[80 B4 1.9 TDI 1Z] naprawa elektryki szyb-domowy poradnik
[80 B4 1.9 TDI 1Z] naprawa elektryki szyb-domowy poradnik
Witam!
No pany! Tak jak obiecałem zamieszczam tutaj opis własnym doświadczeniem napisy nt. usunięcia powtarzającego się niedomagania z elektryka przednich szyb w B4.
Było już trochę postów ale wszystko to zawierało chaotyczne porady-bez urazy dla autorów.
Zacznę od zidentyfikowania przyczyny usterki, czyli:
-jeśli szyby chodzą "kiedy chcą" raz sprawne raz niesprawne;
-jeśli przy braku reakcji szyb brak podświetlenia przycisków;
-i w końcu jeśli ta sama usterka jednocześnie występuje w drzwiach kierowcy i pasażera;
TO ODPOWIEDŹ BRZMI:
nie rozbieraj drzwi-przyczyna na 99,9% tkwi w przekaźniku szyb lub bezpieczniku termicznym (najczęściej jest to tzw. zimny lut) .
UMIEJSCOWIENIE OBU ELEMENTÓW:
Gdy odkręcisz półkę(najlepiej klucz nasadkowy nr 8) znajdującą się nad nogami kierowcy pod kierownicą oczom twoim ukażą się wiązki kabli i przekaźników, FOTKA "pod półką".
-nr 1 bezpiecznik termiczny
-nr 2 przekaźnik
UWAGA MONTAŻ I DEMONTAŻ ROBIMY NA WYŁĄCZONYM ZAPŁONIE!!!!)
Zaczynamy od bezpiecznika termicznego(nr 1) wyciągamy go odchylając z góry nad nim plastikową łapkę i wysuwamy bezpiecznik z gniazda. Na jego miejsce wkładamy zwykły bezpiecznik płaski na 15A i sprawdzamy czy po włączeniu zapłonu jest reakcja szyb na otwieranie-zamykanie jeśli szyby nadal nie działają przystępujemy do kroku następnego.
Wyciągamy przekaźnik (nr 2)-patrzcie na niego od góry bo nie zawsze jest stroną do was z opisem.- Nr 363 na jego wierzchu jest istotny -po prostu z czuciem go wyjmij (stawia on lekki opór) bo jest on osadzony w gniazdo.Wygląd tego przekaźnika na FOTKACH: "przekaźnik opis", "przekaźnik elementy", "przekaźnik płytka"
Po wyciągnięciu przekaźnika zdejmujemy z niego plastikową osłonę i szukamy na płytce drukowanej zimnego lutu. U siebie znalazłem takowy FOTKA: " zimny lut50"
Przykład innego zimnego lutu FOTKA: "inny zimny lut"
Usuwanie jego polega na przegrzaniu cyny lutownicą żeby zewrzeć przerwane połączenie.
Szukając zimnego lutu trzeba dokładnie przejrzeć wszystkie ścieżki i łączenia elementów.
Wszystkie podejrzane miejsca należy przegrzać lutownicą.
Gdy usterka była spowodowana tylko bezpiecznikiem termicznym należy postępować analogicznie. Zdjąć tą blaszaną obudowę z niego i wzrokowo ocenić stan elementu.
Z czytanych na forum postów wychodzi, iż najczęstszą przyczyną usterki elektryki szyb jest właśnie zimny lut w przekaźniku .
Wniosek próbujcie wg moich porad, a powinno się udać.
W innym przypadku oddajcie sprawę w ręce dobrego elektronika ale takiego którego znacie.
Dzięki za uwagę i pozdrawiam życząc wszystkim powodzenia.
Przemli
TUTAJ POZOSTAŁE FOTKI
płytka
zimny lut
inny zimny lut
No pany! Tak jak obiecałem zamieszczam tutaj opis własnym doświadczeniem napisy nt. usunięcia powtarzającego się niedomagania z elektryka przednich szyb w B4.
Było już trochę postów ale wszystko to zawierało chaotyczne porady-bez urazy dla autorów.
Zacznę od zidentyfikowania przyczyny usterki, czyli:
-jeśli szyby chodzą "kiedy chcą" raz sprawne raz niesprawne;
-jeśli przy braku reakcji szyb brak podświetlenia przycisków;
-i w końcu jeśli ta sama usterka jednocześnie występuje w drzwiach kierowcy i pasażera;
TO ODPOWIEDŹ BRZMI:
nie rozbieraj drzwi-przyczyna na 99,9% tkwi w przekaźniku szyb lub bezpieczniku termicznym (najczęściej jest to tzw. zimny lut) .
UMIEJSCOWIENIE OBU ELEMENTÓW:
Gdy odkręcisz półkę(najlepiej klucz nasadkowy nr 8) znajdującą się nad nogami kierowcy pod kierownicą oczom twoim ukażą się wiązki kabli i przekaźników, FOTKA "pod półką".
-nr 1 bezpiecznik termiczny
-nr 2 przekaźnik
UWAGA MONTAŻ I DEMONTAŻ ROBIMY NA WYŁĄCZONYM ZAPŁONIE!!!!)
Zaczynamy od bezpiecznika termicznego(nr 1) wyciągamy go odchylając z góry nad nim plastikową łapkę i wysuwamy bezpiecznik z gniazda. Na jego miejsce wkładamy zwykły bezpiecznik płaski na 15A i sprawdzamy czy po włączeniu zapłonu jest reakcja szyb na otwieranie-zamykanie jeśli szyby nadal nie działają przystępujemy do kroku następnego.
Wyciągamy przekaźnik (nr 2)-patrzcie na niego od góry bo nie zawsze jest stroną do was z opisem.- Nr 363 na jego wierzchu jest istotny -po prostu z czuciem go wyjmij (stawia on lekki opór) bo jest on osadzony w gniazdo.Wygląd tego przekaźnika na FOTKACH: "przekaźnik opis", "przekaźnik elementy", "przekaźnik płytka"
Po wyciągnięciu przekaźnika zdejmujemy z niego plastikową osłonę i szukamy na płytce drukowanej zimnego lutu. U siebie znalazłem takowy FOTKA: " zimny lut50"
Przykład innego zimnego lutu FOTKA: "inny zimny lut"
Usuwanie jego polega na przegrzaniu cyny lutownicą żeby zewrzeć przerwane połączenie.
Szukając zimnego lutu trzeba dokładnie przejrzeć wszystkie ścieżki i łączenia elementów.
Wszystkie podejrzane miejsca należy przegrzać lutownicą.
Gdy usterka była spowodowana tylko bezpiecznikiem termicznym należy postępować analogicznie. Zdjąć tą blaszaną obudowę z niego i wzrokowo ocenić stan elementu.
Z czytanych na forum postów wychodzi, iż najczęstszą przyczyną usterki elektryki szyb jest właśnie zimny lut w przekaźniku .
Wniosek próbujcie wg moich porad, a powinno się udać.
W innym przypadku oddajcie sprawę w ręce dobrego elektronika ale takiego którego znacie.
Dzięki za uwagę i pozdrawiam życząc wszystkim powodzenia.
Przemli
TUTAJ POZOSTAŁE FOTKI
płytka
zimny lut
inny zimny lut
Ostatnio zmieniony 28 cze 2009, 23:37 przez przemli, łącznie zmieniany 3 razy.
a co jeśli szybka od strony kierowcy wogóle się nie otwiera a po naciśnięciu przycisku słychać brzęczenie silniczka ??? szybka od strony pasażera działa !! rozbierać tapicerke czy szukać przyczyny tam gdzie opisałeś ? a może problem jest w guziczku mimo że na nacisk działa i daje impuls bo to słychać, choć guziczek działa troszke opornie ... Co o tym myślisz ???
Może linke szlak trafił albo spadła z prowadnicy ??dadid_ pisze:a co jeśli szybka od strony kierowcy wogóle się nie otwiera a po naciśnięciu przycisku słychać brzęczenie silniczka ??? szybka od strony pasażera działa !! rozbierać tapicerke czy szukać przyczyny tam gdzie opisałeś ? a może problem jest w guziczku mimo że na nacisk działa i daje impuls bo to słychać, choć guziczek działa troszke opornie ... Co o tym myślisz ???
Myśle że bez rozebrania tapicerki niewiele sie dowiesz.
Pozdrawiam
No to w takim wypadku elektrykę masz sprawną napewno jakiś element mechaniczny-sugestia o lince może być trafnadadid_ pisze:a co jeśli szybka od strony kierowcy wogóle się nie otwiera a po naciśnięciu przycisku słychać brzęczenie silniczka ??? szybka od strony pasażera działa !! rozbierać tapicerke czy szukać przyczyny tam gdzie opisałeś ? a może problem jest w guziczku mimo że na nacisk działa i daje impuls bo to słychać, choć guziczek działa troszke opornie ... Co o tym myślisz ???
pozdrawiam
[ Dodano: 2007-12-30, 21:48 ]
Mógłbym to przenieść ale nie wiem jak- odnośnie porad bo ostatnio mam kłopot z zpiakaniem się zacisków od ręcznęgo w audi B4 AVANT coś słyszałem że te od twojego A6 na tył zaciski pasują-prawda to czy fałsz?:)AUDI_A6 pisze:Ładny poradnik, ja bym to przeniósł do warsztatu.
a w ogóle chciałbym zastosować zamienniki mówią że od golfa III toledo zaciski pasują a one są z tymi sprężynami powrotnymi-
Może ty coś będziesz wiedział na ten temat?
pozdrawiam
Przemli
- RaKo
- Forum Audi 80
- Posty: 674
- Rejestracja: 11 paź 2007, 17:44
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Kraśnik
Ja miałem padnięty ten przekaźniczek działo się jak opisuje kolega przemli,
rozbierałem ale zimnych lutów nie stwierdziłem i zakupiłem inny choć też z B4 po okazyjnej cenie.Różnica jest jednak w tych przekaźnikach ponieważ są różne ułożenia nóżek.Teraz jakby nie odłącza prądu od przycisków po czasie po wyłączeniu zapłonu(podświetlanie gaśnie)nawet rano wystarczy dotknąć przycisk i szyby działają bez zapłonu.W niczym mi to nie przeszkadza :lol: I jeszcze nie podnosi sam szyby aby opuszcza.
rozbierałem ale zimnych lutów nie stwierdziłem i zakupiłem inny choć też z B4 po okazyjnej cenie.Różnica jest jednak w tych przekaźnikach ponieważ są różne ułożenia nóżek.Teraz jakby nie odłącza prądu od przycisków po czasie po wyłączeniu zapłonu(podświetlanie gaśnie)nawet rano wystarczy dotknąć przycisk i szyby działają bez zapłonu.W niczym mi to nie przeszkadza :lol: I jeszcze nie podnosi sam szyby aby opuszcza.
Czyli wynika z tego ze uklad jest cały czas pod napieciem i prad ciągnie z aku... a to w zimie wiadomo czym się kończy. Poszukaj, bo gdzies w postach o el. szybach pisałem jaki biora prąd w stanie spoczynku i podczas otwierania. Nie wygladało to za ciekawie...RaKo pisze:dotknąć przycisk i szyby działają bez zapłonu
Święte słowa!!!Krzysztof_Suliko pisze:Czyli wynika z tego ze uklad jest cały czas pod napieciem i prad ciągnie z aku... a to w zimie wiadomo czym się kończy. Poszukaj, bo gdzies w postach o el. szybach pisałem jaki biora prąd w stanie spoczynku i podczas otwierania. Nie wygladało to za ciekawie...RaKo pisze:dotknąć przycisk i szyby działają bez zapłonu
Właśnie miałem ten sam problem ze znikającym prądem w obwodzie podnośników szyb, tj. nie działały w niskich temperaturach otoczenia <20 st.C a powyżej to już loteria, w zależności czy silnik pracował czy był zgaszony. Postępowałem wg procedury opisanej przez przemli (tak przy okazji <bravo> za rozpoznanie przyczyny usterki), i dopiero za trzecim razem po dokładnym obejrzeniu zarówno bezpiecznika i przekaźnika zauważyłem "zimny lut" przekaźnika. Dla mających ten sam problem: obejrzyjcie dokładnie wszystkie połączenia i luty. Ja już byłem zniechęcony ale udało się. Szyby działają bez zarzutu.
Dasiu A propos lokalizacji. Przekaźnik to takie pudełeczko o wym. ok. 7x6 cm, czarny oznakowany 363, nad nim znajduje się bezpiecznik termiczny-u mnie w metalowej obudowie 15 A, o standardowym rozstawie nóżek.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dcf ... 0e202.html - link do "zimnego luta".
Życzę wszystkim powodzenia!!!
Dasiu A propos lokalizacji. Przekaźnik to takie pudełeczko o wym. ok. 7x6 cm, czarny oznakowany 363, nad nim znajduje się bezpiecznik termiczny-u mnie w metalowej obudowie 15 A, o standardowym rozstawie nóżek.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dcf ... 0e202.html - link do "zimnego luta".
Życzę wszystkim powodzenia!!!
Tak tak dzięki już znalazłem po numerze przekaźnika ;]
5minut roboty i szybki sprawne u mnie też kwestia tego "zimnego lutu" była wystarczył kawałek cyny lutownica i wszystko śmiga jak należy.
Proponowałbym przykleić ten poradnik w jakieś zauważalne miejsce bo opisany jest bardzo dobrze, a widze że sporo audiczek ma problem tego typu.
5minut roboty i szybki sprawne u mnie też kwestia tego "zimnego lutu" była wystarczył kawałek cyny lutownica i wszystko śmiga jak należy.
Proponowałbym przykleić ten poradnik w jakieś zauważalne miejsce bo opisany jest bardzo dobrze, a widze że sporo audiczek ma problem tego typu.