Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 Quattro] - Wymiana podpory wału, step by step + patent

Wszelkiego rodzaju opisu napraw, instrukcje napraw itp.
Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

[B4 Quattro] - Wymiana podpory wału, step by step + patent

Post autor: Skuciok » 05 gru 2010, 15:52

Hejka.

Przedstawię dziś krótką relację ze zmagań warsztatowych z podporą wału w quattro.

Posilę się zrzutem ekranu z etki:

Obrazek


Jak niektórzy z was wiedzą (a jak nie to się dowiedzą) nie istnieje w obrocie coś takiego jak zamiennik łożyska podpory wału do naszych 80-tek. Jest jedna firma prywatna w karaku która takie podpory wału podrabia, na allegro można ją wypatrzeć.
Teraz ceny, jest to temat ciekawy. Bo jako że w ASO nie ma tej części osobno, jest sprzedawana z całym wałem za uwaga ponad 6000 zł ;-)
Firma z krakowa sprzedaje swoją podróbkę w cenie ok 200 zł.

Istnieje inne rozwiązanie problemu stukającego wału.
Można zakupić podporę wału z forda transita :!: za ok 80 zł (są nawet za 50 zł) i niewielkim nakładem sił przypasować są A80. Podpór wału w transicie są 2 rodzaje, ważne tylko żeby pamiętać, żeby wziąć tą, która ma średnicę wewn. łożyska 30 mm.
Poniżej pokażę co należy zrobić żeby to zafungało w audiczce.

Ale po kolei:

Pierwszą czynnością musi być demontaż wału z auta. Pod autem nawet na kanale nic nie zrobimy bo to prawdopodobnie nigdy nie było ruszane ;-) więc wał musi iść na stół.

Tak że pod autem robimy to:
1. Opuszamy wydech żeby mieć większe pole manewru.
2. odkręcamy osłonę wału, która osłania go od wydechu i innych drogowych syfów
3. dajemy na luz i podnosimy jedno koło z tyłu, żeby mieć swobodę obracania wałem, zabezpieczamy sobie dodatkowo podniesione auto bo na pewno będzie się trzeba trochę z tym poszarpać ;-)
4. oblewamy śruby podpory wału naftą - bo na stówę trochę rdzy tam będzie.
5. trzeba zaznaczyć farbą albo zapunktować jak wał był zamocowany wcześniej i tak samo go pozakładać gdyż wał jest wyważony i nie można go sobie zamocować i poskładać jak się chce
6. zabieramy sie do demontażu wału z auta, odkręcamy poszczególne przeguby z przodu i z tyłu wału, po 6 śrubek łapiących po 3 półksiężyce
7. odkręcamy podporę wału
8. całością manewrujemy tak żeby wyszła do tyłu samochodu

W warsztacie mając już wyciągnięty wał mamy teraz trochę stukania i rezania:
1. odkręcamy w krzyżaku śrubę zabezpieczającą połącznie dwóch części wału.
2. rozbijamy wał na dwie części, jest on "na wcisk" na frezie, pamiętamy żeby zaznaczyć jak był poskładany żeby trafić na frezie w to samo miejsce
3. zbijamy stare łożysko wału, po rozłożeniu wygląda to tak: dwie części wału i jego podpora
Obrazek Obrazek Obrazek

4. Podpora wału z forda wygląda tak:
Obrazek
Troszkę się różni więc musimy włączyć instynkt małego rezacza i trochę podłubać żeby pasowało. Tutaj widać mniej więcej różnicę na czym polega, generalnie chodzi o to że jest ciut inna obudowa mocowanie które musimy zmodyfikować.
Obrazek Obrazek

5. Teraz zabieramy się za rezanie. Trzeba wywiercić poszerzyć otwory montażowe tak żeby ich rozstaw był mniejszy. Jako że całe mocowanie jest "niżej" to żeby utrzymać ten sam punkt środka obrotu trzeba dobrać nowe tulejki dystansujące. Jako że całość jest 12 mm niżej wykorzystaliśmy nakrętki o grubości 12 mm i oryginalne tulejki takie jak były wczesniej. Trzeba było sobie dobrać nowe dłuższe śruby do wkręcenia tego.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

6. Jeszcze nie składamy całości do kupy bo jest jeszcze jedna rzecz do zrobienia.
Niestety to łożysko ma taką metalową obwódkę która ma mniejszą średnicę niż wał audi, więc wał nie oprze się poprawnie na łożysku. Musimy się tej obwódki metalowej pozbyć (to jest de facto ochrona łożyska przed syfem) ale musi odejść żeby wał obracał się poprawnie i nie tarł o nią. Jest to dość trudno wyciąć, ja posłużyłem się małą mutiszlifierką. Zdarłem chyba ze 4 tarczki żeby to odciąć bo ten metal był dość oporny. Ale się udało. Myślę że te fotki wyjaśnią o co mi chodzi:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

7. No to tyle rezania. Nabijamy łożysko wału, potem drugą część wału pamiętając o znakach. Skręcamy śrubę zabezpieczającą.
8. Smarujemy grafitowym smarem przeguby przedni i tylny i idziemy z całością do auta.


Pod autem wkładamy wał. Przykręcamy przeguby wału, przykręcamy podporę wału, osłonę, mocujemy wydech.
Opuszczamy furkę na glebę i gotowe.


Powodzenia w naprawach i nie dajcie się oskubać z kasy :-P
Jeśli ktoś ma coś do dodania to śmiało.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 05 gru 2010, 22:11

Pięknie :)
To bardzo ważne rezanie, gdyż wadliwa podpora wału to pierwszy krok do rozwalenia całego napędu, zatem... warto to zrobić przy pierwszych oznakach jej zużycia!

Piękny opis z fotami, myślę, że Koledze wyżej należy się duża skrzynka wódki za to!

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 23 gru 2010, 10:15

Uzupełnienie do powyższego.

Niestety w moim przypadku przeszczep się nie powiódł. Oczywiście stukanie ustało czyli to było to, jest jedno małe ale. Podpora w transicie jest chyba mocowana na odwrót znaczy się tymi łapami do góry tak że wał kręcąc się naciska w drugą stronę. W połączeniu ze zbyt twardą gumą z którego była zrobiona, skutkuje to pojawiającymi się już przy 60 km/h wibracjami które nie są dobrze tłumione i uniemożliwia to szybszą jazdę. Wszystko przenosi się na karoserię.

Tak że jak ktoś znajdzie tą podporę z miękką gumą dookoła to można próbować, ja to musiałem wymienić bo się nie dało jechać. Zakupiłem podporę z allegro od firmy 20vturbo-waw-pl
http://allegro.pl/podpora-walu-audi-80- ... 81787.html

Montujemy tak samo jak opisałem wyżej tylko bez przeróbek. Działa wyśmienicie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl