Opony samochodowe Audi 80
części samochodowe
Ubezpieczenie OC
opony i felgi
Tarcze, hamulce

[B4 2.0 ABK] Małe kompendium na temat ABK.

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
tomi4m10
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 04 cze 2015, 22:48

Post autor: tomi4m10 » 05 cze 2015, 23:25

Czy Abk występowało w b4 coupe?, przeglądam czasem oferty, ale na zdjęciach jeśli jest zdjęcie to wtrysk mechaniczny.

pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 06 cze 2015, 06:41


maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4242
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 19 lip 2015, 16:20

Ostatnio zaważyłem kilka ułomności sterowników silnika ABK czy to ten starszy przed 1994 czy późniejszy. Jak sygnał sondy będzie cały czas na poziomie 1V czyli bogato to sterownik będzie zubożał mieszankę aż silnik zacznie się krztusić, gasnąć, szarpać zanim zorientuje się że sonda jednak nie działa poprawnie. Co gorsza problem następuje niemal po każdym odpaleniu a najgorzej to po odpaleniu zimnego silnika. Dlaczego to ma taki długi czas wykrywania usterki sondy i dlaczego konstruktorzy przewidzieli tak duże zubożenie mieszanki z sondy.

Jako bonus etapy gnojenia ABK ze zwykłym gazem na mikserze.
1. Samochód dobrze jeździ na benzynie i gazie, długi czas nikt nie myśli o regulacji instalacji lpg czy wymianie przewodów/świec zapłonowych.
2. Następuje wystrzał gazu niszczący przepływomierz lub/i uszkadzający rury od powietrza. Albo zaciera się pompka paliwa. Co powoduje, że samochód trzeba odpalać na gazie co przyspiesza proces gnojenia, bo następują przy odpalaniu kolejne wystrzały parownik dostaje po dupie od odpalania na zimno ale dalej nikt nie przejmuje się jego regulacją.
3. Przez dziurawy dolot i zajechany parownik silnik coraz gorzej odpala na gazie trzeba długo kręcić rozrusznikiem. Czas życia akumulatora spada drastycznie, więc właściciel wkłada największy akumulator jaki się da aby można było dłużej hehłać rozrusznikiem.
4. Od minutowego katowania rozrusznika przy odpalaniu pada kostka stacyjki, właściciel montuje przycisk zapalania z ciągnika, bo na tak najtaniej i najprościej.
5. Przez parownik będący na skraju śmierci silnik nie chce utrzymać wolnych obrotów, więc właściciel podkręca śrubkę przepustnicy, aby mieć wyższe obroty. Silnik przestaje krztusić się i falować obrotami na skraju zgaśnięcia a zaczyna jedynie krztusić się i falować obrotami między 1200-2000obr/min. Właściciel mówi, że to pewnie zawór regulacji wolnych obrotów wysiada, bo tak pisze na forach i prasie motoryzacyjnej.
6. W międzyczasie zdycha rozrusznik od kilkunastominutowych odpalań. Przy okazji właściciel przestaje inwestować w inne podzespoły dziada, który ledwo jedzie.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 19 lip 2015, 20:46

Warto zaznaczyć, że ABK był jednym z pierwszych sterowników silników benzynowych z pełną diagnostyką (poza błędami również obecne są bloki pomiarowe) więc nie ma co spodziewać się cudów. Chociaż na uznanie zasługuje fakt możliwości owego niby nieudanego sterownika....

Co do ułomności... ułomni są użytkownicy i pseudomechanicy nie potrafiący nawet wymienić rozrządu i ustawić silnik jak trzeba... Zamontuje taki blokady, złoży i kwita...

Bez kontroli ustawienia silnika, zapłonu itp... ŻENADA...

JEDYNYM MINUSEM AUDI MOŻE BYĆ JEGO WŁAŚCICIEL :mrgreen:
LUB JEGO IGNORANCJA :mrgreen:

Co do "bonusów" zgadzam się z przedmówcą... Ale czemu winny sterownik (w blokach pomiarowych ABK jednak może powiedzieć trochę) jak właściciel d**a?

Teraz "szybkość sterownika" ABK... Starsze śmiem twierdzić adaptują się po każdym odpaleniu do momentu osiągnięcia temperatury roboczej silnika.

P.S. Dzięki za dosadne "bonusy"... Tak to niestety u nas jest... Smutne aczkolwiek prawdziwe... :-(

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4242
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 20 lip 2015, 10:25

Zapomniałem dodać, że samochód z tą przypadłością (czyli cały czas sygnał bogato na sondzie) był u kilku mechaników u poprzedniego właściciela niemca, który nie mógł sobie z tym poradzić. Założyli nowiutki przepływomierz, później trafił do polski. Stał u kilku speców tygodniami a ci norzyli we wiązkach zmienili aparat zapłonowy, ECU silnika. Właściciel wydał na to ponad 1000zł. Wsadzili jakąś tanią sondę lambda (wygląda jak magneti marelli). Ja dla testu podłączyłem masę zamiast sondy i od razu pomogło. Sonda raczej od dawna nie działa bo właściciel mówi, że ten samochód pali 11l/100km benzyny i 13 l/10km gazu.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

Awatar użytkownika
czarekj
ABK specjalista
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 23 lip 2015, 06:20

Sondę Lambda trzeba traktować jako element eksploatacyjny który okresowo trzeba wymieniać i to nie na byle jaki zamiennik.
W tym silniku sonda to podstawa i jak się dba o ten silnik to auto jeździ bardzo długo i nie ma żadnych problemów ze sterownikiem silnika.
Kolega może dopisać że największą bolączką tych silników jest źle ustawiony zapłon przez kiepskiego mechanika.
Audi 80 - beznadziejne przypadki naprawiam!

Riley
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 25
Rejestracja: 08 sie 2015, 11:11

Post autor: Riley » 10 sie 2015, 09:44

PieterB pisze:Ponieważ zniknął cały dział downlod z centrum a tam były te pliki, więc zapodaję tu bo kilka osób mnie o to pytało.
Opis bloków pomiarowych ABK.
Jestem w trakcie tłumaczenia na pl jak tego dokonam to pliki zamienię.
Odświeżam linki.
Czy znajdę tutaj poprawne wartości wskazań VAGa?

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4242
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 11 sie 2015, 10:55

Riley pisze: Czy znajdę tutaj poprawne wartości wskazań VAGa?
Tak masz opisane w blokach dla wolnych obrotów a jak np. dla przepustnicy także dla w pełnie otwartej. Pod spodem są nawet sugestie co może powodować odchylenie od poprawnych wartości.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 685
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: Małe kompendium na temat ABK.

Post autor: h/k » 12 mar 2020, 21:05

Francis1982 pisze:Szerokość ścieżek pozwala na przesunięcie płytki względem pałąka o odpowiednią odległość by ten poruszał się po „nowych” nieużywanych częściach ścieżek z zachowaniem ich pierwotnej oporności na końcach ścieżek.
Od siebie dodam, że czujnik położenia przepustnicy (TPS) da się z dobrym skutkiem reanimować w taki sam sposób. Wypróbowałem, sprawdziłem, działa. okok Różnica polega na tym, że TPS na ślizgacz w postaci "grzebienia" z kilku styków i należy przesunąć w bok wszystkie. Co prawda u mnie tylko jeden podgiąłem w bok i lekko w dół w celu lepszego kontaktu (za mocne może spowodować szybsze zużycie niewytartego jeszcze fragmentu ścieżki), a reszta została podgięta w górę i jest nieużywana. W razie czego zostaną kolejne do użycia, o ile zatrzaski obudowy się nie rozpadną.

Pokrywki urządzeń elektronicznych lepiej skleić niekorozyjnym klejem - tak naprawdę zwykły octanowy silikon odpada (w zasadzie nigdzie w samochodzie nie powinien mieć zastosowania), już lepiej użyć masę poliuretanową np. Carbond 940 FC.

[ Dodano: 2020-03-12, 21:05 ]
Silnik 2.0E ABK.

Problem: po opadnięciu obrotów czasami "przysiada" do okolic 500 obr./min lub niżej i wraca do prawidłowych jałowych, zakłóca to jazdę, sporadycznie auto gaśnie. Brak błędów w VAG, odczyty prawidłowe, zapłon ustawiony według procedury. Zawór regulacji biegu jałowego wyczyszczony.
Zauważono przy tym wyraźnie częstszą usterkę przy powolnym puszczaniu gazu.

Diagnoza - zwiększony luz na tulejkach przepustnicy, jest on wyraznie odczuwalny lecz nie są rozklepane.
Ustawiono zderzak przepustnicy w następujący sposób:
- brak odbiorników prądu, klimatyzacja wyłączona
- silnik rozgrzany do temp. roboczej
- wyłączenie silnika
- podłączenie interfejsu VAG
- poluzowanie nakrętki kontrującej śrubę zderzakową
- uruchomienie silnika
- zalogowanie do sterownika
- odłączenie regulatora biegu jałowego
- kontrola obrotów w VAG - silnik powinien mieć ok. 800 obr./min
- jesli obroty się różnią od powyższych - wyregulować jak najdokładniej do 800 ew. jak nie można dojść do śruby to wylogować ze sterownika, zgasić silnik, lekko przekręcić śrubę (wkręcić jak obroty były za małe, wykręcić jak za duże) i powtórzyć czynności od uruchomienia silnika
- przeprowadzić adaptację - w moim wypadku (05.1993) wejście w nastawy podstawowe w grupę 000 na kilka minut, najlepiej zaraz po wyłączeniu wentylatora przy rozgrzanym silniku bez odbiorników prądu, od razu tam można rozkodować czy na zamkniętej przeputnicy napięcie jej czujnika TPS mieści się w normie (z tego co mi wiadomo to może być nawet powyżej 1V)
- skontrolować pracę w trakcie użytkowania.

Regulację przeprowadzać małymi krokami ze względu na stabilizowanie się obrotów z odłączonym regulatorem na poziomie ok. 850/min. powyżej pewnego otwarcia przepustnicy, prawdopodobnie komputer wtedy już sobie działa kątem zapłonu. Zauważyłem, że układ pracuje płynniej, kiedy trafimy w sam początek regulacji zapłonem.
Powyższa kontrola i ew. regulacja jest też potrzebna, gdy nastąpiła manipulacja przy zderzaku przepustnicy.
Ostatnio zmieniony 28 paź 2020, 07:07 przez h/k, łącznie zmieniany 5 razy.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

Kogutiru
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 162
Rejestracja: 17 gru 2017, 20:07
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 AGG+lpg
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Kogutiru » 12 mar 2020, 23:07

Podczas tejże regulacji może być potrzebna lekka korekta czujnika tps minimalnie na śrubkach gdyż może dojść ze na zamkniętej przepustnicy będzie poniżej 0,2V
U mnie na jednym z zamienników była taka sytuacja

Co do regeneracji tps
Wystarczy z jednego tps-a wziąć górną pokrywę tą z grzebieniem, a dolną podstawę od innego tpsa o tym samym numerze może być z automatu i złączyć oba w całość
Nie wiem czy jest sens to kleić piwoa80 jak w środku jest gumowa uszczelka w dodatku metalowe inserty które trzeba wyciągnąć przed otwarciem

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 685
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: [B4 2.0 ABK] Małe kompendium na temat ABK.

Post autor: h/k » 28 paź 2020, 07:03

Wyedytowałem mój ostatni post powyżej, ponieważ odkryłem jeszcze jedną rzecz, że lepiej ustawić obroty na poziomie ok. 800 bez regulatora, sonda lambda przy tym jest nadal podłączona. Wtedy do akcji regulacji wolnych obrotów powinna włączyć się regulacja kąta zapłonu.
Pamiętajmy w tym wszystkim o sprawnym przepływomierzu, który przy wytartych ścieżkach robi bałagan - tak samo jak TPS, a błędy wcale nie muszą być zgłaszane.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


Akumulatory samochodowe Audi 80 Ubezpieczenie OC
hamulce