[80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
-
- Forum Audi 80
- Posty: 353
- Rejestracja: 24 mar 2008, 16:00
- Imię: Damian
- Model: Audi 90 B3
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Mysłaków/ŁDZ
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Witam, gdzie dokładnie powinien być zamontowany rezerwuar powietrza dla klimatyzacji, ponieważ tak jak na zdjęciu u mnie nie podejdzie?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- sonni
- Forum Audi 80
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
- Imię: Sergio
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Według schematów do TDI jedyne sygnały jakie powinien dostawać ECU to z czerwonej wtyczki:nogiln pisze: ↑06 maja 2025, 10:32Witam, wymieniłem wiązkę silnika aby móc zmienić nastawnik na pierburga. W wiązce znajduje się złącze do podłączenie modułu klimatyzacji. W złączy są tylko wykorzystane dwa piny: przewód niebiesko - biały ( czujnik temperatury silnika a wskaźniki) i czarno - żółty (info dla sterownika silnika , że klimatyzacjia została włączona). Czy muszę rezać pozostałe sygnały do modułu klimatyzacji, czy klimatyzacją będzie działać, tylko moduł klimatyzacji nie będzie miał możliwości wyłączenia sprężarki podczas przyspieszania?
1. 44 na ECU - włączenie klimy (przewód czarno-żółty z panelu nawiewów)
2. 10 na ECU, 13 na sterowniku klimy - czujnik temperatury 6 pin (przewód niebiekso-biały)
Więc wychodzi na to że masz wszystko dobrze i powinno działać.
Dodatkowo z ECU do sterownika klimy:
50 na ECU - obroty silnika, do przewodu TD na sterowniku, zielono-niebieski, pin 4 na sterowniku klimy
Teraz chciałbym wyklarować pewne fakty co do instalacji klimatyzacji w TDI. Jestem blisko poskładania tego wszystkiego ale czytając posty mam więcej pytań niż odpowiedzi i mam wrażenie że pewne rzeczy się już pomieszały.
Posiadam instalację z silnika AAZ ze sterownikiem 4A0919579D, numer 333 a auto z silnikiem TDI (1Z) na byłym osprzęcie Boscha (przekładka na potencjometryczny nastawnik)
W załączniku przedstawiam uproszczone schematy połączenia klimatyzacji z silników AAZ i 1Z na Boschu do 1994 na rzecz moich pytań.
1. Skąd wziął się pomysł podłączania pinu 87a ze sterownika (pin 10) na ECU w mijesce przeznaczone dla czujnika temperatury 6 pin?
Według schematów każdego TDI, czy to Bosch czy Pierburg, pin 87a jest nieużywany w instalacji klimy manualnej TDI ze sterownikiem 4A0919579C, używa się go w instalacji z silnika AAZ bez ECU do sterowania zaworem EGR.
Używa go również silnik 2.6 ABC na starych schematach z diakom. Stąd wynika ten pomysł i jest to błąd czy to moje schematy są błędne?
Do czego AAZ używa pinu 87a przez zawór EGR z sygnałem obrotów z alternatora? Mój jedyny pomysł jest taki że zapewnia to działanie EGR wyłącznie gdy klima jest wyłączona i 87a jest po prostu pinem przeciwnym do 87 - pokazuje stan wysoki gdy klima jest wyłączona i niski gdy jest włączona.
2. W instalacji AAZ używa się wtyczki kickdown z automatu do światła wstecznego żeby odłączać klimę na biegu wstecznym. Pin ten jest oznaczony jako not used przy instalacji TDI ze sterownikiem 4A0919579C.
Czy to oznacza że TDI nie ma w ogóle funkcji wyłączania klimy na wstecznym?
Zaznaczam - mówimy tu o pojazdach ze skrzynią manualną.
3. Jak realizuje się wspominane wielokrotnie w tym temacie odłączanie klimy przy przyspieszaniu, bo z tego co widzę zarówno w AAZ jak i TDI (1Z) nie realizuje się w żaden sposób komunikacji ze sterownikiem ani tym bardziej z mechaniczną pompą żeby odłączac kompresor przy przyspieszaniu.
4. Czy mogę podłączyć pod pin 4 sygnał obrotów z ECU zamiast sygnału z alternatora jak było domyślnie w instalacji AAZ? Nie mogę nigdzie znaleźć czy sterownik klimy który mam różni się czymś od tego popularnego 342 4A0919579C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8439
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
1- to przegrzanie silnika
2/3- w TDI realizuje ECU wyłączanie klimy w AAZ myślę że egr
4- nie to całkiem inne sygnały wiec musza być w zgodne bo inaczej klimy nie właczysz TDI jak i V6 mają kompreory z czujnikiem predkości ochrona pasków nie wiem czy AAZ posiada też w kompresorze czujnik predkosci obrotowej jak tak to sygnał będzie ciężko emulować musisz podłaczyć zgodnie czyli szukać alternatora z wyjściem W do tdi.
2/3- w TDI realizuje ECU wyłączanie klimy w AAZ myślę że egr
4- nie to całkiem inne sygnały wiec musza być w zgodne bo inaczej klimy nie właczysz TDI jak i V6 mają kompreory z czujnikiem predkości ochrona pasków nie wiem czy AAZ posiada też w kompresorze czujnik predkosci obrotowej jak tak to sygnał będzie ciężko emulować musisz podłaczyć zgodnie czyli szukać alternatora z wyjściem W do tdi.
- sonni
- Forum Audi 80
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
- Imię: Sergio
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Dzięki za odpowiedź, fajnie że ktoś jeszcze śledzi ten temat
Czemu żaden schemat ECU nie uwzględnia pinów, które są opisane na schemacie klimy jakby ich w ogóle nie było.
Poniżej schemat ECU do 1.9TDI na Boschu. Jak widać po pinach 23 i 44 ani śladu w kontekście klimy. Albo ich nie ma albo jak tu są opisane jako "przekaźnik".
To samo tyczy się Pierburga
Schemat z mojego sterownika z AELa posiada jeden jedyny pin pod klimę, ale nie mam pojęcia do czego służy bo łączy się na schemacie bezpośrednio ze sterownikiem klimy. Według opisu w programie to jakiś pin do czujnika ciśnienia.
Cała instalacja z AAZ ogólnie mogę potwierdzić jest identyczna z ta z TDI łącznie z czujnikiem temperatury 6-pin i kolorami kabli.
Jedna różnica to inne wyprowadzone złącza na wyjściu czerwonej wtyczki i użyty kickdown z automatu, którego TDI nie używa.
No i ten moduł 333 zamiast 342
Nie potrafię znaleźć żadnych informacji o moim module 4A0919579D 333 poza tym że był też stosowany w silniku 2.3 NG. Ma taki sam pinout jak odmiana C
Jeżeli faktycznie jest to odmiana 4A0919579C 342 sterowana impulsem z alternatora/cewki zamiast z ECU to pewnie muszę go zmienić.
Czy moduł 4A0919579E 331 będzie dobry? Z tego co widzę pochodzi z A4 B5 2.5 TDI z 1996 więc już na pewno ze sterownikiem ECU. Pinout jest ten sam również.
Te z C na końcu są z jakiejś przyczyny strasznie drogie.
Meritum jest to, że moim celem jest zbudowanie tego układu klimy całkowicie uniezaleznionego od ECU.
Posiadałem oryginalny osprzęt Bosch, teraz posiadam sterownik z A6 C4 AEL i zaraz finalnie wstawiam sterownik EDC15 z więc to tak jakbym zrobił swap. Dlatego nie chcę aby klima była zależna od ECU.
Nie będę w stanie sterować klimą już sterownikiem z AEL bo tam występował zupełnie inny moduł a tym bardziej nie zrobię tego EDC15.
Więc myślę o podłączeniu tego dokładnie tak jak w AAZ - żadnego odłączania w czasie jazdy (co według mnie nie miało tez miejsca w TDI ale moge sie mylić) i kickdown jako wyłączanie na wstecznym (nie wiem czemu to ma akurat AAZ a TDI nie ale jak jest taka opcja to może skorzystam)
Jedyne co mi aktualnie krzyżuje plany to potencjalnie te różne sygnału obrotów między sterownikiem 333 a 342

Wybacz, ale nie rozumiem jednak w jaki sposób, skoro żaden z sygnałów, który otrzymuje ECU (czujnik temperatury, sygnał klima ON z przełącznika) nie pozwala na jej wyłączenie w czasie jazdy. Spotykam się z różnymi opiniami od właścicieli 1.9TDI z klimą gdzie wiekszość twierdzi że w czasie przyspieszania nic nie ma się wyłączać.
Czemu żaden schemat ECU nie uwzględnia pinów, które są opisane na schemacie klimy jakby ich w ogóle nie było.
Poniżej schemat ECU do 1.9TDI na Boschu. Jak widać po pinach 23 i 44 ani śladu w kontekście klimy. Albo ich nie ma albo jak tu są opisane jako "przekaźnik".
To samo tyczy się Pierburga
Schemat z mojego sterownika z AELa posiada jeden jedyny pin pod klimę, ale nie mam pojęcia do czego służy bo łączy się na schemacie bezpośrednio ze sterownikiem klimy. Według opisu w programie to jakiś pin do czujnika ciśnienia.
Mój kompresor z AAZ to Zexel DCW17B - ten sam co stosowany w TDI. Posiada czujnik prędkości 2 pin podłączony do modułu klimy, więc według mnie powinna działać poprawnie.Jarewa pisze: ↑02 sie 2025, 22:374- nie to całkiem inne sygnały wiec musza być w zgodne bo inaczej klimy nie właczysz TDI jak i V6 mają kompreory z czujnikiem predkości ochrona pasków nie wiem czy AAZ posiada też w kompresorze czujnik predkosci obrotowej jak tak to sygnał będzie ciężko emulować musisz podłaczyć zgodnie czyli szukać alternatora z wyjściem W do tdi.
Cała instalacja z AAZ ogólnie mogę potwierdzić jest identyczna z ta z TDI łącznie z czujnikiem temperatury 6-pin i kolorami kabli.
Jedna różnica to inne wyprowadzone złącza na wyjściu czerwonej wtyczki i użyty kickdown z automatu, którego TDI nie używa.
No i ten moduł 333 zamiast 342
Nie potrafię znaleźć żadnych informacji o moim module 4A0919579D 333 poza tym że był też stosowany w silniku 2.3 NG. Ma taki sam pinout jak odmiana C
Jeżeli faktycznie jest to odmiana 4A0919579C 342 sterowana impulsem z alternatora/cewki zamiast z ECU to pewnie muszę go zmienić.
Czy moduł 4A0919579E 331 będzie dobry? Z tego co widzę pochodzi z A4 B5 2.5 TDI z 1996 więc już na pewno ze sterownikiem ECU. Pinout jest ten sam również.
Te z C na końcu są z jakiejś przyczyny strasznie drogie.
Meritum jest to, że moim celem jest zbudowanie tego układu klimy całkowicie uniezaleznionego od ECU.
Posiadałem oryginalny osprzęt Bosch, teraz posiadam sterownik z A6 C4 AEL i zaraz finalnie wstawiam sterownik EDC15 z więc to tak jakbym zrobił swap. Dlatego nie chcę aby klima była zależna od ECU.
Nie będę w stanie sterować klimą już sterownikiem z AEL bo tam występował zupełnie inny moduł a tym bardziej nie zrobię tego EDC15.
Więc myślę o podłączeniu tego dokładnie tak jak w AAZ - żadnego odłączania w czasie jazdy (co według mnie nie miało tez miejsca w TDI ale moge sie mylić) i kickdown jako wyłączanie na wstecznym (nie wiem czemu to ma akurat AAZ a TDI nie ale jak jest taka opcja to może skorzystam)
Jedyne co mi aktualnie krzyżuje plany to potencjalnie te różne sygnału obrotów między sterownikiem 333 a 342
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8439
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
To musiał bys wstawić sterownik od pb i nie podłączać czujnika obrotow kompresora bo pb nie miały w 2.0 i 2.3
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5519
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Posiadam Zetora na nowszym osprzęcie z klimatyzacją , Ecu było bez immo z końcówką 021D , obecnie siedzi 16 BiT z końcówką 021 BD.
Przekaźnik klimy ma numer 342 i nie ma żadnego odcięcia kompresora klimatyzacji podczas przyśpieszenia , jest cały czas spięty.
Przekaźnik klimy ma numer 342 i nie ma żadnego odcięcia kompresora klimatyzacji podczas przyśpieszenia , jest cały czas spięty.
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8439
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Nie ma takiej możliwości krzysiek, chyba że odpinales wtyczkę od ECU albo ten nowszy nie jest zgodny więc nie podłączony, ale oryginalne zawsze bylo i jest nawet po dzis dzień w najnowszych autach ktore maja po 500kunia bo to nie chodzi tylko o odzysk mocy a także o ochronę kompresora.
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5519
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Jadąc np na 4 biegu i przy 2 000 obr , włączając przycisk REC czuć , że spięło kompresor i jest obciążenie na silniku i przy dociskaniu pedału przyspieszenia spokojnie czy od razu do podłogi nie czuć żeby jakoś odpuszczało i lepiej zaczęło się auto wkręcać na obroty.
- sonni
- Forum Audi 80
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 paź 2024, 13:03
- Imię: Sergio
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Tutaj się nie zgodzę.Jarewa pisze: ↑08 sie 2025, 07:28Nie ma takiej możliwości krzysiek, chyba że odpinales wtyczkę od ECU albo ten nowszy nie jest zgodny więc nie podłączony, ale oryginalne zawsze bylo i jest nawet po dzis dzień w najnowszych autach ktore maja po 500kunia bo to nie chodzi tylko o odzysk mocy a także o ochronę kompresora.
W nowszych owszem, ale w 80 z TDI ja w to nie wierzę, bo ECU według schematów nie wysyła żadnego info do sterownika klimy.
Jedyne sygnały związane z ECU to jak wysłałem wyżej:
-czujnik temperatury klimy - sygnał wspólny dla ECU i klimy
-informacja o załączeniu sprężarki - prawdopodobnie wyłącza EGR po załączeniu kompresora (do potwierdzenia)
-Sygnał obrotów z ECU do sterownika klimy
W V6 za to do ECU jest podpięty pin 87a - pin działający jako przeciwny do 87. Po podaniu 12V na pin 87a rozłącza się kompresor. Wtedy owszem ma prawo się wyłączać.
Sprawdzę to u siebie jak tylko złoże klimę.
Ale to ECU od V6, nie od TDI.
W TDI wyraźnie ten pin jest oznaczony jako "NOT USED", a w AAZ jest używany i steruje EGR bo gdy na 87 pojawia się napięcie (kompresor się załącza) to na 87a znika i zamyka się EGR żeby nie było że jednocześnie chodzi kompresor i EGR.
Zjadłem trochę zębów na dochodzeniu o co chodzi z tym odłączaniem i aktualnie jestem niemal przekonany że jest jak kolega wyżej pisze.
Chyba że wszystkie schematy jakie mam w programach do diagnostyki są błędne, a właściciele 80tek z fabryczną klimą nie ogarniają o co chodzi. Wtedy mnie poprawcie

Co do mojego case plan jest taki:
Swoją klimę składam z przekaźnikiem 342 który już kupiłem. Podam mu obroty z ECU i sygnał z czujnika temperatury 6 pin.
ECU i zegary nie będą dostawały temperatury od klimy tylko będzie działało na fabrycznym szarym czujniku 3-pin jak dotąd, z uwagi na dostępność zamienników jakby ten 6-pin mi zaczął świrować
Oraz nie dostanie sygnału o włączeniu klimy bo takiego sygnału z kolei nie dostaje sterownik od AELa ani EDC15, więc widocznie nie jest konieczny
szczególnie że według mnie jedyne co robi to właśnie zamyka EGR jak w AAZ, a nie steruje dawką idle czy coś w tym stylu, bo kompresor to za małe obciążenie żeby traktor TDI przysiadł.
W ten sposób klima będzie niezależna od generacji ECU (sygnał obrotów każdy jest taki sam) i będzie chodzić jak OEM.
Dodatkowo zastanawiam się czy podłączać ten kickdown na wsteczny - używa tego AAZ ale nie używa TDI. Ktoś ma pomysł czemu?
Przynajmniej taki jest plan

- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8439
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Re: [80 B4 1,9TDI 1Z] Montaż klimatyzacji części i podłączenie
Już Ci pisałem zastanow sie kiedy dziala EGR to może zrozumiesz. Napewno klimatyzacja nie steruje egr lecz to działa w drugą stronę.