Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

Historia Audi 80 i 90 z lat 1986-1991

Awatar użytkownika
jmm
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2456
Rejestracja: 22 lis 2006, 21:07
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Historia Audi 80 i 90 z lat 1986-1991

Post autor: jmm » 06 gru 2020, 11:05

Audi 80 zostało zaprezentowane podczas salonu samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 1986 roku. Nosiło ono wewnętrzne oznaczenie Typ 89, potocznie określane jest jako model B3.
Auto wyróżniało sie na tle innych wówczas produkowanych aut bardzo nowoczesną i opływową karoserią o małym współczynniku oporów powietrza. Ponadto nadwozie było w całości ocynkowane. Pod względem gabarytów nadwozie odrobinę urosło, długość została zwiększona o prawie 20cm, nieznacznie zwiększono także wysokość i szerokość.
Gruntownej przemianie uległo także wnętrze pojazdu, auto posiadało bardzo nowoczesną na owe lata deskę rozdzielczą z bardzo wydajnym systemem wentylacji. Pod względem ilości miejsca wewnątrz niewiele się zmieniło w stosunku do poprzednika. W dalszym ciągu bak paliwa znajdował się za oparciem tylnej kanapy, co ograniczało możliwości przewozowe auta, jedynym ukłonem w stronę funkcjonalności był oferowany za dopłatą worek do przewozu długich przedmiotów lub nart w tylnym oparciu. Znacznie zwiększono poziom dostępnego wyposażenia opcjonalnego. Dostępne były m.in. klimatyzacja manualna bądź elektroniczna, ABS, innowacyjny system ochrony pasażerów Proconten (wciągający kierownice i napinający pasy w przypadku zderzenia) itp.
Początkowo auto oferowano z silnikami benzynowymi gaźnikowymi: 1.4 65KM (bardzo rzadki), 1.6 75KM, 1.8 kat. 75KM, 1.8 kat. 88KM, 1.8 90KM, oraz wyposażonymi we wtrysk paliwa: 1.8i kat 90KM, 1.8i 112KM, 1.9i kat. 113KM.
Auta były dostępne z kilkoma typami skrzyń biegów - manualnymi 4 i 5 biegowymi, automatyczną - 3 biegową.Audi 80
Od razu zaprezentowano też wersję ze stałym napędem na 4 koła quattro. W porównaniu do poprzednika zastosowano międzyosiowy mechanizm różnicowy typu Torsen przekazujący stale siłę napędową na obie osie w proporcji 50/50, z możliwością przeniesienia maksymalnie do 75% na jedną z osi. Ponadto układ napędowy posiadał możliwość zablokowania tylnego mechanizmu różnicowego za pomocą przycisku między fotelami. Wersje z napędem quattro posiadały fabrycznie układ ABS z możliwością jego wyłączenia. Początkowo z napędem 4x4 dostępne były jednostki 1.8 90KM i 1.8 112KM.

W marcu 1987 do oferty wprowadzono gaźnikowy silnik 1.6 o mocy 70KM i wysokoprężny 1.6D o mocy 54KM.

W maju 1987 wprowadzono do oferty luksusową odmianę Audi 90. Auto wyposażone było w silnikAudi 90i pięciocylindrowe: 2.0i 115KM (opcjonalnie z katalizatorem), 2.2i 136KM i 2.3i kat 136KM. Audi 90 z zewnątrz można odróżnić po szerokich przednich reflektorach, reflektorach przeciwmgielnych
i kierunkowskazach zintegrowanych w przednim zderzaku, innej atrapie chłodnicy (w kształcie kratki), chromowanych obwódkach wokół szyb, chromowanych nakładkach na zderzakach i listwach odbojowych, gumowych listwach ochronnych na dole drzwi oraz szerokiej blendzie na tylnej klapie. Audi 90 miało znacznie bogatsze wyposażenie seryjne od 80-tki. Wewnątrz zastosowano do wyboru bez dopłaty tapicerkę wełnianą Pirell lub welurową Chenille (dostępne za dopłatą w 80), standardowo montowano elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, obrotomierz, modele z silnikiem 2.3 posiadały wspomaganie kierownicy. Auta z silnikami 2.2 i 2.3 można było zamówić w wersji z napędem 4x4 quattro.

W styczniu 1988 roku przedłużono gwarancję na perforację nadwozia do 10 lat i do oferty jednostek napędowych Audi 90 wprowadzono opracowany na podstawie doświadczeń zdobytych w RSMŚ pięciocylindrowy silnik wykonany w technice 4 zaworowej 2.0 20V o mocy 160KM. Silnik dostępny był tylko w połączeniu z napędem 4x4 quattro.

W kwietniu 1988 do oferty wszedł silnik wysokoprężny z turbosprężarką i intercoolerem o pojemności 1.6TD i dysponujący mocą 80KM. Zaprezentowano także wersję specjalną Audi 80 Sport, która była dostępna do 1991. Wyróżniała się zderzakami w kolorze nadwozia, aluminiowymi felgami 14", sportowym zawieszeniem i wyposażeniem wnętrza. Dostępna była tylko w 3 perłowych kolorach nadwozia - niebieskim, szarym i czerwonym.

W czerwcu 1988 zaprezentowano Audi 90 z topową jednostką napędową, silnikiem 2.3 20V o mocy 170KM, który był bliźniaczą konstrukcją w stosunku do zastosowanej wcześniej 2.0 20V (oba były produkowane równolegle). Auto było początkowo dostępne wyłącznie z napędem 4x4 quattro.

W sierpniu 1988 roku silnik 1.9 113KM w Audi 80 zostaje zastąpiony silnikiem 2.0 o takiej samej mocy (dostępny także z napędem quattro). Audi 90 2.0 20V i 2.3 20V były odtąd dostępne także w wersji z napędem na przednią oś i opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów o 4 przełożeniach.
Do oferty wprowadzono także wersje specjalną Audi 80 Allwetter (dostępna do sierpnia 1989) wyposażoną m.in w podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby.

W lutym 1989 roku do oferty wprowadzono Audi 90 w topowej wersji Exclusive. Auto posiadało w wyposażeniu seryjnym skórzaną tapicerkę w kolorze białym (dostępna tylko w tym modelu), klimatyzację elektroniczną, drewniane wykończenia, szyby chromianowane, sportowe zawieszenie, felgi aluminiowe 15", elektrycznie sterowane wszystkie szyby. Dostępna była wyłącznie w kolorze czarnym i z silnikami 2.3 i 2.3 20V.

W kwietniu 1989 zaprezentowano Audi 90 z silnikiem wysokoprężnym 1.6TD 80KM.

Na rok modelowy 1990 (sierpień 89) zarówno Audi 80, jak i 90 przechodzą dość poważne zmiany - otrzymały wówczas wewnętrzne oznaczenie Typ 8A.
90b3_002.jpg
W wyposażeniu seryjnym wszystkich Audi 90 jest teraz elektryczne regulacja zasięgu reflektorów i wspomaganie kierownicy, wersje z centralnym zamkiem posiadają teraz zamykane drzwiczki wlewu paliwa, zastosowano nowe dźwigienki przy kierownicy. Ponadto wprowadzono pewne modyfikacje zawieszenia oraz w modelu 80 zastosowano nową wysokoprężną jednostkę napędową 1.9D o mocy 68KM, która zastąpiła stary silnik 1.6D. W przypadku palety silników 90-tki jedyną zmianą był przekonstruowany silnik 2.3 20V o mocy zmniejszonej do 167KM.
Do oferty wprowadzono także kilka nowych wersji specjalnych: 80 Special (wyposażenie podobne do 80 Allwetter), 80 Hamburg (sportowe zawieszenie, wysoki spoiler na tylnej klapie, sportowe wyposażenie wnętrza, szyberdach itp.), 80 Zentren (sportowe zawieszenie, szyberdach, sportowe wyposażenie wnętrza, 3 dodatkowe wskaźniki) i 90 Sport (brak chromowanych listew wokół szyb, całe zderzaki w kolorze nadwozia, czarne listwy ozdobne na zderzakach, sportowe zawieszenie, sportowe wyposażenie wnętrza, dodatkowe wskaźniki, aluminiowe felgi 15", cienkie gumowe listwy odbojowe na drzwiach, szyberdach, tapicerka satynowa, pakiet skórzany, tylko z silnikami 2.3 i 2.3 20V)

W styczniu 1990 do oferty wszedł model 80 Kamei z fabrycznymi felgami aluminiowymi 14", spoilerem na tylnej klapie oraz zderzakami Kamei oraz 90 Trans Am ze sportowym zawieszeniem i wyposażeniem wnętrza, sportową kierownicą. Z oferty wycofano wówczas jednostkę 1.8 75KM

W lutym 1990 roku zaprezentowano wersję 80 Young Edition oferująca całkiem bogate na owe czasy wyposażenie w przystępnej cenie (szyberdach, wspomaganie kierownicy), natomiast w czerwcu 80 Schleswig-Holstein Festival 1990 m.in. z drewnianymi wykończeniami wnętrza i niebieską tapicerką.
Audi 80 16V
W marcu 1990 do oferty wprowadzono model 80 16V wyposażony w silnik 2.0 wykonany w technice 4 zaworowej i osiągający moc 137KM. Auto ponadto seryjnie posiadało zderzaki Kamei, wysoki spoiler na tylnej klapie i sportowe wyposażenie i było dostępne także w wersji z napędem 4x4 quattro.

W sierpniu 1990 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1.6 i mocy 102KM wyposażoną we wtrysk mechaniczny wielopunktowy. Ponadto zwiększono moc silnika 2.0 do 115KM i wycofano z oferty Audi 80 quattro z silnikiem 1.8 90KM.

W październiku 1990 do oferty wprowadzono trzy kolejne wersje specjalne: 80 Sport Edition, 80 Comfort Edition i 80 quattro Edition. Pierwsza mogła być zamówiona z zarezerwowanym wyłącznie dla tej wersji kolorem czerwonym perłowym, posiadała m.in. sportowe wyposażenie wnętrza, usztywnione zawieszenie, 3 dodatkowe wskaźniki, sportową kierownicę, pakiet skórzany, itp. Drugi zaprezentowany model wyposażony był z kolei w parę elementów z Audi 90: grill, chromowane obwódki wokół szyb, blendę tylnej klapy. Posiadał ponadto nowy wzór tapicerki, fabryczną roletę tylnej szyby, aluminiowe felgi 14" i siatki w oparciach przednich foteli, oraz można było zamówić dostępny tylko w tej wersji kolor szary perłowy. Ostatnia z wymienionych wersji posiadała felgi aluminiowe 14".

W kwietniu 1991 tuż przed końcem produkcji modelu wprowadzono trzy nowe wersje specjalne: 80 Frankfurt (m.in. szyberdach, el. lusterka, aluminiowe felgi 14", skórzana kierownica, drewniana gałka zmiany biegów, dodatkowe wskaźniki) 80 Trend Edition (skórzane dodatki wewnątrz, tapicerka znana z modelu Comfort Edition) i 90 quattro Edition (aluminiowe felgi 14", sportowa kierownica).

Audi 80 i 90 w Europie dostępne były do końca 1991, chociaż produkcję większości wersji zakończono już na jesieni.

Nowy model od sierpnia 1987 roku dostępny był także na rynku północnoamerykańskim, zrezygnowano z oznaczenia 4000 na rzecz znanych w Europie 80 i 90. Auta posiadały znacznie bardziej luksusowe wyposażenie standardowe od wersji europejskich, wyposażane były w zupełnie inne zderzaki spełniające surowe amerykańskie normy bezpieczeństwa (przedni zderzak z ciekawymi halogenami, znacznie ładniejszym od tychAudi 90 stosowanych w znanych u nas 80-tkach). Z przodu obie wersje wyglądały identycznie, posiadały takie same przednie lampy jak Audi 80 w wersji na rynek europejski. Jedyny sposób na odróżnienie obu amerykańskich wersji to tylna blenda, 90-tki miały "pełną" podobną do wersji europejskiej, natomiast 80-tka miała na klapie czarną ramkę na tablicę rejestracyjną między lampami, które były identyczne jak w wersji europejskiej. Oprócz tego różniły się także poziomem wyposażenia. Audi 80 początkowo było dostępne z czterocylindrowym silnikiem 2.0 o mocy 113KM (skrzynia manualna bądź 3-biegowa automatyczna). Z kolei Audi 90 oferowane było w 2 wersjach: 90 2.0 113KM ze skrzynią manualną lub 3-biegową automatyczną, 90 2.3 133KM ze skrzynią manualną lub na życzenie 3- albo 4-biegowym automatem.

W październiku 1987 roku zaprezentowano model 80 quattro z silnikiem 2.3 133KM.

W lipcu 1988 wycofano z oferty Audi 90 z silnikiem 2.0.

W styczniu 1989 uzupełniono ofertę Audi 90 o wersję z napędem quattro i silnikiem 2.3 133KM

W sierpniu 1989 modele dostępne na rynku amerykańskim także przeszły opisywany wcześniej facelifting, rozszerzono również paletę silników Audi 80 o jednostkę 2.3 133KM, natomiast gama audi 90 została wzbogacona o wersji z silnikiem 2.3 20V 167KM i napędem quattro.

Auta były dostępne na tamtym rynku do grudnia 1991 roku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Są:
'85 Audi Coupe quattro 2.2 (B2/85)
'99 Audi A6 Avant 2.8 quattro Tiptronic (4B/C5)
'98 Audi A3 1.8 20V


Były:
'87 Audi Coupe GT 2.3 (B2/85) wersja US
'89 Audi Coupe quattro 20V (B3/8B)
'88 Audi 90 quattro 2.3E (B3/89)
'82 Audi Coupe GT 5E (B2/85)
'81 Audi 80 CD 5S (B2/81)

Zablokowany

Wróć do „Historia modeli”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga