Witam znalazłem bardzo ciekawą stronę z zestawieniem norm oleji, wystarczy wklikać normy jakie spełnia dany olej i sporo można sie o nim dowiedzieć i zweryfikować krążące po internecie mądrości. Dodtkowo można sobie uświadomić jakie wymagania spełniają pszczególne normy wg tej strony CF nie spełnia prawie niczego
LINK
OPIS PARAMETRÓW
(pochodzi ze strony mondeoklubpolska.pl od użytkownika pluttek)
Soot thickening - Rozdrobnienie sadzy
Niepełne spalanie paliwa może doprowadzić do powstania małych, cząstek węglowych - powszechnie znanych jako sadza. Tworzenie sadzy jest znacznie częstsze w silnikach diesla niż w benzynie ze względu na różnice w paliwie i sposobie spalania. Jeśli cząsteczki sadzy nie są rozpraszane/zatrzymywane/utrzymywane przez olej, to łatwo agregują do postaci większych cząstek, które zwiększają lepkość oleju. W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania przez sadzę kanałów i filtrów, a na pewno do zmniejszenia obiegu oleju w silniku. Wysoka zawartość dyspersantów w oleju zapobiega agregacji cząsteczek sadzy.
Wear - Zużycie
Jedną z najważniejszych funkcji oleju jest smarowanie silnika w celu zmniejszenia jego zużycia. Jeżeli dojdzie do przerwania filmu olejowego i styku części metalowych następuje ich tarcie. Tarcie doprowadza do zwiększenia oporów silnika i zmniejszenia jego wydajności, aż do momentu całkowitego zatarcia. Zużycie może wystąpić w dowolnym miejscu silnika, gdzie są ruchome części. Zużycie jest głównie kontrolowane przez dialkiloditiofosforany cynku (ZDPs).
Sludge - Osad
Zjawisko jest nierozerwalnie związane jest z Soot thickening - Rozdrobnieniem sadzy. Sadza „niezatrzymana” w oleju w postaci rozproszonej zawiesiny tworzy osad/nagar w silniku. Osad może blokować filtry oleju i małe kanały w silniku, co prowadzi do zmniejszenia przepływu oleju w silniku.
Piston deposits
Podczas pracy silnika w komorze spalania spaliny osiągają setki stopni Celsjusza, a dodatkowo są one wysoko toksyczne i reagują z olejem zmieniając jego właściwości. Oddziaływuje to negatywnie na olej pomiędzy pierścieniami tłokowymi. Jeśli zjawisko nie jest kontrolowane, osady te mogą rozszczelnić silnik i wtedy gorące gazy spalinowe są przedmuchiwane do skrzyni korbowej. Zjawisku zapobiega się wprowadzając do oleju detergenty.
Oxidative Thickening – utlenianie oleju
Podczas pracy olej w silniku jest narażony na wysokie temperatury i agresywne składniki spalania, które utleniają olej. Olej musi wykazywać odporność na utlenianie. Jeśli nie, jego lepkość wzrasta. W pewnym momencie, olej staje się zbyt gęsty by być efektywnie pompowany w obiegu silnika. Może to doprowadzić do uszkodzenia silnika. Utlenianie jest przede wszystkim kontrolowane przez antyoksydanty.
Fuel Economy
Oleje o wyższej lepkości powinny zapewnić lepszą ochronę silnika, ale mogą również przyczynić się tworzenia grubego filmu olejowego w silniku. Paradoksalnie prowadzi to do zwiększenia oporów i większego zużycia paliwa. Oleje o niższej lepkości, z drugiej strony, tworzą cieńszy film olejowy polepszając ekonomię zużycia paliwa, ale może prowadzić do łatwiejszego przerwania filmu olejowego. Modyfikatory tarcia są często używane do zbilansowania zużycia paliwa przez tworzenie "śliskich" filmów olejowych.
Aftertreatment compatibility
Zgodnoć z układem dopalania spalin (DPF, FAP) - Aby spełnić wymagania dotyczące emisji spalin, w związku z zastosowaniem DPF (FAP), oleje muszą mieć zmieniony skład dodatków smarnych. Część filmu olejowego z cylindra, spala się częściowo w komorze spalania. Niedopalona część składników oleju dociera do układów DPF, zmniejszając ich skuteczność - zapychając układ. Ogranicza się więc stosowanie składników, takich jak: siarka i fosfor, czy innej "chemii", które mogą prowadzić do wysokiej zawartości popiołu siarczanowego.
Jak sie nie spodoba to proszę o zamknięcie :->
[All] Normy dotyczace oleju
Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
-
- Forum Audi 80
- Posty: 298
- Rejestracja: 01 lut 2007, 18:05
[All] Normy dotyczace oleju
Post autor: boskijacek447 » 21 kwie 2012, 22:03
Ostatnio zmieniony 24 cze 2012, 19:19 przez boskijacek447, łącznie zmieniany 2 razy.
Przejdź do
- Audi 80/90 - Forum podstawowe
- ↳ Przedstaw się nam
- ↳ Regulamin Forum Audi 80 Klub Polska
- ↳ Dział Forum Audi 80
- ↳ Poszukiwany/Poszukiwana
- ↳ Polecam/Odradzam
- ↳ Polecam lub nie Klubowicza
- ↳ Polecam lub nie spoza forum
- ↳ Na każdy temat
- ↳ Spoty, zloty i grupy lokalne
- ↳ Klub Audi 80
- ↳ dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-Pomorskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-Mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodniopomorskie
- ↳ Spot'kania na wysokim szczeblu
- ↳ Gadżety
- Audi 80/90 - Forum Techniczne
- ↳ Silniki benzynowe i LPG.
- ↳ Silniki czterocylindrowe
- ↳ Silniki pięciocylindrowe.
- ↳ Silniki V6
- ↳ Zasilanie LPG
- ↳ Inne.
- ↳ Silniki wysokoprężne
- ↳ Silniki TD
- ↳ Silniki TDi
- ↳ Pompy wtryskowe i wtryskiwacze
- ↳ Turbiny i układ dolotowy
- ↳ Inne.
- ↳ Układ napędowy i skrzynie biegów.
- ↳ Przekładnie i skrzynie biegów
- ↳ Półosie i przeguby
- ↳ Inne.
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Amortyzatory i sprężyny
- ↳ Koła i felgi
- ↳ Hamulce tarczowe, bębnowe.
- ↳ Zawieszenie tylne
- ↳ Maglownice, końcówki drążków, geometria.
- ↳ Wahacze, zwrotnice
- ↳ Inne.
- ↳ Elektryka i elektromechanika
- ↳ Lusterka, szyby, szyberdach.
- ↳ Centralny zamek, alarm, immobilajzer.
- ↳ Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.
- ↳ Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.
- ↳ Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne
- ↳ Komora silnika
- ↳ Systemy bezpieczeństwa Air bag i ABS
- ↳ Inne.
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Elementy karoserii
- ↳ Wnętrze i tapicerka
- ↳ Inne.
- ↳ Inne
- ↳ Kupujemy Audi 80/90, Coupe, Cabrio
- Firm / usług / reklamy
- ↳ Promocje, reklamy firm.
- Audi 80/90 Tuning, rezanie i stylizacja
- ↳ Warsztat czyli zrób to sam
- ↳ Rezanie
- ↳ Naprawy
- ↳ Inne.
- ↳ Tuning mechaniczny
- ↳ Tuning wizualny
- ↳ Car Audio, GPS, CB.
- ↳ Pielęgnacja i kosmetyka
- Audi 80/90 - Galerie własnych zdjęć, tematów, postów
- ↳ Audi 80/90 - B1 / B2.
- ↳ Audi 80/90 - B3.
- ↳ Audi 80/90 - B4.
- ↳ Audi Coupe / Cabrio.
- ↳ Inne Audi np: A3, A4, A6, TT itd.
- ↳ Inna marka np: Vw, Opel, Toyota, Skoda itd.
- ↳ Motocykle, skutery i quady.
- ↳ Archiwum starych zdjęć.
- Audi 80/90 - Centrum
- ↳ Aktualności
- ↳ Ciekawostki i galerie
- ↳ Historia modeli
- ↳ Wyposażenie
- Audi 80/90 - Ogłoszenia
- ↳ Kupię
- ↳ Zamienię
- ↳ Usługi
- ↳ Sprzedam pojazd
- ↳ Sprzedam części
- ↳ Rzeczy różne
- Usunięte, zbędne tematy