Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep
Sklep Bestdrive

Plan na moc - 1.9 TDi

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego.
Awatar użytkownika
_Dave
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 502
Rejestracja: 13 lut 2011, 21:36
Lokalizacja: Zabrze

Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: _Dave » 12 mar 2016, 02:24

Powitać.

Na wstępie:
- zakładam że odbiorca posiada "podstawy wiedzy"
- to nie jest poradnik, co najwyżej "sugestie"
- każdy przeprowadza modyfikacje na własną odpowiedzialność
- baza tj. silnik jest sprawny, doprowadzony do ładu i składu

Podstawowe informacje na temat silnika (w Audi 80 B4) 1.9 TDi o oznaczeniu 1Z przedstawił kolega "sagem"; TU.
Rzeczy w jakie jest sie dobrze zaopatrzyć: ETKA, VAG_COM (laptop + kabel).

0. Plan na moc - nic dodać, nic ująć

[center]#########################################################[/center]

1. Oprogramowanie <=> soft, czip, wirus, komp itp

To chyba pierwsza modyfikacja od jakiej wiele ludzi sugeruje zacząć.
Jest potocznie zwana wersja "bosch" i "pierburg" - TU (zależnie od rocznika / miesiąca produkcji).
Zabawa na "bosch'u" będzie krótka, na tej 2giej jest większe pole do popisu, a już najlepszym wyjściem jest 16 bit.
Na pewnym etapie modyfikacji ograniczeniem może być 250kpa mapsenor.


[center]#########################################################[/center]

2. Układ paliwowy

a) wtryskiwacze - seryjne z końcówkami o oznaczeniu: DSLA 150P 357 (średnica otworów: 0.184 &#181;m) następnie (poprawny przyrost km i nM z dopasowanym oprogramowaniem):
205, 210, 216 - seryjne, fabryczne, BOSCH OEM

nota: spotkałem się ze zdaniem, opinią - idąc dalej, poza w/w tzn w większe średnice otworów, większą ich ilość (potocznie 230, 260 itd) to plan na moce rzędu 200+ km
nota: BOSCH ma w sprzedaży nowe końcówki w cenie ALE zaletą jest to że w zestawie jest też np nowa iglica
nota: wątek do sprawdzenia - ciśnienie przed wtrysku - silnik 1Z, jego brat AFN: 190bar, pokrewny ASV: 220bar


b) pompa wtryskowa VP37 (seryjnie tłok 10mm, fala DE 015) - większe wtryski wymagają wydajniejszej pompy, seryjna w pewnym momencie może nie być w stanie podołać wtryskiwaczom:
- młodsza z silnika AFN (wyższe ciśnienie wewnętrzne)
- tłok, fala
- pompa wspomagająca
- chłodnica paliwa (sugeruje dowiedzieć się jaki ma być zakres tej temp)
- ~1000-1500 obrotów więcej -"Keystone Mod" (eng)

nota: Nastawnik potencjometryczny MES HDK np. 248, 216, 196, 111 - sugeruje prędzej pieniądze przeznaczyć na jakieś kosmetyki dla auta albo piwo
nota: możliwe jest że przy modyfikacjach układu paliwowego warkot silnika może ulec zmianie


[center]#########################################################[/center]

3. Układ zasilania powietrzem <=> dolot (potocznie)

a) drożny, czysty; np kolektor ssący, w linku są tematy i zdjęcia, odma, egr powoduje zbieranie sie nagaru na ściankach, po zabiegu wiąże sie z tym zrobienie wolnej odmy, zaślepienie EGR;
b) obudowa filtra - jedyna sensowna modyfikacja - zwiększenie średnicy "przed" filtrem, po zwiększeniu doładowania programem można pomóc turbinie oddychać
c) filtr; wg tego co udało mi się wygrzebać, seryjny filtr starcza na 170km, ze stożkiem sam robiłem eksperyment, pozostawię to bez komentarza, aczkolwiek: Pipercross
d) intercooler; czysty, wewnątrz i na zewnątrz, brud, osad zmniejsza jego sprawność, kanał który doprowadza powietrze (kierownica powietrza) też ma znaczenie
przykłady montażu nie seryjnych: FIAT GP, IVECO, 550x140x65, Opel Frontera itd - sens
e) orurowanie - dwie ważne wytyczne: prostota i pojemność układu
f) kolektor ssący; moda jest na kolektor z silnika 1.9 PD ASZ, gabarytowo większy, ma dużo większe gardło w porównaniu do seryjnego, poprawia przepływ
h) średnice (ad w/w) - każde zwiększanie średnicy ZA TURBINĄ powoduje spadek ciśnienia - dr ziarko-do-ziarka


[center]#########################################################[/center]

4. Układ wydechowy:

a) katalizator
b) bandaż
c) przelot

[center]#########################################################[/center]

5. Turbo <=> turbina, suszarka, maszynka do mielenia mięsa itp.

W załączniku jest wykres ze strony turbomaster.info, najprosciej zoobrazowane "opcje" - każda turbosprężarka ma swoj potencjał oraz plusy/minusy.

Generalny podział (z przykładami):
- WG (westgate) - np. gt1548/9, hybryda T2
- VNT (variable geometry turbo - zmienna geometria) np. gt2556V, gt18v, gt2056

W/w różnią się typem sterowania.

Turbosprężarka:
- jej wydajność zależna być może od JEJ STANU i/lub układu paliwowego (spalin które silnik wytwarza)
- to jak szybko buduje ciśnienie może zależeć od pkt. 3a,d,e,h, układu wydechowego
- ważne pojecie jakim jest EGT - temperatura spalin

Objaśnienie na przykładzie: "turbo X wolno wstaje" - mało spalin, wydech który dusi, nie pozwala turbinie się rozkręcić a nawet jak się jej uda to musi napełnić ogromny intercooler i pokonać setki tysięcy ostrych zakrętów (o materiale nie wspominając) zanim trafi do komory spalania.


[center]#########################################################[/center]

Recepty "2+2=4" nie ma. Koni może być tabun a "niutonów" - jeden w XVII wieku ;)

Powodzenia.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2016, 00:26 przez _Dave, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11738
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 12 mar 2016, 07:41

_Dave, <ok>

Awatar użytkownika
Kolczat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7532
Rejestracja: 07 kwie 2009, 23:11
Imię: Marcin
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG+lpg
Lokalizacja: Lędziny
Kontakt:

Post autor: Kolczat » 12 mar 2016, 08:21

gruby wpis, nie ma co!

Awatar użytkownika
brabus124
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 926
Rejestracja: 25 lip 2011, 11:15
Lokalizacja: Bielsk P

Post autor: brabus124 » 26 lip 2016, 07:59

Oby jak najwiecej osob uczylo sie z tego i żeby nie zadawali juz tyle podstawowych pytań :-P

Awatar użytkownika
_Dave
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 502
Rejestracja: 13 lut 2011, 21:36
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: _Dave » 21 lis 2016, 20:21

brabus124 pisze:Oby jak najwiecej osob uczylo sie z tego i żeby nie zadawali juz tyle podstawowych pytań :-P
fajnie by bylo ale sam wiesz ze ty, ja i garstka robi cos na wlasna reke a cara reszta bazuje na naszych probach leprzych / gorszych..

KamazWSA
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 27
Rejestracja: 04 sty 2017, 20:13
Lokalizacja: MysłoVWice
Kontakt:

Post autor: KamazWSA » 07 sty 2017, 20:52

To moim zdaniem brakuje tu info:
- 8bit / 16bit różnica wizualna, wiązki
- Jakie zestawy są sprawdzone i uwagi do tego
- Czego nikt nie radzi
- MTDI
- sprzęgło i skrzynia
- chip czy nowa mapa
- radzenie sobie z immobiliser przy zmianie 8 na 16 biurowego kompa

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5506
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Post autor: Krzysiek 84 » 07 sty 2017, 21:26

Kto choć trochę interesuje się swoim TDI , to wie , że Ecu 16 bit jest w metalowej obudowie,

Immo wyłacza się ,

Sprzegło zostaje i skrzynia też , choć zależne od tego , kto w jaką moc celuje.

MTDI mało kogo interesuje ten temat posiadaczy TDI , by przechodzić na mechaniczne pompy.

KamazWSA
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 27
Rejestracja: 04 sty 2017, 20:13
Lokalizacja: MysłoVWice
Kontakt:

Post autor: KamazWSA » 08 sty 2017, 07:58

Ale jak jakiś swieżak co ledwo kupił Diesla będzie zadawał głupie pytania

Awatar użytkownika
_Dave
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 502
Rejestracja: 13 lut 2011, 21:36
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: _Dave » 08 sty 2017, 20:43

opracuj cos jesli masz czas to dorzucimy

KamazWSA
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 27
Rejestracja: 04 sty 2017, 20:13
Lokalizacja: MysłoVWice
Kontakt:

Post autor: KamazWSA » 08 sty 2017, 22:34

Też jestem świeży i się uczę mam Diesla od września i czytam już 4 czy 5 forum bo zawsze ktoś gdzieś i czymś zaskoczy lub hejtami się posypie nie innym ale jak bym miał czas to wrzucę jakieś info do edycji głównego postu

Tomcionerwus
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 441
Rejestracja: 19 lut 2011, 19:42
Imię: tomek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: ZAWIERCIE

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: Tomcionerwus » 20 sty 2019, 18:39

jesli ktos zbiera wszystkie potrzebne rzeczy zeby przejsc z wersji boscha na pierburga
oczywiscie mam wiazke cala
pompe wtryskowa z wersji afn z wsadzana tlokorozdzielaczedm i fala 11mm
wtryski afnowskie

czy to bedzie miedzy soba wpolpracowac????

reb00
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 31 gru 2015, 13:55
Imię: Tomasz

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: reb00 » 01 cze 2020, 15:36

Powoli kompletuję sobie graty. Plan to okolice ~150km. Wszedłem w posiadanie turbiny od kia ceed 2.0 crdi 140km
http://genesisturbo.pl/sklep/5970-turbo ... 4EQAvD_BwE
O takiej. W kijance wstaje ona jak dla mnie dość szybko i w TAMTYM silniku robią moce rzędu 170 koni.Jest tu jakiś znachor, który mógłby mi podpowiedzieć czy jest sens strugać flanszę do tej suszarki, czy lepiej zaopatrzyć się w jeden z modeli polecanych w temacie?
Pozdrawiam

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4794
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: maciek889 » 01 cze 2020, 22:34

Tylko tamto turbo z kia jest VNT.

Awatar użytkownika
RaKo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 674
Rejestracja: 11 paź 2007, 17:44
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Kraśnik

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: RaKo » 30 lis 2020, 22:55

Jeszcze wałek z SDI i komplet

MXdawid
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 32
Rejestracja: 02 lip 2013, 20:44
Imię: Dawid
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubin

Re: Plan na moc - 1.9 TDi

Post autor: MXdawid » 01 gru 2020, 08:35

Mam takie pytanie odnośnie wydechu, Do jakiej mocy wystarcza seryjny wydech z ewentualnie większym Downpipe? od jakiej mocy trzeba zwiększać średnicę żeby nie blokować spalin? Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
opony samochodowe części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl