Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[2.3 20V 7A] Prawidłowe wartości napięcia na sondzie lamdba

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

[2.3 20V 7A] Prawidłowe wartości napięcia na sondzie lamdba

Post autor: jmm » 20 sie 2008, 23:19

Witam, jako, że moja sonda przeżyła ostatnio sporo (mechanik debil położył kable od niej na kolektorze wydechowym - reszte sobie dopowiedzcie..) mam pewne uzasadnione zastrzeżenia do jej pracy :)

Wokół jakich wartości powinno oscylować napięcie mierzone na tej białej wtyczce? W moim przypadku na wolnych jest ok 0,28-0,4V, a jak zwiększam obroty idzie w górę do trochę ponad 1V.

Dodam, że po zaizolowaniu kabli błąd sondy już się nie pojawia.
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

ponczo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 530
Rejestracja: 10 kwie 2007, 19:53
Lokalizacja: W-ch

Post autor: ponczo » 21 sie 2008, 00:24

Nie wiem jak w 7A ale w swoim ABC sprawdzałem sondy miernikiem i obydwie stały w miejscu tzn. w okolicach 0,5V co wg. mojej wiedzy było złą wartością (sondy uszkodzone) Sondy zmieniłem na nowe NKG, teraz na rozgrzanym silniku sondy pracują - napięcie skacze od 0,1 do 0,8 V nie zależnie czy silnik pracuje na wolnych czy troszkę gazuje. Wszystkie pomiary dokonywałem zwykłym miernikiem elektronicznym (wartości szybko się zmieniały)
Po wymianie sond podłączałem się pod komputer i korekcja sond jak i same sondy były jak najbardziej ok ;-)
Jeśli chodzi o pracę silnika z uszkodzonymi sondami - muł na niskich obrotach (do 3 tyś powyżej silnik ożywa) Po odłączeniu sond silnik pracował dużo lepiej, ładnie jechał już od niskich obrotów. Po zamontowaniu nowych sond jest minimalnie lepiej niż jazda bez ;-) Największe zmiany zauważyłem w spalaniu.
Co do sprawdzania sond na komputerze - wyrzuci błąd jeśli gdzieś będzie zwarcie... jeśli sonda będzie padnięta i będzie pracowała cały czas z jednym parametrem komputer nie wyrzucił błędów (tak było w moim przypadku)
Audi 80 B4 1.9 TDI 1Z+ <spoko>
Audi A4 B5 1.9 TDI <spoko>

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 21 sie 2008, 08:02

jmm, napięcie na sondzie cyrkonowej (jedno woltowej) podczas normalnej i prawidłowej pracy silnika powinno oscylować w granicach 0,1-0,9 V W żadnym wypadku napięcie nie może przekroczyć 1V. Sonda jako ogniwo nie jest w stanie wygenerować wyższego napięcia niż 1V. Oprócz napięcia ważne jest by zakres zmian napięcia był taki sam w całym przedziale obrotów tj. nie ulegał zawężeniu ze wzrostem obrotów. Takie zachowanie może świadczyć o zużyciu elementu pomiarowego lub niedogrzaniu sondy.

Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: jmm » 21 sie 2008, 08:06

Hmmm

Ale u kumpla z kolei sprawdzałem w 7A i u niego jest od 0,9V do 1,4V. Nie pamietam jak było u mnie przed pracą tego kowala, ale kojarzy mi się, ze też powyżej 1V
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 21 sie 2008, 08:16

jmm pisze:Ale u kumpla z kolei sprawdzałem w 7A i u niego jest od 0,9V do 1,4V.
Bo ma separowaną masę. W takim wypadku jeśli się mierzy napięcie podpinając się do ECU i nie odłączając sondy to zakres napięć pracy będzie wynosił 0,9-1,7V (teoretycznie 0,8-1,8V) Stąd różnica. Chciałem o tym wspomnieć ale nie przypuszczałem, że w Twoim autku jest sonda z separowaną masą 8-) . Żeby uzyskać zakres 0,1-0,9V musiałbyś masę brać bezpośrednio z sondy.

Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: jmm » 21 sie 2008, 09:34

Czyli jak mam zakres od 0,28 do 1,2 to chyba coś nie tak? :-(

Moze to byc też wina złej regulacji mieszanki czy raczej nie?
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 21 sie 2008, 12:28

Jeśli jesteś w stanie zmierzyć tak szeroki zakres to coś jest nie tak. Element pomiarowy sondy cyrkonowej może wygenerować siłę elektromotoryczną o różnicy potencjałów max 0,96V jeśli różnica jest większa od 1V to można przypuszczać, że na przewody sygnałowe przedostaje się jakieś niepożądane dodatkowe napięcie. Zakładam, że masę bierzesz z akumulatora lub karoserii, a sonda jest 4 przewodowa.
Czy to jest wina regulacji mieszanki, hmm... raczej nie.

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 21 sie 2008, 14:06

Absolutnie najwyższą wartością napięcia jeśli chodzi o sondę ZrO2-Pt to 0,95V, jak napisał Danek. Proponuję odłączyć sondę od kompa i sprawdzić wartość napięcia na niepodpiętej do niczego wtyczce od strony komputera. Powinieneś mieć wartość 0,46V. Jeśli jest inna wartość napięcia, musisz sprawdzić komputer (może wejście ucierpiało po zwarciu).
Danek, Generalnie ja ostatnio zmieniałem sondę na 4-przewodową, szary przewód tej sondy podłączyłem do masy silnika (wiadomo, z masą z katalizatora jest różnie, skorodowane łączenia w wydechu nie sprzyjają dobrej masie). Z tego co sprawdziłem to szary przewód jest wewnętrznie połączony z obudową sondy. Wg Ciebie to poprawne podpięcie? Dlaczego sonda z separowaną masą ma przesunięty zakres napięcia w górę? U mnie po takim podłączeniu pracuje normalnie, 0,1-0,9V.

Poza tym czy masz jakieś inne kolory przewodów, wg mnie białe przewody są od grzałki, czarny jest sygnałowym a szary - masą.
Audi A8 D2 4,2 2001 AQF QUATTRO
Audi A3 8L 1,9 1999 AHF
BMW 5 E39 2,5 TDS

Elektronika/elektryka samochodowa. Serwis klimatyzacji LUBIN tel. 510-861-605
Problem z akumulatorem? Zapraszam.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 21 sie 2008, 14:49

Kurcze widzę, że trochę zamotałem :oops: . To może od początku.
Pod pojęciem sonda z separowaną masą miałem na myśli sposób pomiaru napięcia na sondzie przez ECU, a nie ilość przewodów. Chodzi o to, że niektóre rozwiązania ECU dla wyeliminowania zakłóceń od właśnie kiepskiej masy karoserii, wydechu, zakłóceń od układu WN itp. wejście sondy mają całkowicie odseparowane od reszty układu. Dodatkowo na wejściu tym jest podane niewielkie napięcie stałe o wartości 0,8V. Stąd przy równoległym pomiarze na przewodach wartości w zakresie 0,9-1,7V. Powoduje to znaczne uproszczenie konstrukcji wejścia komparatora w ECU i mniejszą podatność na zakłócenia zewnętrzne. Żeby to dało pożądany efekt sonda musi być w takim wypadku wyposażona w 4 przewody i przewód masy nie może być fizycznie połączony z jej obudową albo obudowa sondy nie może mieć bezpośredniego styku z masą auta. Prawdopodobnie sonda z separowaną masą od obudowy ma inne kolory przewodów sygnałowych (tak mi się wydaje). Przewody grzałki nie mają tu znaczenia. Przesunięcie napięcia i separowana masa sprawiała swojego czasu ogromne problemy gazownikom ale nie słyszałem by w Audi występowało separowanie masy sondy dlatego trochę się zdziwiłem tym co pisał Jmm.
Bardzo łatwo można sprawdzić czy masa wejścia sondy w ECU jest separowana od masy aku, przez sprawdzenie połączenia z masą jednego z pinów. Jeśli na żadnym z pinów wtyczki od strony ECU nie ma połączenia z masą akumulatora to najprawdopodobniej mamy do czynienia z separowaną masą.

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 21 sie 2008, 14:57

Ok, dzięki za informację, teraz już wszystko jasne. Nie spotkałem się właśnie nigdy z takim rozwiązaniem, stąd moja niewiedza :)

Ale czy w przypadku standardowej sondy 3-przewodowej z masą z obudowy, ZAWSZE napięcie lambda powinno być na czarnym przewodzie?
Dlaczego Jmm mierzy napięcie na białym przewodzie? Przecież to zasilanie grzałki...
Audi A8 D2 4,2 2001 AQF QUATTRO
Audi A3 8L 1,9 1999 AHF
BMW 5 E39 2,5 TDS

Elektronika/elektryka samochodowa. Serwis klimatyzacji LUBIN tel. 510-861-605
Problem z akumulatorem? Zapraszam.

Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: jmm » 21 sie 2008, 18:52

k44761 pisze: Dlaczego Jmm mierzy napięcie na białym przewodzie? Przecież to zasilanie grzałki...
Przeczytaj uważnie pierwszy post, i powiedz gdzie pisałem o białym przewodzie :)

Sonda 3 przewodowa, jak już zaznaczałem wcześniej też miałem ponad 1V i dlatego, że teraz mam niżej zastanawiam się czy jest ok.
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 21 sie 2008, 20:47

jmm, W takim razie rzeczywiście najpierw zmierz napięcie na wtyczce sondy od strony ECU. Powinno być ok.0,46V generowane przez ECU. To jest napięcie odniesienia do trybu awaryjnej pracy silnika. Jeśli jest 0V albo ok. 1V to jest duże prawdopodobieństwo, że wejście sondy w ECU poszło się paść. Co prawda wątpię w to, bo nie tak łatwo załatwić to wejście ale sprawdzić nie zawadzi. Jak tu będzie wszystko w porządku to po podpięciu sondy podczas pomiarów napięcie nie może być wyższe niż 1V. Przyczyny mogą być 2. Albo masz kiepski miernik i zawyża pomiar o 0,2V (całkiem prawdopodobne) albo jest jakieś niewielkie przebicie od grzałki albo gdzieś jeszcze niezbyt dobrze zaizolowane przewody.
Stawiam na miernik, dlatego zawsze podkreślam, że najlepszym i jedynym pewnym przyrządem do sprawdzania sondy jest oscyloskop.

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 21 sie 2008, 22:42

No fakt, nie przeczytałem wyraźnie :)
Żona w ciąży, w domu trochę napięta atmosfera, stąd jakieś roztargnienie :)
<piwo>
Audi A8 D2 4,2 2001 AQF QUATTRO
Audi A3 8L 1,9 1999 AHF
BMW 5 E39 2,5 TDS

Elektronika/elektryka samochodowa. Serwis klimatyzacji LUBIN tel. 510-861-605
Problem z akumulatorem? Zapraszam.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 21 sie 2008, 23:26

Czytam, te wasze posty i czytam i oczywiście macie rację, ale czy przypadkiem nie jest tak, jak wspomnial Danek, że po prostu miernik coś szwankuje lub źle jest dokonany pomiar? W tamtych latach z tego co kojarzę to nie było sond z przesunięciem poziomu, separacja masy itp. No chyba ze jestem w błędzie.

Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: jmm » 22 sie 2008, 00:23

Napięcie z ECU przy włączonym silniku według mojego miernika to 0,32-0,36V (miernik tescowy :mrgreen: )
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga