Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All]Światła dzienne LED, homologacje i opinie

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

[All]Światła dzienne LED, homologacje i opinie

Post autor: Skuciok » 24 kwie 2008, 08:57

Wczoraj na drodze zwróciłem uwagę na pewne Audi 100/A6, miało dzienne diodowe światła w postaci pasków... coś a'la światła diodowe w nowych modelach S6.
Przeglądając allegro można natknąć się na kilka ofert sprzedaży takich lamp w cenach ok 100-150 zł. wymiary najczęściej to 2cm na 13 cm i 4 cm głebokie.
kilka aukcji:
http://www.allegro.pl/search.php?string ... onal_rec=0
(linka sobie przeklejcie bo się nie chce coś otagować ;-) )
Sprzedawcy chwalą się że posiadają normę E11.

wygląda to mniej więcej tak tak:
Obrazek
Obrazek

a o normach znalazłem coś takiego:
link z forum golfa
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=74878
i zamieszczone tam tabelki
Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE
Obrazek
Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego
Obrazek

i teraz pytanie czy to jest w ogóle legalne do użytku jako światło dzienne??
Czy ktoś takie coś montował? wydaje się że przy odrobinie rezania można by takie lampy wpasować bezpośrednio pod zwykłe światła w miejsce tych zaślepek pod nimi, a już na pewno bez problemu mogą siedzieć w kratkach w zderzaku.

Poproszę o jakąś opinię głównie prawną bo nie jestem przekonany że to jest legalne do zamontowania i używania.

ppawlo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 136
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:06
Lokalizacja: Różan/Wawa

Post autor: ppawlo » 24 kwie 2008, 18:32

Masz prawo do... 1...używania świateł dziennych w czasie od świtu do zmierzchu (czyli w dzień) zamiast świateł mijania. Jeśli jednak nie masz świateł do jazdy dziennej, musisz jeździć całą dobę na światłach mijania. 2...montażu świateł do jazdy dziennej w samochodzie, który w takie oświetlenie nie został wyposażony w fabryce. Należy przy tym zastosować się do schematu umieszczonego po lewej stronie. Bardzo często da się umieścić światła do jazdy dziennej w miejscu fabrycznie przystosowanym do zamontowania świateł przeciwmgłowych. Najlepiej jednak jest mieć i światła przeciwmgłowe, i światła do jazdy dziennej. 3 Nie mamy jednak prawa do zamontowania świateł do jazdy dziennej zgodnie z sugerowanym przez wielu producentów schematem - a więc tak, aby mogły świecić się tylko przednie, oszczędne reflektorki. "Prawo o ruchu drogowym" nie zostało dostosowane do przepisów obowiązujących w wielu innych krajach. A więc światła do jazdy dziennej muszą być zamontowane tak, aby jednocześnie włączały się fabryczne światła pozycyjne. 4 Zdarza się, że policjanci mają wątpliwości, czy mamy w ciągu dnia włączone reflektory do jazdy dziennej czy przeciwmgielne - oba mogą mieć identyczną obudowę. Ratuje nas napis na szkle reflektora - lampy do jazdy dziennej mają w opisie symbol "RL", a przeciwmgłowe - literkę "B". Uwaga: reflektory muszą mieć na kloszu znak homologacji europejskiej, np. E20, E1, E11, itp. 5 W większości krajów europejskich mamy prawo do używania świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania (w ciągu dnia). Wyjątki: Szwecja, Dania, Estonia, Litwa i Węgry. W tych krajach należy jeździć w ciągu dnia na światłach mijania.

Źródło: http://www.auto-swiat.pl/wydania,artyku ... ykul-16384

Wychodzi na to, że te światła się nadają jeśli mają w opisie "RL", ale może niech wypowie się jeszcze ktoś.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2008, 18:34 przez ppawlo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Darecki3037
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 975
Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
Lokalizacja: Krk

Post autor: Darecki3037 » 24 kwie 2008, 18:32

wiesz jak to jest z tymi homologacjami, dawniej policaje czepiali się jak ktoś tłumik sportowy założył, teraz co drugie auto na drodze ma taki i jest ok i nawet nikt nie mysli by pytac o homologacje do niego, potem czepiali się świateł dziennych bo jak ktos założył w miejsce na halogeny to był problem że na halogenach jadzie i trzeba było się tłumaczyć że to są dzienne, teraz założysz diodowe nawet jeśli mają ważną homologację to i tak cię będą zatrzymywać do kontroli co to za choinka i czemu bez mijania jedziesz, no cóż taki nasz kraj...

Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Kubik » 24 kwie 2008, 20:48

Przepisy prawne w Polsce

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:

* Symetrycznie względem osi pojazdu
* Na równej wysokości
* Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
* Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
* Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego

Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lampy musi być ≥40cm², a połączenie elektryczne ma zapewniać równoczesne świecenie tylnych świateł pozycyjnych. W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone.

Awatar użytkownika
radek kocio
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 277
Rejestracja: 03 lut 2007, 17:07
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: radek kocio » 24 kwie 2008, 21:05

kubik pisze:a połączenie elektryczne ma zapewniać równoczesne świecenie tylnych świateł pozycyjnych.
A przednie pozycyjne też są wymagane?

Awatar użytkownika
spiczi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2453
Rejestracja: 02 sty 2008, 14:48
Lokalizacja: RBR/RZ
Kontakt:

Post autor: spiczi » 24 kwie 2008, 21:52

Może troche nie na temat, ale zacytuje co napisała wczoraj Rzeczpospolita:

MOTORYZACJA Na używanie świateł w dzień wydaliśmy kilka miliardów. Liczba wypadków nie spadła, przez rok do atmosfery trafiło niepotrzebnie pół miliona ton dwutlenku węgla
Od 1 stycznia tego roku w Austrii zlikwidowano obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień. W Europie więcej już jest państw, które nie żądają włączania świateł. Tymczasem od kwietnia zeszłego roku przepis ten wprowadzono w Polsce. Po roku wiadomo już, że na nowym przepisie zarobili głównie dostawcy żarówek, których sprzedaż wzrosła o ponad 60 proc., i budżet państwa, bo o 0,5 procent wzrosło zużycie paliwa przez 15 mln krajowych i 72 mln jadących tranzytem auł. Dodatkowe paliwo kosztowało kierowców 2,1 mld złotych. Nowy przepis nie dał efektów, bo wzrosła liczba wypadków. Organizatorzy koalicji na rzecz jazdy z włączonymi światłami twierdzą, że nie mają jeszcze danych
potwierdzających słuszność tego rozwiązania.
Według Ministerstwa Infrastruktury rok to za mało, aby oceniać skuteczność przepisu. Potwierdza jednak, że mimo obowiązku używania świateł w 2007 r. wydarzyło się więcej wypadków niż w roku 2006, w rym więcej zderzeń czołowych pojazdów.
- Ze statystyk wypadków drogowych, które wydarzyły się w ciągu dnia w miesiącach maj -sierpień 2007 i 2006 r wynika, że nie ma zmian na lepsze. Wypadków i ich ofiar było w 2007 roku więcej niż rok wcześniej, a przecież miało ich być aż o 20 proc. mniej! Wniosek jest prosty: jazda ze światłami mijania nie przyniosła oczekiwanego zmniejszenia liczby wypadków. trzeba natomiast się zastanowić nad kosztami tego rozwiązania - twierdzi Sławomir Gołębiowski, ekspert Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. Podkreśla, że z nietrafionego rozwiązania wycofuje się powoli Komisja Europejska, która pod koniec 2007 r. uznała, że nie będzie zachęcać do wprowadzania tego obowiązku. Koszty paliwa, zużytego w ciągu roku przez pojazdy poruszające się z włączonymi światłami mijania w ciągu dnia, to 650 milionów złotych wyrzuconych w powietrze z kieszeni właścicieli tych samochodów bez żadnego dodatniego efektu. Uwzględniając do tego, że 70 milionów samochodów jadących tranzytem tysiąc kilometrów dodatkowo na paliwo wydaje ok. 2.0 złotych, uzyska się razem 1,44 miliarda. Razem jest to więc rocznie ponad 2,1 miliarda złotych z kieszeni właścicieli samochodów. Około 60 proc. trafia do budżetu jako podatek."
—Adam Matiejews


przepraszam za ewentualne błędy, tekst skanowałem.

Awatar użytkownika
Omen
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 320
Rejestracja: 23 mar 2007, 07:06
Lokalizacja: RJS

Post autor: Omen » 24 kwie 2008, 22:06

......A przednie pozycyjne też są wymagane?.....

