Pozwolę sobie podsunąć Wam temat na czynność eksploatacyjną, która być może nie zmieni odczuć i doznań w czasie jazdy (pomijając szczególne przypadki), ale z pewnością wydłuży żywotność skrzyni biegów w naszym aucie, co szczególnie ważne jest dla tych, którzy planują zostawić auto u siebie na dłużej.
Do tej czynności nie będziemy potrzebowali zbyt wielu rzeczy:
- nowy olej (w moim przypadku CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W90 trzy buteleczki 1L w cenie około 50zł za litr)
- lewarek (raczej na wyposażeniu samochodu - zamiast tego może być podnośnik lub kanał
- nasadka imbusowa 17 (koszt około 20-25zł) - można także kombinować z śrubą z 6-kątnym łbem 17, jak kto woli
- pojemnik do zlania starego oleju (ja stworzyłem sobie całkiem fajną miskę z bańki po oleju silnikowym do ciężarówek, posłuży ona także do innych czynności jak zmiana oleju w silniku itp. jak ktoś chce to mogę pokazać jak mi to wyszło)
- strzykawka (w aptece koszt największej, 100ml to około 3zł)
- kawałek wężyka który założymy na strzykawkę - najlepiej 1m (ceny nie podaję, bo sam znalazłem taki kawałek już w domu)
Pacjent:
Audi 80 B4 2.3 w wersji Quattro
- Korek wlewowy znajduje się obok półosi od strony kierowcy, z boku
- Korek spustowy, znajduje się od spodu, praktycznie idealnie na środku
Tak więc koszt takiej wymiany spokojnie zamyka się w 200zł. (biorąc pod uwage że potrzebujemy 3l oleju, koszt ten może być odpowiednio wyższy lub niższy)
Przed wymianą pojeździjmy trochę, tak z 15-20 minut, aby olej w skrzyni się rozgrzał, samo odpalenie i poczekanie nie jest dobrym pomysłem.
Po przejażdżce bierzemy odpowiednią nasadkę, warto pierw oczyścić łeb śruby z piasku i psiknąć odrdzewiaczem. Warto w pierwszej kolejności spróbować odkręcić korek wlewowy, ponieważ jak jego nie damy rady odkręcić, a spuścimy olej to narobimy sobie niezłego bigosu. Odkręcając naszykujmy sobie od razu miskę, do której zleci stary olej. Kolejną wskazówkę jaką mogę podsunąć to żeby auto stało na równej powierzchni, tak aby wszystko zleciało. Możemy poruszać drążkiem, ustawiając każdy bieg, co także wspomoże usunięcie starego oleju. Ja odstawiłem do ścieknięcia no około godzinę, nie ma sie co spieszyć, a tak jest większa szansa że wszystko zleci, w niektórych warsztatach często nie ma czasu na taką skrupulatność, więc wymiana zajmuje mniej czasu, no ale coś kosztem czegoś. Po zlaniu starego oleju zakręcamy korek spustowy i bierzemy w ruch strzykawkę i wężyk. Dlaczego napisałem o długim, około 1-metrowym wężyku? Ponieważ dla wygody możemy to zrobić od góry, korek wlewowy znajduje się na wysokości półosi od strony kierowcy, a strzykawka po wyjęciu tłoczka może posłużyć nam za lejek, czas napełniania w ten sposób to około 10-15 minut. Nie spieszmy się, bo na sam koniec, olej powinien lekko wyciec przez korek wlewowy, co oznacza koniec napełniania, korek można zakręcić. Gotowe!
Po wszystkim warto umyć skrzynie, odpowiednim płynem, a po jakimś czasie skontrolować czy nie ma wycieków.
PS: Jak ja zmieniałem olej to zleciało 2l oleju, a weszło 3l.
Po wymianie lekkość zmiany biegów nie zmieniła się lub zmieniła nieznacznie, ale za to głośność skrzyni, zwłaszcza przy zmianie biegów, wyraźnie spadła.
[B3/B4] Wymiana/uzupełnienie oleju w skrzyni
Wszelkiego rodzaju opisu napraw, instrukcje napraw itp.
Przejdź do
- Audi 80/90 - Forum podstawowe
- ↳ Przedstaw się nam
- ↳ Regulamin Forum Audi 80 Klub Polska
- ↳ Dział Forum Audi 80
- ↳ Poszukiwany/Poszukiwana
- ↳ Polecam/Odradzam
- ↳ Polecam lub nie Klubowicza
- ↳ Polecam lub nie spoza forum
- ↳ Na każdy temat
- ↳ Spoty, zloty i grupy lokalne
- ↳ Klub Audi 80
- ↳ dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-Pomorskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-Mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodniopomorskie
- ↳ Spot'kania na wysokim szczeblu
- ↳ Gadżety
- Audi 80/90 - Forum Techniczne
- ↳ Silniki benzynowe i LPG.
- ↳ Silniki czterocylindrowe
- ↳ Silniki pięciocylindrowe.
- ↳ Silniki V6
- ↳ Zasilanie LPG
- ↳ Inne.
- ↳ Silniki wysokoprężne
- ↳ Silniki TD
- ↳ Silniki TDi
- ↳ Pompy wtryskowe i wtryskiwacze
- ↳ Turbiny i układ dolotowy
- ↳ Inne.
- ↳ Układ napędowy i skrzynie biegów.
- ↳ Przekładnie i skrzynie biegów
- ↳ Półosie i przeguby
- ↳ Inne.
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Amortyzatory i sprężyny
- ↳ Koła i felgi
- ↳ Hamulce tarczowe, bębnowe.
- ↳ Zawieszenie tylne
- ↳ Maglownice, końcówki drążków, geometria.
- ↳ Wahacze, zwrotnice
- ↳ Inne.
- ↳ Elektryka i elektromechanika
- ↳ Lusterka, szyby, szyberdach.
- ↳ Centralny zamek, alarm, immobilajzer.
- ↳ Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.
- ↳ Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.
- ↳ Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne
- ↳ Komora silnika
- ↳ Systemy bezpieczeństwa Air bag i ABS
- ↳ Inne.
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Elementy karoserii
- ↳ Wnętrze i tapicerka
- ↳ Inne.
- ↳ Inne
- ↳ Kupujemy Audi 80/90, Coupe, Cabrio
- Firm / usług / reklamy
- ↳ Promocje, reklamy firm.
- Audi 80/90 Tuning, rezanie i stylizacja
- ↳ Warsztat czyli zrób to sam
- ↳ Rezanie
- ↳ Naprawy
- ↳ Inne.
- ↳ Tuning mechaniczny
- ↳ Tuning wizualny
- ↳ Car Audio, GPS, CB.
- ↳ Pielęgnacja i kosmetyka
- Audi 80/90 - Galerie własnych zdjęć, tematów, postów
- ↳ Audi 80/90 - B1 / B2.
- ↳ Audi 80/90 - B3.
- ↳ Audi 80/90 - B4.
- ↳ Audi Coupe / Cabrio.
- ↳ Inne Audi np: A3, A4, A6, TT itd.
- ↳ Inna marka np: Vw, Opel, Toyota, Skoda itd.
- ↳ Motocykle, skutery i quady.
- ↳ Archiwum starych zdjęć.
- Audi 80/90 - Centrum
- ↳ Aktualności
- ↳ Ciekawostki i galerie
- ↳ Historia modeli
- ↳ Wyposażenie
- Audi 80/90 - Ogłoszenia
- ↳ Kupię
- ↳ Zamienię
- ↳ Usługi
- ↳ Sprzedam pojazd
- ↳ Sprzedam części
- ↳ Rzeczy różne
- Usunięte, zbędne tematy