Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Linkownia, ciekawostki, pogawędki nie tylko związane z Audi i nie tylko związane z motoryzacją.
Pan Misza
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 07 wrz 2021, 11:09
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Małopolska

Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Pan Misza » 25 lis 2022, 15:50

Jak w temacie, z tego co wyczytałem na temat Strefy Czystego Transportu, m.in. w Krakowie, od 2026 nie wjedziemy już do miasta 80-tką. Jak ktoś zarejestruje 80-tkę po marcu, to nie wjedzie już od lipca 2024.
Do Krakowa nadal będzie można wjechać samochodami o różnym napędzie – pod warunkiem, że silnik spełnia odpowiednią normę emisji spalin.

pierwszy etap – wdrożenie SCT w Krakowie przypada na 1 lipca 2024 r. Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.

Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, czyli spełniające normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.
Jeżeli faktycznie tak to ma wyglądać, to chyba drastycznie zrewiduję swoje plany co do 80-tki i ograniczę się do drobnych przeróbek i bieżących napraw. Niemożność wjazdu do miasta, a zapewne zaraz się to rozleje na kolejne, to jednak spory problem i uzasadnia posiadanie takiego auta tylko na potrzeby jakichś zlotów i tym podobnych.

A Wy co myślicie?

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1038
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: h/k » 25 lis 2022, 16:32

Słyszałem, że podstawą ma być wydruk z badania emisji spalin. Jeśli tak, to tylko montować katalizator, jeśli trzeba to ogarnąć pobór oleju, częściej robić diagnostykę i jest szansa, że się zmieści w normach.
Generalnie logicznie myśląc to spełnianie fabrycznych norm nie powinno mieć nic do gadania. Niejedno dużo nowsze auto widziałem, które zostawiało za sobą niebieski dym i mnóstwo smrodu.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5438
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Krzysiek 84 » 25 lis 2022, 20:33

Kręcą śrubę zmuszając społeczeństwo do zakupu coraz nowszych aut spełniających normy emisji spalin , a najlepiej to elektryków , bądź przesiadki na rower albo komunikację miejską.

Awatar użytkownika
bloku
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1933
Rejestracja: 21 lip 2007, 22:39
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Reda
Kontakt:

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: bloku » 25 lis 2022, 20:42

Temat nie przejdzie. Juz jeden wyrok zapadł dotyczący wjazdu do Berlina. Prawo ni emoże działać wstecz i jeśli auto przeszło homologację i spełnia jej wymogi nie można zabronić mu wjazdu do miast czy innych miejsc chyba, że norma została ustalona przed datą homolagcji tego auta.
Było:80 YN,80 AAH,80 YN,Coupe DS,100 AAR,80 DT,90 JS,90Q 7A, CoupeQ NM,CoupeQ AAH,A6Q ASN,S6 AQJ,S6 ANK,80 Avant ABK,A4Q APR,Cabriolet AAH,A8 ABZ
Jest: 80 `94 Ginster Yellow czyli Bee NG

Pan Misza
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 07 wrz 2021, 11:09
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Małopolska

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Pan Misza » 25 lis 2022, 21:12

h/k pisze:
25 lis 2022, 16:32
Generalnie logicznie myśląc to spełnianie fabrycznych norm nie powinno mieć nic do gadania. Niejedno dużo nowsze auto widziałem, które zostawiało za sobą niebieski dym i mnóstwo smrodu.
Ktoś powinien urzędasom powiedzieć, że tam do bodaj 2017 roku normy Euro były totalnie ściemniane przez producentów i można się nimi podetrzeć. Inna sprawa, że tutaj nie chodzi o logikę, tylko jak jeden z kolegów wyżej wspomniał, zapewne kasa. Temat środowiska, smogu i tak dalej to zawsze była maszynka do pieniędzy. Nie żebym nie uważał, że środowisko nie jest ważne, ale akurat we wszelkich głośno krzyczących nie wierzę.

A co do katalizatora: to jest już zabawa na grube kilkaset złotych, bo słyszałem, że zamienników to nie ma co wstawiać. Co więcej, to nie chroni nas przed przepisem, bo tutaj kryterium jest wiek samochodu ORAZ norma emisji, gdzie B4 ma chyba normę Euro 2, więc mimo wszystko się nie wybroni w 2026.

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1038
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: h/k » 25 lis 2022, 21:29

Na pewno w zamiennikach nie będzie co przebierać? :)
Zobaczymy jak będzie, oby w najgorszym razie sprawdziło się moje przypuszczenie z braniem pod uwagę rzeczywistych pomiarów.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

Pan Misza
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 07 wrz 2021, 11:09
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Małopolska

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Pan Misza » 25 lis 2022, 21:35

Szczerze wątpię, żeby było to na podstawie pomiarów. Po pierwsze: to by było drogie i upierdliwe, co oczywiście nie wyklucza takiego przepisu w Polsce, natomiast podejrzewam, że ktoś z kasą jednak lobbuje, żeby po prostu zezłomować stare samochody i nakręcić sprzedaż nowych. Tak samo jak z bojownikami środowiskowymi: nie o środowisko chodzi, które przecież jest ważne.

Dla części osób na pewno posiadanie samochodu niedługo stanie się za drogie w Polsce, ale jednak kto może/musi prawdopodobnie kupi nowe, poleasingowe, cokolwiek. Pula nowych-nowych samochodów zapewne się zwiększy.

Awatar użytkownika
bloku
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1933
Rejestracja: 21 lip 2007, 22:39
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Reda
Kontakt:

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: bloku » 29 lis 2022, 20:38

Przede wszystkim stare auto są bezawaryjne w stosunku do nowych plastikowych. Nigdy nie osiągną przebiegów rzędu 500-600kkm bez remontu co takie ABk, 1Z czy nawet AAH potrafi zrobić. Kolejna sprawa to jakość wykonania, nasze kredesny po 30 latach wyglądaja jeszcze przyzwoicie a plastiki po 10 to już bywa różnie, tu trzeszczy, tu coś odpada, tu kierownica już wytarta po pręt...

Prawda jest taka, że według prawa nie działa ono wstecz czyli skoro nasze pojazdy zpełniały normę X to do końca życia powinny ją spełniać a nowe nakładane normy powinny dotyczyć aut wyprodukowanych od momentu wprowadzenia owej normy. Logika jedno a złodzieje drugie...
Było:80 YN,80 AAH,80 YN,Coupe DS,100 AAR,80 DT,90 JS,90Q 7A, CoupeQ NM,CoupeQ AAH,A6Q ASN,S6 AQJ,S6 ANK,80 Avant ABK,A4Q APR,Cabriolet AAH,A8 ABZ
Jest: 80 `94 Ginster Yellow czyli Bee NG

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Jarewa » 30 lis 2022, 17:15

bloku pisze:
29 lis 2022, 20:38
Prawda jest taka, że według prawa nie działa ono wstecz

Już od jakiegoś czasu działa... Choć by weź pod uwagę prawo jazdy...

Po drugie czytać ze zrozumieniem

"Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2."

"drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3"

Bez problemu ABT,ABK,NG spełni te wymagania po dokładce..

Pan Misza
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 07 wrz 2021, 11:09
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Małopolska

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Pan Misza » 05 gru 2022, 22:01

Jarewa pisze:
30 lis 2022, 17:15
"drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3"

Bez problemu ABT,ABK,NG spełni te wymagania po dokładce..
Euro 3? No na LPG w sumie bym uwierzył, bo to jednak ekologiczne paliwo, natomiast z benzyną to bym chciał najpierw to zobaczyć. To raz, a dwa, to ciekawe ile na taki katalizator należałoby wyłożyć, bo podejrzewam, że nie chodzi o tanie zamienniki.

Zastanawia mnie też kwestia, jak to będzie rozwiązane prawnie, bo może być tak, że norma Euro będzie brana po prostu z jakiegoś katalogu i tutaj Audi to będzie mieć normę Euro 1 albo 2 bodaj. Najlepiej by było oczywiście, gdyby wszystko odbywało się na podstawie pomiaru emisji spalin, bo wtedy tak jak mówisz może by jakoś to przeszło (a policja chyba ma odpowiednie mierniki), ale mnie coś się wydaje, że ktoś tu lobbuje i chodzi o odgórne uwalenie starych samochodów. Zawsze tak jest, jak jacyś ekolodzy są w tle.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Jarewa » 06 gru 2022, 18:36

Pan Misza pisze:
05 gru 2022, 22:01


Euro 3? No na LPG w sumie bym uwierzył, bo to jednak ekologiczne paliwo, natomiast z benzyną to bym chciał najpierw to zobaczyć. To raz, a dwa, to ciekawe ile na taki katalizator należałoby wyłożyć, bo podejrzewam, że nie chodzi o tanie zamienniki.
A kto powiedział że katalizator specjalny?? specjalne dokładki podciśnień na forum pewnie nie jeden temat znajdziesz... A dla ABT była dokładka elektroniczna nazwy już zapomniałem, ale było dostępne w intercarsie.

Niemcy przez to przechodzili wiec sporo aut sprowadzanych z Niemiec to miało ABT/ABK/NG/AAH

Pan Misza
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 44
Rejestracja: 07 wrz 2021, 11:09
Imię: Michal
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg
Lokalizacja: Małopolska

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Pan Misza » 06 gru 2022, 19:32

Jarewa pisze:
06 gru 2022, 18:36
A kto powiedział że katalizator specjalny?? specjalne dokładki podciśnień na forum pewnie nie jeden temat znajdziesz... A dla ABT była dokładka elektroniczna nazwy już zapomniałem, ale było dostępne w intercarsie.

Niemcy przez to przechodzili wiec sporo aut sprowadzanych z Niemiec to miało ABT/ABK/NG/AAH
A to bardzo ciekawe, aż muszę poszukać. Ale to wciąż niekoniecznie rozwiązuje problem, bo nadal pozostaje pytanie, jak to będzie prawnie rozwiązane: czy na podstawie jakiegoś badania na stacji diagnostycznej, czy na podstawie tego, jak katalogowo dany model miał emisję.

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1038
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: h/k » 17 lis 2023, 12:45

Odświeżam temat.
Ktoś może się dowiedział jak tam sprawa z ustalaniem spełnianych norm, możliwością przejścia na wyższe i czy na podstawie analizy składu spalin można iść do Wydziału ws. korekty wpisu?
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: Jarewa » 18 lis 2023, 13:24

A co ci da norma euro3? dzis to już standard euro5/6 a o takiej normie zapomnij że uzyskasz.

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1038
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: Koniec osiemdziestiątek w miastach od 2024/6?

Post autor: h/k » 18 lis 2023, 14:15

Według zapowiedzi o rok-dwa lata jeszcze może przedłużyć możliwość wjazdu do SCT, o ile je na takich zasadach ustanowią.
Na długoterminowe wjeżdżanie starszymi autami to nie ma co liczyć, a i nawet Euro 5 ma być po 3 i 4 potem passe.
Szczęśliwie do stolicy czy Krakowa planów na wjazd na razie na długo nie mam, a jeśli już by były to raczej nieczęsto.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Na każdy temat”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga