Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

karoleczko
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
Lokalizacja: Mińsk Maz.

[2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: karoleczko » 07 sie 2020, 19:59

Cześć,
w drodze do pracy koła przestały reagować na obrót kierownicy. Winowajcą okazał się pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami. Wyczytałem, że jest to tzw. "zabierak".
Dla pewności dołączam zdjęcie:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3ab38aabc2b14188

Moje pytania są następujące:
1. Czy jest szansa na zakup takiego zabieraka oddzielnie, bez kupowania całej przekładni? Jeśli nie, to czy zabierak jest taki sam we wszystkich typach B4 i B3?
2. Jak dużo części musiałbym wyjąć spod maski, aby w miarę łatwo go wymienić?
3. Czy to normalne, że na śruby widoczne na zdjęciu nie są od spodu nakręcone żadne nakrętki?

Będę bardzo wdzięczny za udzielenie mi odpowiedzi.

Pozdrawiam

Sando
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 314
Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
Imię: Jac
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Sando » 09 sie 2020, 16:33

Poszukiwana część to zabierak - poszukuj części o nr OE 811419325b
Obrazek
Ad 1) jest szansa na taki zakup - najlepiej na szrocie, możesz również pogadać z wystawiającym na znanym portalu aukcyjnym np. \
https://allegro.pl/oferta/maglownica-be ... 9542849409
Ad 2) wymiana tego zabieraka:
- odkręcić, zdemontować akumulator, wyjąć osłonę termiczną na otworze pod akumulatorem
- skręcić koła maksymalnie w lewo, przez otwór w podstawie akumulatora wykręcić dwie śruby mocujące ten zabierak (jeżeli masz auto z klimatyzacją będzie trochę przeszkadzać rurka klimy i trzeba będzie poluzować śrubę mocującą blachę stabilizującą rurkę na przekładni kierowniczej / maglownicy)
- śruby mocujące zabierak do drążków kierowniczych powinno dać poluzować po ustawieniu kół do jazdy w prosto
- jeżeli chcesz po dokręceniu zabieraka upewnić się, że nie odkręcą się śruby mocujące (miałem taki przypadek po wymianie przekładni) to musisz to zrobić z kanału (lepszy dostęp z dołu) - zalecam zastosować podkładki sprężyste lub nakrętki samokontrujące
Ad 3) Producent przewidział tam zastosowanie nakrętek - numer 13 na schemacie poniżej
Obrazek
B2 CY
B4 1Z
Dużo literatury motoryzacyjnej:
http://chomikuj.pl/chomikos21

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Pieterb » 09 sie 2020, 16:54

Ja tylko dodam że skoro są tam śruby to i nakrętki powinny bo inaczej to bez sensu by było. Nie słyszałem też by komuś to tam pękło ale skro niebyło przykręcone to być może to jest przyczyną.
WRC is for boys.
Group B was for men.

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1038
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: h/k » 10 sie 2020, 09:14

Jak dla mnie to nie ma szans pękać przy normalnej eksploatacji. Może kiedyś dostał strzal w koło i wymienili tylko to co było wyraźnie uszkodzone?
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

karoleczko
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
Lokalizacja: Mińsk Maz.

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: karoleczko » 10 sie 2020, 17:17

Dzięki bardzo za pomoc.
Ostatecznie zdecydowałem się dorobić ten element na własną rękę.
Myślicie, że może to być wykonane ze stali twardszej od S355?
Jeśli tak, to przewidzę jakieś wzmocnienia, jeśli nie, to zrobię 1:1.
Pieterb pisze:
09 sie 2020, 16:54
Ja tylko dodam że skoro są tam śruby to i nakrętki powinny bo inaczej to bez sensu by było. Nie słyszałem też by komuś to tam pękło ale skro niebyło przykręcone to być może to jest przyczyną.
Myślałem, że być może w końcówce listwy przekładni są otwory gwintowane i stąd moje pytanie.
h/k pisze:
10 sie 2020, 09:14
Jak dla mnie to nie ma szans pękać przy normalnej eksploatacji. Może kiedyś dostał strzal w koło i wymienili tylko to co było wyraźnie uszkodzone?
Jestem podobnego zdania, mocno się zdziwiłem, gdy zobaczyłem, że to pękło.
Całe szczęście stało się to na prostej drodze przy prędkości ok 30km/h, więc lepiej być nie mogło.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Jarewa » 10 sie 2020, 20:09

a nie lepiej kupic?? na szrocie z 5zł ;)

karoleczko
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
Lokalizacja: Mińsk Maz.

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: karoleczko » 10 sie 2020, 21:40

Jarewa pisze:
10 sie 2020, 20:09
a nie lepiej kupic?? na szrocie z 5zł ;)
No właśnie moje doświadczenie ze szrotami nie jest zbyt kolorowe. Tzn., że za każdym razem, jak czegoś potrzebowałem, to musiałem nieźle się najeździć, a i tak ostatecznie kończyłem z niczym.

Udało mi się to dzisiaj odkręcić. Zauważyłem, że mam dodatkowo do wymiany co najmniej osłonę przekładni. Dodatkowo zauważyłem, że okolice osłony są dosyć mokre, nie zauważyłem jednak wycieku oleju przekładni - pod samochodem jest sucho.
Zastanawiam się jeszcze, czy drążki kierownicze są w odpowiednim stanie. Jeśli ktoś mógłby zweryfikować moje obawy to będę bardzo wdzięczny.

Poniżej podaję link do zdjęć drążka prawego koła:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/0e0796f55772ca85
W tym przypadku jestem przekonany, że jest on do wymiany. Nie posiadam jednak kanału, więc pewnie po zamontowaniu zabieraka będę musiał oddać samochód do mechanika. Chyba, że jest szansa na jego wymianę "od góry"?

Poniżej podaję link do zdjęć drążka lewego koła:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/9733032d8949692f
W tym przypadku, nie jestem pewien, czy coś jest nie tak.
Podejrzewam, że prawe koło musiało jakoś dostać, a obciążenie nie przeniosło się już na drążek lewego koła, tylko spowodowało uszkodzenie zabieraka.

Będę wdzięczny, jeśli odniesiecie się do moich rozważań.

Dzięki bardzo za pomoc.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Jarewa » 10 sie 2020, 22:11

No gumki nie za ciekawe, ale to nie duży koszt wymiany...

W sumie wymiana bez kanału jak najbardziej realna. I wymiana gumek prosta...

karoleczko
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
Lokalizacja: Mińsk Maz.

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: karoleczko » 10 sie 2020, 23:03

Jarewa pisze:
10 sie 2020, 22:11
No gumki nie za ciekawe, ale to nie duży koszt wymiany...

W sumie wymiana bez kanału jak najbardziej realna. I wymiana gumek prosta...
No wiem, gumki to już bez problemu, skoro mam zdjęty zabierak.
Ale zastanawiam się nad drążkami. Mówisz, że da radę je wymienić bez kanału? Mógłbyś dać jakieś praktyczne wskazówki, co bym ułatwił sobie pracę?
Druga sprawa - myślisz, że muszę je wymieniać?

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Jarewa » 10 sie 2020, 23:06

a po co wymieniać drążki?? same gumki na koncówkach.... Odkręcasz koło ściągasz z kolumny koncówkę drążka kierowniczego i wyciągasz na wierzch robota na max 20min strona... A na wierzu spokojnie wymieniasz gumki (znaczy tuleje)...

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5438
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Krzysiek 84 » 10 sie 2020, 23:11

Wyciągaj drążki , zmieniaj tulejki na poliuretanowe i osłona magla od razu.

karoleczko
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 36
Rejestracja: 25 mar 2017, 16:07
Lokalizacja: Mińsk Maz.

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: karoleczko » 10 sie 2020, 23:27

Jarewa pisze:
10 sie 2020, 23:06
a po co wymieniać drążki?? same gumki na koncówkach.... Odkręcasz koło ściągasz z kolumny koncówkę drążka kierowniczego i wyciągasz na wierzch robota na max 20min strona... A na wierzu spokojnie wymieniasz gumki (znaczy tuleje)...
Po prostu obawiałem się, że zostawienie tego drążka prawego koła (zdjęcie pierwsze wyżej) przez to, że jest wygięty może skutkować nieciekawą sytuacją w przyszłości.
Mógłbyś proszę, podać nr OEM tych tulei?
Naprawdę nie ma sensu sprawdzać pozostałych części układu kierowniczego?
Nie przejmować się mokrą przekładnią, jeśli z niej nie cieknie?

Dzięki bardzo, pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8384
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Jarewa » 11 sie 2020, 05:30

Przecież on ma być wygięty, tak jest fabrycznie... A co do oleju jak znika 100ml na rok to się nie przejmować...

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Re: [2.0 ABK] Pęknięty element łączący przekładnię kierowniczą z drążkami (zabierak)

Post autor: Pieterb » 11 sie 2020, 07:18

He już widziałem takich modeli co prostowali te drążki.
WRC is for boys.
Group B was for men.


ODPOWIEDZ

Wróć do „Maglownice, końcówki drążków, geometria.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga