[B4 1,9 TD AAZ] Problem ze sprzęgłem, nie wysprzęgla.
[B4 1,9 TD AAZ] Problem ze sprzęgłem, nie wysprzęgla.
Witam. Od jakiegoś czasu mam dziwne zachowanie się sprzęgła. Czasami jak wcisnę pedał i jest włączony niski bieg (1,2) mimo wciśniętego sprzęgła samochód powoli jedzie dalej. Dopiero kiedy wcisnę hamulec w sprzęgle jak by coś sie odklejało i wszystko wraca do normy. Czasami potrafi zblokować przełączanie biegów, trzeba wtedy wcisnąć sprzęgło kilkukrotnie przegazować i wszystko znowu działa. Kiedyś zrobiło mi się tak, że po uruchomieniu silnika w ogóle nie mogłem wrzucić żadnego biegu. Nawet jak na wyłączonym silniku wrzuciłem bieg, nacisnąłem sprzęgło i próbowałem odpalić to samochód jechał na wciśniętym sprzęgle. W końcu udało mi sie go jakoś odpalić i na jedynce postanowiłem dojechać do domu ( miałem blisko) jednak jak dojechałem wszystko jakoś cudownie ustąpiło i znów można było normalnie przerzucać biegi. Pedał chodzi normalnie, nie ma luzów, ze sprzęgła nie słychać żadnych dźwięków. Poza tymi okresami zacięć wszystko chodzi normalnie. Podpowiedzcie mi co to może być, ale coś mi sie zdaje że mam sprzęgło do wymiany. Nie wiem tylko czy samą tarcze, czy docisk, czy jeszcze coś innego.
Wybacz mi niewiedzę, ale wydaje mi się że mam sprzęgło sterowane mechanicznie. Jeśli rzeczywiście mam pompkę sprzęgła to z jakiego płynu ona korzysta, tego od hamulców czy tego od wspomagania. Bo żadnego specjalnego zbiorniczka do sprzęgła to nie mam. Wydaje mi sie że sprzęgło jest po prostu na linkę.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
kolego ja też nie wiem jak jest w dieslu ale w benzynach sprzęgło jest sterowane hydraulicznie, masz pompkę sprzęgła i siłowniczek przy skrzyni widoczny od góry po prawej stronie patrząc od podniesionej maski. Na pewno go zczaisz i przewód hygrauliczny do niego a zaraz obok odpowietrznik taki jak w zacisku hamulcowym. Weź klucz 11 popuść odpowietrznik, poczekaj chwilę zobacz czy leci płyn czy powietrze. Jeśli nic się nie będzie działo poproś żeby ktoś nacisnął troche pedał od sprzęgła jak poleci czysty płyn to pedał do oporu a ty zakręcasz odpowietrznik. Pompa sprzęgła korzysta z płynu hamulcowego ze zbiorniczka płynu na pompie hamulcowej.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
no na tych zdjęciach niewiele widać choć siłownika sie nie dopatrzyłem, jeśli więc masz sprzęgło mechanicznie sterowane (linka) to pozostaje samo sprzęgło albo czasem przy mocowaniu końcówki linki do łapy sprzęgła są stosowane takie amortyzatory gumowe, które czesto z wiekiem odmawiają posłuszeństwa. Skup się nad końcami linki: 1 przy pedale( jeśli linka jest na sztywno w ucho zakładana to ok, jeśli jest na jakimis amorku gumowym to go wymień) 2 to samo przy skrzyni przy łapie jeśli linka jest na sztywno np śruba z regulacją to ok jesli występuje amorek - wymień. Jeśli to nie pomoże niestety ale sprzęgło do roboty.
- Solskier
- Forum Audi 80
- Posty: 4315
- Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2,2 AAN
- Lokalizacja: Kłodzko
- Kontakt:
Sprzegło jest hydrauliczne nie na linke... :evil: Wysprzeglik jest zaraz za pedałem sprzegła wystrczy odsunac troche wykładzine i odrazu go widać. Na pierwszym planie bedzie wysprzeglik a na drugim zaraz obok pompa sprzegła.
Kozysta z płynu hamulcowego. Sprawdz wysprzegli i pompke to na poczatek i na wszelki wypadek sprawdz poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. <ok>jackowy pisze:Jeśli rzeczywiście mam pompkę sprzęgła to z jakiego płynu ona korzysta
Faktycznie, sprawdziłem przy pomocy drugiej osoby-sprzęgło jest hydrauliczne. Załączam zdjęcia na których jest chyba siłownik sprzęgła. Teraz powiedzcie mi co to jest wysprzęglik i co mam tam sprawdzić, to samo co mam sprawdzić w pompie sprzęgła. Płynu jest tyle ile trzeba. Nie ubywa go więc nie ma nigdzie wycieków. Czy trzeba to jakoś odpowietrzyć i gdzie się to odpowietrza. To wygląda tak jak by za krótki skok był tego siłownika w sprzęgle i nie wysprzęgla do końca. Dlatego czasem nie mogę wrzucić biegu i czasem jak nacisnę sprzęgło to samochód mi powoli jedzie. Duszę go wtedy hamulcem a jak nie mogę wrzucić biegu to kilka razy naciskam pedał sprzęgła i jest OK. Sprzęgło przy ruszaniu płynnie łapie, biegi chodzą płynnie bez zgrzytów. Popatrzę jeszcze w książce jak jest dokładnie zbudowane sterowanie hydrauliczne. Podpowiedzcie mi na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę. Acha jeszcze jedno, na załączonych zdjęciach zaznaczam jakąś linkę. Nie wiem co to jest za linka, wcześniej myślałem że to do sprzęgła właśnie. Ale jak duga osoba naciska pedał to nie widać żadnego ruchu na zewnątrz skrzyni. Czyli cały mechanizm wysprzęglania znajduję się w środku.
[ Dodano: 2008-02-22, 16:01 ]
Śruba do odpowietrzania jest przy siłowniku sprzęgła (cylindrze wyciskającym) nie wiem czy bez kanału dam radę w ogóle cokolwiek z nią zrobić. Pedały w środku są zabudowane taką półką, trzeba ją wyciągnąć by można było obejrzeć pompkę. (to akurat można zrobić bez problemu. Schematy które sfotografowałem można znaleźć w dziale dowload w lepszej jakości.
[ Dodano: 2008-02-22, 16:01 ]
Śruba do odpowietrzania jest przy siłowniku sprzęgła (cylindrze wyciskającym) nie wiem czy bez kanału dam radę w ogóle cokolwiek z nią zrobić. Pedały w środku są zabudowane taką półką, trzeba ją wyciągnąć by można było obejrzeć pompkę. (to akurat można zrobić bez problemu. Schematy które sfotografowałem można znaleźć w dziale dowload w lepszej jakości.
siłownik do wysprzęglania jest tak jak na zjdęciu.obok tego przewodu metalowego który jest do niego podłączony,który doprowadza płyn powinien znajdować się zaworek do odpowietrzania.powinien od być zakryty takim gumowym kapturkiem jak jest do odpowietrzania hamulców przy zaciskach. Na zdjęciu chyba widać ten zaworek tylko nie ma na nim kapturka. Spróbuj odkręcić go trochę i zobaczysz czy pocieknie płyn. Jeżeli chodzi o pompkę to dojście od strony pedałów po zdjęciu plastikowej osłony. sprawdz te dwie rzeczy. Ze zdjęć widać, że chyba ten wysprzęglik jest mokry. Jeszcze inną przyczyną może być cieknący płyn z przekładni kierowniczej z tej harmonijki gumowej i zacieka do sprzęgła poprzez te odwory w obudowie. Wówczas może tarcza sprzęgłowa sie przyklejać.
miałem podobne objawy co u Ciebie. po rozkręceniu okazało się, że pękła jedna ze sprężyn w tarczy sprzęgłowej i odłamek gdzieś tam wewnątrz latał i blokował wrzucenie biegu.
miałem podobne objawy co u Ciebie. po rozkręceniu okazało się, że pękła jedna ze sprężyn w tarczy sprzęgłowej i odłamek gdzieś tam wewnątrz latał i blokował wrzucenie biegu.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
tak kolego, to jest siłownik sprzęgła ( wysprzęgnik ) a ta linka na zdjęciu to linka od procon-tenu czyli systemu wypadkowego która w razie crashtestu czołowego pociąga kolumne kierownicy do przodu cobyś główką w nią nie przyłożył. wysprzęgnik ma odpowietrznik zaraz koło przewodu hydraulicznego klucz 11 popuść, a 2 osoba niech lekko naciśnie pedał do oporu, powinno wycieknąć troche płynu i jeśli będzie to również powietrze ( pedał cały czas wciśnięty!!) aż do zakręcenia odpowietrznika spowrotem.
- Solskier
- Forum Audi 80
- Posty: 4315
- Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
- Imię: Sebastian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2,2 AAN
- Lokalizacja: Kłodzko
- Kontakt:
Jesli bedize to faktycznie samo odpowietrzenie to procedura identyczna jak w trakcie odpowietrzana hamulca... pompujesz - trzymasz-popuszczasz i znowu to samo az bedzie leciał płyn bez bomobelków powietrza oczywiscie kontrolujac poziom płynu w zbiorniku zeby nie brakło przypadkiem. Ale tak wydaje mi sie ze najnormlaniej w swiece konczy Ci sie albo pompka albo wysprzeglik....
ja mam takie małe pytanko..od jakiegos tugodnia wystapil maly problem ze sprzeglem.mianowice przed tygodniem było wszystko ok sprzeglo dzialalo dobrze czyli jak je puszczalem to odrazu samochud jechal, a teraz samochud tez jedzie ale dopiero jak mam pedal sprzegla przy samym koncu.co to sie moze dziac?moze ktos wie?