Na Allegro są proste wskaźniki pracy sondy lambda
http://allegro.pl/tester-sondy-lambda-k ... 73235.html
Można taki wskaźnik na stałe zamontować w aucie
Oryginalny kabel do sondy jest ekranowany więc do naszego wskaźnika też lepiej pociągnąć w ekranie
Poniżej opis skopiowany z aukcji
"Układ przeznaczony jest do zamontowania na stałe w samochodzie i kontroli pracy sondy lambda.
Jest to typowy układ zbudowany na układzie lm3914.
Przeznaczony dla sond cyrkonowych 1V. Rozdzielczość 0,1V / na diodę LED.
W dołączonym schemacie opis który rezystor zmienić żeby zmienić zakres na 5V (rozdzielczość 0,5v / na diodę).
W sprawnym samochodzie sygnał z sondy lambda cały czas zmienia się w granicach 0,2v - 0,8v.
Przy sprawnym układzie Lambda na wyświetlaczu będą świecić kolejno diody LED .
Jeśli świecący punkt stoi w miejscu ,lub zmiany są bardzo rzadkie prawdopodobnie sonda jest zużyta.
Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik"
(tak jak wszystkich testerów opartych na linijkach LED).
Układ jest zasilony napięciem stabilizowanym 5V,na wejściu wzmacniacz LM358.
Nie będę się rozpisywał o zastosowaniu, bo kto zdecyduje się kupić ma na pewno wystarczające wiadomości.
Dane techniczne:
zasilanie 10-18V
układ jest zabezpieczony przed niewłaściwym podłączeniem przewodów
rezystancja wejściowa ponad 1 Mohm
wymiary samej płytki 40mm / 30mm"
Na koniec małe pytanie
Piszą w necie że na 100% sondę lambda można sprawdzić tylko oscyloskopem !!!
Jak to jest ? czy może Ktoś dać tu fotki przebiegu na oscyloskopie dobrej i złej sondy
Ja znalazłem na razie taki wykres z opisem
Cytat "czas narastania sygnału napięciowego wynosi ok. 1 s, podczas gdy czas opadania ok. 2,5s. Jeśli tak jest istotnie, to wszystko jest w porządku. Wolniejsze zmiany od przedstawionego tu wzorcowego przebiegu mogą być już wynikiem zestarzenia się sondy (mniejsza częstotliwość sygnału napięciowego sondy)."
[All] Wskaźnik pracy sondy lambda
Ja mam podobny wskaźnik na jednej diodzie rgb (układ własnej roboty) Można nim szybko wykryć usterkę sondy lambda, lub nieprawidłowe działanie układu paliwowego. U mnie wykryłem uszkodzenie parownika zanim się całkowicie popsuł.. Widać było że silnik krokowy był tak ustawiony że nie mógł ustawić prawidłowego składu mieszanki co właśnie było widać na diodzie. Myślę, że jeżeli sonda jest w stanie osiągnąć napięcie poniżej 200 mV i powyżej 600 mV to można przyjąć, że jest sprawna, dobrze jeszcze jak szybko reaguje na gwałtowne depnięcie na gaz. U mnie zwłoka jest bardzo mała.
Zajmuję się budowaniem podobnych urządzeń. Mogę odsprzedać taki wskaźnik. Mam też taki sam wskaźnik napięcia akumulatora.
Pozdrawiam.
Zajmuję się budowaniem podobnych urządzeń. Mogę odsprzedać taki wskaźnik. Mam też taki sam wskaźnik napięcia akumulatora.
Pozdrawiam.