Co skłoniło mnie do wymiany panewki wałka pośredniego - Niskie ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku
Pomocnik jak i druga para oczu dziękuję za pomoc xRead
Czas max ~ 4h jak posiadasz umiejętność rozpoznawania typu śrub i ich rozmiarów
Potrzebne nam będą narzędzia
Klucze nasadowe, płaskie
nr 10 - pas przedni
nr 12 - śruby na wale (Jeśli ktoś ma tłumik drgań i klimatyzacje)
nr 13 - Do odkręcenia osłony rozrządu,chłodnicy z odbojów,
nr 17 - do ustawienia wału na znakach
nr 18 - Śruby wałka pośredniego
Klucze imbusowe (ampulowe jak kto woli)
nr 5 - Do odkręcenia śrub osłony rozrządu
nr 6 - Do odkręcenia zderzaka przedniego (bo ktoś jeszcze pomyśli ze ma tylny zdemontować) i odkręcenia tłumika drgań na wale
Narzędzie do zablokowania koła wałka pośredniego
Lampa do ustawienia zapłonu
Jakiś ładny równy walec średnicy panewki wałka pośredniego
Wkrętarka do wyczyszczenia wałka z syfu można i ręcznie
Materiały
Uszczelniacz wałka pośredniego Numer 068103085E
Pierścień uszczelniający numery N 90353501
Panewka wałka pośredniego przód (Przy rozrządzie) numery 07 3088 STD- Standard SEMI - Nad wymiar dla wałków po szlifie
Panewka wałka pośredniego tył (Przy aparacie zapłonowym) numery 07 3089
Zaczynamy od zdjęcia zderzaka przód ściągamy kratki pod zderzakiem znajdują się tam dwie śruby na imbus nr 6, odkręcamy również śruby mocujące zderzak z błotnikiem
http://prntscr.com/sxul6o
Odkręcamy pas przedni śruby na klucz 10 oraz potrzebna będzie płaska 13 do odkręcenia odbojników (one też trzymają pas przedni)
Chłodnice odkręcamy oraz zarzucamy w ten sposób
http://prntscr.com/sxup68
Ustawiamy rozrząd na znaki
Odkręcamy koła na wale z klimą nasadka 12 potem schowane śrubki na klucz imbusowy 6 warto szarpnąć, aby się rozrząd nie przesunął zdjęcia nie mam zbyt oczywista sprawa.
Paski osprzętu pompa,wspomaga nie trzeba luzować kołem można założyć i jednocześnie naciągnąć do tego samego napięcia unikniemy dodatkowej pracy
Sprawdzamy czy pokrywa się na znakach rozrząd odkręcamy osłonę rozrządu klucz 13 nasadowy i 2 śrubki na imbus 5 i zapewne jeszcze jedna śrubka na 10 której u siebie nie mam
http://prntscr.com/sxuzyj
Używamy narzędzia do zablokowania koła pasowego nasadka nr 18 moment dokręcenia 65 NM
Odkręcamy uszczelniacz nasadka nr 13
http://prntscr.com/sxv1ny
Wyciągamy panewkę
http://prntscr.com/sxv872
Czyścimy pozostałości jakiegoś syfu ja wyczyściłem również i z resztek oleju przymierzamy panewkę i ustawiamy tak aby kanał olejowy się zgadzał z panewką pobijamy delikatnie równomiernie aż się zacznie zgadzać kanał olejowy
http://prntscr.com/sxva3q
Jak już wbiliśmy do samego końca czas zacząć bawić się w czyszczenie wałka pośredniego włókniną tak żeby pozbyć się resztek
http://prntscr.com/sxvel9
Czyścimy my posłużyliśmy się wkrętarką
http://prntscr.com/sxvfwt
http://prntscr.com/sxvgim
http://prntscr.com/sxvgrz
Następnie wkładamy wałek pośredni wymieniamy uszczelniacze i ustawiamy wstępnie zapłon oczywiście bo znaki się przestawiły skręcamy wszystko tak jak odkręcaliśmy
Powodzenia : )
[ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
-
- Forum Audi 80
- Posty: 12
- Rejestracja: 21 wrz 2022, 20:19
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B3
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.6 PP
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
Odgrzje kotleta. Mam 1.6 PP i tez musze wymienic ta panewke. Ale i walek. Moze masz numer swojego walka. Bo jezeli bedzie taki sam to panewki beda takie same. A skad zdobyles te panewki?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
Autor miał silnik na wtrysku a tam wałek pośredni jest inny bo nie ma krzywki napędzającej mechaniczną pompkę paliwa.
Wałek pośredni masz o numerze: 049115017B
Panewek coś nie znalazłem. Możesz poszukać na https://ifinterface.com/prog/car/cp2/inprog.php klikasz safe zone > free services > carprogr i tam wybierasz Audi i A80.
Wałek pośredni masz o numerze: 049115017B
Panewek coś nie znalazłem. Możesz poszukać na https://ifinterface.com/prog/car/cp2/inprog.php klikasz safe zone > free services > carprogr i tam wybierasz Audi i A80.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 12
- Rejestracja: 21 wrz 2022, 20:19
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B3
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.6 PP
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
056 115 019 b takie mam numery na wałku. A panewek tez nie moge znalezc. Moj walek ma wyrobioną tą krzywkę od pompki paliwa i juz jest prawie okragla. Ale nie wiem czy nie poszukam drugiego silnika. Chyba mniej zachodu.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 12
- Rejestracja: 21 wrz 2022, 20:19
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B3
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.6 PP
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
Jeszcze pytanie jak wyjac te panewki. Jak tą od strony rozrządu jakos by wyjal tak tą z tylu moze byc problem.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 4735
- Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
- Imię: Maciej
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Wchsut.
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
Coś tego twojego numeru nie idzie znaleźć w żadnym katalogu.
https://volkswagen.7zap.com/en/part/049115017b/
Jedynie google coś znajduje.
https://volkswagen.7zap.com/en/part/049115017b/
Jedynie google coś znajduje.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1064
- Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
- Imię: Łukasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Rumia
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
To spróbuj bez wymiany tylnej panewki.
Gdyby rozdzielacz zapłonu byłby zdjęty to pewnie łatwo by sprawdzić luz na tym tylnym łożyskowaniu
Gdyby rozdzielacz zapłonu byłby zdjęty to pewnie łatwo by sprawdzić luz na tym tylnym łożyskowaniu
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1064
- Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
- Imię: Łukasz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Rumia
Re: [ALL] Wymiana panewki wałka pośredniego
Dopadła i mnie dolegliwość zużytej panewki, ciśnienie ok. 1,6 bar przy ok. 2000 obr./min., tutaj z kolei z tylnej dużymi kawałami się wysypała powłoka cynowa wpadając do miski olejowej.
Z nieocenioną Ojcowską pomoca zabraliśmy się do roboty.
Faktycznie oryginału nawet w ETCE nie ma. Nowe kupione Glyco, a o dziwo stare oryginały też są tej marki, okazały się w całości ze stopu aluminium - na szczęście magnetycznego, dzięki czemu na zamontowanym silniku po kilku bezskutecznych przymiarkach z trzonkiem finalnie udało się z pomocą końcówki magnetycznej włożonej od dołu i wbić od strony rozrządu starą półosią z naspawaną bieżnią po łożysku o odpowiedniej srednicy. Dobrze jest wpierw przymierzyć dokładnie otwory olejowe i zrobić białym flamastrem znak na zewnątrz panewki i bloku, bo przy wbijaniu wszystko mamy zasłonięte. Przednia przy tym była już tylko formalnością, co ciekawe była z dużo lepszym stanie niż tylna - lekko uszczerbiona kompozycja, ale za to odpadła pod naciskiem palca z podłoża aluminiowego.
Niestety przy okazji sprawdzone panewki główne wału okazały się mocno doświadczone użytkowaniem, zostały one od razu wymienione bez jego demontażu z silnika - jak najbardziej jest to możliwe.
Po złożeniu ciśnienie oleju na biegu jałowym wzrosło z 0,45 na 1,7 bar. Silnik nigdy tak nie pracował ładnie od kiedy to autko mam, a tajemnicze klekotanie zniknęło. Pomyśleć ile silników czy o zgrozo aut mogło trafić na złom z powodu defektu tych panewek.
Jeśli kiedykolwiek miałbym kłopot choćby z jedną panewką wałka pośredniego w takim lub podobnym silniku, to po takich doświadczeniach zdecydowanie wymieniłbym obie i tak samo polecam innym osobom.
Z nieocenioną Ojcowską pomoca zabraliśmy się do roboty.
Faktycznie oryginału nawet w ETCE nie ma. Nowe kupione Glyco, a o dziwo stare oryginały też są tej marki, okazały się w całości ze stopu aluminium - na szczęście magnetycznego, dzięki czemu na zamontowanym silniku po kilku bezskutecznych przymiarkach z trzonkiem finalnie udało się z pomocą końcówki magnetycznej włożonej od dołu i wbić od strony rozrządu starą półosią z naspawaną bieżnią po łożysku o odpowiedniej srednicy. Dobrze jest wpierw przymierzyć dokładnie otwory olejowe i zrobić białym flamastrem znak na zewnątrz panewki i bloku, bo przy wbijaniu wszystko mamy zasłonięte. Przednia przy tym była już tylko formalnością, co ciekawe była z dużo lepszym stanie niż tylna - lekko uszczerbiona kompozycja, ale za to odpadła pod naciskiem palca z podłoża aluminiowego.
Niestety przy okazji sprawdzone panewki główne wału okazały się mocno doświadczone użytkowaniem, zostały one od razu wymienione bez jego demontażu z silnika - jak najbardziej jest to możliwe.
Po złożeniu ciśnienie oleju na biegu jałowym wzrosło z 0,45 na 1,7 bar. Silnik nigdy tak nie pracował ładnie od kiedy to autko mam, a tajemnicze klekotanie zniknęło. Pomyśleć ile silników czy o zgrozo aut mogło trafić na złom z powodu defektu tych panewek.
Jeśli kiedykolwiek miałbym kłopot choćby z jedną panewką wałka pośredniego w takim lub podobnym silniku, to po takich doświadczeniach zdecydowanie wymieniłbym obie i tak samo polecam innym osobom.