Nie, wymagane jest by świeciły pozycyjne tylne, natomiast połączenie elektryczne powinno być takie, by gasły ( mowa o światłach do jazdy dziennej) po włączeniu świateł mijania.

Pozdr. Adam

marko
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 901
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:46
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: marko » 24 kwie 2008, 23:03

Kolego pierwsza podstawowa sprawa światła dzienne MUSZĄ mieć HOMOLOGACJE i być zainstalowane zgodnie z obowiązującymi przepisami , inaczej byle misiu na drodze może kazać Ci zdemontować na drodze choinke albo zabierze dowód . Miałem ten sam problem rok temu i wybrałem standard , na zdjęciach widać zewnętrzne światła na dole - uchroniło mnie to przed kłopotami na wakacjach .

Awatar użytkownika
Skuciok
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1404
Rejestracja: 23 kwie 2007, 14:03
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: Skuciok » 25 kwie 2008, 08:13

spoko, ale nikt mi nie odpowiedział, wnioskuję z tych wypowiedzi że te światła są o kant D rozbić... mają oznaczenie E11 A a powinny mieć RL ?
dobrze myślę?

marko
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 901
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:46
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: marko » 25 kwie 2008, 10:49

Dobrze myślisz tylko , że w Polsce jest to E20 . Zapytaj sprzedającego , czy te światła mają homologacje dla świateł dziennych .
Poczytaj może to Ci troche pomoże :
http://bezswiatel.ath.cx/?page=dzienne

ppawlo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 136
Rejestracja: 11 sty 2008, 15:06
Lokalizacja: Różan/Wawa

Post autor: ppawlo » 25 kwie 2008, 14:22

marko pisze:Dobrze myślisz tylko , że w Polsce jest to E20.
Jeśli światła zostały homologowane w Polsce to muszą mieć oznaczenie E20 i RL.

Światła z aukcji zostały homologowane w Wielkiej Brytanii a według tekstu do którego podał link marko:
"Jeżeli chodzi o homologację, to w Europie obowiązuje tzw. homologacja europejska. Oznacza się ją literą 'E' wytłoczoną na reflektorze oraz numerem kraju, który homologował dany produkt. Np. 'E1' to Niemcy, a 'E20' Polska. Nie oznacza to, że używanie w Polsce świateł oznaczonych 'E1' jest nielegalne, ponieważ wszystkie kraje Unii Europejskiej są zobowiązane do wzajemnego uznawania wydanych przez siebie homologacji, tak więc są one całkowicie legalne w Polsce i w tych krajach Unii Europejskiej, które dopuszczają używanie świateł do jazdy dziennej"
w Anglii być może nie ma wymogu oznaczania kloszów lamp dodatkowo literkami RL tylko wystarczy E11, a teoretycznie u nas ich homologacja powinna być akceptowana.

Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie więc niech może jeszcze ktoś się wypowie, najlepiej osoba siedząca w przepisach :).

ysiul
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2576
Rejestracja: 14 wrz 2008, 09:10
Lokalizacja: Hrubieszów
Kontakt:

Post autor: ysiul » 29 sie 2009, 21:58

koledzy to jak to jest z tą homologacją można jeździć jeśli się ma E11 A :?:

marko
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 901
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:46
Lokalizacja: Zgierz

Post autor: marko » 01 wrz 2009, 14:29

E11 - oznacza kraj w którym wydano jakąś homologacje , natomiast RL - oznacza co to za homologacja - światła do jazdy dziennej

ysiul
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2576
Rejestracja: 14 wrz 2008, 09:10
Lokalizacja: Hrubieszów
Kontakt:

Post autor: ysiul » 01 wrz 2009, 21:53

czyli jak dobrze zaczajam z tabelki A oznacza światła pozycyjne :-/ . . .

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 13 mar 2010, 18:45

Odgrzewam
http://www.allegro.pl/item957048309_swi ... owosc.html
To już naprawdę coś - hella z "homogenizacją" ups homologacją
Można kupić 8-mio diodowe a to już jest coś

Panowie Kto pierwszy wyreza wersję na 8 ledach to prosimy o fotki
Może by tak halogeny wykopać i w ich miejsce ułożyć 8 ledów coś n kształt dziennych w A4
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 mar 2010, 18:56 przez ziemor, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl