Witam!
Często czytam na forum o probemach z wolnymi obrotami w silnikach z wytryskiem mechanicznym. Jeśli wyczerpaliście już większość pomysłów, to proponuję przyjżeć się bliżej zaworkowi sterującemu powietrzem, czyli stabilizacją wolnych obrotów.
Niejednokrotnie piszecie, że moczycie go w benzynie, nafcie, WD-40 i innych środkach.
Ja go rozebrałem i wyczyściłem i muszę powiedzieć że takie moczenie pomoże jak puder umarłemu. Jeśli azbierało się w nim dużo brudu, to tłoczek sie nie domyka i nie spełnia swojej roli. Moczenie nic nie pomoże, bo brud jest "trzymany" tłoczkiem ze sprężyną i raczej nie wyjdzie.
Wobec tego proponuję go rozebrać i wyczyścić.
Sama operacja powinna zająć ok. 15-20 minut i jest bardzo prosta.
1. Wymontowanie zaworka - 2 śruby 10mm, 1 wtyczka na 2 kable i 2 wężyki
2. jak już mamy zaworek w ręce, to od spodu odginamy kawałki grubej blachy, które trzymają ten jaksny, plastikowy element z wyjściami na wężyki
3. wysuwamy w dół cały plastikowy element, który jest chowany wewnątrz cewki
4. wyciągamy palcami górną zatyczkę z tego plastiku, który wyjęliśmy z cewki
5. wyciągamy tłoczek
6. czyścimy tłoczek(szczególniemiejsce, gdzie zamyka dopływ powietrza) i wnętrze, w którym pracuje.
7. składamy wszystko do kupy
8. zaginamy spowrotem blaszki i montujemy zaworek do auta
9. w razie potrzeby regulujemy obroty śrubką
10. sprawdzamy działanie zaworka wączając odbiornik prądu, czy podnosi obroty
11. patrz pkt. 9
zdjęcie, o który zaworek chodzi:
[B3 JN] Zaworek regulacji wolnych obrotów
[B3 JN] Zaworek regulacji wolnych obrotów
Ostatnio zmieniony 02 mar 2008, 21:32 przez ghost2255, łącznie zmieniany 2 razy.
- bartek18150
- Audi 80 Klub
- Posty: 846
- Rejestracja: 25 wrz 2007, 21:25
- Imię: Dawid
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Mojsławice- Chelm
- Kontakt:
Użytkownikowi bartek18150 bardzo dziękuję za zdjęcie i przepraszam, że użyłem go pierwotnie bez jego zgody. Na szczęście to fajny koleś i zamiast mnie objechać, to podesłał mi lepsze zdjęcie.
[ Dodano: 2008-03-05, 10:44 ]
Po kilku dniach obserwacji pragnę dodać, że obroty zachowują się bardzo stabilnie, mimo automatycznej skrzyni biegów, która tego nie ułatwia.
Kilka moich spostrzeżeń:
Ja dodatkowo usunąłem tą śmieszną jakby gruszkę, która jest koło tego zaworka, usunąłem trójnik, ktory tam jest i wężyki idą tylko do i z zaworka.
Podciśnienie do przyspieszacza zapłonu idzie bezpośrednio z przepustnicy.
Jeszcze jak wyregulować obroty:
ja kręciłem wcześniej srubką zderzakową przepustnicy, więc musiałem ją wyregulować:
Najpierw trzeba zdjac wtyczkę z zaworu, który wcześniej wyczyściliśmy i wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu.
Srubkę regulacji obrotów z boku przepustnicy wkręciłem do oporu, wtedy wyregulowałem śrubą zderzakową obroty na poziomie ok 300-400, potem śrubą regulacyjną z boku regulujemy odpowiednie obroty ok. 950.
Wkładamy wtyczkę na zaworek i sprawdzamy, czy obroty są odpowiednie, włączamy światła, dmuchawę, ogrzewaną szybę, obroty powinny być stabilne w okolicach 920-970, jeśli nie, leciuteńko dostrajamy śrubką regulacyjną.
Potem pewnie trzeba wyregulować jeszcze zawartość CO, ale ja mam tylko LPG, więc mnie to nie dotyczy.
[ Dodano: 2008-03-05, 10:44 ]
Po kilku dniach obserwacji pragnę dodać, że obroty zachowują się bardzo stabilnie, mimo automatycznej skrzyni biegów, która tego nie ułatwia.
Kilka moich spostrzeżeń:
Ja dodatkowo usunąłem tą śmieszną jakby gruszkę, która jest koło tego zaworka, usunąłem trójnik, ktory tam jest i wężyki idą tylko do i z zaworka.
Podciśnienie do przyspieszacza zapłonu idzie bezpośrednio z przepustnicy.
Jeszcze jak wyregulować obroty:
ja kręciłem wcześniej srubką zderzakową przepustnicy, więc musiałem ją wyregulować:
Najpierw trzeba zdjac wtyczkę z zaworu, który wcześniej wyczyściliśmy i wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu.
Srubkę regulacji obrotów z boku przepustnicy wkręciłem do oporu, wtedy wyregulowałem śrubą zderzakową obroty na poziomie ok 300-400, potem śrubą regulacyjną z boku regulujemy odpowiednie obroty ok. 950.
Wkładamy wtyczkę na zaworek i sprawdzamy, czy obroty są odpowiednie, włączamy światła, dmuchawę, ogrzewaną szybę, obroty powinny być stabilne w okolicach 920-970, jeśli nie, leciuteńko dostrajamy śrubką regulacyjną.
Potem pewnie trzeba wyregulować jeszcze zawartość CO, ale ja mam tylko LPG, więc mnie to nie dotyczy.
Mam pytanie, śrubka do regulacji wolnych obrotów to ta na króćcu przepustnicy silnika od przodu tak?? a jak mam dokładnie ustawić wolne obroty, w zasadzie są na poziomie 900obr/minczyli ok. Regulując je używałem dzwigni linki gazu i właśnie tą śrubką. Jak fachowo je ustawić żeby skład mieszanki był taki jak powinien??
90 b3 2.o silnik PS
90 b3 2.o silnik PS
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
temat dotyczy JN a Ty masz ABK więc ta fotka nie wiele Ci nie pomożeGulon pisze:zdjęcie z pierwszego postu wygasło - może ktoś wstawić nowe?
Gdzie jest ten zaworek?
a tu masz sporo tematów dotyczących ABK może w którym jest fotka http://www.google.com/cse?cx=partner-pub-1930960843297892%3A5998334964&ie=ISO-8859-2&q=ABK+zaw%F3r+biegu+ja%B3owego&sa=Szukaj#gsc.tab=0&gsc.q=ABK%20zaw%C3%B3r%20biegu%20ja%C5%82owego&gsc.page=1