[b3/b4 ALL] wskaznik temperatury zewnetrznej w liczniku
@ czarekj, co sie bedziemy spierac Przyjdzie termometr z czujniczkiem to sprobuje 4 konfiguracji:
1. podpiety kabel od impulsatora (predkosciomierza), czujnik wewnątrz zderzaka
2. podpiety kabel od impulsatora, czujnik wystawiony na pęd powietrza
3./4. opcja: to samo tylko z odpietym kabelkiem,
i opisze wskazania <ok>
Dla wszystkich zainteresowanych czujnikiem: kupienie na allegro oryginalnego czujnika graniczy z cudem. Jesli juz sa, to w granicach 50 zl jak pisal @ Cobra. Ja niestety nie znalazlem i z ciekawosci zapytalem w serwisie u Wojtanowicza we Wroclawiu. Oryginalny czujnik od A6 (bo to taki sam) kosztuje bagatela 250 PLN.
Jesli ktos ma termometr a nie ma czujnika i nie chce wywalac kasy w bloto, proponuje zakup termistora NTC o wartosci rezystancji w 20 stopniach 1kOHM. Zakładając, ze charakterystyka oryginału jest liniowa, a termistora nie jest, stwierdzic nalezy ze w temperaturze +35 stopni czujnik zawyży temperature o okolo 1 stopien, w temperaturze -10 - +30 stopni wskazania beda poprawne, a w temperaturach nizszych niz -10 stopni czujnik bedzie przekazywal temperature o okolo 2 stopnie niższa. Uwazam, ze poprawny zakres pomiarowy w takich granicach jest w zupelnosci wystarczajacy (nikt nie potrzebuje mierzyc temperatury z laboratoryjna precyzja), a ponadto oryginal na allegro 50 zl a termistor NTC w sklepie elektronicznym 25 groszy ) Wybór pozostawiam Wam
1. podpiety kabel od impulsatora (predkosciomierza), czujnik wewnątrz zderzaka
2. podpiety kabel od impulsatora, czujnik wystawiony na pęd powietrza
3./4. opcja: to samo tylko z odpietym kabelkiem,
i opisze wskazania <ok>
Dla wszystkich zainteresowanych czujnikiem: kupienie na allegro oryginalnego czujnika graniczy z cudem. Jesli juz sa, to w granicach 50 zl jak pisal @ Cobra. Ja niestety nie znalazlem i z ciekawosci zapytalem w serwisie u Wojtanowicza we Wroclawiu. Oryginalny czujnik od A6 (bo to taki sam) kosztuje bagatela 250 PLN.
Jesli ktos ma termometr a nie ma czujnika i nie chce wywalac kasy w bloto, proponuje zakup termistora NTC o wartosci rezystancji w 20 stopniach 1kOHM. Zakładając, ze charakterystyka oryginału jest liniowa, a termistora nie jest, stwierdzic nalezy ze w temperaturze +35 stopni czujnik zawyży temperature o okolo 1 stopien, w temperaturze -10 - +30 stopni wskazania beda poprawne, a w temperaturach nizszych niz -10 stopni czujnik bedzie przekazywal temperature o okolo 2 stopnie niższa. Uwazam, ze poprawny zakres pomiarowy w takich granicach jest w zupelnosci wystarczajacy (nikt nie potrzebuje mierzyc temperatury z laboratoryjna precyzja), a ponadto oryginal na allegro 50 zl a termistor NTC w sklepie elektronicznym 25 groszy ) Wybór pozostawiam Wam
k44761 to strasznie duża cena. Jak montowałem u siebie klimatronik to w serwisie u Szewczyka w W-wie chcieli za czujnik 115 PLN, a to nie jest najtańszy punt sprzedaży.
Nie daj się wrobić w taką cenę.
Na Allegro możesz kupić nowe "samoróbki" z całkiem dobrym termistorem za 25 PLN. Nie badałem charakterystyki ale spisują się one znakomicie. Zamontowałem trzy takie i nikt nie narzeka. Sam też mam taki mimo, że moim zdaniem termistor jest zbyt obudowany plastikiem.
Nie to żebym się chciał kłócić , ale z moich danych wynika że 1000 Ohmów powinno być przy 25 stopniach Celsjusza. Mam na to "papiery".
Nie daj się wrobić w taką cenę.
Na Allegro możesz kupić nowe "samoróbki" z całkiem dobrym termistorem za 25 PLN. Nie badałem charakterystyki ale spisują się one znakomicie. Zamontowałem trzy takie i nikt nie narzeka. Sam też mam taki mimo, że moim zdaniem termistor jest zbyt obudowany plastikiem.
Nie to żebym się chciał kłócić , ale z moich danych wynika że 1000 Ohmów powinno być przy 25 stopniach Celsjusza. Mam na to "papiery".
WITAM!
Włączę się do dyskusji nt podłączenia czujnika do "prędkościomierza" , zaznaczam, że nie mam oryginalnego termometru i nie wiem jak taki pokazuje ale do rzeczy.
Zakładając od samochodu nieoryginalny termometr i umieszczając czujnik w kratce pod tablicą rejestracyjną mam taki objaw, że jak po jeździe zatrzymam samochód to czujnik łapie temperaturę od silnika i zawsze - obojętnie czy lato lub zima jak po krótkim postoju ruszam to temperatura jest o parę stopni wyższa, dopiero po krótkiej jeździe zaczyna wskazywać rzeczywistą temperaturę.
Może w przypadku oryginalnych termometrów połączonych dodatkowo do sygnału prędkości następuje korekta właśnie w takiej sytuacji czyli "łapaniu" temperatury od silnika po postoju.
To tyle mojej teorii, a teraz mogą się wypowiedzieć ci, którzy mają oryginalne termometry. Jeżeli im nie zmienia sie wzkazanie temperatury po krótkotrwałym postoju to mam rację - chyba, że oryginalne czujniki mają małą czułość i wolno reagują na zmianę temperatury.
Włączę się do dyskusji nt podłączenia czujnika do "prędkościomierza" , zaznaczam, że nie mam oryginalnego termometru i nie wiem jak taki pokazuje ale do rzeczy.
Zakładając od samochodu nieoryginalny termometr i umieszczając czujnik w kratce pod tablicą rejestracyjną mam taki objaw, że jak po jeździe zatrzymam samochód to czujnik łapie temperaturę od silnika i zawsze - obojętnie czy lato lub zima jak po krótkim postoju ruszam to temperatura jest o parę stopni wyższa, dopiero po krótkiej jeździe zaczyna wskazywać rzeczywistą temperaturę.
Może w przypadku oryginalnych termometrów połączonych dodatkowo do sygnału prędkości następuje korekta właśnie w takiej sytuacji czyli "łapaniu" temperatury od silnika po postoju.
To tyle mojej teorii, a teraz mogą się wypowiedzieć ci, którzy mają oryginalne termometry. Jeżeli im nie zmienia sie wzkazanie temperatury po krótkotrwałym postoju to mam rację - chyba, że oryginalne czujniki mają małą czułość i wolno reagują na zmianę temperatury.
czarekj, tak tak, zagadza sie, przy 25 stopniach, pomylka
Na allegro i w serwisie napewno nie kupie, zrobie sobie sam, mam 2 termistory laboratoryjne kupione dawno temu z katalogu ELFY, wczoraj je znalazlem. Maja niemal idealnie prostoliniowa charakterystyke wiec powinno byc ok. Poki co termometr nie przyszedl - przekleta poczta. Priorytet idzie juz 11 dni :evil: :evil:
Na allegro i w serwisie napewno nie kupie, zrobie sobie sam, mam 2 termistory laboratoryjne kupione dawno temu z katalogu ELFY, wczoraj je znalazlem. Maja niemal idealnie prostoliniowa charakterystyke wiec powinno byc ok. Poki co termometr nie przyszedl - przekleta poczta. Priorytet idzie juz 11 dni :evil: :evil:
Oprócz tej prostoliniowości moim zdaniem równie ważne jest nachylenie charakterystyki termistora R=f(T) - czyli parametr B o ile dobrze pamiętam.
Przy dużej różnicy w nachyleniu charakterystyki może powstawać za duży błąd przy skrajnych mierzonych wartościach. W okolicach 25 stopni termometr będzie mierzył dokładnie, ale przy minus 30 i plus 40 stopniach mogą wyjść spore rozbieżności od stanu faktycznego. Jak chcesz to mam charakterystykę takiego termistora. Kiedyś sprawdzałem w necie i znalazłem tylko jedną firmę (EPCOS), która oferuje termistory o odpowiedniej charakterystyce.
Przy dużej różnicy w nachyleniu charakterystyki może powstawać za duży błąd przy skrajnych mierzonych wartościach. W okolicach 25 stopni termometr będzie mierzył dokładnie, ale przy minus 30 i plus 40 stopniach mogą wyjść spore rozbieżności od stanu faktycznego. Jak chcesz to mam charakterystykę takiego termistora. Kiedyś sprawdzałem w necie i znalazłem tylko jedną firmę (EPCOS), która oferuje termistory o odpowiedniej charakterystyce.
czarekj, fajnie. Ja mialem charakterystyke do termistora z klimy z hondy, tak rowniez jest 1k, i na tym sie wzorowalem bo nie moglem znalezc nigdzie z VAG. JEsli mozesz prosze zamiesc, moze komus jeszcze sie przyda. Patrzac na moje termistory jest prawie liniowa, zaczyna sie zaginac gdzies przy -45 i +60 wiec git.
W tych laboratoryjnych jest mniej wiecej tak:
0 stopni - 2,0k
5 stopni - 1,8k
10 stopni - 1,6k
15 stopni - 1,4k
20 stopni -1,2k
25 stopni - 1k
czyli wychodzi jakies 200ohm na 5 st, to daje okolo 40ohm na stopien. Jakbys mogl, sprawdz czy w oryginale jest podobnie
[ Dodano: 2008-01-30, 10:12 ]
Solskier, zamontowales juz? Masz oryginalny czujniczek u siebie?
W tych laboratoryjnych jest mniej wiecej tak:
0 stopni - 2,0k
5 stopni - 1,8k
10 stopni - 1,6k
15 stopni - 1,4k
20 stopni -1,2k
25 stopni - 1k
czyli wychodzi jakies 200ohm na 5 st, to daje okolo 40ohm na stopien. Jakbys mogl, sprawdz czy w oryginale jest podobnie
[ Dodano: 2008-01-30, 10:12 ]
Solskier, zamontowales juz? Masz oryginalny czujniczek u siebie?
AMBIENT, IN-CAR & FRESH AIR TEMPERATURE SENSOR RESISTANCE VALUES
Temp.(øC) Ambient & Fresh Air In-Car Temp.
At Sensor Temp. Sensors (Ohms) Sensors (Ohms)
-10 ............... 5591 ........................ 1,6159
0 ................. 3281 .......................... 9406
5 ................. 2544 .......................... 7273
10 ................ 1991 .......................... 5666
15 ................ 1571 .......................... 4446
20 ................ 1250 .......................... 3513
25 ................. 998 ........................... 2795
30 ................. 804 ........................... 2237
35 ................. 652 ........................... 1801
40 ................. 533 ........................... 1459
45 ................. 437 ........................... 1188
50 ................. 361 ............................ 972
55 ................. 300 ............................ 803
60 ................. 250 ............................ 667
65 ................ ..... ............................ .556
70 ................ ..... ............................ .466
Wartości rezystancji dla czujnika temperatury zewnętrznej są podane w środkowej kolumnie natomiast dla czujnika temperatury wewnątrz przedziału pasażerskiego umieszczone są w kolumnie po prawej stronie.
Temp.(øC) Ambient & Fresh Air In-Car Temp.
At Sensor Temp. Sensors (Ohms) Sensors (Ohms)
-10 ............... 5591 ........................ 1,6159
0 ................. 3281 .......................... 9406
5 ................. 2544 .......................... 7273
10 ................ 1991 .......................... 5666
15 ................ 1571 .......................... 4446
20 ................ 1250 .......................... 3513
25 ................. 998 ........................... 2795
30 ................. 804 ........................... 2237
35 ................. 652 ........................... 1801
40 ................. 533 ........................... 1459
45 ................. 437 ........................... 1188
50 ................. 361 ............................ 972
55 ................. 300 ............................ 803
60 ................. 250 ............................ 667
65 ................ ..... ............................ .556
70 ................ ..... ............................ .466
Wartości rezystancji dla czujnika temperatury zewnętrznej są podane w środkowej kolumnie natomiast dla czujnika temperatury wewnątrz przedziału pasażerskiego umieszczone są w kolumnie po prawej stronie.
czarekj, dzieki bardzo, ale kurde nie podoba mi sie to. Moje czujniki zatem maja inne nachylenie charakterystyki i nie beda pasowaly. Bede musial poszukac innego czujnika lub kupic w sklepie zwykly 1k NTC i sprawdzic charakterystyke.
Jesli ktos ma taki czujnik prosze o info na priv.
Co sądzicie o tym? KLIK
Jesli ktos ma taki czujnik prosze o info na priv.
Co sądzicie o tym? KLIK
Niestety nic na to nie poradzę. Temat poszukiwań czujnika już przerabiałem wielokrotnie. Niestety nikt z dystrybutorów elementów tej firmy nie chciał "ściągnąć" dla mnie nawet 10 sztuk wybranego modelu termistora.
Poszukaj danych w katalogu internetowym firmy EPCOS, a jak znajdziesz w Polsce punkt sprzedaży detalicznej tej firmy to daj znać.
Z tym czujnikiem to jeszcze jest w miarę mały problem, schody zaczynają się przy poszukiwaniach czujnika temperatury wnętrza dla klimatronika.
http://www.epcos.de/web/generator/Web/S ... ort=3.html
Poszukaj danych w katalogu internetowym firmy EPCOS, a jak znajdziesz w Polsce punkt sprzedaży detalicznej tej firmy to daj znać.
Z tym czujnikiem to jeszcze jest w miarę mały problem, schody zaczynają się przy poszukiwaniach czujnika temperatury wnętrza dla klimatronika.
http://www.epcos.de/web/generator/Web/S ... ort=3.html