W dniu dzisiejszym dokonałem remontu alternatora w mojej niuni. Dla osoby doświadczonej jest to sprawa prosta, łatwa i przyjemna, jednak dla laika może być nieco skomplikowana. Podzielę się moimi przemyśleniami na ten temat.
Alternator: 0123335001
Potrzebne części:
Łożysko przód 1120905525: 140263 17x52x17 np. NSK B17-99T1XDDG8CG16E (oryginalnie było B17-990W8) 25zł
Łożysko tył 1120905531: 6203 C3 2RS np. FŁT 8,50zł
Regulator napięcia 1197311223: zamiennik 10,50zł
Pierścienie ślizgowe 1124303007: zamiennik 19zł
Ponadto:
Benzyna ekstrakcyjna
Lakier bezbarwny olejny
Smar ŁT-44
Penetrant WD-40
Klej aneorobowy o dużej wytrzymałości (np. Loctite czerwony)
Narzędzia specjalne:
Ściągacz średni np. YATO YT-2521
Ściągacz mały np. YATO YT-2519
Oraz komplet kluczy płaskich oraz nasadowych z grzechotkami na kwadraty 1/2 i 1/4
Potrzeba (8, 10, 13, 17, 22, 24)
Kolejność wykonywania działań.
1. Odłączamy klemę - z akumulatora.
2. Odłączamy kabel B+ od alternatora (13) oraz D+ (8).
3. Popuszczamy śrubę naciągową, popuszczamy pasek i wykręcamy ją całkiem.
4. Ściągamy osłonę rozrządu i odkręcamu dolną śrubę mocującą alternator (imbus 8).
5. Wyciągamy alternator <ok>
- czas na

6. Wykręcami trzy wkręty (wkrętak) w tylnej plastikowej osłonie i zsuwamy ją podważając delikatnie trzy zaczepy po bokach.
7. Demontujemy regulator/szczotkotrzymacz wykręcając dwie trzymające go śruby (wkrętak).
8. Odkręcamy cztery śruby (wkrętak) znajdujące się w połowie stojana na widocznym łączeniu połówek alternatora.
9. Gumowym młotkiem i dębowym kołkiem stukając i podważając między dolne łapki maszyny rozpoławiamy ją i wyciągamy wirnik ze stojana. <ok>
- czas na

10. Owijamy wirnik w kawałek skóry i wkręcamy go do imadła.
11. Odkręcamy śrubę w pasotarczy (24).
12. Większym ściągaczem ściągamy pasotarczę.
13. Odkręcamy cztery śrubki z łbem stożkowym (wkrętak) które znajdują się pod pasotarczą.
14. Podgrzewamy przednią część obudowy (~80*C) i opierając wirnik na dębowej desce ośką pasotarczy, gumowym młotkiem zbijamy obudowę z łożyska.
15. Przednie i tylne łożysko podgrzewamy (~80*C) i ściągamy używając mniejszego ściągacza.
16. Odlutowawszy oba końce uzwojeń wirnika od podstawy pierścieni ślizgowych deintegrujemy pierścienie razem z podstawą przy pomocy przecinaka.
- czas na

17. Stojan, przód obudowy, tylną osłonę, pasotarczę i inne paści czyścimy dokładnie (np. aluminium szczotką drucianą na połysk) oraz myjemy bardzo dokładnie w benzynie ekstrakcyjnej.
18. Smarujemy klejem ośkę i nasuwamy podstawę z pierścieniami ślizgowymi.
19. Lutujemy końce uzwojeń wirnika do podstawy pierścieni.
20. Podgrzewamy oba łożyska (~80*C) i nabijamy na ośki (pobijać można przez dopasowaną rurkę w wewnętrzny pierścień łożyska). Przypominam o tylnym dekielku przedniego łożyska

21. Całość lakierujemy lakierem bezbarwnym pomijając jedynie powierzchnię roboczą pierścieni ślizgowych, łożyska i gwinty. Szczególnie skrupulatnie polecam malować uzwojenia (jeśli ktoś ma lakier elektroizolacyjny to jeszcze lepiej).
- czas na schnięcie lakieru (doba w cieple) i

22. Składanie zaczynamy od posmarowania powierzchni gniazd łożysk oraz wsadzenia plastikowego wypełnienia gniazda tylnego łożyska.
23. Zakładamy tulkę dystansową na oś przednią.
24. Przednią obudowę podgrzewamy lekko i wciskamy na przednie łożysko.
25. Skręcamy przednie gniazdo czterema śrubkami (wkrętak).
26. Wirnik owijamy skórą i wkręcamy w imadło.
27. Smarujemy ośkę klejem i zakładamy pasotarczę, podkładkę i dokręcamy śrubą (24) dużym momentem.
28. Wkładamy wirnik w stojan, bacząc na tylne łożysko i jego gniazdo, składamy połówki maszyny, skręcając naprzemiennie całość czterema śrubami (wkrętak).
29. Przykręcamy regulator/szczotkotrzymacz dwoma śrubkami (wkrętak) i kręcimy wirnikiem podziwiając kunszt naszego montażu.
30. Zakładamy tylną obudowę plastikową i dokręcamy ją trzema wkrętami (wkrętak).
- czas na

31. Alternator wkładamy w dolną łapę i wkręcamy śrubę (imbus 8).
32. Zamykamy obudowę rozrządu.
33. Zakładamy pasek, skręcamy mechanizm naciągowy i napinamy pasek.
34. Dokręcamy jeszcze raz dla pewności.
35. Czyścimy papierem ściernym (g200) oczka na końcach kabli i podłączamy przewody B+ (13) i D+ (8) oraz klemę minusową na akumulatorze.
36. Uruchamiamy silnik.
37. Wykonujemy oględziny wzrokowe słuchowe oraz pomiar napięcia na klemach akumulatora. Prawidłowe napięcie winno wynosić od 14V do 15V prądu stałego.
Gratuluję dobrze wykonanej pracy.
Pomijając czas schnięcia lakieru całość powinna zamknąć się w trzech godzinach.
Pozdrawiam.
Rafałek