Szanowne grono forum Audi 80 - proszę o podpowiedzi i poradę.
Mam problem ze skrzynią biegów. Pacjent to Audi 80 B4 1.9 TDI z 1994 roku. Po kupnie auta w 2015 roku zapadła decyzja o wymianie uszkodzonej skrzyni biegów o oznaczeniu CVC, która dość głośno pracowała na 3 i 5 biegu, a oprócz tego miała uszkodzone koło napędu prędkościomierza. Wybór padł na używaną skrzynię z VW Passata o oznaczeniu EEN. Po wymianie skrzyni wymieniłem olej na nowy (Castrol).
Opis wymiany opisany tutaj: post996749.html?hilit=wymiana%20skrzyni ... 3w#p996749
Tak minęło 7 lat i 4 miesiące bezproblemowej eksploatacji.
15 lutego wybrałem się w krótką trasę (53 km) w jedną stronę i powrót. W trakcie jazdy do celu dwa razy pojawił się problem z wbiciem 5 biegu, 2 bieg też wchodził ciężej. W drodze powrotnej było jeszcze gorzej. Po około 15 km nie można już było wbić 5 biegu, 2 bieg na krętej drodze udało się wbić tylko raz. Jadąc do domu zauważyłem, że biegi wbijają się z większym oporem niż to było zawsze. Dojechałem używając tylko 1, 3 i 4 biegu. Nawet na postoju nie dało rady wbić 5 biegu po wciśnięciu sprzęgła (czuć wyraźny opór i trrr). Po wyłączeniu silnika można wbić 5 bieg i pozostałe, ale jest to znacznie trudniejsze.
Sprawdziłem poziom oleju - jest tuż pod korkiem do kontroli poziomu oleju, olej ma kolor żółty, nie widać brudów, po przetarciu palcem elementów ze środka skrzyni widać ciemne zabrudzenia na elementach wewnątrz, ale sam olej nie jest brudny.
Sprzęgło chodzi jak dawniej, bierze w połowie.
Podejrzewam problem ze sterowaniem zmianą biegów, ewentualnie duże zużycie synchronizatorów, ale to powinno raczej stopniowo się pogarszać.
Jakieś podpowiedzi?
W temacie:
przekladnie-i-skrzynie/zmiana-skrzyni-biegow-t7590.html
oraz
przekladnie-i-skrzynie/padla-skrzynia-b ... 07949.html
sporo porad dotyczących zmiany skrzyni biegów, ale dobrze byłoby trochę usystematyzować tę wiedzę.
Przekopałem trochę postów na forach Audi 80, A4, VW Passata B5 i wychodzi, że jeśli czeka mnie wymiana skrzyni to najlepiej będzie zastosować te, które były łączone ze 110-konnymi silnikami TDI tj. AFN, a skrzynie o oznaczeniach DHF lub EEN, ewentualnie od 130-konnych TDI tj. AWX, a skrzynie FHN lub kompromisowo DUK (od 115-konnego TDI).
[80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
- Ven0n
- Forum Audi 80
- Posty: 266
- Rejestracja: 23 cze 2018, 12:22
- Imię: Kamil
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: ŚLUNSK
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
Sprawdź na postoju na wciśnietym sprzęgle - lekko popchnij w kierunku wbicia jedynki a następnie lekko na wsteczny i spróbuj wyczuć czy jest takie "uderzenie" kasujące luzy na dyfrze, na przegubach. Oczywiście otwarte drzwi i lekko wychyl się na dół. Efekt powinien być podobny do tego jakbyś próbował te biegi wbić na półsprzęgle. Jeśli tak będzie to znaczy że sprzęgło domaga się wymiany
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
Skrzynia skończyła się pewnie.
możesz zastosować skrzynię DHL , odpowiednik BAA z B4
EEN i DHF są minimalnie dłuższe
Poniekąd też ten DUK jeszcze można też zamontować
i na koniec najdłuższe FHN i GGB , ale do tych skrzyń trzeba mieć podniesioną moc , bo na serii troche auto straci na elastyczności , jak dobrze pamietam to na 4 biegu przy 2600 obr masz 100 km/h
100 km/h przy 2000 obr na 5 biegu ,
Przy 3000 obr na 5 biegu na liczniku 160 , według gps 151
możesz zastosować skrzynię DHL , odpowiednik BAA z B4
EEN i DHF są minimalnie dłuższe
Poniekąd też ten DUK jeszcze można też zamontować
i na koniec najdłuższe FHN i GGB , ale do tych skrzyń trzeba mieć podniesioną moc , bo na serii troche auto straci na elastyczności , jak dobrze pamietam to na 4 biegu przy 2600 obr masz 100 km/h
100 km/h przy 2000 obr na 5 biegu ,
Przy 3000 obr na 5 biegu na liczniku 160 , według gps 151
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
VenOn - dziękuję za podpowiedź.
Krzysiek 84 - mój 1Z już ma zmieniony komputer na 16-bitowy z podkręceniem na 115 KM + wtryski z AFN, więc ze skrzynią EEN radzi sobie dobrze.
Oryginalna CVC miała przełożenie główne 35:9 czyli 3,88, EEN ma 37:10 czyli 3,7.
Robiłem pomiary z GPS na obydwu skrzyniach na tych samych obrotach, ale niestety kartka z zapisami gdzieś zginęła. Na pewno jest różnica na plus na skrzyni EEN, jak dobrze pamietam gdzieś pomiędzy 7 a 10 km/godz jedzie szybciej przy tych samych obrotach na skrzyni EEN. Mocy wystarcza - po zamontowaniu wtrysków z AFN wyjechałem na jazdę próbną. Przy ustawieniu gazu około połowy, puszczeniu sprzęgła, na suchym asfalcie mielił kołami aż do 3 biegu. (to była tylko próba, normalnie jeżdżę ofensywnie, ale bez "strzelania" ze sprzęgła)
Krzysiek 84 - mój 1Z już ma zmieniony komputer na 16-bitowy z podkręceniem na 115 KM + wtryski z AFN, więc ze skrzynią EEN radzi sobie dobrze.
Oryginalna CVC miała przełożenie główne 35:9 czyli 3,88, EEN ma 37:10 czyli 3,7.
Robiłem pomiary z GPS na obydwu skrzyniach na tych samych obrotach, ale niestety kartka z zapisami gdzieś zginęła. Na pewno jest różnica na plus na skrzyni EEN, jak dobrze pamietam gdzieś pomiędzy 7 a 10 km/godz jedzie szybciej przy tych samych obrotach na skrzyni EEN. Mocy wystarcza - po zamontowaniu wtrysków z AFN wyjechałem na jazdę próbną. Przy ustawieniu gazu około połowy, puszczeniu sprzęgła, na suchym asfalcie mielił kołami aż do 3 biegu. (to była tylko próba, normalnie jeżdżę ofensywnie, ale bez "strzelania" ze sprzęgła)
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
jak latasz cos po trasach to polecam fhn lub ggb
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
Na dłuższe trasy używam raczej "krążownika" jak to określa moja żona (większe Audi).
Myślałem o dłuższej skrzyni, ale w pobliżu nie było dostępnej skrzyni do silnika 130 KM.
Dzisiaj odebrałem ze stacji demontażu skrzynię biegów EEN z Passata 1.9 TDI AFN. W razie czego jest w odwodzie jeszcze jedno auto ze skrzynią DHF (to jest poprzedniczka EEN).
Myślałem o dłuższej skrzyni, ale w pobliżu nie było dostępnej skrzyni do silnika 130 KM.
Dzisiaj odebrałem ze stacji demontażu skrzynię biegów EEN z Passata 1.9 TDI AFN. W razie czego jest w odwodzie jeszcze jedno auto ze skrzynią DHF (to jest poprzedniczka EEN).
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
Problem ze skrzynią biegów rozwiązany. Wczoraj odebrałem auto od mechanika. Została wymieniona na drugą EEN z Passata B5.
Dzisiaj przyszła pora na rozbiórkę uszkodzonej skrzyni - motywacja z mojej strony dwutorowa:
1) sprawdzenie co było problemem w skrzyni,
2) segregacja metali przed oddaniem na skup złomu (osobno stal, aluminium, mosiądz).
Powodem utrudnionej zmiany biegów było uszkodzenie synchronizatora oraz metalowej sprężyny. Po rozpołowieniu skrzyni biegów na dnie leżał synchronizator5 biegu w trzech częściach oraz dwie części stalowej sprężyny.
Tak wyglądał synchronizator
Dodam, że na tej skrzyni Audi przejechało 85.000 km. Mam nadzieję, że druga używka wytrzyma więcej
Dzisiaj przyszła pora na rozbiórkę uszkodzonej skrzyni - motywacja z mojej strony dwutorowa:
1) sprawdzenie co było problemem w skrzyni,
2) segregacja metali przed oddaniem na skup złomu (osobno stal, aluminium, mosiądz).
Powodem utrudnionej zmiany biegów było uszkodzenie synchronizatora oraz metalowej sprężyny. Po rozpołowieniu skrzyni biegów na dnie leżał synchronizator5 biegu w trzech częściach oraz dwie części stalowej sprężyny.
Tak wyglądał synchronizator
Dodam, że na tej skrzyni Audi przejechało 85.000 km. Mam nadzieję, że druga używka wytrzyma więcej
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [80 B4 TDI] problem ze skrzynią biegów
Ze sprzedaży złomu ze skrzyni biegów EEN:
21 kg złomu stalowego
19 kg aluminium
0,8 kg mosiądzu
udało się odzyskać 131 złotych 90 groszy.
Pozostawiłem sobie dwa pręty od przesuwek i wałek główny.
21 kg złomu stalowego
19 kg aluminium
0,8 kg mosiądzu
udało się odzyskać 131 złotych 90 groszy.
Pozostawiłem sobie dwa pręty od przesuwek i wałek główny.