[2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
[2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Witam
Proszę o podpowiedź.
W mojej Audi 80 B4 '92r. występuje problem z wypadającymi zapłonami na LPG na wolnych obrotach. Silnik się trzęsie jak w delirium. Na benzynie jest bez zarzutu. Instalacja gazowa to Stag 4 Plus, parownik Tomasetto, mapsensor PS-02, listwa Valtek czerwona. Kłopoty te pojawiły się od razu po zamontowaniu instalacji, jakieś 4 lata 110tys. km temu i nigdy mnie nie opuściły. W między czasie wymieniane były dla testu lub w związku ze zużyciem:
- cewki (kilka sztuk, różne marki, Timec i Beru uszkodziły się identycznie - pękł plastyk, spowodowało to powierzchniowe wyładowania, w tej chwili jest BERU)
- przwody WN (drugi kompl, teraz BOSCH)
- palec rozdzielacza zapłonu (min 3 szt, różne marki, w tej chwili BERU)
- kopułki (min 3 szt, różne marki)
- świece (w tej chwili trzeci komplet)
- listwa wtryskowa Valtek V30 (na inną tego samego typu)
- centralka STAG 4 (na inny STAG 4)
- parownikTomasetto AT09 (był nie dawno regenerowany)
- ustawiony został zapłon
- kalibracje STAG 4 (kilkukrotne przez dwu fachowców)
Poza wypadającymi zapłonami na wolnych obrotach na LPG nie zaobserwowałem innych problemów. Wszystko działa normalnie. Zużycie LPG - 10l/100km, 10% miasto, 90% "trasa" przy prędkości max 95km/h. Zużycie PB nie jest mi znane. Nie występują inne nieprawidłowości tj. brak mocy przy przyśpieszaniu, szarpanie, nie oczekiwane przełączania LPG -> PB czy PB -> LPG. Dobrze odpala od razu na LPG (awaria pompki PB). Jedynie to irytujące "popierdywanie" (przepraszam) z wydechu i telepiący się silnik. Po ręcznym przełączeniu z LPG -> PB wypadanie zapłonów ustaje natychmiastowo. Po kolejnym przełączeniu z PB -> LPG problem od razu się pojawia. Dzieje się tak zarówno na zimnym jak i na ciepłym silniku.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Proszę o podpowiedź.
W mojej Audi 80 B4 '92r. występuje problem z wypadającymi zapłonami na LPG na wolnych obrotach. Silnik się trzęsie jak w delirium. Na benzynie jest bez zarzutu. Instalacja gazowa to Stag 4 Plus, parownik Tomasetto, mapsensor PS-02, listwa Valtek czerwona. Kłopoty te pojawiły się od razu po zamontowaniu instalacji, jakieś 4 lata 110tys. km temu i nigdy mnie nie opuściły. W między czasie wymieniane były dla testu lub w związku ze zużyciem:
- cewki (kilka sztuk, różne marki, Timec i Beru uszkodziły się identycznie - pękł plastyk, spowodowało to powierzchniowe wyładowania, w tej chwili jest BERU)
- przwody WN (drugi kompl, teraz BOSCH)
- palec rozdzielacza zapłonu (min 3 szt, różne marki, w tej chwili BERU)
- kopułki (min 3 szt, różne marki)
- świece (w tej chwili trzeci komplet)
- listwa wtryskowa Valtek V30 (na inną tego samego typu)
- centralka STAG 4 (na inny STAG 4)
- parownikTomasetto AT09 (był nie dawno regenerowany)
- ustawiony został zapłon
- kalibracje STAG 4 (kilkukrotne przez dwu fachowców)
Poza wypadającymi zapłonami na wolnych obrotach na LPG nie zaobserwowałem innych problemów. Wszystko działa normalnie. Zużycie LPG - 10l/100km, 10% miasto, 90% "trasa" przy prędkości max 95km/h. Zużycie PB nie jest mi znane. Nie występują inne nieprawidłowości tj. brak mocy przy przyśpieszaniu, szarpanie, nie oczekiwane przełączania LPG -> PB czy PB -> LPG. Dobrze odpala od razu na LPG (awaria pompki PB). Jedynie to irytujące "popierdywanie" (przepraszam) z wydechu i telepiący się silnik. Po ręcznym przełączeniu z LPG -> PB wypadanie zapłonów ustaje natychmiastowo. Po kolejnym przełączeniu z PB -> LPG problem od razu się pojawia. Dzieje się tak zarówno na zimnym jak i na ciepłym silniku.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Ostatnio zmieniony 16 mar 2021, 18:46 przez Edi73, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1064
- Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
- Imię: Łukasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Rumia
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Skąd pomysł montować Valteki do tego silnika? To chyba najgorsze jakie mogą do ABK być.
Do tego auta muszą być szybkie wtryskiwacze LPG.
U siebie mam OMVL RegFast, ale z tego co wiem powinny być jeszcze lepsze.
Mam nadzieję, że parownik jest dobrany jak należy?
Do tego auta muszą być szybkie wtryskiwacze LPG.
U siebie mam OMVL RegFast, ale z tego co wiem powinny być jeszcze lepsze.
Mam nadzieję, że parownik jest dobrany jak należy?
Za dużo, w takich parametrach jazdy spokojnie powinieneś się zmieścić w 8 litrach na 100 km, pod warunkiem oczywiście pełnej sprawności układu wtryskowego noPb, Stag 4 uczy się od fabrycznej elektroniki warunków pracy i dawki.Zużycie LPG - 10l/100km, 10% miasto, 90% "trasa" przy prędkości max 95km/h
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Te valteki to są typ 30? Bo jak tak pisał kolega wyżej to nie są za dobre do tego silnika. Może jakby idealnie trafić z rozmiarem dysz czy włączyć podwajanie czasu w sterowniku to może dałoby się z nimi coś zrobić. I pewnie dobrze by było skalibrować skok tłoczków bo niektórzy twierdzą, że prosto z pudełka trafiają się nieskalibrowane.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Pewnie majster miał takie na stanie.
Jakie wtryskiwacze kolega poleca?
Czy to listwa ValtekV30 może być przyczyną wypadania zapłonów?
Parownik to Tomasetto AT09 (już poprawiłem swój pierwszy post).
Tak. Przepraszam, że nie napisałem od razu. Już to poprawiłem.
Jakie kolega poleca?
Mógłby kolega powiedzieć coś więcej na temat podwajania?
Robiłem to za pomocą czujnika zegarowego. Skok 0,4mm.
Czy fakt, że listwa Valtek V30 jest "za wolna" może być przyczyna wypadania zapłonów? W przypadku sterowania full group, jak w moim ABK, wtryskiwacz dostaje 4 impulsy "na otwórz" w czasie czterech suwów tłoka (w tym cylindrze). Czy możliwe jest, że przy małych czasach otwarcia wtryskiwacza na biegu jałowym silnika i stosunkowo dużym czasie reakcji listwy, cylinder otrzymuje tak mało gazu, że nie ma się co w nim spalć?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Jest tak opcja w stagach na pewno od 300 plus/ISA2 nie pamiętam czy w 4ce jest. We wczesnych wersjach firmware sterowników nazywała się półgrupa albo fullgrupa na liście Typ. ster. wtrysku.
Działa to tak że sterownika czyta czas wtrysku benzyny i daje dwa razy dłużej otwarcie gazowego a następnie następny sygnał benzyny ignoruje. Wtedy jest jeden dłuższy wtrysk zamiast dwóch krótkich. W ten sposób pokonuje się ograniczenia wolnych wtryskiwaczy.
Dobrze jakbyś miał kabel aby zobaczy jakie teraz masz czasy wtrysku gazu. Może masz za duże dysze. Ale z tego co kiedyś eksperymentowałem w ABK to trzeba dobrać dysze i ciśnienie bardzo dokładnie aby naprawiając wolne obroty małymi dyszami nie zaczęło brakować gazu przy wysokich i gazie w podłodze.
Jeszcze zawsze można ustawieniami sobie zrobić aby na niskich albo wysokich obrotach przełączał się na benzynę z automatycznym powrotem na gaz.
Nie wiem czy kiedyś na forum ktoś walczył z sekwencją w ABK aż w końcu okazało się że miał źle zrobione wkrętki doprowadzające gaz do kolektora (albo to była jedna z teorii)
. Chyba są tutaj dwa otwarcia na cykl pracy cylindra. Bo kiedyś rozkminiałem, że jakby były 4 to przy maksymalnym czasie wtrysku jaki występuje w ABK 7ms to wychodziłoby 28ms czasu otwarcia przy gazie gazie w podłodze. A czas 4 suwów pracy silnika przy 4500 obr/min to 27ms a im wyższe obroty to czasu na podanie paliwa coraz mniej (22ms przy 5500). A praktycznie każdy producent dobiera wtryskiwacze aby nie trzeba było otwierać wtryskiwaczy na ponad 80% czasu cyklu pracy.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Uruchomiłem tryb "podwajania". Problemy ustały. Problem rozwiązany. Bardzo dziękuję.
Podpowiedzcie jeszcze proszę na co zamienić moje Valteki V30.
Znajomy polecał mi MagicJet, allegro - 229zl. Cena w miarę przystępna. Czy będą OK? Czy może kupić coś lepszego? Co?
Jeszcze jedno. Jaką polecacie średnice dysz w kolektorze ssącym dla ABK 115KM? To też muszę sprawdzić czy majster się nie zagalopował.
Podpowiedzcie jeszcze proszę na co zamienić moje Valteki V30.
Znajomy polecał mi MagicJet, allegro - 229zl. Cena w miarę przystępna. Czy będą OK? Czy może kupić coś lepszego? Co?
Jeszcze jedno. Jaką polecacie średnice dysz w kolektorze ssącym dla ABK 115KM? To też muszę sprawdzić czy majster się nie zagalopował.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Magic jety już od dawna nie mają dobrej opinii pod względem trwałości. Teraz chyba są topie z budżetowych omvl reg fast (teraz chyba valtek reg fast bo zostali przejęci), wtryski od firmy AC. Ze średniej półki barracudy i/albo jakiś inny klon keihina (ale nie hany które ponoć padły z jakością).
A średnica dysz kolektora to może być duża (byle by były takie same), bo reguluje się średnicą dysz wtryskiwaczy (albo doborem wtryskiwaczy w wersji bez dysz).
A średnica dysz kolektora to może być duża (byle by były takie same), bo reguluje się średnicą dysz wtryskiwaczy (albo doborem wtryskiwaczy w wersji bez dysz).
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Niestety, moja radość była przedwczesna. Teraz, po uruchomieniu podwojenia i autokalibracji jest tak, że np. silnik na jałowych obrotach pracuje stabilnie, bez wypadania zapłonów ale wystarczy zwiększyć na chwilę obroty np. do 1500-2000 obr/min i pozwolić by znów obroty się ustabilizowały na jałowym biegu by znów było słychać wypadanie zapłonów. Wtedy wystarczy jedynie trącić pedał gazu by wypadanie zapłonów ustało.
Czy to są jakieś czary?
Czy to są jakieś czary?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1064
- Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
- Imię: Łukasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Rumia
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Mam trochę podobnie na Reg Fastach. Czasem czuję drgania i delikatne wypadanie zapłonów, wystarczy przegazówka do 2,5 tys./min i spokój.
Z tym że u mnie te drgania po prostu bardzo delikatnie czuć i w niczym nie przeszkadzają.
Może ten typ tak ma?
Nie wiem czy te Valteki u Ciebie zapewniają wystarczające parametry pracy nawet na innym trybie.
Z tym że u mnie te drgania po prostu bardzo delikatnie czuć i w niczym nie przeszkadzają.
Może ten typ tak ma?
Nie wiem czy te Valteki u Ciebie zapewniają wystarczające parametry pracy nawet na innym trybie.
Re: [2.0 ABK] Wypadające zapłony na LPG
Rozmawiałem dzisiaj w tej sprawie z fachowcem. Orzekł, podobnie jak koledzy tutaj, że wina leży po stronie listwy Valtek typ 30 3 ohm. Stwierdził, że potrzebne są szybsze wtryski a efekt wypadania zapłonów na wolnych obrotach jest spowodowany zalewaniem silnika (nadmiarem gazu).
Jak tylko dostanę nową listwę to sprawdzę to.
Jak tylko dostanę nową listwę to sprawdzę to.