Audi 80 2.3NG Quattro
Audi 80 2.3NG Quattro
Witam
Po długim czasie tytułowa Audica wraca na łask
W posiadaniu taty była od 2006 roku.
Zdjęcia z 2008
Oryginalne wyposażenie:
- 2.0 ABK
- automat
- przednie szyby w prądzie
- szyberdach
- elektryczne lusterka
- i to chyba wszystko
Tata zrobił nią 150k km i padła skrzynia. Automatem jeździło się wygodnie ale cóż jest to za stara skrzynia według mnie, żeby warto było w niej grzebać. Audi stało pod dachem i czekało prawie rok zanim zacząłem coś działać.
Z racji wychowania się na tym samochodzie stwierdzam, że żadnym innym autem nie jeździ mi się, aż tak dobrze
Znalazłem dosyć dobrą okazję a mianowicie trafił się Avanturnik 2.3NG z climatronikiem i quattro, przebieg całe 220k km. Niestety jako 3 latek miała wspawaną tylną prawą ćwiartkę przez co zaczęła paskudnie gnić. Stwierdziłem, że to idealny dawca części.
Zacząłem kompletować części.
Na obecny stan skompletowałem:
WNĘTRZE:
ZROBIONE
- jasny środek 1 lift w drewnie (tapicerka bagażnika z parapetami )
- welurowe jasne fotele Quattro, siedzenia przednie grzane, fotel kierowcy elektryczny
- radio Gamma US, (dorobiłem moduł Bluetooth, USB, AUX. Dosyć fajne radio bo obsługuje zmieniarkę i wzmacniacz)
- climatronic (zregenerowałem)
- pamięć foteli
- pamięć lusterek
- pasy z elektryczna regulacją wysokości i z pamięcią
- podgrzewane bębenki zamków
- fabryczny alarm
UKŁAD HAMULCOWY
ZROBIONE:
- pompa ABS ASR EDS ESP
- kompletne ESP
NADWOZIE:
ZROBIONE
- blenda RS2 oryginalna
- blenda klapy tylnej
SILNIK 2.3NG Turbo
Modyfikacje silnika:
ZROBIONE
- planowanie płaszczyzny bloku
- honowanie
- polerowanie wału
- modyfikacja głowicy (zmiana zaworów, planowanie, obróbka)
- modyfikacja bloku pod turbo
- malowanie proszkowe bloku
- podstawa filtra oleju S2
UKŁAD NAPĘDOWY I ZAWIESZENIE
ZROBIONE
- quattro
- malowanie proszkowe całego podwozia
- piasty 5x112
- zwrotnice przednie pod duże łożysko
- aluminiowe tuleje wózka tylnego
- maglownica z servotronikiem
Zdjęcia z prac:
Mycie podzespołów
Skrzynia
Wał
Układ korbowo-tłokowy:
Blok po malowaniu:
Głowica:
Blok:
Pokrywa silnika:
Blok po obróbce:
Czujniki alarmu:
Deska (przepraszam za słabe zdjęcie)
Boczek:
Regeneracja pompy wspomagania:
Obecnie przygotowuje Audi do malowania. Po malowaniu prace znowu ruszą pełną parą.
A także w międzyczasie robię:
- regeneruje sprężarkę klimy
- regeneruje pompę wspomagania
- regeneruje rozrusznik
- regeneruje alternator
Po długim czasie tytułowa Audica wraca na łask
W posiadaniu taty była od 2006 roku.
Zdjęcia z 2008
Oryginalne wyposażenie:
- 2.0 ABK
- automat
- przednie szyby w prądzie
- szyberdach
- elektryczne lusterka
- i to chyba wszystko
Tata zrobił nią 150k km i padła skrzynia. Automatem jeździło się wygodnie ale cóż jest to za stara skrzynia według mnie, żeby warto było w niej grzebać. Audi stało pod dachem i czekało prawie rok zanim zacząłem coś działać.
Z racji wychowania się na tym samochodzie stwierdzam, że żadnym innym autem nie jeździ mi się, aż tak dobrze
Znalazłem dosyć dobrą okazję a mianowicie trafił się Avanturnik 2.3NG z climatronikiem i quattro, przebieg całe 220k km. Niestety jako 3 latek miała wspawaną tylną prawą ćwiartkę przez co zaczęła paskudnie gnić. Stwierdziłem, że to idealny dawca części.
Zacząłem kompletować części.
Na obecny stan skompletowałem:
WNĘTRZE:
ZROBIONE
- jasny środek 1 lift w drewnie (tapicerka bagażnika z parapetami )
- welurowe jasne fotele Quattro, siedzenia przednie grzane, fotel kierowcy elektryczny
- radio Gamma US, (dorobiłem moduł Bluetooth, USB, AUX. Dosyć fajne radio bo obsługuje zmieniarkę i wzmacniacz)
- climatronic (zregenerowałem)
- pamięć foteli
- pamięć lusterek
- pasy z elektryczna regulacją wysokości i z pamięcią
- podgrzewane bębenki zamków
- fabryczny alarm
UKŁAD HAMULCOWY
ZROBIONE:
- pompa ABS ASR EDS ESP
- kompletne ESP
NADWOZIE:
ZROBIONE
- blenda RS2 oryginalna
- blenda klapy tylnej
SILNIK 2.3NG Turbo
Modyfikacje silnika:
ZROBIONE
- planowanie płaszczyzny bloku
- honowanie
- polerowanie wału
- modyfikacja głowicy (zmiana zaworów, planowanie, obróbka)
- modyfikacja bloku pod turbo
- malowanie proszkowe bloku
- podstawa filtra oleju S2
UKŁAD NAPĘDOWY I ZAWIESZENIE
ZROBIONE
- quattro
- malowanie proszkowe całego podwozia
- piasty 5x112
- zwrotnice przednie pod duże łożysko
- aluminiowe tuleje wózka tylnego
- maglownica z servotronikiem
Zdjęcia z prac:
Mycie podzespołów
Skrzynia
Wał
Układ korbowo-tłokowy:
Blok po malowaniu:
Głowica:
Blok:
Pokrywa silnika:
Blok po obróbce:
Czujniki alarmu:
Deska (przepraszam za słabe zdjęcie)
Boczek:
Regeneracja pompy wspomagania:
Obecnie przygotowuje Audi do malowania. Po malowaniu prace znowu ruszą pełną parą.
A także w międzyczasie robię:
- regeneruje sprężarkę klimy
- regeneruje pompę wspomagania
- regeneruje rozrusznik
- regeneruje alternator
Lusterka mam sterowane elektronicznie.
Środek lusterka jest z D2.
Moduł pamięci lusterek również z D2.
Dodatkowo po wrzuceniu wstecznego prawe lusterko delikatnie się opuszcza.
Elektryczna regulacja pasów polega na montażu pasów z silniczkami z D2. Wszystko pasuje tylko trzeba delikatnie odgiąć jedną blaszkę. Pasy są strasznie tanie bo dawałem za komplet na przód 50zł.
Quattro pasuje plug and play wystarczy dospawać mocowanie podpory wału.
Prace obecnie idą pełną parą choć tego na razie nie widać bo przygotowuje wszystko do malowania
Celem było tworzenie samochodu od podstaw z racji, że z zawodu jestem inżynierem
Nie lubię rzeźby, dlatego całość tworze powoli ale solidnie z uwzględnieniem łatwego kupna części zamiennych.
Jeżeli ktoś ma jakieś pytania zawsze chętnie pomogę i wytłumacze
Ostatnio tworząc modele tłoków w 3d zobaczyłem dosyć fajną zależność:
Porównanie korbowodów ADU/NG z ABK
Jak widać korbowody w ABK są solidniejsze ale i dłuższe o 15mm. Mowa tutaj o ABK nowszego tyłu z krótszymi tłokami. Okazało się, że tłoki z ABK są idealne do 2.3NG pod turbo. Jedyna przeróbka która należy wykonać to wymiana tulejek korbowodowych na te z ABK, bo ABK ma sworzeń fi21mm a NG fi20mm. Średnica zewnętrzna oraz długość tulejki jest w obu silnikach taka sama.
Maglownica z servotronikiem z S2 oraz podstawa filtra oleju z S2
Piasty
TUleje tylnego wózka
Fotele
Pedaliere kupiłem z 1.9tdi ze względu na potencjometr gazu. Całą elektronike silnika chcę oprzeć na elektronice z VR5.
Środek lusterka jest z D2.
Moduł pamięci lusterek również z D2.
Dodatkowo po wrzuceniu wstecznego prawe lusterko delikatnie się opuszcza.
Elektryczna regulacja pasów polega na montażu pasów z silniczkami z D2. Wszystko pasuje tylko trzeba delikatnie odgiąć jedną blaszkę. Pasy są strasznie tanie bo dawałem za komplet na przód 50zł.
Quattro pasuje plug and play wystarczy dospawać mocowanie podpory wału.
Prace obecnie idą pełną parą choć tego na razie nie widać bo przygotowuje wszystko do malowania
Celem było tworzenie samochodu od podstaw z racji, że z zawodu jestem inżynierem
Nie lubię rzeźby, dlatego całość tworze powoli ale solidnie z uwzględnieniem łatwego kupna części zamiennych.
Jeżeli ktoś ma jakieś pytania zawsze chętnie pomogę i wytłumacze
Ostatnio tworząc modele tłoków w 3d zobaczyłem dosyć fajną zależność:
Porównanie korbowodów ADU/NG z ABK
Jak widać korbowody w ABK są solidniejsze ale i dłuższe o 15mm. Mowa tutaj o ABK nowszego tyłu z krótszymi tłokami. Okazało się, że tłoki z ABK są idealne do 2.3NG pod turbo. Jedyna przeróbka która należy wykonać to wymiana tulejek korbowodowych na te z ABK, bo ABK ma sworzeń fi21mm a NG fi20mm. Średnica zewnętrzna oraz długość tulejki jest w obu silnikach taka sama.
Maglownica z servotronikiem z S2 oraz podstawa filtra oleju z S2
Piasty
TUleje tylnego wózka
Fotele
Pedaliere kupiłem z 1.9tdi ze względu na potencjometr gazu. Całą elektronike silnika chcę oprzeć na elektronice z VR5.
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Po pomiarach czas na przeróbka tłoków.
Przekładek odprężających nie toleruje z racji dużego squishu.
W tym przypadku squish wzrośnie o 1mm
Konstrukcja tłoka niestety nie pozwala na zoptymalizowanie czasu rozpowszechniania się płomienia po komorze spalania. Niestety ten czynnik jest pomijany.
Stopień sprężania wstępnie na poziomie 9:1.
Właściwy stopień sprężania będę znał dopiero po zmierzeniu krzywek zaworowych. Do tego będę robił specjalne urządzenie, bo nie chce mi się tego robić metodą wykreślną. Lubię matematykę, więc działamy analitycznie.
Zwiększenie squish'u spowoduje zmniejszenie wykorzystania ciśnienia, ale niestety inaczej się nie da. Chciałem zastosować denko tłoka wklęsłe soczewkowe, ale nowe tłoki NG mają cienkie denka - około 7,5mm grubości. Zwiększenie średnicy wyżłobienia spowoduje zmniejszenie ciśnienia działającego na tłok, ma to wady jak i zalety.
Po obróbce denka oraz komorą spalania zostaną pokryte ceramika.
Tłoki oddałem przyjacielowi aby je przerobił na frezarce CNC. Chcieliśmy je przetoczyć ale był problem z zamocowaniem na szczękach, ale że ma się znajomości to nawet nie chciało nam się wykonywać do tego przyrządu.
Z racji, że będę stroił to sam, zacząłem pisać soft do autorskiej hamowni, a kolega wykonuje na razie prototyp do testów.
Soft jest ciągle pisany, więc wrzucam tylko próbki
W silnikach 2.3NG audi stosowało offset 2mm przesuwając oś sworznia. Jest to korzystne, ponieważ takim zabiegiem zmniejsza się efekt owalizacji cylindra co spowodowane jest bezwładnością układu korbowo-tłokowego.
Obecnie czekam na turbosprężarkę i dalej przygotowuje samochód do malowania.
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Mega to wszystko wygląda a jakbyś zrobił jakiegoś tutka z montażu tych lusterek i elektronicznych pasów to na pewno wiele osób byłoby zadowolonych
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Zrobię na pewno opis
- xRead
- Forum Audi 80
- Posty: 375
- Rejestracja: 22 cze 2016, 11:32
- Imię: Dawid
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Legnica
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Wstaw jakieś zdjęcia tego podwozia itd co tam zrobiłeś i jak to się prezentuje
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Udalo sie kupic cos fajnego doslownie w cenie zlomu
Silnik 2.2t 3b z audi s2.
Dostalem informacje ze silnik jest juz zakuty ale z racji ze jestem sceptyczny zobacze to dopiero po zdjeciu misy.
Wraz z silnikiem dostalem:
- mnostwo czesci zapasowych do tego silnika (pokrywy, kolektory, 15 korbowodow, kola rozrzadu)
- kompletny naped quattro do audi 90
- rozbitq bude audi 90 quattro (podloga cala, zostaje na inny projekt)
- tylna blende treser
- magiel z tłumikiem
- dodatkowe zegary
- kompletna wiazke i sterownik z 7a
Ogolnie ten silnik ktoś wstawil zamiast 7a. Osprzet zalozony jest z 7a lecz dostałem takze osprzet z 3b.
Szkoda tej budy bo 7a quattro to kolejne marzenie ale niestety nie oplaca sie tego robić
2.3ng zostanie i tak uturbione jako silnik do kolejnej 80
Silnik 2.2t 3b z audi s2.
Dostalem informacje ze silnik jest juz zakuty ale z racji ze jestem sceptyczny zobacze to dopiero po zdjeciu misy.
Wraz z silnikiem dostalem:
- mnostwo czesci zapasowych do tego silnika (pokrywy, kolektory, 15 korbowodow, kola rozrzadu)
- kompletny naped quattro do audi 90
- rozbitq bude audi 90 quattro (podloga cala, zostaje na inny projekt)
- tylna blende treser
- magiel z tłumikiem
- dodatkowe zegary
- kompletna wiazke i sterownik z 7a
Ogolnie ten silnik ktoś wstawil zamiast 7a. Osprzet zalozony jest z 7a lecz dostałem takze osprzet z 3b.
Szkoda tej budy bo 7a quattro to kolejne marzenie ale niestety nie oplaca sie tego robić
2.3ng zostanie i tak uturbione jako silnik do kolejnej 80
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
Ajajajajaj miałeś fartowny dzień
Re: Audi 80 2.3NG Quattro
W projekcie dużo podziałałem z wiązka, niestety czekam dalej na termin u lakiernika.
Udało się natomiast kupić daily, bo ileż można jeździć pociągiem do panny hah
Audi 80 ABK 1995r.
Wyposażenie
- halogeny
- skórka
- klimatyzacja
- podświetlane rączki
- grzane spryski
- drewno
- 4 szyby w prądzie
- gaz :mrgreen:
Auto kupione za 1000zł z uszkodzonym silnikiem. Ktoś tak zmienił rozrząd, że pasek chodził jak chciał przez co rozrząd przeskoczył tylko o 7 ząbków :v
Z racji, że części mam od groma, to przerzuciłem silnik przez wieczór w stodole, bo garaże zajęte....
Po odpaleniu jak to znienawidzone ABK, zaczęło falować.
Podpiąłem VCDS zrobiłem diagnostykę, która jest prosta w ABK jak budowa cepa.
Wyszły następujące usterki:
- uszkodzona płytka przepływomierza
- uszkodzona płytka TPS
Autko trochę było zaniedbane. Wykonałem następujące rzeczy:
- wymiana płytki przepływomierza
- wymiana krokowca
- wymiana gumy przepływomierza
- wymiana świec
- wymiana przepustnicy
- wymiana lamp przednich i tylnych (tylne miały pęknięcia, a przednie standardowo brak uchwytów) (zamieniłem na oryginalne)
- wyprucie wadliwej instalacji LPG i montaż sekwencji
- czyszczenie
- montaż wygłuszenia maski
- montaż lampki maski
- wymiana kierownicy
- wymiana linki drzwi kierowcy
- wymiana żarówek w halogenach
- wymiana żarówek licznika
- brakowało schowka (wziąłem z zapasów)
- wymiana uszkodzonej jednej rączki podświetlanej,
- montaż termometru
- montaż dodatkowych zegarów
Klima o dziwo była po serwisie, i chłodzi idealnie. Autko to typowe daily. Najważniejsze, że posiada hak, w koncu będę miał czym wozić drugą 80 hah
Z racji, że nigdy nie zrozumiem narzekania ludzi, że ABK to złom, że ABK się psuje stwierdziłem, że podam kilka dobrych faktów:
1. ABK nie jest silnikiem wyczynowym. To silnik który ma dojechać z punktu A do punktu B.
2. Chyba mają prawo zużywać się części po 25 latach eksploatacji.
3. ABK jest bardzo proste w diagnostyce, wystarczą chęci i prosty program diagnostyczny.
4. Zadbane ABK się odwdzięczy.
Dodatkowo wpadłem na poniższy pomysł
Przeróbka VAF na MAF w silniku Audi 80 B4 ABK
1. VAF (Volume Air Flow - Sensor). Objętościowy przepływomierz Boscha w silnikach ABK są bardzo czułe na ciśnienie zwrotne w układzie dolotowym, szczególnie przy instalacji gazowej.
Problem robi się gdy klapka zostanie wygięta przez co się blokuje, a sterownik (Digifant) nie będzie dobrze dobierał dawki do ilości powietrza przez co silnik staje się kapryśny.
Kolejną usterką także są wytarte ścieżki na płytce przepływomierza. Tak na prawdę jest ona zbiorem różnych oporników. Pod wpływem ruchu klapki zmienia się rezystancja.
Naprawa jest niestety dość droga.
2. Przeróbka na MAF (Mass Air Flow - Sensor)
Taki przepływomierz jest bardzo tani i łatwy w kupnie. Problemem jest natomiast różnica w pomiarze. MAF mierzy masę powietrza, a VAF objętość.
ABy konwersja miała sens konieczne jest zastosowanie przetwornika zamieniającego sygnał.
IAT (Intake Air Temperature - sensor) seryjnie jest umieszczony w VAF. Po usunięciu VAF konieczne jest zastosowanie IAT w innym miejscu.
3. Zamiana sygnału
Z równania Clapeyron'a wynika
pV=mRT
gdzie
p - ciśnienie w kolektorze
V - objętość gazu
m - masa gazu
R - uniwersalna stała gazowa
T - temperatura gazu w Kelwinach
aby zamienić sygnał należy skorzystać z następującej zależności
V=mRT/p
Według mnie po takiej konwersji silnik będzie pracował z przyjemniejszą kulturą oraz pozbywamy się wrażliwego VAF'a.
Właśnie tworzę przetwornik sygnału, jest to płytka o wymiarach 50x60x10 [mm]. Pewna przepływka pasuje plug and play pod dolot ABK.
Udało się natomiast kupić daily, bo ileż można jeździć pociągiem do panny hah
Audi 80 ABK 1995r.
Wyposażenie
- halogeny
- skórka
- klimatyzacja
- podświetlane rączki
- grzane spryski
- drewno
- 4 szyby w prądzie
- gaz :mrgreen:
Auto kupione za 1000zł z uszkodzonym silnikiem. Ktoś tak zmienił rozrząd, że pasek chodził jak chciał przez co rozrząd przeskoczył tylko o 7 ząbków :v
Z racji, że części mam od groma, to przerzuciłem silnik przez wieczór w stodole, bo garaże zajęte....
Po odpaleniu jak to znienawidzone ABK, zaczęło falować.
Podpiąłem VCDS zrobiłem diagnostykę, która jest prosta w ABK jak budowa cepa.
Wyszły następujące usterki:
- uszkodzona płytka przepływomierza
- uszkodzona płytka TPS
Autko trochę było zaniedbane. Wykonałem następujące rzeczy:
- wymiana płytki przepływomierza
- wymiana krokowca
- wymiana gumy przepływomierza
- wymiana świec
- wymiana przepustnicy
- wymiana lamp przednich i tylnych (tylne miały pęknięcia, a przednie standardowo brak uchwytów) (zamieniłem na oryginalne)
- wyprucie wadliwej instalacji LPG i montaż sekwencji
- czyszczenie
- montaż wygłuszenia maski
- montaż lampki maski
- wymiana kierownicy
- wymiana linki drzwi kierowcy
- wymiana żarówek w halogenach
- wymiana żarówek licznika
- brakowało schowka (wziąłem z zapasów)
- wymiana uszkodzonej jednej rączki podświetlanej,
- montaż termometru
- montaż dodatkowych zegarów
Klima o dziwo była po serwisie, i chłodzi idealnie. Autko to typowe daily. Najważniejsze, że posiada hak, w koncu będę miał czym wozić drugą 80 hah
Z racji, że nigdy nie zrozumiem narzekania ludzi, że ABK to złom, że ABK się psuje stwierdziłem, że podam kilka dobrych faktów:
1. ABK nie jest silnikiem wyczynowym. To silnik który ma dojechać z punktu A do punktu B.
2. Chyba mają prawo zużywać się części po 25 latach eksploatacji.
3. ABK jest bardzo proste w diagnostyce, wystarczą chęci i prosty program diagnostyczny.
4. Zadbane ABK się odwdzięczy.
Dodatkowo wpadłem na poniższy pomysł
Przeróbka VAF na MAF w silniku Audi 80 B4 ABK
1. VAF (Volume Air Flow - Sensor). Objętościowy przepływomierz Boscha w silnikach ABK są bardzo czułe na ciśnienie zwrotne w układzie dolotowym, szczególnie przy instalacji gazowej.
Problem robi się gdy klapka zostanie wygięta przez co się blokuje, a sterownik (Digifant) nie będzie dobrze dobierał dawki do ilości powietrza przez co silnik staje się kapryśny.
Kolejną usterką także są wytarte ścieżki na płytce przepływomierza. Tak na prawdę jest ona zbiorem różnych oporników. Pod wpływem ruchu klapki zmienia się rezystancja.
Naprawa jest niestety dość droga.
2. Przeróbka na MAF (Mass Air Flow - Sensor)
Taki przepływomierz jest bardzo tani i łatwy w kupnie. Problemem jest natomiast różnica w pomiarze. MAF mierzy masę powietrza, a VAF objętość.
ABy konwersja miała sens konieczne jest zastosowanie przetwornika zamieniającego sygnał.
IAT (Intake Air Temperature - sensor) seryjnie jest umieszczony w VAF. Po usunięciu VAF konieczne jest zastosowanie IAT w innym miejscu.
3. Zamiana sygnału
Z równania Clapeyron'a wynika
pV=mRT
gdzie
p - ciśnienie w kolektorze
V - objętość gazu
m - masa gazu
R - uniwersalna stała gazowa
T - temperatura gazu w Kelwinach
aby zamienić sygnał należy skorzystać z następującej zależności
V=mRT/p
Według mnie po takiej konwersji silnik będzie pracował z przyjemniejszą kulturą oraz pozbywamy się wrażliwego VAF'a.
Właśnie tworzę przetwornik sygnału, jest to płytka o wymiarach 50x60x10 [mm]. Pewna przepływka pasuje plug and play pod dolot ABK.