[B4 2.8 AAH] Zmiana sterownika silnika
[B4 2.8 AAH] Zmiana sterownika silnika
Cześć,
Moje B4 jest z 92r, no i ma ubogą diagnostykę VAG (tylko gr. 000). Zapewne ma moduł Hitachi MMS 200. Pomyślało mi się, żeby zmienić sterownik na nowszy MMS 300 (z bogatszą diagnostyką), ale trafiłem na informację (cytując):
"..The ECM has the same four connectors as the MMS200 series ECM, but the terminal functions are different and the control module is not backwards compatible."
Źródło KLIK
I tu moje pytanie do Was - z czym się wiąże ta niekompatybilność - czy to jest inna kolejność przewodów we wtyczkach albo są inne typy wybranych czujników?
Moje B4 jest z 92r, no i ma ubogą diagnostykę VAG (tylko gr. 000). Zapewne ma moduł Hitachi MMS 200. Pomyślało mi się, żeby zmienić sterownik na nowszy MMS 300 (z bogatszą diagnostyką), ale trafiłem na informację (cytując):
"..The ECM has the same four connectors as the MMS200 series ECM, but the terminal functions are different and the control module is not backwards compatible."
Źródło KLIK
I tu moje pytanie do Was - z czym się wiąże ta niekompatybilność - czy to jest inna kolejność przewodów we wtyczkach albo są inne typy wybranych czujników?
To jest rokująca informacja. Ja na szybko posprawdzałem kilka elementów w Etce Online między 1992 i 1994 - wychodzi, że nic specjalnie się nie różni. Takie coś mi wyszło:maciek889 pisze:Sprawdziłem dwie rozpiski pinów i rozmieszczenie pinów jest takie same dla wszystkich AAH ze wszystkich roczników. Może były jakieś różnice w osprzęcie jak np. przepływomierzu.
Albo ta informacja ze strony 12v.org tyczy się amerykańskich wersji bo tam AAH miało np. EGR.
Przy okazji - jak długo trzeba czekać po odłączeniu aku na reset sterownika? Po odłączeniu na noc wyglądało jakby się nie zresetował - mam inne czasy wtrysków między bankami (rzędu 2ms) i podejrzewam jedną sondę lambda. Tyle, że teraz nawet po odłączeniu sondy czasy zostają tak samo rozjechane.
Wygląda to mniej więcej tak, że do około 3tys obie ładnie pracują. Później przy klepce druga sonda staje na bogato i widać jak sterownik tnie dawki na cylindrach 4-6. Pierwsza sonda cały czas ładnie faluje. Przyspieszanie kończy się na 4-4,5tys obrotów (zależy chyba jak wiatr wieje)- wyżej się po prostu nie wkręci. Praca sond podejrzana ze sterownika gazowego (instalacja LPG to porządna sekwencja, wystrojona na AFR)
Więc albo sonda siadła mi niedawno, albo dość sporo czasu zajmuje wprowadzenie korekt w sterowniku - bezproblemowo przejechał mi ponad 500km.
Właśnie drugą sondę zmieniałem niedawno (i pewnie dałem się naciągnąć na podróbkę NTK/NGK). Wcześniej bez sondy wkręcał się normalnie (dlatego teraz też odłączyłem tą sondę) ale póki co dalej nie jedzie powyżej 4tys i nie wiem czy sobie zapisał już takie korekty i po jakim czasie wrócą do ustawień fabrycznych (70km jazdy z odpiętą sondą też nie pomogło tak jak odłączanie aku na noc).
Ogólnie dość długo ta pierwsza sonda pracuje w pętli zamkniętej - kiedy prawidłowo powinien przejść w pętlę otwartą?
Jak już się spowiadam, to jeszcze zapytam o potencjometr przepustnicy - napięcia ma prawidłowe, oporność na idle też w porządku (ok 1kOhm) tylko oporność przy otwartej mam jakby niższą 2,6kOhm a gdzieś znalazłem info że powinno być 3,6kOhm - ujdzie to czy niekoniecznie?
Więc albo sonda siadła mi niedawno, albo dość sporo czasu zajmuje wprowadzenie korekt w sterowniku - bezproblemowo przejechał mi ponad 500km.
Właśnie drugą sondę zmieniałem niedawno (i pewnie dałem się naciągnąć na podróbkę NTK/NGK). Wcześniej bez sondy wkręcał się normalnie (dlatego teraz też odłączyłem tą sondę) ale póki co dalej nie jedzie powyżej 4tys i nie wiem czy sobie zapisał już takie korekty i po jakim czasie wrócą do ustawień fabrycznych (70km jazdy z odpiętą sondą też nie pomogło tak jak odłączanie aku na noc).
Ogólnie dość długo ta pierwsza sonda pracuje w pętli zamkniętej - kiedy prawidłowo powinien przejść w pętlę otwartą?
Jak już się spowiadam, to jeszcze zapytam o potencjometr przepustnicy - napięcia ma prawidłowe, oporność na idle też w porządku (ok 1kOhm) tylko oporność przy otwartej mam jakby niższą 2,6kOhm a gdzieś znalazłem info że powinno być 3,6kOhm - ujdzie to czy niekoniecznie?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Pracę sond oglądałeś na benzynie czy gazie?
A jakie masz czasy wtrysków przy gazie w podłodze i powyżej tych 3000 obr?
Miałeś ten problem gdy było strojone na AFR?
Co do TPS to ja wole sprawdzać napięcie na podłączonej wtyczce aby widzieć jakie napięcie idzie do ECU. Gdzieś miałem przepustnice z jakiegoś V6 12V (patrząc po numerach to 2.6 i 2.8 mają takie same) jak wygrzebie to zmierzę opory.
Znalazłem dwa oscylogramy z AAH i wynika że przechodzi w open loop powyżej 3000-3400 obr.
[ Dodano: 2017-05-04, 18:46 ]
Zmierzyłem TPS i na stykach na których rośnie opór jest 0,95kΩ przy zamkniętej i 2,55kΩ przy max otwarte. Przy odwróceniu jest 2,55kΩ przy zamkniętej i 0,95kΩ przy otwartej.
Opór między pinami 1 i 2 wynosi 1,9kΩ.
Przy wyższych obrotach i pedale w podłodze mogłoby przejść w closed loop (przynajmniej tak robi spora część silników o podobnej pojemności).Tsarkam pisze:Później przy klepce druga sonda staje na bogato i widać jak sterownik tnie dawki na cylindrach 4-6. Pierwsza sonda cały czas ładnie faluje.
A jakie masz czasy wtrysków przy gazie w podłodze i powyżej tych 3000 obr?
Miałeś ten problem gdy było strojone na AFR?
Co do TPS to ja wole sprawdzać napięcie na podłączonej wtyczce aby widzieć jakie napięcie idzie do ECU. Gdzieś miałem przepustnice z jakiegoś V6 12V (patrząc po numerach to 2.6 i 2.8 mają takie same) jak wygrzebie to zmierzę opory.
Znalazłem dwa oscylogramy z AAH i wynika że przechodzi w open loop powyżej 3000-3400 obr.
[ Dodano: 2017-05-04, 18:46 ]
Zmierzyłem TPS i na stykach na których rośnie opór jest 0,95kΩ przy zamkniętej i 2,55kΩ przy max otwarte. Przy odwróceniu jest 2,55kΩ przy zamkniętej i 0,95kΩ przy otwartej.
Opór między pinami 1 i 2 wynosi 1,9kΩ.
W tej chwili zachowuje się identycznie na PB i LPG. Przy strojeniu wszystko wyglądało OK, tzn. nic dziwnego nie rzucało się w oczy i nie zwracałem za bardzo uwagi czy idzie w open czy closed loop a pliku nie mam
Tutaj kawałek oscylogramu - ładnie widać, że sonda 2 idzie w closed loop a pierwsza przez chwilę daje na bogato a później zaczyna falować i nie przestaje do 5tys (wyżej już nie chce się kręcić w ogóle)
W załączniku cały oscylogram - widać czasy wtrysków rzędu 15-16ms na 1-3 i 13-14 na 4-6.
Bawiłem się też z wyłączeniem poszczególnych wtryskiwaczy benzynowych, pliki gdzieś mam ale ciężko byłoby z nich coś wyciągnąć. W każdym razie nic się nie zmieniało.
Opory na przepustnicy miałem bardzo podobne. Idle miałem też koło 1kOhm, otwarta właśnie 2,6kOhm a między pinami 1 i 2 było coś koło 1,3kOhm
EDIT:
Kilka rzeczy - może się komuś przyda.
Sterownik silnika da się podmienić prawie p&p (jedynie IMMO moze być upierdliwe). Miałem u siebie MMS-200 (B4 z 92r) tylko z podstawową diagnostyką w grupie 0. Teraz mam sterownik MMS-314 (8A0 906 266 J) za 50 PLN pochodzący z A6 chyba 96r. Trzeba było usunąć IMMO i przekodować (A6 było z automatem, więc szarpał trochę i krzyczał błędem od skrzyni) - teraz jest OK i mam "dużą" diagnostykę (podgląd sond, korekt i innych takich)
Rozwiązała się sprawa niewkręcania w obroty. Zostały zrobione dwie rzeczy, wiec pewności nie mam która pomogła. Pierwsze podejrzenie to katalizator - pomimo, że kapturki były na swoich miejscach to jeden już "dzwonił" i mógł dusić silnik właśnie po stronie kierowcy (cyl 4-6) - niestety wyleciały oba. Druga zrobiona rzecz to wymieniony rozrząd - jest szansa, że wcześniej przeskoczył aczkolwiek nie byłem w stanie tego dokładnie zweryfikować.
Za jakiś czas może podkleję oscylogram jak to teraz wygląda.
Tutaj kawałek oscylogramu - ładnie widać, że sonda 2 idzie w closed loop a pierwsza przez chwilę daje na bogato a później zaczyna falować i nie przestaje do 5tys (wyżej już nie chce się kręcić w ogóle)
W załączniku cały oscylogram - widać czasy wtrysków rzędu 15-16ms na 1-3 i 13-14 na 4-6.
Bawiłem się też z wyłączeniem poszczególnych wtryskiwaczy benzynowych, pliki gdzieś mam ale ciężko byłoby z nich coś wyciągnąć. W każdym razie nic się nie zmieniało.
Opory na przepustnicy miałem bardzo podobne. Idle miałem też koło 1kOhm, otwarta właśnie 2,6kOhm a między pinami 1 i 2 było coś koło 1,3kOhm
EDIT:
Kilka rzeczy - może się komuś przyda.
Sterownik silnika da się podmienić prawie p&p (jedynie IMMO moze być upierdliwe). Miałem u siebie MMS-200 (B4 z 92r) tylko z podstawową diagnostyką w grupie 0. Teraz mam sterownik MMS-314 (8A0 906 266 J) za 50 PLN pochodzący z A6 chyba 96r. Trzeba było usunąć IMMO i przekodować (A6 było z automatem, więc szarpał trochę i krzyczał błędem od skrzyni) - teraz jest OK i mam "dużą" diagnostykę (podgląd sond, korekt i innych takich)
Rozwiązała się sprawa niewkręcania w obroty. Zostały zrobione dwie rzeczy, wiec pewności nie mam która pomogła. Pierwsze podejrzenie to katalizator - pomimo, że kapturki były na swoich miejscach to jeden już "dzwonił" i mógł dusić silnik właśnie po stronie kierowcy (cyl 4-6) - niestety wyleciały oba. Druga zrobiona rzecz to wymieniony rozrząd - jest szansa, że wcześniej przeskoczył aczkolwiek nie byłem w stanie tego dokładnie zweryfikować.
Za jakiś czas może podkleję oscylogram jak to teraz wygląda.
Wyżej pisałem - miałem MMS-200 jak Ty, teraz mam MMS-314. Przepływkę musiałbym sprawdzić - audi wcześniej nie miało LPG, więc jest szansa że jest tak samo stara jak oryginalny sterownik.Kamikadze pisze:Kolego Tsarkam czyli udało Ci się bez większych problemów zmienić sterownik.
Ja też mam tylko grupę 000
U mnie jest sterownik 8A0 906 266 A MMS-200
Przepływkę mam tą najstarszą czyli 054 133 471 A
Możesz dać znać jaki u Ciebie był sterownik i jaka przepływka??
Dzięki i Pozdrawiam
Witam
Dzięki za info.
Najbardziej interesowało mnie jaką miałeś przepływkę.
Bo w pierwszych latach były sterowniki MMS-200 ale kilka rodzajów MMS-200... i były wtedy przepływki z 4-pin
MMS-300 miały przepływkę na 3-pin
Ale już ogarnąłem temat, bo wychodzi na to że dodatkowy pin w przepływce był do regulacji CO czyli jeden pin będzie zbędny.
Reszta pinów jest identyczna, czyli wszystko wchodzi p&p
Jutro powinien dojść do mnie sterownik MMS-300 i wszystko wskazuje że nie powinien mieć immo
są jeszcze sterowniki MMS-311 , MMS-312, MMS-313 ale niestety nie mam wiedzy czym się różnią.... i od którego sterownika dołożyli immo.
[ Dodano: 2017-12-12, 12:08 ]
Witam
Wczoraj sterownik przyszedł, zamontowałem... sterownik o oznaczeniach MMS-300
Czyli moje podejrzenia się potwierdziły, sterownik jest bez immo i pasuje P&P
Teraz mam nie tylko grupę 000 ale bloki aż do 20
Tylko jest jeden problem... po odpaleniu i przejażdżce mam dwa błędy...
00554 09-00
00537 09-00
są to błędy od sondy lambda... tak jakby nie mógł się douczyć....
Na wolnych obrotach sondy dosyć ładnie pracują... są nowe mają rok czasu.
Na starym sterowniku nie było takich problemów, nie było żadnych błędów.
Dzięki za info.
Najbardziej interesowało mnie jaką miałeś przepływkę.
Bo w pierwszych latach były sterowniki MMS-200 ale kilka rodzajów MMS-200... i były wtedy przepływki z 4-pin
MMS-300 miały przepływkę na 3-pin
Ale już ogarnąłem temat, bo wychodzi na to że dodatkowy pin w przepływce był do regulacji CO czyli jeden pin będzie zbędny.
Reszta pinów jest identyczna, czyli wszystko wchodzi p&p
Jutro powinien dojść do mnie sterownik MMS-300 i wszystko wskazuje że nie powinien mieć immo
są jeszcze sterowniki MMS-311 , MMS-312, MMS-313 ale niestety nie mam wiedzy czym się różnią.... i od którego sterownika dołożyli immo.
[ Dodano: 2017-12-12, 12:08 ]
Witam
Wczoraj sterownik przyszedł, zamontowałem... sterownik o oznaczeniach MMS-300
Czyli moje podejrzenia się potwierdziły, sterownik jest bez immo i pasuje P&P
Teraz mam nie tylko grupę 000 ale bloki aż do 20
Tylko jest jeden problem... po odpaleniu i przejażdżce mam dwa błędy...
00554 09-00
00537 09-00
są to błędy od sondy lambda... tak jakby nie mógł się douczyć....
Na wolnych obrotach sondy dosyć ładnie pracują... są nowe mają rok czasu.
Na starym sterowniku nie było takich problemów, nie było żadnych błędów.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Kamikadze, może zobacz w blokach pomiarowych jak zachowują się korekty z sond podczas jazdy mogą być % albo coś w stylu 1.000 może przy wyższych obciążeniach brakuje regulacji. Może przepływomierz daje zły sygnał przepływu powietrza.
Jak nie znajdziesz tych korekt to daj numer sterownika VCDSa pokazuje ten numer czy naklejka na obudowie.
Jak nie znajdziesz tych korekt to daj numer sterownika VCDSa pokazuje ten numer czy naklejka na obudowie.
Witam
bloki są właśnie nie za bardzo opisane, jest np tylko % albo lambda, nie ma wartości zadanych, lub jakiś innych informacji
Sterownik to MMS-300 czyli nr oryginału z obudowy 8A0 906 266 B , ja mam VAG-COM i on pokazuje jeszcze na końcu V czyli 8A0 906 266 BV
Jak byś miał jakieś lepsze opisy to bardzo proszę...
Pozdrawiam
bloki są właśnie nie za bardzo opisane, jest np tylko % albo lambda, nie ma wartości zadanych, lub jakiś innych informacji
Sterownik to MMS-300 czyli nr oryginału z obudowy 8A0 906 266 B , ja mam VAG-COM i on pokazuje jeszcze na końcu V czyli 8A0 906 266 BV
Jak byś miał jakieś lepsze opisy to bardzo proszę...
Pozdrawiam
Grupa 000
- 2 kolumna (napięcie na przepływonierzu: 145-158
- 8 kolumna (kontrola lambda): 120-136
- 9 kolumna (żądanie uczenia lambdy, I część zakresu obrotów): 0 to trzeba douczyć, 3 jest OK
Dalej, grupy 5 (bank1) i 6(bank2) to przyuczone wartości lambda dla różnych zakresów obrotów. Jak masz wartości +% to masz wydłużony wtrysk (czyli za ubogo) a jak -% to masz skrócone czasy wtrysków (czyli za bogato)
Grupa 10 to:
a) suma całości dla lambdy na bank1
b) suma całości dla lambdy na bank2
c) napięcie lambda bank1
d) napięcie lambda bank2
Grupa 19, druga kolumna to masa powietrza
[opisy są chyba dla MMS-314, ale może się pokryją]
Sondy podejrzyj podczas spokojnej jazdy. Błąd podpowiada, że nie wyrabia z korektami. Sondy pewnie są OK, ale albo przepływka oszukuje, albo nieszczelny dolot. Sprawdź czy masz za bogato czy za ubogo - łatwiej będzie szukać
- 2 kolumna (napięcie na przepływonierzu: 145-158
- 8 kolumna (kontrola lambda): 120-136
- 9 kolumna (żądanie uczenia lambdy, I część zakresu obrotów): 0 to trzeba douczyć, 3 jest OK
Dalej, grupy 5 (bank1) i 6(bank2) to przyuczone wartości lambda dla różnych zakresów obrotów. Jak masz wartości +% to masz wydłużony wtrysk (czyli za ubogo) a jak -% to masz skrócone czasy wtrysków (czyli za bogato)
Grupa 10 to:
a) suma całości dla lambdy na bank1
b) suma całości dla lambdy na bank2
c) napięcie lambda bank1
d) napięcie lambda bank2
Grupa 19, druga kolumna to masa powietrza
[opisy są chyba dla MMS-314, ale może się pokryją]
Sondy podejrzyj podczas spokojnej jazdy. Błąd podpowiada, że nie wyrabia z korektami. Sondy pewnie są OK, ale albo przepływka oszukuje, albo nieszczelny dolot. Sprawdź czy masz za bogato czy za ubogo - łatwiej będzie szukać
Dzięki chłopaki za info...
Na razie jestem zaganiany, ale powoli ogarniać będę logi...
Teraz mniej więcej wiem co sprawdzić i jak to odczytać.
Tak mam LPG ale zanim włączyłem LPG na nowym sterowniku to już wywalał te błędy.
Czy po prostu powinno się przejechać kilka km i się przyuczy.... ale u mnie jest coś nie tak i dlatego automatycznie się nie może przyuczyć...
[ Dodano: 2017-12-12, 17:12 ]
teraz patrzę, zrobiłem wczoraj loga na wolnych obrotach...
Mam zrobioną właśnie grupę 010
i w pierwszej kolumnie mam w granicach 28 - 32 %
w drugiej kolumnie mam 18 - 22 %
w czwartej i piątej sondy ładnie falują między 0,04 a 0,860
Czyli jest jakiś rozjazd między bankami i do tego korekty dosyć wysokie.
Być może jest nie do końca zresetowany sterownik i te korekty są po samochodzie z którego sterownik został wyjęty.
Jutro postaram się zlogować przepływk, więc coś więcej będę wiedział
Na razie jestem zaganiany, ale powoli ogarniać będę logi...
Teraz mniej więcej wiem co sprawdzić i jak to odczytać.
Tak mam LPG ale zanim włączyłem LPG na nowym sterowniku to już wywalał te błędy.
Jeszcze to mnie zastanawia... u mnie jest 0 , czyli mam przyuczyć... ale jak?Tsarkam pisze:- 9 kolumna (żądanie uczenia lambdy, I część zakresu obrotów): 0 to trzeba douczyć, 3 jest OK
Czy po prostu powinno się przejechać kilka km i się przyuczy.... ale u mnie jest coś nie tak i dlatego automatycznie się nie może przyuczyć...
[ Dodano: 2017-12-12, 17:12 ]
teraz patrzę, zrobiłem wczoraj loga na wolnych obrotach...
Mam zrobioną właśnie grupę 010
i w pierwszej kolumnie mam w granicach 28 - 32 %
w drugiej kolumnie mam 18 - 22 %
w czwartej i piątej sondy ładnie falują między 0,04 a 0,860
Czyli jest jakiś rozjazd między bankami i do tego korekty dosyć wysokie.
Być może jest nie do końca zresetowany sterownik i te korekty są po samochodzie z którego sterownik został wyjęty.
Jutro postaram się zlogować przepływk, więc coś więcej będę wiedział