Na rynku samochodów używanych, Audi 80, bez wątpienia należy do elity. Chodzi oczywiście o auta niezawodne, trwałe i cieszące się długoletnim i niekwestionowanym uznaniem zarówno użytkowników jak i mechaników. Zwykle bowiem tak bywa, że te czy inne auto, mimo dobrych długoletnich opinii, przeżywa też jakieś okresowe słabości. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów, które są produkowane przez wiele lat i od czasu do czasu przechodzą gruntowną modernizację. Zdarza się, że wbrew pozorom i zamiarom konstruktorów, właśnie owe zmiany nie zawsze trafiają w sedno wymagań klientów ...
W długoletniej historii modelu Audi 80 trudno jednak doszukać się tego rodzaju faktów. Można przy tym domniemywać, że gdyby ten samochód był tańszy (niegdyś krążył taki dowcip, że Audi 80 to... Volkswagen w cenie Mercedesa), jego rynkowi konkurenci mieliby trudny orzech do zgryzienia .
Te i inne pozytywne opinie, nie oznaczają jednak, że Audi 80 to auto bez jakichkolwiek wad. Ma ono swe rutynowe słabości związane zwykle z poszczególnymi okresami jego produkcji. Powtarza się tu generalna zasada, jaką można zanotować w wyniku analiz jakości samochodów używanych, że starsze modele nieraz dość znacznie ustępują tym pochodzącym z ostatnich lat produkcji. Warto więc podkreślić, że typowym przełomem w produkcji Audi 80 z rok 1978. W 1985 wprowadzono nowe przełomowe rozwiązanie, wtedy właśnie taśmy fabryczne zaczęły opuszczać samochody tej marki z nadwoziem wykonanym z blach ocynkowanych. Otrzymały one 10-letnią gwarancję na perforację blach wywołaną korozją. Ten fakt trzeba uwzględnić przy kupnie egzemplarzy bardzo już starych, wysłużonych i przez to tańszych, ale przecież o ograniczonej trwałości.
Zobacz także historię modeli:
historia-modeli/
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE
+ ZALETY
- Bardzo wysoka jakość wykonania
- Skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne (od 1985)
- Korzystne zachowanie auta w czasie jazdy
- Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego
- Przestronna i przejrzysta karoseria
- Prawidłowo dobrane i ukształtowane resorowanie
- Stosunkowo niskie zużycie paliwa
- Umiarkowane koszty eksploatacyjne
- Duży wybór silników
- WADY
- Stosunkowo mały bagażnik (model B3)
- Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
- Ogrzewanie wrażliwe na prędkość jazdy (w niektórych odmianach)
OPINIE FACHOWCÓW
Jak już wspominaliśmy, Audi 80 cieszy się opinią auta niezawodnego. Jednak pojazdy produkowane w początkowym okresie w latach siedemdziesiątych miały kilka naturalnych wad. Przede wszystkim okazały się one podatne na rdzę chociaż w nieco mniejszym stopniu niż inne ówczesne samochody. Pojawiły się też kłopoty z nietrwałymi łożyskami kół przednich, zawieszeniem itp. W latach osiemdziesiątych dosyć szybko i radykalnie poprawiono jakość dostarczanych na rynek Audi 80. Dotyczyło to szczególnie ich odporności na korozję. W toku bieżącej produkcji usuwano też inne dokuczliwe usterki. Przełomowym był rok 1985, kiedy to zastosowano ocynkowaną karoserię. Warto jednak wspomnieć, że sprawa ta budziła wśród fachowców kontrowersje. Otóż prawdą jest, że samochód ten zyskał na trwałości i odporności na korozję. Z drugiej jednak strony ocynkowanie blach stanowi istotne utrudnienie w razie potrzeby naprawy nadwozia. Takich nadwozi nie można bowiem naprawiać w tradycyjny sposób z użyciem zwykłego palnika gazowego i wyklepywania. W takich przypadkach cienka warstewka cynku niszczy się bezpowrotnie. Technologia napraw powypadkowych musi więc być zgodna z technologią określoną przez producenta auta. Reasumując: już od 1985 roku zaczęto produkować Audi 80 bardziej solidne, bez żadnych natomiast obaw można wybierać samochody wyprodukowane po 1992 roku. Są to auta o ponadprzeciętnej trwałości i jakości wykonania.
W trakcie przeglądów technicznych w starszych egzemplarzach Audi 80, rejestrowano takie usterki:
1 - nadmierne luzy w przegubach układu kierowniczego
2 - stosunkowo szybkie zużywanie się półosi napędowych
3 - korozja lub jednostronne działanie hamulca postojowego
4 - wycieki oleju z silnika i mechanizmu różnicowego (roczniki 1981-85)
5 - nietrwałe gumowe wężyki hamulcowe (starsze modele)
6 - podatne na rdzę progi i belki podwozia (starsze modele)
7 - nieszczelna pompa sprzęgła
8 - hałas przy włączaniu sprzęgła ( nie jest to usterka w funkcjonowaniu sprzęgła)
9 - defekty wyłącznika termicznego w układzie chłodzenia
10 - wycieki oleju spod pokrywy zaworów
11 - niezbyt precyzyjne załączanie sprzęgła
12 - uszkodzenia w obrębie instalacji zapłonu
13 - uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa
14 - nietrwałe osłony gumowe półosi napędowych
15 - szybkie zużywanie się części hamulcowych
16 - zbyt "miękkie" zawieszenie silnika, wywołujące "pływanie' pojazdu w określonych sytuacjach[/list]
Dla uściślenia dodajmy, że słabości te nie występowały we wszystkich badanych samochodach. Na ogół były one związane z niektórymi tylko latami produkcji Audi 80. Przy wyborze samochodu używanego warto jednak mieć to na uwadze i sprawdzać pojazd również pod tym kątem,
Ze statystyk niemieckiego ADAC wynika, że spośród samochodów niemieckich Audi 80 jest obok Mercedesa najbardziej niezawodnym autem na trasie. Na ogół rejestrowano tylko pospolite uszkodzenia akumulatorów, pasków klinowych, defekty alternatorów, hamulców itp.
Natomiast w trakcie obowiązkowych przeglądów okresowych samochodach z wcześniejszych lat produkcji, ale po 10 latach użytkowania aż w 30 proc. badanych aut stwierdzano (w 1988 r.) nadmierna korozję. Natomiast w podobnych badaniach w 1993 r. już tylko w 1,5 proc. samochodów 8-letnich zjawisko korozji było niepokojąco duże, a w pojazdach 10-letnich nadmierna korozja była rejestrowana w 15,2 proc. samochodów. To może być przykładem upartej walki koncernu Audi o ciągłe podwyższanie jakości. Dla ścisłości dodajmy, że w tych samych badaniach odnotowywano sporą liczbę samochodów z uszkodzonymi (nieszczelnymi) przewodami hamulcowymi (około 15 proc.)
Niemiecka analiza napraw gwarancyjnych w warsztatach wskazuje, że na każde 100 samochodów używanych przypadało 24,2 proc. usterek w paliwowym układzie zasilania (wadliwe ustawienia przepustnic w gaźniku, uszkodzenia pomp paliwa w ich starszym wykonaniu). Spośród najczęstszych uszkodzeń w obrębie silnika wymieniano wadliwe działanie hydraulicznego kasowania luzów zaworowych (w samochodach produkowanych do 1989 roku) oraz uszkodzenia uszczelki podgłowicowej (19,3 proc.) Również usterki w układzie chłodzenia były dosyć liczne (15,6 proc.), a niewiele lepiej sprawowała się część elektryczna pojazdu (13,2 proc.). W pozostałych zespołach aut stwierdzano tylko nieliczne uszkodzenia, nie przewyższające 10 proc.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Nasze dane ankietowe pochodzą z roku 1990 i 1995. Przypomnijmy, że były one przeprowadzane w Niemczech. Jak z nich wynika, opinie użytkowników w tych samych kwestiach, nieraz bardzo się różniły (na pierwszym miejscu podajemy dane procentowe z 1990 roku)
Zadowoleni z użytkowania Audi 80 83 (84)
Zamierzają ponownie kupić te auto 72 (84)
Miewają kłopoty z uruchamianiem silnika 18 (10)
Narzekają na korozję istotnych części auta 17 (1)
Miało kłopoty z hamulcami 14 (14)
Zgłaszało zastrzeżenia do jakości wykonania 9 (12)
Praca silnika sprawiała kłopoty 8 (8).
Z rozmaitych danych testowych wynika, że auto to w zależności od roku produkcji i wersji silnika zużywa od 8 do 10 litrów paliwa na każde 100 km. Po przebiegu 90 000 km należy bezwzględnie wymieniać pasek rozrządu.
WNIOSKI KOŃCOWE
Niewątpliwie samochody tej marki pochodzące z niedawnych lat produkcji można rzeczywiście kupować bez specjalnych obaw o większe koszty przyszłych napraw. Warto jednak pamiętać, że dotyczy to samochodów bezwypadkowych. Wszelkie składaki i samochody naprawiane w domorosły sposób muszą wzmagać czujność przy kupnie. Szczególnie pilnie trzeba też sprawdzać wszelkie dokumenty samochodu. Ważne jest jego pochodzenie, prawdziwość dokumentów i tożsamość sprzedającego. Starsze samochody wymagają uważniejszego sprawdzania pod kątem technicznym.
Szczepan Kryda
Źródło Magazyn "MOTO"
Błędy poprawione przez JMM