[2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
-
- Forum Audi 80
- Posty: 36
- Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
- Lokalizacja: Mińsk Maz.
[2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Cześć,
w drodze do pracy koła przestały reagować na obrót kierownicy. Winowajcą okazał się pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami. Wyczytałem, że jest to tzw. "zabierak".
Dla pewności dołączam zdjęcie:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3ab38aabc2b14188
Moje pytania są następujące:
1. Czy jest szansa na zakup takiego zabieraka oddzielnie, bez kupowania całej przekładni? Jeśli nie, to czy zabierak jest taki sam we wszystkich typach B4 i B3?
2. Jak dużo części musiałbym wyjąć spod maski, aby w miarę łatwo go wymienić?
3. Czy to normalne, że na śruby widoczne na zdjęciu nie są od spodu nakręcone żadne nakrętki?
Będę bardzo wdzięczny za udzielenie mi odpowiedzi.
Pozdrawiam
w drodze do pracy koła przestały reagować na obrót kierownicy. Winowajcą okazał się pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami. Wyczytałem, że jest to tzw. "zabierak".
Dla pewności dołączam zdjęcie:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3ab38aabc2b14188
Moje pytania są następujące:
1. Czy jest szansa na zakup takiego zabieraka oddzielnie, bez kupowania całej przekładni? Jeśli nie, to czy zabierak jest taki sam we wszystkich typach B4 i B3?
2. Jak dużo części musiałbym wyjąć spod maski, aby w miarę łatwo go wymienić?
3. Czy to normalne, że na śruby widoczne na zdjęciu nie są od spodu nakręcone żadne nakrętki?
Będę bardzo wdzięczny za udzielenie mi odpowiedzi.
Pozdrawiam
-
- Forum Audi 80
- Posty: 351
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Poszukiwana część to zabierak - poszukuj części o nr OE 811419325b
Ad 1) jest szansa na taki zakup - najlepiej na szrocie, możesz również pogadać z wystawiającym na znanym portalu aukcyjnym np. \
https://allegro.pl/oferta/maglownica-be ... 9542849409
Ad 2) wymiana tego zabieraka:
- odkręcić, zdemontować akumulator, wyjąć osłonę termiczną na otworze pod akumulatorem
- skręcić koła maksymalnie w lewo, przez otwór w podstawie akumulatora wykręcić dwie śruby mocujące ten zabierak (jeżeli masz auto z klimatyzacją będzie trochę przeszkadzać rurka klimy i trzeba będzie poluzować śrubę mocującą blachę stabilizującą rurkę na przekładni kierowniczej / maglownicy)
- śruby mocujące zabierak do drążków kierowniczych powinno dać poluzować po ustawieniu kół do jazdy w prosto
- jeżeli chcesz po dokręceniu zabieraka upewnić się, że nie odkręcą się śruby mocujące (miałem taki przypadek po wymianie przekładni) to musisz to zrobić z kanału (lepszy dostęp z dołu) - zalecam zastosować podkładki sprężyste lub nakrętki samokontrujące
Ad 3) Producent przewidział tam zastosowanie nakrętek - numer 13 na schemacie poniżej
Ad 1) jest szansa na taki zakup - najlepiej na szrocie, możesz również pogadać z wystawiającym na znanym portalu aukcyjnym np. \
https://allegro.pl/oferta/maglownica-be ... 9542849409
Ad 2) wymiana tego zabieraka:
- odkręcić, zdemontować akumulator, wyjąć osłonę termiczną na otworze pod akumulatorem
- skręcić koła maksymalnie w lewo, przez otwór w podstawie akumulatora wykręcić dwie śruby mocujące ten zabierak (jeżeli masz auto z klimatyzacją będzie trochę przeszkadzać rurka klimy i trzeba będzie poluzować śrubę mocującą blachę stabilizującą rurkę na przekładni kierowniczej / maglownicy)
- śruby mocujące zabierak do drążków kierowniczych powinno dać poluzować po ustawieniu kół do jazdy w prosto
- jeżeli chcesz po dokręceniu zabieraka upewnić się, że nie odkręcą się śruby mocujące (miałem taki przypadek po wymianie przekładni) to musisz to zrobić z kanału (lepszy dostęp z dołu) - zalecam zastosować podkładki sprężyste lub nakrętki samokontrujące
Ad 3) Producent przewidział tam zastosowanie nakrętek - numer 13 na schemacie poniżej
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11731
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Ja tylko dodam że skoro są tam śruby to i nakrętki powinny bo inaczej to bez sensu by było. Nie słyszałem też by komuś to tam pękło ale skro niebyło przykręcone to być może to jest przyczyną.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1066
- Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
- Imię: Łukasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Rumia
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Jak dla mnie to nie ma szans pękać przy normalnej eksploatacji. Może kiedyś dostał strzal w koło i wymienili tylko to co było wyraźnie uszkodzone?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 36
- Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
- Lokalizacja: Mińsk Maz.
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Dzięki bardzo za pomoc.
Ostatecznie zdecydowałem się dorobić ten element na własną rękę.
Myślicie, że może to być wykonane ze stali twardszej od S355?
Jeśli tak, to przewidzę jakieś wzmocnienia, jeśli nie, to zrobię 1:1.
Całe szczęście stało się to na prostej drodze przy prędkości ok 30km/h, więc lepiej być nie mogło.
Ostatecznie zdecydowałem się dorobić ten element na własną rękę.
Myślicie, że może to być wykonane ze stali twardszej od S355?
Jeśli tak, to przewidzę jakieś wzmocnienia, jeśli nie, to zrobię 1:1.
Myślałem, że być może w końcówce listwy przekładni są otwory gwintowane i stąd moje pytanie.
Jestem podobnego zdania, mocno się zdziwiłem, gdy zobaczyłem, że to pękło.
Całe szczęście stało się to na prostej drodze przy prędkości ok 30km/h, więc lepiej być nie mogło.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8406
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
a nie lepiej kupic?? na szrocie z 5zł
-
- Forum Audi 80
- Posty: 36
- Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
- Lokalizacja: Mińsk Maz.
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
No właśnie moje doświadczenie ze szrotami nie jest zbyt kolorowe. Tzn., że za każdym razem, jak czegoś potrzebowałem, to musiałem nieźle się najeździć, a i tak ostatecznie kończyłem z niczym.
Udało mi się to dzisiaj odkręcić. Zauważyłem, że mam dodatkowo do wymiany co najmniej osłonę przekładni. Dodatkowo zauważyłem, że okolice osłony są dosyć mokre, nie zauważyłem jednak wycieku oleju przekładni - pod samochodem jest sucho.
Zastanawiam się jeszcze, czy drążki kierownicze są w odpowiednim stanie. Jeśli ktoś mógłby zweryfikować moje obawy to będę bardzo wdzięczny.
Poniżej podaję link do zdjęć drążka prawego koła:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/0e0796f55772ca85
W tym przypadku jestem przekonany, że jest on do wymiany. Nie posiadam jednak kanału, więc pewnie po zamontowaniu zabieraka będę musiał oddać samochód do mechanika. Chyba, że jest szansa na jego wymianę "od góry"?
Poniżej podaję link do zdjęć drążka lewego koła:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/9733032d8949692f
W tym przypadku, nie jestem pewien, czy coś jest nie tak.
Podejrzewam, że prawe koło musiało jakoś dostać, a obciążenie nie przeniosło się już na drążek lewego koła, tylko spowodowało uszkodzenie zabieraka.
Będę wdzięczny, jeśli odniesiecie się do moich rozważań.
Dzięki bardzo za pomoc.
Pozdrawiam
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8406
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
No gumki nie za ciekawe, ale to nie duży koszt wymiany...
W sumie wymiana bez kanału jak najbardziej realna. I wymiana gumek prosta...
W sumie wymiana bez kanału jak najbardziej realna. I wymiana gumek prosta...
-
- Forum Audi 80
- Posty: 36
- Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
- Lokalizacja: Mińsk Maz.
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
No wiem, gumki to już bez problemu, skoro mam zdjęty zabierak.
Ale zastanawiam się nad drążkami. Mówisz, że da radę je wymienić bez kanału? Mógłbyś dać jakieś praktyczne wskazówki, co bym ułatwił sobie pracę?
Druga sprawa - myślisz, że muszę je wymieniać?
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8406
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
a po co wymieniać drążki?? same gumki na koncówkach.... Odkręcasz koło ściągasz z kolumny koncówkę drążka kierowniczego i wyciągasz na wierzch robota na max 20min strona... A na wierzu spokojnie wymieniasz gumki (znaczy tuleje)...
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5486
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Wyciągaj drążki , zmieniaj tulejki na poliuretanowe i osłona magla od razu.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 36
- Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
- Lokalizacja: Mińsk Maz.
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Po prostu obawiałem się, że zostawienie tego drążka prawego koła (zdjęcie pierwsze wyżej) przez to, że jest wygięty może skutkować nieciekawą sytuacją w przyszłości.
Mógłbyś proszę, podać nr OEM tych tulei?
Naprawdę nie ma sensu sprawdzać pozostałych części układu kierowniczego?
Nie przejmować się mokrą przekładnią, jeśli z niej nie cieknie?
Dzięki bardzo, pozdrawiam.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8406
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Przecież on ma być wygięty, tak jest fabrycznie... A co do oleju jak znika 100ml na rok to się nie przejmować...
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11731
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
He już widziałem takich modeli co prostowali te drążki.
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5486
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)
Tuleje drążka kierowniczego :
https://mpbs.pl/Tuleja-drazka-kierownic ... 4112-p2598
Drążki kierownicze
Swag:
https://www.iparts.pl/czesc/drazek-kier ... tml#100197
https://www.iparts.pl/czesc/drazek-kier ... tml#100197
https://mpbs.pl/Tuleja-drazka-kierownic ... 4112-p2598
Drążki kierownicze
Swag:
https://www.iparts.pl/czesc/drazek-kier ... tml#100197
https://www.iparts.pl/czesc/drazek-kier ... tml#100197