[ALL DIESEL] Instalacja na olej roślinny
[ALL DIESEL] Instalacja na olej roślinny
Witam!
Chciałem przedstawić Wam instalację na olej roślinny, jaką zamontowałem do mojego auta. Jest to instalacja tzw dwuzbiornikowa, czyli olej roślinny znajduje się w dodatkowo zamontowanym zbiorniku. Być może niektórzy z Was widzieli już ją na innych forach AKP i Masters Tuning, ale od czasu zamieszczenia tamtych tematów zaszło w niej kilka zmian, które tutaj postaram się opisać.
Instalacja składa się z następujących elementów:
1. Dwa elektrozawory trójdrożne z 20sto płytowym wymiennikiem cieczowym
na powyższym zdjęciu przedstawione jest pierwotne rozwiązanie, czyli wymiennik 10 płytowy połączony razem z elektrozaworami i dogrzewaniem elektrycznym. Ze względu na spore gabaryty całości nie było to łatwe do montażu w komorze silnika. W chwili obecnej mam to rozdzielone - zmieniony 20sto płytowy wymiennik zamocowałem do zbiorniczka płynu wspomagania
razem z elektrozaworami mocowany jest dogrzewacz elektryczny - dwie świece żarowe (pierwotnie była jedna) wkręcone w aluminiowy bloczek, przez który przepływa olej, i na którym umieszczone są dwa bimetale sterujące pracą elektrozaworów i świec.
2. Przekaźniki
3. Filtr paliwa purflux, wykorzystywany był m.in. w polonezach dieslach z pompą boscha. Filtr ten wyposażony jest w pompkę membranową i posiada podgrzewanie podstawy cieczą z układu chłodzenia. Wyrzuciłem z niego jedynie termostat, który ograniczał przepływ cieczy. Dodatkowo wykonałem na niego izolację
4. Zbiornik na olej roślinny osadziłem we wnęce koła zapasowego. Jest to zbiornik LPG o pojemności 57 litrów. W zbiorniku wyciąłem otwór na wlew, a gwint wspawałem z trójnika 2". Do korka dodatkowo zamontowałem bagnet wyskalowany na 50litrów. Obecny w zbiorniku wielozawór z pływakiem wykorzystałem do orientacyjnych wskazań ilości oleju roślinnego. Cały zbiornik został osadzony na piance montażowej we wnęce koła zapasowego.
5. Sterowanie. Tutaj zastosowałem 2 przełączniki - jeden do włączania instalacji a drugi do wyboru trybu pracy - automatyczne lub ręczne przełączanie. Do kontrolowania temperatury OR zamocowałem dodatkowo termometr
Całość zmontowałem wg poniższego schematu:
a w komorze silnika wygląda to tak:
przewody ø10mm dla zasilania i ø8 dla powrotu poprowadziłem wewnątrz auta pod plastikowym progiem po stronie kierowcy
Teraz może coś o zasadzie działania: uruchamianie odbywa się na ON Następnie gdy silnik złapie temperaturę przełącza się elektrozawory na OR i dodatkowo załączają się świece żarowe w celu dogrzania OR. Gdy OR złapie temperaturę ok 65st świece wyłączają się. Gdy temperatura OR spadnie poniżej 60st instalacja przełącza sie samoczynnie na ON. Przed zakończeniem jazdy należy tylko ręcznie przełączyć na ON w celu przepłukania układu z OR.
Co do jazdy to nie widzę jakiś zauważalnych spadków mocy. Do oleju roślinnego dolewam specyfik utrzymujący końcówki wtryskiwaczy w należytej czystości - to tak dla bezpieczeństwa.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury książki Zygmunta Szlachty "Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi"
Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła
a tak teraz wyglądają moje zakupy :lol:
Chciałem przedstawić Wam instalację na olej roślinny, jaką zamontowałem do mojego auta. Jest to instalacja tzw dwuzbiornikowa, czyli olej roślinny znajduje się w dodatkowo zamontowanym zbiorniku. Być może niektórzy z Was widzieli już ją na innych forach AKP i Masters Tuning, ale od czasu zamieszczenia tamtych tematów zaszło w niej kilka zmian, które tutaj postaram się opisać.
Instalacja składa się z następujących elementów:
1. Dwa elektrozawory trójdrożne z 20sto płytowym wymiennikiem cieczowym
na powyższym zdjęciu przedstawione jest pierwotne rozwiązanie, czyli wymiennik 10 płytowy połączony razem z elektrozaworami i dogrzewaniem elektrycznym. Ze względu na spore gabaryty całości nie było to łatwe do montażu w komorze silnika. W chwili obecnej mam to rozdzielone - zmieniony 20sto płytowy wymiennik zamocowałem do zbiorniczka płynu wspomagania
razem z elektrozaworami mocowany jest dogrzewacz elektryczny - dwie świece żarowe (pierwotnie była jedna) wkręcone w aluminiowy bloczek, przez który przepływa olej, i na którym umieszczone są dwa bimetale sterujące pracą elektrozaworów i świec.
2. Przekaźniki
3. Filtr paliwa purflux, wykorzystywany był m.in. w polonezach dieslach z pompą boscha. Filtr ten wyposażony jest w pompkę membranową i posiada podgrzewanie podstawy cieczą z układu chłodzenia. Wyrzuciłem z niego jedynie termostat, który ograniczał przepływ cieczy. Dodatkowo wykonałem na niego izolację
4. Zbiornik na olej roślinny osadziłem we wnęce koła zapasowego. Jest to zbiornik LPG o pojemności 57 litrów. W zbiorniku wyciąłem otwór na wlew, a gwint wspawałem z trójnika 2". Do korka dodatkowo zamontowałem bagnet wyskalowany na 50litrów. Obecny w zbiorniku wielozawór z pływakiem wykorzystałem do orientacyjnych wskazań ilości oleju roślinnego. Cały zbiornik został osadzony na piance montażowej we wnęce koła zapasowego.
5. Sterowanie. Tutaj zastosowałem 2 przełączniki - jeden do włączania instalacji a drugi do wyboru trybu pracy - automatyczne lub ręczne przełączanie. Do kontrolowania temperatury OR zamocowałem dodatkowo termometr
Całość zmontowałem wg poniższego schematu:
a w komorze silnika wygląda to tak:
przewody ø10mm dla zasilania i ø8 dla powrotu poprowadziłem wewnątrz auta pod plastikowym progiem po stronie kierowcy
Teraz może coś o zasadzie działania: uruchamianie odbywa się na ON Następnie gdy silnik złapie temperaturę przełącza się elektrozawory na OR i dodatkowo załączają się świece żarowe w celu dogrzania OR. Gdy OR złapie temperaturę ok 65st świece wyłączają się. Gdy temperatura OR spadnie poniżej 60st instalacja przełącza sie samoczynnie na ON. Przed zakończeniem jazdy należy tylko ręcznie przełączyć na ON w celu przepłukania układu z OR.
Co do jazdy to nie widzę jakiś zauważalnych spadków mocy. Do oleju roślinnego dolewam specyfik utrzymujący końcówki wtryskiwaczy w należytej czystości - to tak dla bezpieczeństwa.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury książki Zygmunta Szlachty "Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi"
Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła
a tak teraz wyglądają moje zakupy :lol:
Ostatnio zmieniony 20 sty 2008, 14:12 przez sajmon, łącznie zmieniany 1 raz.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Wrażenia z jazdy - banan na twarzy co do pracy to może nieznacznie ciszej pracuje na OR. Mam również takie wrażenie, że na OR jest minimalnie bardziej elastyczny, ale może to być tylko subiektywne odczucie i należałoby zweryfikować to na hamowni porównując wykresy. A tak w ogóle to instalacji używam jak wyjeżdżam gdzieś na trasę, a tak jak się kręcę po miejscu to jej nie uruchamiam.
p.s. satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy!
p.s. satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy!
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
panowie przepraszam ale LITOśCI!!!
Po co do itak tanio jeżdżącego dieselka pchać olej roślinny.
każdy tak się naśmiewa w innych tematach z LPG do benzyny - a to przecie nic innego, a nawet mniej uzasadnione, bo przecież diesel z założenia jest oszczędny.
nic mnie tak nie wyprowadza z równowagi jak dewiza "TANIEJ!". Ja rozumiem że można raz taniej, ale jak już ktoś chce taniej niż taniej to przesada.
zresztą zobaczycie jak się będą miewały wasze wtryski i wtedy dopiero będzie TANIEJ!.
Przepraszam za tak krytyczną wypowiedź, szanuje wkład pracy i profesjonalizm wykonania przez zakładającego temat... ale LPG taż jest profesjonalne.
tak że olej na patelnie, podpalić pod nim LPG i FRYTKI SMAżYć a nie biedne autka męczyć.
Po co do itak tanio jeżdżącego dieselka pchać olej roślinny.
każdy tak się naśmiewa w innych tematach z LPG do benzyny - a to przecie nic innego, a nawet mniej uzasadnione, bo przecież diesel z założenia jest oszczędny.
nic mnie tak nie wyprowadza z równowagi jak dewiza "TANIEJ!". Ja rozumiem że można raz taniej, ale jak już ktoś chce taniej niż taniej to przesada.
zresztą zobaczycie jak się będą miewały wasze wtryski i wtedy dopiero będzie TANIEJ!.
Przepraszam za tak krytyczną wypowiedź, szanuje wkład pracy i profesjonalizm wykonania przez zakładającego temat... ale LPG taż jest profesjonalne.
tak że olej na patelnie, podpalić pod nim LPG i FRYTKI SMAżYć a nie biedne autka męczyć.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
-
- Audi 80 Klub
- Posty: 964
- Rejestracja: 25 sty 2007, 00:42
- Imię: Tomasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Starachowice
- Kontakt:
zamontowałem tą instalację dla własnej satysfakcji, żeby udowodnić sobie i innym, że można jeździć na paliwach alternatywnych, oszczędności były tu sprawą drugorzędną i tak po jakimś czasie się zwróci.PawelG pisze:...Po co do itak tanio jeżdżącego dieselka pchać olej roślinny
Labiel dokładnie masz rację
goldi j51 elementy tej instalacji kupiłem w niemczech, od gościa który tam montuje takie instalacje, kosztowało mnie to 300EUR, oczywiście zbiornik, filtr, przewody itp pierdoły były moje - można również złożyć taką instalację za mniejsze pieniądze używając tańszych odpowiedników. Zbiornik dostałem od gazowników z Kraśnika i tutaj serdecznie ich pozdrawiam filtr kupiłem na szrocie za 20zł. Co do spalania to mogę dokładnie je kontrolować, gdyż bagnet w zbiorniku mam wyskalowany co 5 litrów. Spalanie pozostało na tym samym, niskim poziomie :lol: . Używam tej instalacji na trasie z prostego względu - silnik musi złapać temp. żeby mógł działać podgrzewacz cieczowy i OR lubi większe obciążenia - wg literatury, którą przytoczyłem w temacie przy większych obciążeniach OR ma wyższą liczbę cetanową od ON
Wracając do obaw kolegi PawelG o wtryskiwacze, zgadzam się z nim w całej rozciągłości, ale tylko w przypadku jazdy na OR o dużej lepkości, czyli zimnym - polecą nie tylko wtryski ale również staną pierścienie tłokowe.
Na Politechnice Krakowskiej przeprowadzono badanie czystości rozpylaczy silnika zasilanego różnymi paliwami i oto wyniki:
Źródło: Z. Szlachta Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi
- Zlosliwy_Dzin
- Forum Audi 80
- Posty: 119
- Rejestracja: 02 sty 2008, 19:27
- Lokalizacja: Suwałki