Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep
Sklep Bestdrive

[80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

ODPOWIEDZ
nogiln
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 353
Rejestracja: 24 mar 2008, 16:00
Imię: Damian
Model: Audi 90 B3
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Mysłaków/ŁDZ

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: nogiln » 07 maja 2025, 16:57

Witam, gdzie dokładnie powinien być zamontowany rezerwuar powietrza dla klimatyzacji, ponieważ tak jak na zdjęciu u mnie nie podejdzie?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
sonni
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5
Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
Imię: Sergio
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: sonni » 02 sie 2025, 17:11

nogiln pisze:
06 maja 2025, 10:32
Witam, wymieniłem wiązkę silnika aby móc zmienić nastawnik na pierburga. W wiązce znajduje się złącze do podłączenie modułu klimatyzacji. W złączy są tylko wykorzystane dwa piny: przewód niebiesko - biały ( czujnik temperatury silnika a wskaźniki) i czarno - żółty (info dla sterownika silnika , że klimatyzacjia została włączona). Czy muszę rezać pozostałe sygnały do modułu klimatyzacji, czy klimatyzacją będzie działać, tylko moduł klimatyzacji nie będzie miał możliwości wyłączenia sprężarki podczas przyspieszania?
Według schematów do TDI jedyne sygnały jakie powinien dostawać ECU to z czerwonej wtyczki:
1. 44 na ECU - włączenie klimy (przewód czarno-żółty z panelu nawiewów)
2. 10 na ECU, 13 na sterowniku klimy - czujnik temperatury 6 pin (przewód niebiekso-biały)

Więc wychodzi na to że masz wszystko dobrze i powinno działać.

Dodatkowo z ECU do sterownika klimy:
50 na ECU - obroty silnika, do przewodu TD na sterowniku, zielono-niebieski, pin 4 na sterowniku klimy

Teraz chciałbym wyklarować pewne fakty co do instalacji klimatyzacji w TDI. Jestem blisko poskładania tego wszystkiego ale czytając posty mam więcej pytań niż odpowiedzi i mam wrażenie że pewne rzeczy się już pomieszały.
Posiadam instalację z silnika AAZ ze sterownikiem 4A0919579D, numer 333 a auto z silnikiem TDI (1Z) na byłym osprzęcie Boscha (przekładka na potencjometryczny nastawnik)
W załączniku przedstawiam uproszczone schematy połączenia klimatyzacji z silników AAZ i 1Z na Boschu do 1994 na rzecz moich pytań.
3456456345.jpg
1. Skąd wziął się pomysł podłączania pinu 87a ze sterownika (pin 10) na ECU w mijesce przeznaczone dla czujnika temperatury 6 pin?
Według schematów każdego TDI, czy to Bosch czy Pierburg, pin 87a jest nieużywany w instalacji klimy manualnej TDI ze sterownikiem 4A0919579C, używa się go w instalacji z silnika AAZ bez ECU do sterowania zaworem EGR.
Używa go również silnik 2.6 ABC na starych schematach z diakom. Stąd wynika ten pomysł i jest to błąd czy to moje schematy są błędne?
Do czego AAZ używa pinu 87a przez zawór EGR z sygnałem obrotów z alternatora? Mój jedyny pomysł jest taki że zapewnia to działanie EGR wyłącznie gdy klima jest wyłączona i 87a jest po prostu pinem przeciwnym do 87 - pokazuje stan wysoki gdy klima jest wyłączona i niski gdy jest włączona.

2. W instalacji AAZ używa się wtyczki kickdown z automatu do światła wstecznego żeby odłączać klimę na biegu wstecznym. Pin ten jest oznaczony jako not used przy instalacji TDI ze sterownikiem 4A0919579C.
Czy to oznacza że TDI nie ma w ogóle funkcji wyłączania klimy na wstecznym?
Zaznaczam - mówimy tu o pojazdach ze skrzynią manualną.

3. Jak realizuje się wspominane wielokrotnie w tym temacie odłączanie klimy przy przyspieszaniu, bo z tego co widzę zarówno w AAZ jak i TDI (1Z) nie realizuje się w żaden sposób komunikacji ze sterownikiem ani tym bardziej z mechaniczną pompą żeby odłączac kompresor przy przyspieszaniu.

4. Czy mogę podłączyć pod pin 4 sygnał obrotów z ECU zamiast sygnału z alternatora jak było domyślnie w instalacji AAZ? Nie mogę nigdzie znaleźć czy sterownik klimy który mam różni się czymś od tego popularnego 342 4A0919579C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8439
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Jarewa » 02 sie 2025, 22:37

1- to przegrzanie silnika
2/3- w TDI realizuje ECU wyłączanie klimy w AAZ myślę że egr
4- nie to całkiem inne sygnały wiec musza być w zgodne bo inaczej klimy nie właczysz TDI jak i V6 mają kompreory z czujnikiem predkości ochrona pasków nie wiem czy AAZ posiada też w kompresorze czujnik predkosci obrotowej jak tak to sygnał będzie ciężko emulować musisz podłaczyć zgodnie czyli szukać alternatora z wyjściem W do tdi.

Awatar użytkownika
sonni
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5
Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
Imię: Sergio
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: sonni » 03 sie 2025, 10:56

Dzięki za odpowiedź, fajnie że ktoś jeszcze śledzi ten temat :D
Jarewa pisze:
02 sie 2025, 22:37
2/3- w TDI realizuje ECU wyłączanie klimy w AAZ myślę że egr
Wybacz, ale nie rozumiem jednak w jaki sposób, skoro żaden z sygnałów, który otrzymuje ECU (czujnik temperatury, sygnał klima ON z przełącznika) nie pozwala na jej wyłączenie w czasie jazdy. Spotykam się z różnymi opiniami od właścicieli 1.9TDI z klimą gdzie wiekszość twierdzi że w czasie przyspieszania nic nie ma się wyłączać.

Czemu żaden schemat ECU nie uwzględnia pinów, które są opisane na schemacie klimy jakby ich w ogóle nie było.
Poniżej schemat ECU do 1.9TDI na Boschu. Jak widać po pinach 23 i 44 ani śladu w kontekście klimy. Albo ich nie ma albo jak tu są opisane jako "przekaźnik".
To samo tyczy się Pierburga
Untitled.jpg
Schemat z mojego sterownika z AELa posiada jeden jedyny pin pod klimę, ale nie mam pojęcia do czego służy bo łączy się na schemacie bezpośrednio ze sterownikiem klimy. Według opisu w programie to jakiś pin do czujnika ciśnienia.
3456.jpg
Jarewa pisze:
02 sie 2025, 22:37
4- nie to całkiem inne sygnały wiec musza być w zgodne bo inaczej klimy nie właczysz TDI jak i V6 mają kompreory z czujnikiem predkości ochrona pasków nie wiem czy AAZ posiada też w kompresorze czujnik predkosci obrotowej jak tak to sygnał będzie ciężko emulować musisz podłaczyć zgodnie czyli szukać alternatora z wyjściem W do tdi.
Mój kompresor z AAZ to Zexel DCW17B - ten sam co stosowany w TDI. Posiada czujnik prędkości 2 pin podłączony do modułu klimy, więc według mnie powinna działać poprawnie.
Cała instalacja z AAZ ogólnie mogę potwierdzić jest identyczna z ta z TDI łącznie z czujnikiem temperatury 6-pin i kolorami kabli.
Jedna różnica to inne wyprowadzone złącza na wyjściu czerwonej wtyczki i użyty kickdown z automatu, którego TDI nie używa.
No i ten moduł 333 zamiast 342

Nie potrafię znaleźć żadnych informacji o moim module 4A0919579D 333 poza tym że był też stosowany w silniku 2.3 NG. Ma taki sam pinout jak odmiana C
Jeżeli faktycznie jest to odmiana 4A0919579C 342 sterowana impulsem z alternatora/cewki zamiast z ECU to pewnie muszę go zmienić.
Czy moduł 4A0919579E 331 będzie dobry? Z tego co widzę pochodzi z A4 B5 2.5 TDI z 1996 więc już na pewno ze sterownikiem ECU. Pinout jest ten sam również.
Te z C na końcu są z jakiejś przyczyny strasznie drogie.

Meritum jest to, że moim celem jest zbudowanie tego układu klimy całkowicie uniezaleznionego od ECU.
Posiadałem oryginalny osprzęt Bosch, teraz posiadam sterownik z A6 C4 AEL i zaraz finalnie wstawiam sterownik EDC15 z więc to tak jakbym zrobił swap. Dlatego nie chcę aby klima była zależna od ECU.
Nie będę w stanie sterować klimą już sterownikiem z AEL bo tam występował zupełnie inny moduł a tym bardziej nie zrobię tego EDC15.
Więc myślę o podłączeniu tego dokładnie tak jak w AAZ - żadnego odłączania w czasie jazdy (co według mnie nie miało tez miejsca w TDI ale moge sie mylić) i kickdown jako wyłączanie na wstecznym (nie wiem czemu to ma akurat AAZ a TDI nie ale jak jest taka opcja to może skorzystam)
Jedyne co mi aktualnie krzyżuje plany to potencjalnie te różne sygnału obrotów między sterownikiem 333 a 342
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8439
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Jarewa » 04 sie 2025, 10:13

To musiał bys wstawić sterownik od pb i nie podłączać czujnika obrotow kompresora bo pb nie miały w 2.0 i 2.3

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5519
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Krzysiek 84 » 05 sie 2025, 19:04

Posiadam Zetora na nowszym osprzęcie z klimatyzacją , Ecu było bez immo z końcówką 021D , obecnie siedzi 16 BiT z końcówką 021 BD.
Przekaźnik klimy ma numer 342 i nie ma żadnego odcięcia kompresora klimatyzacji podczas przyśpieszenia , jest cały czas spięty.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8439
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Jarewa » 08 sie 2025, 07:28

Nie ma takiej możliwości krzysiek, chyba że odpinales wtyczkę od ECU albo ten nowszy nie jest zgodny więc nie podłączony, ale oryginalne zawsze bylo i jest nawet po dzis dzień w najnowszych autach ktore maja po 500kunia bo to nie chodzi tylko o odzysk mocy a także o ochronę kompresora.

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5519
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Krzysiek 84 » 08 sie 2025, 20:56

Jadąc np na 4 biegu i przy 2 000 obr , włączając przycisk REC czuć , że spięło kompresor i jest obciążenie na silniku i przy dociskaniu pedału przyspieszenia spokojnie czy od razu do podłogi nie czuć żeby jakoś odpuszczało i lepiej zaczęło się auto wkręcać na obroty.

Awatar użytkownika
sonni
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5
Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
Imię: Sergio
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: sonni » 10 sie 2025, 01:01

Jarewa pisze:
08 sie 2025, 07:28
Nie ma takiej możliwości krzysiek, chyba że odpinales wtyczkę od ECU albo ten nowszy nie jest zgodny więc nie podłączony, ale oryginalne zawsze bylo i jest nawet po dzis dzień w najnowszych autach ktore maja po 500kunia bo to nie chodzi tylko o odzysk mocy a także o ochronę kompresora.
Tutaj się nie zgodzę.
W nowszych owszem, ale w 80 z TDI ja w to nie wierzę, bo ECU według schematów nie wysyła żadnego info do sterownika klimy.

Jedyne sygnały związane z ECU to jak wysłałem wyżej:
-czujnik temperatury klimy - sygnał wspólny dla ECU i klimy
-informacja o załączeniu sprężarki - prawdopodobnie wyłącza EGR po załączeniu kompresora (do potwierdzenia)
-Sygnał obrotów z ECU do sterownika klimy

W V6 za to do ECU jest podpięty pin 87a - pin działający jako przeciwny do 87. Po podaniu 12V na pin 87a rozłącza się kompresor. Wtedy owszem ma prawo się wyłączać.
Sprawdzę to u siebie jak tylko złoże klimę.

Ale to ECU od V6, nie od TDI.
W TDI wyraźnie ten pin jest oznaczony jako "NOT USED", a w AAZ jest używany i steruje EGR bo gdy na 87 pojawia się napięcie (kompresor się załącza) to na 87a znika i zamyka się EGR żeby nie było że jednocześnie chodzi kompresor i EGR.

Zjadłem trochę zębów na dochodzeniu o co chodzi z tym odłączaniem i aktualnie jestem niemal przekonany że jest jak kolega wyżej pisze.
Chyba że wszystkie schematy jakie mam w programach do diagnostyki są błędne, a właściciele 80tek z fabryczną klimą nie ogarniają o co chodzi. Wtedy mnie poprawcie :D

Co do mojego case plan jest taki:
Swoją klimę składam z przekaźnikiem 342 który już kupiłem. Podam mu obroty z ECU i sygnał z czujnika temperatury 6 pin.
ECU i zegary nie będą dostawały temperatury od klimy tylko będzie działało na fabrycznym szarym czujniku 3-pin jak dotąd, z uwagi na dostępność zamienników jakby ten 6-pin mi zaczął świrować
Oraz nie dostanie sygnału o włączeniu klimy bo takiego sygnału z kolei nie dostaje sterownik od AELa ani EDC15, więc widocznie nie jest konieczny
szczególnie że według mnie jedyne co robi to właśnie zamyka EGR jak w AAZ, a nie steruje dawką idle czy coś w tym stylu, bo kompresor to za małe obciążenie żeby traktor TDI przysiadł.
W ten sposób klima będzie niezależna od generacji ECU (sygnał obrotów każdy jest taki sam) i będzie chodzić jak OEM.
Dodatkowo zastanawiam się czy podłączać ten kickdown na wsteczny - używa tego AAZ ale nie używa TDI. Ktoś ma pomysł czemu?
Przynajmniej taki jest plan :)

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8439
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie

Post autor: Jarewa » 11 sie 2025, 08:07

Już Ci pisałem zastanow sie kiedy dziala EGR to może zrozumiesz. Napewno klimatyzacja nie steruje egr lecz to działa w drugą stronę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
opony samochodowe części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl