[All] Zamykacz
[All] Zamykacz
W związku z tym iż kilka razy zdarzyło mi się jechać z nie domkniętymi drzwiami postanowiłem zrezać kontrolkę otwartych drzwi.
Instalacja jest banalnie prosta.
Aby nie ingerować w zegary zapożyczyłem żaróweczkę od kontrolki air bag z modelu 93', czyli taka na kabelku. Dwa cienkie przewody i do dzieła. Jeden z końców podłączyłem do stałego plusa
a drugi do krańcówki drzwi kierowcy w słupku.
Żaróweczka została umieszczona w miejscu kontrolki otwierania dachu (mam zegary z cabrio). Można ją umieścić w dowolnym innym miejscu.
W niedalekiej przeszłości moja córka chciała wysiadać jak auto się jeszcze nie zatrzymało.
Konsekwencje mogły być różne, więc trzeba było coś wymyślić. Na początek blokada zamka drzwi, ale ciągłe wysiadanie i otwieranie drzwi od zewnątrz mnie trochę zaczęło drażnić, zwłaszcza jak z tyłu jechał ktoś dorosły a ja musiałem mu extra drzwi otwierać jak jakiś szofer <czapa>
Alarm który posiadam ma funkcję auto ryglowania drzwi po przekręceniu zapłonu, ale otwarcie drzwi bez gaszenia silnika wiąże się z szukaniem cyngielka który ukrywa się gdzieś za ramieniem kierowcy.
Uznałem że najbardziej komfortowe rozwiązanie to przycisk zamykania/otwierania na konsoli środkowej.
Na początek narysowałem schemat.
Sam przycisk został wykonany z zaślepki i przycisku do sterownia szybami.
Aby dopasować przycisk trzeba wyciąć otwór i delikatnie za pomocą pilnika wypiłować go do ostatecznego kształtu. Z tyłu zaślepki trzeba wyciąć zbędne elementy. Po przygotowaniu, zaślepka wygląda tak.
Gotowy przycisk
Jakby się ktoś pytał to oczywiście oryginał, logo przecież ma
Oba elementy zostały zespolone ze sobą za pomocą lutownicy, lekkie przytopienie krawędzi załatwiło sprawę.
Kolejne elementy instalacji to przewód 0.75 mm2 i dwa przekaźniki z cewką na 12V.
Teraz zostało połączyć ze sobą wszystkie rzeczy w/g schematu.
Po połączeniu układ wygląda tak.
Aby wszystko było dobrze przycisk dostał obudowę z pudełka po łatkach rowerowych.
Miejsce honorowe na konsoli środkowej.
Aby się dostać do wszystkich przewodów trzeba odkręcić półkę nad nogami kierowcy.
Kluczem nasadowym #8, cztery śrubki M5.
Zgodnie ze schematem zasilanie: czyli plus po stacyjce - Pin 75aK
Oraz (-) z punktu masowego na karoserii
Do prawidłowego zarobienia końcówek niezbędne są specjalne kleszcze, ja kupiłem je za 25 zł.
Sterowanie trzeba podłączyć tak jak wszystkie alarmy i sterowniki centralnego zamka, czyli do przewodu sygnałowego (zielony z niebieskim paskiem). Trzeba przeciąć przewód i połączyć z przewodami od sterowania
Na schemacie jest zaznaczony mostek (na niebiesko) który musi być jak nie ma żadnych sterowników i alarmów.
Po przeprowadzeniu kilku testów wszystko działa jak należy.
Z racji tego iż nasze autka mają centralny pneumatyczny trzeba chwilę przytrzymać przycisk żeby pompka zdążyła zadziałać. Można dać kondensatorek aby potrzymać sterowanie ale nie wiem jakiej pojemności :cry:
Po zamontowaniu wszystkiego konsola środkowa otrzymała nowy przycisk. <ok>
Ogólne koszty:
- zaślepka 5 zł.
- przycisk (nie wiem, miałem jakiś używany)
- przekaźniki 2 x 3 zł.
- przewód 3 x 0.75 mm2 (wziąłem z pracy)
Teraz mi już nikt nie ucieknie :mrgreen:
Instalacja jest banalnie prosta.
Aby nie ingerować w zegary zapożyczyłem żaróweczkę od kontrolki air bag z modelu 93', czyli taka na kabelku. Dwa cienkie przewody i do dzieła. Jeden z końców podłączyłem do stałego plusa
a drugi do krańcówki drzwi kierowcy w słupku.
Żaróweczka została umieszczona w miejscu kontrolki otwierania dachu (mam zegary z cabrio). Można ją umieścić w dowolnym innym miejscu.
W niedalekiej przeszłości moja córka chciała wysiadać jak auto się jeszcze nie zatrzymało.
Konsekwencje mogły być różne, więc trzeba było coś wymyślić. Na początek blokada zamka drzwi, ale ciągłe wysiadanie i otwieranie drzwi od zewnątrz mnie trochę zaczęło drażnić, zwłaszcza jak z tyłu jechał ktoś dorosły a ja musiałem mu extra drzwi otwierać jak jakiś szofer <czapa>
Alarm który posiadam ma funkcję auto ryglowania drzwi po przekręceniu zapłonu, ale otwarcie drzwi bez gaszenia silnika wiąże się z szukaniem cyngielka który ukrywa się gdzieś za ramieniem kierowcy.
Uznałem że najbardziej komfortowe rozwiązanie to przycisk zamykania/otwierania na konsoli środkowej.
Na początek narysowałem schemat.
Sam przycisk został wykonany z zaślepki i przycisku do sterownia szybami.
Aby dopasować przycisk trzeba wyciąć otwór i delikatnie za pomocą pilnika wypiłować go do ostatecznego kształtu. Z tyłu zaślepki trzeba wyciąć zbędne elementy. Po przygotowaniu, zaślepka wygląda tak.
Gotowy przycisk
Jakby się ktoś pytał to oczywiście oryginał, logo przecież ma
Oba elementy zostały zespolone ze sobą za pomocą lutownicy, lekkie przytopienie krawędzi załatwiło sprawę.
Kolejne elementy instalacji to przewód 0.75 mm2 i dwa przekaźniki z cewką na 12V.
Teraz zostało połączyć ze sobą wszystkie rzeczy w/g schematu.
Po połączeniu układ wygląda tak.
Aby wszystko było dobrze przycisk dostał obudowę z pudełka po łatkach rowerowych.
Miejsce honorowe na konsoli środkowej.
Aby się dostać do wszystkich przewodów trzeba odkręcić półkę nad nogami kierowcy.
Kluczem nasadowym #8, cztery śrubki M5.
Zgodnie ze schematem zasilanie: czyli plus po stacyjce - Pin 75aK
Oraz (-) z punktu masowego na karoserii
Do prawidłowego zarobienia końcówek niezbędne są specjalne kleszcze, ja kupiłem je za 25 zł.
Sterowanie trzeba podłączyć tak jak wszystkie alarmy i sterowniki centralnego zamka, czyli do przewodu sygnałowego (zielony z niebieskim paskiem). Trzeba przeciąć przewód i połączyć z przewodami od sterowania
Na schemacie jest zaznaczony mostek (na niebiesko) który musi być jak nie ma żadnych sterowników i alarmów.
Po przeprowadzeniu kilku testów wszystko działa jak należy.
Z racji tego iż nasze autka mają centralny pneumatyczny trzeba chwilę przytrzymać przycisk żeby pompka zdążyła zadziałać. Można dać kondensatorek aby potrzymać sterowanie ale nie wiem jakiej pojemności :cry:
Po zamontowaniu wszystkiego konsola środkowa otrzymała nowy przycisk. <ok>
Ogólne koszty:
- zaślepka 5 zł.
- przycisk (nie wiem, miałem jakiś używany)
- przekaźniki 2 x 3 zł.
- przewód 3 x 0.75 mm2 (wziąłem z pracy)
Teraz mi już nikt nie ucieknie :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2009, 22:17 przez Kubik, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeżeli chodzi o blokadę otwierania tylnych drzwi od środka, to zawsze można dorobić do tego siłowniki takie jak od centralnego i zrobić sobie sterowanie blokadą z konsoli. Plus jest taki, że dzieciak Ci drzwi nie otworzy nawet jak sobie sam je odrygluje, a na postoju wystarczy wyłączyć blokadę przyciskiem i nie musisz iść otwierać drzwi z zewnątrz.
Można by też dorobić kontrolkę informującą o stanie blokady. Np dołożyć jakiś mikrostyk przy dźwigienkach blokady.
Można by też dorobić kontrolkę informującą o stanie blokady. Np dołożyć jakiś mikrostyk przy dźwigienkach blokady.
Też bym się pokusił, ale znalazłem na alledrogo jedną sztukę gość miał 40 zł. sorry ale tyle nie dam.Dziki pisze:ale osobiście bym sie pokusil o przycisk taki jak np. był w A4 taki sam przycisk jak od szyb tylko że logo to "klucz" no i ogółem instalacje podpatrzeć jak w A4 to rozwiazali <ok>
Nie bardzo Cię rozumiem, kontrolkę od świateł też mam.shellah pisze:z tą kontrolką przydałoby się znaleźć zegary z jakiegoś innego modelu gdzie była kontrolka od chociażby świateł i dołozyć <ok>
yawor, musisz mi jakoś bardziej naświetlić twój pomysł.
kubik, chodzi o to, żeby wewnątrz drzwi dorobić siłownik (np taki jak od centralnego, chociaż mają trochę za duży skok), który przesuwałby tą dźwigienkę od blokady bez potrzeby otwierania drzwi.
Czyli jak wieziesz z tyłu dzieci, to naciskasz sobie przycisk na konsoli i dzieci już nie otworzą drzwi same od środka (nie jest ważne, czy centralny zamek jest zamknięty czy nie). Jak chcesz dzieci wypuścić, to nie musisz wychodzić z samochodu, żeby otworzyć drzwi z zewnątrz, tylko naciskasz przycisk i blokada zostaje zdjęta.
Jak z tyłu jadą dorośli, to nawet jak przypadkiem zostawiłeś blokadę włączoną, to też tylko naciskasz przycisk i już mogą pasażerowie wysiąść.
A z kontrolką to chodziło mi o to, żeby gdzieś się paliła lampka informująca o tym, że blokada tylnych drzwi jest wyłączona. To już by wymagało zamontowania mikro-styków czy innych przełączników astabilnych (czyli takich, które wracają do pozycji wyjściowej po ich puszczeniu), które byłyby wciśnięte lub nie w zależności od stanu blokady w drzwiach. Tak np działa włącznik lampki w bagażniku, który w B4 znajduje się w zatrzasku klapy. Jest to mikro-styk wciskany przez drugą stronę ruchomego zatrzasku, który trzyma klapę zamkniętą. W przypadku drzwi mikro-styk mógłby być wciskany przez ramię dźwigienki blokady kiedy blokada jest odblokowana. Sama kontrolka mogłaby się świecić np przez kilka minut od włączenia zapłonu, żeby nie przeszkadzała w czasie jazdy jeżeli nie chcesz blokować drzwi.
Czyli jak wieziesz z tyłu dzieci, to naciskasz sobie przycisk na konsoli i dzieci już nie otworzą drzwi same od środka (nie jest ważne, czy centralny zamek jest zamknięty czy nie). Jak chcesz dzieci wypuścić, to nie musisz wychodzić z samochodu, żeby otworzyć drzwi z zewnątrz, tylko naciskasz przycisk i blokada zostaje zdjęta.
Jak z tyłu jadą dorośli, to nawet jak przypadkiem zostawiłeś blokadę włączoną, to też tylko naciskasz przycisk i już mogą pasażerowie wysiąść.
A z kontrolką to chodziło mi o to, żeby gdzieś się paliła lampka informująca o tym, że blokada tylnych drzwi jest wyłączona. To już by wymagało zamontowania mikro-styków czy innych przełączników astabilnych (czyli takich, które wracają do pozycji wyjściowej po ich puszczeniu), które byłyby wciśnięte lub nie w zależności od stanu blokady w drzwiach. Tak np działa włącznik lampki w bagażniku, który w B4 znajduje się w zatrzasku klapy. Jest to mikro-styk wciskany przez drugą stronę ruchomego zatrzasku, który trzyma klapę zamkniętą. W przypadku drzwi mikro-styk mógłby być wciskany przez ramię dźwigienki blokady kiedy blokada jest odblokowana. Sama kontrolka mogłaby się świecić np przez kilka minut od włączenia zapłonu, żeby nie przeszkadzała w czasie jazdy jeżeli nie chcesz blokować drzwi.
kubik, przekaźnik to może być za mało do kontrolki. Wystarczy, że ręcznie ktoś wyłączy blokadę i już Cię kontrolka nie powiadomi, bo przekaźnik będzie w swojej starej pozycji. Dlatego trzeba sprawdzać rzeczywistą pozycję dźwigienki blokady. Jeżeli chociaż jedna z nich jest odblokowana, to kontrolka powinna się zapalić.
Co do mocowania siłowników, to ciężko mi cokolwiek powiedzieć, bo nie rozbierałem nigdy tylnych drzwi. Zamiast dużych siłowników od centralnego można by tam upchnąć jakieś niewielkie serwo modelarskie jeżeli udało by się znaleźć takie w odpowiedniej cenie (np jakieś używki).
Co do mocowania siłowników, to ciężko mi cokolwiek powiedzieć, bo nie rozbierałem nigdy tylnych drzwi. Zamiast dużych siłowników od centralnego można by tam upchnąć jakieś niewielkie serwo modelarskie jeżeli udało by się znaleźć takie w odpowiedniej cenie (np jakieś używki).
E tam, od razu skomplikowane, trochę kabla stary przycisk i gotowe. A co do nudy to nie tak do końca. Opisałem dlaczego to robię, a poza tym nasze auta są dość ubogo wyposażone w takie gadżety. Nowsze samochody mają takie i wiele innych przydatnych rozwiązań seryjnie. Osobiście lubię takie "wodotryski" a jeszcze bardziej lubię rezać.Strasznie skomplikowane to rezanie hehe, chyba efekt lekkiej nudy <ok>
Pokusiłem się i już kupiłem za 20 zł, teraz czekam aż przejdzie.Dziki pisze:osobiście bym sie pokusil o przycisk taki jak np. był w A4 taki sam przycisk jak od szyb tylko że logo to "klucz"
Proponuję zrobić mały spocik a przy okazji zrezamy kontrolkę. Nie ma przy tym dużo zabawy więc spokojnie damy radę i zrobimy fotostory <ok>Krzysztof_Suliko pisze:Może zrobisz taki manual do tej rewejacyjnej kontrolki świateł mijania Twojego pomysłu.... co Ty na to ??
Jak najbardziej jestem "ZA" tylko po mojej obronie tj po 29 września. Umówimy sie jeszczekubik pisze:Proponuję zrobić mały spocik a przy okazji zrezamy kontrolkę. Nie ma przy tym dużo zabawy więc spokojnie damy radę i zrobimy fotostory
A co do funkcji zamykania to wczoraj przegladając instrukcje od alarmu, odkryłem coś takiego. Po zapaleniu auta zamykają się wszystkie drzwi, po zgaszeniu odrazu otwierają
Nie jest to wprawdzie to co zrobiłeś, ale przynajmniej nik na światłach nie ukradnie mi laptopa z siedzenia czy też bagażnika.
[ Dodano: 2009-09-08, 11:10 ]
A gdzie można kupić taką oprawke ?? Jakby ktoś miał na sprzedarz to kupie dwie :mrgreen:kubik pisze:zapożyczyłem żaróweczkę od kontrolki air bag z modelu 93', czyli taka na kabelku
No no u mnie kampania wrześniowa <ok> Tak że pasuje mi taki termin.Jak najbardziej jestem "ZA" tylko po mojej obronie tj po 29 września. Umówimy sie jeszcze
Mój alarm też ma taką funkcję ale co jak chcesz kogoś wypuścić nie gasząc silnika ?Krzysztof_Suliko pisze: A co do funkcji zamykania to wczoraj przegladając instrukcje od alarmu, odkryłem coś takiego. Po zapaleniu auta zamykają się wszystkie drzwi, po zgaszeniu odrazu otwierają
Szczerze mówiąc nie próbowałem jej kupić, więc nie wiem.Krzysztof_Suliko pisze:A gdzie można kupić taką oprawkę ?? Jakby ktoś miał na sprzedaż to kupie dwie :mrgreen:
Kuba, a czy do zrobienia zamykania z przycisku wewnątrz auta nie można wykorzystać styków z zamka ? Przecież jak przekręcisz kluczyk w drzwiach to załancza się pompka i zamyka/otwiera centralny.... Może wystarczyło by podpiąć się przewodami do tych styków, tak aby po naciśnięciu pojawił się tylko impuls.
Jakby się tak dało to u mnie można takie zamykanie zrobić na przycisku el. szyb (panel mam na 4 szyby- dwa przyciski wolne )
Jakby się tak dało to u mnie można takie zamykanie zrobić na przycisku el. szyb (panel mam na 4 szyby- dwa przyciski wolne )