Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 1.9 1Z] Chłodzenie po wyłączeniu silnika

pawelko90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2015, 15:30

[B4 1.9 1Z] Chłodzenie po wyłączeniu silnika

Post autor: pawelko90 » 05 lip 2016, 08:05

Witam,

Sprawa dotyczy Audi 80 1.0 TDI 1Z. Auto jest w rodzinie od 1997r (rok produkcji 1993), jakis czas temu w upalne dni po wylaczeniu silnika zalaczaly sie wentylatory, które dodatkowo dochladzaly rozgrzany silnik. Wiem, ze ta funkcja jest stosowana w 1z, poniewaz w a4b5 (równiez 1z) dziala bez problemu. Nie moge sie doszukac informacji, który czujnik powoduje zalaczenie wentylatorów po wylaczeniu silnika. Czy jest to termowłącznik w chłodznicy, czy czujnik w króćcu przy głowicy? Jezeli ktos ma informacje to prosze o pomoc.

Zastanawia mnie również kwestia przekaźników, może ktoś wie, który przekaźnik odpowiada za tą funkcję? może ktoś dysponuje schematem tego układu?

Z tego co mi wiadomo dochladzanie silnika ma zapobiec peknieciu glowicy w silnikach z doladowaniem.

Pozdrawiam
Pawel.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2016, 14:09 przez pawelko90, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 05 lip 2016, 19:40


pawelko90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2015, 15:30

Post autor: pawelko90 » 07 lip 2016, 09:32

Przed zamieszczeniem posta przejrzałem ten temacik I opisy, sprawdziłem przekaźniki, jednak nie mogę zlokalizować przekaźnika odpowiadającego za drugi bieg wentylatorów. Powinien znajdować sie on pod kierownicą. Mam tam przekaźniki:
431 951 253 H
431 951 253 F
4A0 951 258
4A0 907 517
4A0 919 579 C
4A0 959 257

Z opisu żaden z nich nie jest od wentylatorów... podczas pracy silnika pracuje pierwszy I drugi bieg, wszystko jest normalnie. Brak "dochładzania" po wyłączeniu.

Wymienione przekaźniki przeczyściłem papierkiem I kontakt sprayem, żaden nie był nadpalony, ani mocno zasniedziały.

Awatar użytkownika
BorysTDI
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 759
Rejestracja: 21 gru 2009, 13:51
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: BorysTDI » 07 lip 2016, 22:30

Jeśli chcesz naleźć przekaźnik na 2gi bieg wentylatorów, to wypnij wtyczkę z czujnika w chłodnicy, zmostkuj w niej piny i nasłuchuj który tyka. Prawdopodobnie 1-2 i 2-3. Nie zrobisz zwarcia więc musisz spróbować, bo minęło czasu od kiedy sprawdzałem to u siebie aby powiedzieć ze 100% pewnością :-)

pawelko90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2015, 15:30

Post autor: pawelko90 » 08 lip 2016, 07:00

Tak zrobię, jak tylko uporam się z wymianą chłodnicy cieczy, bo ta niesamowicie zarosła. Zastanawia mnie, który czujnik załącza wiartaki na zgaszonym silniku. Czy jest to termowłącznik w chłodnicy, czy czujnik przy głowicy silnika?

Po wyłączeniu stacyjki na przewodach termowłącznika nie ma prądu, któy element może go załączać przy mocno rozgrzanym silniku? przekaźnik 2giego biegu? nie mam za bardzo pomysłu...

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 08 lip 2016, 07:21

pawelko90 pisze: Czy jest to termowłącznik w chłodnicy, czy czujnik przy głowicy silnika?
nie wiem jak tu w 1z ale w benzynowych jest do tego specjalny czujnik przy głowicy
pawelko90 pisze:Po wyłączeniu stacyjki na przewodach termowłącznika nie ma prądu,
no i moim zdaniem prawidłowo, on przecież nie chodzi cały czas tylko wówczas gdy temp. pod maską przekroczy jakąś tam wartość i dopiero wówczas pojawia się tam prąd

pawelko90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2015, 15:30

Post autor: pawelko90 » 08 lip 2016, 12:43

PieterB To jest właśnie pytanie: który element jest za to odpowiedzialny, pod maską przy głowicy jest jeden niebieski czujnik, oraz czujnik temperatury G2/G62 jeden do pomiaru temperatury ECU I na zegary? Fajnie byłoby, żeby wypowiedział się użytkownik zetorka...
PieterB pisze:no i moim zdaniem prawidłowo, on przecież nie chodzi cały czas tylko wówczas gdy temp. pod maską przekroczy jakąś tam wartość i dopiero wówczas pojawia się tam prąd
tylko co podaje ten prąd???

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11730
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 08 lip 2016, 14:21

pawelko90, zastanawiam się czy w ogóle coś takiego było montowane w 1z, wiem ze aaz miały dodatkową elektryczną pompę wody. No ale skoro piszesz że u ciebie kiedyś to działało.

A zwierałeś piny przy czujniku od chłodnicy?


Bo ani niebieski ani ten przy chłodnicy raczej tego nie załączają gdyż działają one na włączonym zapłonie z tego co wiem.

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5478
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Post autor: Krzysiek 84 » 08 lip 2016, 17:57

pawelko90 pisze: pod maską przy głowicy jest jeden niebieski czujnik, oraz czujnik temperatury G2/G62 jeden do pomiaru temperatury ECU I na zegary? Fajnie byłoby, żeby wypowiedział się użytkownik zetorka...
Niebieski czujnik 2 pin jest dla Ecu ,

szary okrągły 3 pin jest z tyłu głowicy i daje info na zegary o temperaturze w autach bez klimy,
te z klimą mają inny czujnik.

Awatar użytkownika
BorysTDI
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 759
Rejestracja: 21 gru 2009, 13:51
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: BorysTDI » 08 lip 2016, 21:20

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1 ... /fig14.pdf

wg w.w schematu, to temat się skończył, ponieważ zasilanie na wiatraki idzie tylko i wyłącznie po zapłonie

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 09 lip 2016, 23:31

Ktoś coś tu kreci. Mam samochód od 10 lat i nigdy nie włączyły mi sie wiatraki na wyłączonym silniku. Nawet jak gasiłem silnik z włączonymi wiatrakami to one od razu sie wyłączały... pawelko90, coś innego ci świergota na wyłączonym zapłonie bo na pewno nie wiatraki...

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 10 lip 2016, 00:27

hudy pisze:Ktoś coś tu kreci. Mam samochód od 10 lat i nigdy nie włączyły mi sie wiatraki na wyłączonym silniku
Zgadza się ,nie ma takiej opcji w tym aucie ...wentylatory chodza tylko z właczonym zapłonem ....rozwiąznie nonsensowne ,ale tak to jest tu zrobione i jak ktoś ma inaczej to musiał to ktoś przerobić ...a tak na marginesie ,to ja u siebie chodzących wentylatorów nie widziałem ,bo temp.nigdy nie osignęła mi 95 stopni ;-) Ale działanie układu sprawdzałem i działa jak powinien

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 10 lip 2016, 01:45

MUNIOR pisze:.a tak na marginesie ,to ja u siebie chodzących wentylatorów nie widziałem ,bo temp.nigdy nie osignęła mi 95 stopni Ale działanie układu sprawdzałem i działa jak powinien
U mnie przez te lata samoczynnie włączyły sie wiatraki 2 lub 3 razy. Ale dla bezpieczeństwa mam pod kierownicą dodatkowy przełącznik i włączam 1 i 2 bieg jak potrzeba. Przydało sie ostatnio w Chorwacji jak przy prawie 40 stopniach stałem w korku ponad 1,5 godziny...

pawelko90
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2015, 15:30

Post autor: pawelko90 » 12 lip 2016, 11:58

Panowie,

Jak ciągałem przyczepę camping'ową około 80km od miejsca zamieszkania, to po przyjechaniu na miejsce, zostawieniu silnika na wolnych na jakiś czas, to nawet po tym, jakiś czas załączały się wiatraki I dochładzały silnik. W poprzednim tygodniu wpadł wujaszek a4b5 1z i również ta funkcja u niego działa... namieszane mam już troche w głowie, ale chciałbym znaleźć rozwiązanie tej sprawy.

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 12 lip 2016, 12:52

W 80 tdi nie ma takiej funkcji że na wyłączonym silniku działają wiatraki. Działają tylko po przekręceniu kluczyka. Jeśli u ciebie działają to albo ktoś coś grzebał albo masz coś spiepszone w elektryce i nie rozłącza do końca wszystkiego.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki TDi”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl