Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ALL] Ekonomiczna jazda

Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 07 kwie 2011, 23:34

aldi pisze:Co do jazdy na luzie też się zastanawiałem - jadąc na luzie samochód zatoczy się dalej niż hamując biegiem więc nie jest to takie głupie. Też hamować silnikiem najlepiej na najwyższym biegu żeby dalej się zatoczyć.
Dziwie się, że takie wskazania podaje BC bo w książce o audi 80 b3 było już wtedy napisane, że wszystkie silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa (oprócz JN) powyżej 1800 obrotów mają odcinaną dawkę paliwa w przypadku hamowania silnikiem. A Ty masz nowocześniejszy układ sterujący silnikiem.

BTW.
Dorzucę parę groszy od siebie. Stosuję francuską szkołe jazdy (a więc ropędzanie i hamowanie silnikiem) i powiem Wam, że zużycie paliwa w przypadku mojego starego diesla jest dość niskie. Dodatkowo widzę, że powyżej pewnych obrotów pompa faktycznie musi odcinać kompletnie dawkę paliwa (jak hamuję silnikiem) bo przy większej górce temp. cieczy chłodzącej potrafi mi spać do 80*C z groszami. Czary 8-)

Awatar użytkownika
Ross
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 689
Rejestracja: 17 sty 2008, 20:09
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ross » 08 kwie 2011, 00:41

mam bc i testowałem pare stylow jazdy tak po ok 300-400km po miescie, zeby wyniki byly dosc wiarygodne.

Styl 1 - jazda emerycka, powolne rozpedzanie sie, dojezdzanie do swiatel "na luzie", max 2200 obr. Spalanie niecałe 8 litrow i do tego auto się zamuliło....

Styl 2 - dynamiczne przespieszenie do predkosci "przelotowej" (jezeli mialem jechac 55km/h to rozpedzalem sie na 2 biegu do tej predkosci - dosyc żwawo, po czym wrzucam 3 i na tym biegu juz tylko utrzymuje stala predkosc. Przy wyższych predkosciach to samo np mialem jechac dluzszy odcinek 80km/h to rozpedzalem sie na 3 do tej predkosci po czym 4 tylko do utrzymania.

Do tego hamowanie silnikiem. Przy trasie 10km do pracy zatrzymuje sie ok 8 razy hamujac silnikiem przez conajmniej 100m - to daje ok 1km czyli 10% dystansu za friko :)

Efekt - spalanie 6,3 !!! - mierzone metodą "pod korek na tym samym dystrybutorze"



Wnioski - powolne rozpedzanie sie nie sprzyja oszczedzaniu doskonale to widac na BC.
Jak delikatnie przyspieszam do 55km/h np przez 12 sekund, to pokazuje spalanie chwilowe 30l caly czas.
Natomiast robiac to dosyc dynamicznie spalanie pokazuje 45l (33% wiecej) ale przez np 6 sekund (50% krócej) DODATKOWO dluzszy dystans zostaje nam do przejechania ze stałą prędkością co jest kolejną oszczędnością. Nie wspominając już o tym, że auto sie nie zamula...

Dobrym patentem jest to, zeby rozpedzic sie mozliwie dynamicznie i wrzucic wyzszy bieg tylko do utrzymania predkosci.
Mój Avant

SPRZEDANA

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 08 kwie 2011, 01:37

trepek pisze:
aldi pisze:Co do jazdy na luzie też się zastanawiałem - jadąc na luzie samochód zatoczy się dalej niż hamując biegiem więc nie jest to takie głupie. Też hamować silnikiem najlepiej na najwyższym biegu żeby dalej się zatoczyć.
Dziwie się, że takie wskazania podaje BC bo w książce o audi 80 b3 było już wtedy napisane, że wszystkie silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa (oprócz JN) powyżej 1800 obrotów mają odcinaną dawkę paliwa w przypadku hamowania silnikiem. A Ty masz nowocześniejszy układ sterujący silnikiem.[...]
Chodziło mi o spalanie przy toczeniu się na luzie, gdy silnik pracuje na obrotach biegu jałowego. Cut-off u mnie działa i gdy silnik złapię trochę temperatury odcięcie wtrysku mam do jakichś 1100-1200 obr/min.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 08 kwie 2011, 05:38

aldi pisze:Co do jazdy na luzie też się zastanawiałem - jadąc na luzie samochód zatoczy się dalej niż hamując biegiem więc nie jest to takie głupie. Też hamować silnikiem najlepiej na najwyższym biegu żeby dalej się zatoczyć.

Cieszę się że Ktoś to rozumie

Jazda na luzie jest naj efektywniejsza gdy:

- mamy pustą drogę, nikt za nami nie jedzie, znamy dokładnie trasę, nie spieszymy się !!!

Jak jazdę na luzie zastosować w praktyce najefektywniej ?

np. wiem że mam przed sobą krzyżówkę na której muszę skręcić to wbijam na luz w takiej odległości przed krzyżówką by auto się dotoczyło o skrzyżowania

np. wiem że za niedługo będzie zjazd z góry no to nie przyspieszam bo auto jak zacznie zjeżdżać z góry samo przyspieszy

Bardzo dużo auto pali podczas przyspieszania więc jak rozpędzę auto do jakiejś prędkości i zaraz go zhamuję to spalanie wyjdzie bardzo duże

Awatar użytkownika
Audi88
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 555
Rejestracja: 17 gru 2010, 10:04
Lokalizacja: Kościerzyna

Post autor: Audi88 » 08 kwie 2011, 20:14

okej... a jezeli mam samochod z gaznikiem to czy lepiej jechac na biegu.. wiedzac ze to malo daje czy wrzucic na luz ? co jest bardziej ekonomiczne?:P

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 08 kwie 2011, 20:34

Jazda na luzie dosyć często, przyspieszanie w zakresie do 3tys obr., nie przekraczanie 100km/h i wyszło mi dzisiaj 10,6l benzyny, wszystko 100% miasto. Spalanie bardzo mi spadło odkad wymieniłem czujnik temp. do kompa - przedtem oscylowało w granicach 12-12,5 teraz góra 11, a jak jeżdżę oszczednie to planuje zejść do 10.

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 08 kwie 2011, 20:35

@Audi88
Bardziej ekonomicznie jest pomyśleć, bo to wszystko zależy od warunków na drodze. Bezpieczniej jest na biegu. Ja mam TDI więc u mnie jest inaczej. Jeżdżę różnie - nieraz hamuje silnikiem, nieraz wrzucam na luz. Wszystko zależy od tego co chcę osiągnąć. Jazda na luzie w niektórych warunkach jest bardziej ekonomiczna, w niektórych mniej. Jak wiem, że i tak muszę się zatrzymać, a nie jadę szybko (50km/h) to hamowanie silnikiem mija się z celem. Lepiej z daleka lekko wcisnąć hamulec i wrzucić na luz. Jak jadę szybciej to hamuję 4-ką i później też już nie, bo skoro wiem, że stanę całkiem, to szkoda skrzyni i sprzęgła. Natomiast jak wiem, że powiedzmy potrzebuję zwolnić np. do 2-ki to zrzucam biegi po jednym.
Ekonomia to nie tylko paliwo - skrzynia, sprzęgło ale i klocki, itd.

Co do systemu start/stop. Zachwycacie się systemem w samochodach, które nie mogą bezawaryjnie zrobić 200tys. km. Nie róbcie jaj. To nie jest po to żebyś zaoszczędził na paliwie, tylko żeby można napisać, że jest niska emisja i żebyś zostawił równowartość (co najmniej) samochodu w serwisie. Nasze 80 przejadą niejedną taką furę. Start stop to jest u nas, bo jak naprawisz to jedziesz. A tam jak jest stop to już jest końcówka. Mam nadzieję, że przenośnia będzie zrozumiana.
Sprzedam nowe tulejki wózka, listwa w zderzak bez halogenu prawa, pompa wtryskowa bez nastawnika, tuleja belki tylnej LEM, zaciski hamulcowe. Kontakt PW.

KARASquattro
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 25
Rejestracja: 08 kwie 2011, 10:26
Lokalizacja: Poraj

Post autor: KARASquattro » 09 kwie 2011, 00:30

To 8 litrów to dla was dużo? Moj sharan 1.9 ahu łyka 8litrów audi 10-12,5 zalezy czy ciągnie się go.

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 22 lip 2013, 20:39

Ma ktoś dane przy jakich minimalnych obrotach w silniku PM jest odcinany dopływ paliwa podczas jazdy z puszczonym gazem? Bo jeżdże teraz starą szkoła PKS czyli rozpędzanie się a poźniej jazda na luzie i na razie wychodzi spalanie ok 8,5l po mieście ale na 100% będę wiedział jak zatankuje. Ale chodzi generalnie o to że

- jadę np 80km/h puszczam gaz auto ma np 2tys obrotów wbita jest 5ka i dam radę tak przejechac powiedzmy 400m przy czym obroty spadają do 1100 i zaczyna sie dusić i teoretycznie nie pali wtedy nic a moge zrobić tak samo tylko dać na luz i wiem że przejade wiecej powiedzmy ok 600m zakładając ze klocki nie trzymają, łożyska ok itd i niech obroty spadną do tych 900 i wtedy wiadomo ze zaczyna lać paliwo aby je utrzymać ale na takim dystansie jest to śladowa ilość, wiec mnie wychodzi ze jadąc na luzie nawet z tym śladowym spalanie w sumie przejadę więcej niż hamując biegami.

Awatar użytkownika
juba
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 780
Rejestracja: 15 paź 2012, 23:28
Lokalizacja: Polkowice

Post autor: juba » 22 lip 2013, 20:45

Hamując biegami zawsze spalisz mniej paliwa niż jadąc na luzie. Odpowiednio redukując biegi doprowadzisz do takiej sytuacji, że silnik pobiera śladowe ilości benzyny.
80 B3 1.8 [DZ]
80 B3 1.9 [SD]
80 B2a 1.3 [EP]
A4 B5 2.5TDI [AFB]
80 B4 2.0 [ABT]
Golf 78' 1.1 [FA]
80 B4 2.0 [ABK]

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3094
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 22 lip 2013, 21:00

Ale jadąc np na 5tce musiałbym na takim odcinku powiedzmy 500m mieszac biegami co chwile bo mam krótką skrzynie aby obroty nie spadły poniżej powiedzmy 1500 bo od tylu podobno odcina paliwo w monowtrysku, dodatkowo jadąc na biegu są jednak zauważalne opory toczenia, a tak to mam 80 wrzucam luz i dam rade przejechac tak na prawdę spory odcinek, co w ogólnym rozrachunku wyjdzie wg mnie lepiej.

Generalnie zauważyłem że najoszczędniej przynajmniej u mnie jest tak - 1ka do 3tyś, 2ka do 3tyś, 3ka do 2200-2500 i później 4ka i jak da sie to piątka. Przez to że mam krótka skrzynie to obroty przeważnie są powyżej 2tyś, jak mam przyspieszyć to oczywiście redukcja ale bez buta w podłogę no i jak jest gdzie to na luzie i jak palił mi po mieście 10,3-10,5 to teraz po liczniku wychodzi ponizej 9 ale zatankuje pod korek jak zawsze to będę wiedział na 100% Jedyny minus jest taki ze poprzednio jeździłem tym autem dosyć ostro teraz jak emeryt ale to w końcu emerycka 80ka a nie RS2 :mrgreen:

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 22 lip 2013, 21:30

Sam się kiedyś zastanawiałem czy bardziej opłaca się toczyć dłużej na jałowym spalając minimalne ilości paliwa czy hamować silnikiem tocząc się krócej ale nie spalając wcale paliwa.

Zresztą łatwo by było wyliczyć, 4 cylindowy silnik na biegu jałowym spala jakieś 0,9 l/h. Trzeba by zmierzyć ile metrów pokonuje się hamując silnikiem i ile jadąc na luzie (zaczynając od tej samej prędkości). Na luzie dobrze by było zmierzyć też czas aby wyliczyć zużycie podczas tego manewru, choć można by go wyliczyć.

Jak nie zapomnę to którego dnia zmierzę te wartości i policzę.
GerB3 pisze:Ma ktoś dane przy jakich minimalnych obrotach w silniku PM jest odcinany dopływ paliwa podczas jazdy z puszczonym gazem?
Podłącz sobie diodę LED pod wtryskiwacz i zobacz przy jakich obrotach zacznie migać podczas hamowanie silnikiem.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 23 lip 2013, 07:04

A ja się zastanawiam jak to się ma do jazdy na gazie no w moim przypadku to sekwencja.
Czy auto spala gaz hamując silnikiem czy nie :?: no i muszę wypróbować co się ewentualnie lepiej opłaca :-P

Ostatnio trochę z lapkiem jeździłem i w grupie chyba 6 pokazuje spalanie i mi na wolnych pokazuje 0,2l (o ile to prawda), jak hamuję silnikiem to oczywiście 00 i przy 1200-1300 obr już pokazuje że spala jakieś tam ilości paliwa.
WRC is for boys.
Group B was for men.

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 23 lip 2013, 11:37

Przy sekwencyjnym gazie masz odcinane paliwo (w tym wypadku gaz) tak jak na benzynie ponieważ wtryskiwacze gazowe są sterowane z wtryskiwaczy benzynowych więc jeśli benzynowe nie dostają impulsów do otwierania to i gazowe też. Zresztą jak masz kabel do gazu to możesz zaobserwować przy hamowaniu silnikiem do jakich obrotów masz czas wtrysku benzyny i gazu równy 0. Ale pewnie będziesz miał na jak na vagu, paliwo pojawi się przy 1200-1300 obr/min. Tak samo mam w ABC tylko ja mogę obserwować to na board coputerze gdy wartość 0 l/100km zmieni się na coś większego od zera.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 23 lip 2013, 16:26

aldi, dzięki <piwo> właśnie tak myślałem ale nie byłem pewien <ok>
WRC is for boys.
Group B was for men.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga