Ponieważ na naszym forum często pojawiają się pytania odnośnie zaprojektowania skrzyni basowej i równie często tony herezji na temat wyższości bass reflex od zamkniętej postanowiłem zebrać kilka informacji, aby rozjaśnić w głowach userom mającym problem z tymi zagadnieniami.

Na początek słów kilka jak zbudować skrzynię, czym się sugerować, jak wyliczyć i osohozi.

ZAGADNIENIA OGÓLNE

Najważniejszą rzeczą w budowie kolumny jest jej obudowa. Obudowa jest niezbędna jako element nośny dla głośników a przede wszystkim wpływa na działanie głośnika przetwarzającego najniższe częstotliwości. Można przyjąć że głośnik bez obudowy "nie gra" wcale, jego brzmienie jest pozbawione basu.

Najczęściej stosowaną obudową jest obecnie obudowa bass-reflex, można też spotkać obudowę zamkniętą. I jedna i druga ma swoje wady i zalety. Największą zaletą obudowy zamkniętej jest jej charakterystyka impulsowa, najmniejsze podbarwienia dźwięku, jak i małe wymiary w stosunku do obudowy bass-reflex. Stąd też jest często stosowana w sprzęcie najwyższej klasy jak też w małych kolumnach średniej klasy. Wadą jest natomiast gorsze możliwości przetwarzania basu w porównaniu z bass-reflexem.

Obudowa z otworem (bass-reflex) mimo koniecznej większej objętości zapewnić może lepsze rozciągnięcie basu. Jednak nie każdą obudowę można po prostu przedziurawić, konieczne jest posiadanie specjalnego głośnika i odpowiednie nastrojenie otworu obudowy (jego długość i średnica). Co jest największą wadą obudowy bass-reflex. Oraz nie najlepsze charakterystyki impulsowe. Które mogą być bardzo dobre pod warunkiem wysokiej klasy głośnika i dobrze dobranej obudowie, stąd też i w sprzęcie wysokiej klasy dominują obudowy bass-reflex. W sprzęcie średniej klasy bardzo często obudowa bass-reflex jest tylko chwytem reklamowym i mimo posiadania otworu nie pełni on często większej roli, raczej pogarszając brzmienie niż je polepszjąc.

PROJEKTOWANIE SKRZYNI

W celu zaprojektowania obudowy do konkretnego głośnika niezbędne są jego parametry T-S (Thiele-Small). Od tych parametrów zależy rodzaj obudowy do którego dany głośnik najlepiej się nadaje. Podstawowym wyznacznikiem jest parametr Qts (dobroć całkowita) głośnika.

przybliżone wartości Qts:
0,2 > Qts > 0,5 - obudowa bass-reflex
0,33 > Qts > 0,7 - obudowa zamknięta

Od parametru Fs (częstotliwość rezonansowa) zależy dolny próg pasma przenoszenia głośnika. I jest on większy od tej wartości, zależnie od zastosowanej obudowy.
Parametr Vas (objętość zastępcza) oraz wartość Qts decyduje o objętości (wielkości) projektowanej obudowy. I jest ona tym większa im większa jest wartość Vas i Qts.

SKRZYNIA ZAMKNIĘTA

Jest najłatwiejsza w zaprojektowaniu, praktycznie każdy głośnik może pracować w obudowie zamkniętej. Jednak ze względu na dobre przetwarzanie basu powinien być spełniony warunek:
Fs / Qts < 100

Objętość obudowy zamknietej (nie wytłumionej) powinna być taka aby wartość Qtc (dobroć głośnika w obudowie) leżała w przedziale:
0,5 > Qtc > 1
Do obliczenia jej można skorzystać ze wzoru:
Vb = Vas / (( Qtc2 / Qts2 ) -1 )
lub też obliczyć wartość Qtc posiadanej obudowy:
Qtc = Qts * pierwiastek z (1 + Vas / Vb)

gdzie:
Vb - objętość obudowy
Qtc - dobroć głośnika w obudowie zamkniętej
Vas , Qts - parametry T-S głośnika

Obliczenie może wydać się skomplikowane, dlatego warto użyc do tego oprogramowania. Można je pobrać z http://www.speaker-online.de/download

SKRZYNIA Z OTWOREM (bass-reflex)

Działanie obudowy bass-reflex, skrótowo polega na dodawaniu się ciśnień głośnika z ciśnieniem z otworu obudowy. Co daje zysk w postaci kilku dB w zakresie niskich częstotliwości w porównaniu z obudową zamkniętą. Jednak aby to osiągnąć potrzebny jest głośnik, który po wbudowaniu do obudowy (otwór bass-reflex zasłonięty) da wartość dobroci w granicach Qtc = 0,5 - 0,6.
Stąd też wartość Qts głośnika musi być mniejsza (Qts < 0,5). Obudowa może być mniejsza lub większa byle był spełniony warunek:

Obliczenia można przeprowadzić tak samo jak dla obudowy zamkniętej. Jednak obliczenia dotyczące strojenia otworu obudowy są dość skpmplikowane. Ze względu na wpływ dwóch wielkości, objętości obudowy, co zmienia Qtc, jak i częstotliwości strojenia otworu bass-reflex (jego długość i przekrój). Nie ma jednego sposobu strojenia układu bass-reflex do wyboru mamy całą rodzinę różnych możliwych do osiągnięcia charakterystyk. Zależnych od parametrów głośnika, wielkości obudowy jak i częstotliwości dostrojenia otworu. Najważniejszumi parametrami w tym przypadku są; Vb - objętość obudowy i Fb - częstotliwość dostrojenia otworu bass-reflex. Do prostego obliczania tych wartości służą specjalne tabele, które noszą swoje nazwy jak i wskazują na osiągane kształty charakterystyk. Katalog firmy Inter Technika zaleca posługiwanie się poniższą tabelą:

Obrazek

W tabeli przedstawione są trzy parametry: h, a (alfa), b oraz Qts posiadanego przez nas głośnika. To wszystko jeszcze jest zależne od dobroci obudowy Ql (wartość strat w obudowie). Dobroć ta jest orientacyjnie przypisana do pojemności obudowy. A tak wyglądają wzory do obliczeń:

objętość obudowy:
Vb = Vas / a
gdzie: Vas - objętość zastępcza głośnika
częstotliwość strojenia otworu: Fb = Fs * h
gdzie: Fs - częstotliwość rezonansowa głośnika
obliczenie dolnej częstotliwości granicznej przy spadku -3dB:
F3 = Fs * b
Qtc = 0,5 - 0,6

Potrzebne jest jeszcze obliczenie parametrów samego otworu, który ma stroić daną obudowę do obliczonej częstotliwości. Najważniejszymi parametrami są pole przekroju i długość, i ze względu na różne kształty otworu obliczenia na wzorach są bardzo trudne. Dlatego proponuje posłużenie się programem SPEAKER 6.0 w którym możemy założyć obliczoną obudowę jak i częstotliwość strojenia otworu. Obliczy on nam konieczną długość tunelu przy założonym jego przekroju jak i pokaże końcową charakterystykę przetwarzania głośnika.

Awatar użytkownika
dexx
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 567
Rejestracja: 28 lut 2008, 15:59
Lokalizacja: Jarocin
Kontakt:

Post autor: dexx » 22 sie 2008, 14:11

Witam ;-)

Dorzucę jeszcze taki adresik:

http://www.studio24.prv.pl/

na pewno komuś sie przyda, mi już nie raz.

nitromek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 123
Rejestracja: 26 lut 2008, 12:21
Lokalizacja: WOT Otwock

Post autor: nitromek » 27 sie 2008, 15:59

Z tym wytłumianiem skrzyni Bass reflex to się jeszcze nie spotkałem (z tego co czytałem kilka lat temu to się nawet nie powinno) a obudowę zamkniętą jak najbardziej należy i to nawet mocno wytłumić, ale obojętnie jaka by nie była skrzynia, należy jeszcze pamiętać, żeby kupić piecyk, z odpowiednim filtrem dolnoprzepustowym, który zetnie tony wysokie i średnie, a przepuści tylko przyjemny bas.

Awatar użytkownika
piku
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 399
Rejestracja: 08 lut 2008, 17:25
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Post autor: piku » 19 lis 2008, 23:23

Witam na wstępie chciałem powiedzieć że od jakiegoś czasu widzę ze na forum jest sporo tematów na temat umieszczenia głośników w tylnej półce naszych audi, i dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, oraz wyjaśnić dlaczego takie zastosowanie nie ma większego sensu.
Na samym początku trzeba podkreślić że każdy głośnik ma parametry Thiele&#8217;a-Smalla czyli potocznie zwane (parametry t-s). i na podstawie ich a dokładnie Qts,Vas,Fs to są trzy podstawowe parametry do zasymulowania naszego głośnika w symulatorze i obliczenie w jakiej obudowie będzie &#8222;najlepiej się spisywał-brzmiał ale nie możemy zapomnieć że konstruktor czyli My nie zawsze powinien wierzyć takim symulatorom i nie kierować się tym, tylko doświadczeniem i wiedzą praktyczną. Dlatego właśnie pisząc że głośnik nisko-średnio tonowy, oraz nisko-tonowy należy umieszczać w obudowach wyliczonych na podstawie wyżej wymienionych parametrów. Powodem takiego stanu rzeczy jest zagadnienie o zwarciu akustycznym.


Obrazek


Na wykresach zobrazowane zostały fale akustyczne emitowane przez przednią i tylną część membrany głośnika. Widać na nich, że fazy emitowanych fal dźwiękowych przez tylną i przednią część membrany są przesunięte względem siebie o 180st .A zatem można by powiedzieć, że głośnik niezabudowany nie powinien w ogóle emitować fal dźwiękowych. Tak byłoby w istocie, gdyby prędkość ruchu cząstek powietrza była nieskończona. Ponieważ jednak tak nie jest, zjawisko całkowitego znoszenia się fal emitowanych przez przednią i tylną powierzchnię membrany głośnika występuje tylko wtedy gdy ruch membrany jest na tyle powolny, że cząstki powietrza &#8222;nadążają&#8221; przemieścić się zza głośnika wokół jego krawędzi przed membranę &#8211; czyli w zakresie niskich częstotliwości, stąd zatem dlaczego musimy stosować obudowę. Podsumowując każdy głośnik nisko-sredniotonowy potrzebuje wyliczonej obudowy na podstawie parametrów t-s po to aby wytworzyć fale dźwiękową która po przez obudowę zostaje dodatkowo wzmocniona, i dzięki takiemu zastosowaniu uzyskujemy niski zakres częstotliwości. A jak ktoś chce sprawdzić to w praktyce wystarczy wziąć głośnik wsadzić do obudowy po słuchać a następnie wyjąć i np włożyć w deskę z wyciętym otworem. na &#8220;gołe&#8221; ucho można zauważyć różnice w dźwięku. A więc nie umieszczamy głośników w tylnych półkach ponieważ litraż naszych bagażników nie nadaje się jako zastosowanie obudowy, w celu umieszczenia głośników.
Ostatnio zmieniony 19 lis 2008, 23:28 przez piku, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Oofol
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3143
Rejestracja: 01 gru 2006, 16:26
Lokalizacja: Karkonosze/ORK
Kontakt:

Odpowiedź na 99% pytań na temat CA - Polski Car Audio Faq

Post autor: Oofol » 26 gru 2008, 18:53

Dzięki uprzejmości kolegi Nazar'a z www.audiocar.pl zamieszczam rozwojową wersję
Polskiego Car Audio FAQ ver. 01 beta
Jest to mały podręcznik odpowiadający na większość pytań które zadają forumowicze, więc zanim zapytasz na FORUM - zapoznaj się z jego treścią. Jest to bardzo wartościowa literatura nie tylko dla "żółtodziobów". Więc zachęcam do poświęcenia chwili czasu i zapoznania się z treścią tej 33 stronicowej darmowej(!) publikacji.

PCAF
Ostatnio zmieniony 27 mar 2010, 20:17 przez Oofol, łącznie zmieniany 2 razy.

kraz73
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 78
Rejestracja: 13 lip 2010, 22:44

Post autor: kraz73 » 29 lip 2010, 12:42

BR także się tłumi choć faktycznie bardzo ubogo. Inną kwestią jest czym tłumić i tak nie nadają się jakieś tam gąbki etc. Do głuszenia subów najlepsze są maty takie same jak do głuszenia nadwozia samochodu a najlepsza jest owcza wełna. Chodzi o zniwelowanie drgań ścianek, które niestety występują zawsze. Dla przykładu składałem ostatnio suba z mdf do zastosowań KD grubość ścianek 3-8 cm. Niestety przy 450W 3cm pracują. Konstrukcja ma kupę rozpórek także po zlepieniu tego w całość jest dość sztywna ale i tak maty z samochodu znalazły zastosowanie.

Po klepnięciu w obudowę subik nie wydaje żadnego odgłosu, czego nie można już powiedzieć o kolumnach do KD wypoconych przez JAMO. Obudowa nie ma sama w sobie grać, ma być neutralna dla dźwięku, to głośnik ma w niej drgać a obudowa ma być idealną odgrodą.

gblodz82
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11
Rejestracja: 11 lut 2007, 18:52
Lokalizacja: Łódź

Post autor: gblodz82 » 23 sie 2010, 18:53

nie chcę się za dużo wtrącać bo to nie moja dziedzina ale coś mi tu nie pasuje:
przybliżone wartości Qts:
0,2 > Qts > 0,5 - obudowa bass-reflex
0,33 > Qts > 0,7 - obudowa zamknięta
jak może Qts być mniejszy od 0,2 i jednocześnie większy od 0,5
to samo tyczy się drugiego wiersza, czy to nie powinno wyglądać tak?

przybliżone wartości Qts:
0,2 < Qts < 0,5 - obudowa bass-reflex
0,33 < Qts < 0,7 - obudowa zamknięta

:?: a może to o co innego chodzi bo matematyka mi się nie zgadza :)

Zablokowany

Wróć do „Car Audio, GPS, CB.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl