Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B3 1.8 PM]jaka sonda lambda?

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
katny
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 25 mar 2007, 20:55
Lokalizacja: Reda

[B3 1.8 PM]jaka sonda lambda?

Post autor: katny » 07 maja 2008, 08:54

jak w temacie mam pytanie jaka sonda lambda jest w tym modelu? szukalem na forum ale niestety nie znalazlem odpowiedzi. i jeszcze drugie pytanie-czy wystarczy zwykla wymiana zrobiona samodzielnie czy tez nalezy potem cos wyregulowac(zaplon lub podobne) i lepiej zeby zrobil to mechanik?

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 07 maja 2008, 09:48

Jeżeli dasz rade odkręcic Sonde to mozesz sam to zrobic, po wymianie nie trzeba nic regulowac. Tylko musisz pamiętac o prawidłowym podłączeniu przewodów przy sondzie

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Re: [B3 1.8 PM]jaka sonda lambda?

Post autor: czarekj » 07 maja 2008, 16:26

katny pisze:jak w temacie mam pytanie jaka sonda lambda jest w tym modelu? szukalem na forum ale niestety nie znalazlem odpowiedzi. i jeszcze drugie pytanie-czy wystarczy zwykla wymiana zrobiona samodzielnie czy tez nalezy potem cos wyregulowac(zaplon lub podobne) i lepiej zeby zrobil to mechanik?
Po wymianie sondy dokonaj regulacji instalacji LPG jeżeli posiadasz. Niektórzy zalecają zrobiebie adaptacji sterownika silnika.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 10 maja 2008, 00:37

do PM była montowana sonda o numerze
053 906 265

Awatar użytkownika
tommad
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 60
Rejestracja: 01 paź 2007, 19:52
Lokalizacja: Oława

Post autor: tommad » 10 maja 2008, 11:19

ja tez przymierzam sie do wymiany sondy, znalazlem calkiem fajna oferte sondy NGK NTK:

http://moto.allegro.pl/item362235583_so ... a_ngk.html

a ten numerek powyzej to sonda 3 żyłowa czyli z grzałką, a oryginalnie w PM-ach ich nie bylo, numer org BOSCHa: 0 258 001 051 lub NGT/NTK: OZA401-E2

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 10 maja 2008, 12:12

Etka podaje ze w PM z 90roku była sonda nr 053 906 265 tylko dla pojazdów bez katalizatora

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 10 maja 2008, 19:20

tommad, ta sonda NGK/NTK to najprawdopodobniej najzwyklejsza podrobka, poszukaj na stronie producenta stwierdzenia, ze nie sprzedaja sond bez koncowek :)
Ja kupilem tez taka NGK/NTK do mojej B3, za jakies 120pln, pochodzila 3 tygodnie. Okazalo sie ze to zwykla podroba, z podrobionym pudelkiem i niechlujnie wygrawerowanym napisem NTK. Kupilem boscha uniewersalna i zero problemu a tylko 20pln drozsza...

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 10 maja 2008, 23:37

k44761 pisze:tommad, ta sonda NGK/NTK to najprawdopodobniej najzwyklejsza podrobka, poszukaj na stronie producenta stwierdzenia, ze nie sprzedaja sond bez koncowek :)
Ja kupilem tez taka NGK/NTK do mojej B3, za jakies 120pln, pochodzila 3 tygodnie. Okazalo sie ze to zwykla podroba, z podrobionym pudelkiem i niechlujnie wygrawerowanym napisem NTK. Kupilem boscha uniewersalna i zero problemu a tylko 20pln drozsza...
W zupełności sie zgadzam !

podróbka NGK NTK 3 przewodowa to 62 PLN
Bosch uniwersalny (zalezy od sklepu) 100-150 zł
Bosch oryginał z kostkami i konektorami 250-350 zł

nawet jesli tania podróba nie padnie odrazu to bedzie miała naprawdę liche napięcie
zamiast 0 - 1V będzie 0,2 - 0,6 V i autko bedzie mulaste i bedzie wiecej paliło

wiec warto się zastanowić nad kupnem oryginału który bedzie na lata :D
Kiedyś Danek napisał, że sonda jest przewidziana na jakieś 100-150 tyś km

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 11 maja 2008, 10:50

Zgadza sie. Na tych podrobkach po podlaczeniu Vag a jest strasznie niski lambda-factor. Wynosi okolo 0,3, wiec komp wali generalnie bogatsza mieszaneczke <ok>
Tylko Bosch lub Oryginał NGK/NTK.

[ Dodano: 2008-05-11, 10:52 ]
Poza tym pamietaj, ze jesli zdecydujesz sie na kupne sondy np. Boscha bez koncowek, przewody WBREW POWSZECHNEJ OPINII ZALUTOWUJESZ a nie zaciskasz. Po zalutowaniu w kazdym przewodcie od strony sondy na roznej dlugosci robisz szpilką dziurkę lub izolacje delikatnie nacinasz nożykiem.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 11 maja 2008, 12:21

k44761 pisze:Poza tym pamietaj, ze jesli zdecydujesz sie na kupne sondy np. Boscha bez koncowek, przewody WBREW POWSZECHNEJ OPINII ZALUTOWUJESZ a nie zaciskasz.
ja zaciskam koncówki, nie lutuję ich ponieważ przy połączeniu 2-óch różnych metali na miejscu ich styku tworzy się tzn TERMOPARA która (może) wprowadzać dodatkowy błąd pomiarowy, który w zależności od użytych metali moze wynosić nawet 0,1V
co dla sondy lambda jest już stosunkowo dużym napięciem (10% jej nominalego napięcia) Tutaj link do Termopary http://pl.wikipedia.org/wiki/Termopara
k44761 pisze:Po zalutowaniu w kazdym przewodcie od strony sondy na roznej dlugosci robisz szpilką dziurkę lub izolacje delikatnie nacinasz nożykiem.
W jakim to jest celu ? bo domyslam się że chodzi o to aby przewód(przewody) sygnałowe miały dostęp do powietrza atmosferycznego aby sonda mogła porównywać ilość tlenu w spalinach względem ilosci tlenu w powietrzu i na tej podstawie generowała bardziej dokładne napięcie Lambda ? Czy o to chodzi ?

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 11 maja 2008, 12:48

ja zaciskam koncówki, nie lutuję ich ponieważ przy połączeniu 2-óch różnych metali na miejscu ich styku tworzy się tzn TERMOPARA która (może) wprowadzać dodatkowy błąd pomiarowy
- to samo masz jak stalowe przewody sciskasz w aluminiowych koncowkach ktore sa w komplecie, poza tym termopara tworzy sie tylko w przypadku styku metali ktore maja duzo rozniaca sie elektroujemnosc, wiec tutaj nie ma takiej grozby.
W jakim to jest celu ?
- w celu takim, zeby droga dyfuzji tlen atmosferyczny przedostal sie do wnetrza sondy :)

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 11 maja 2008, 14:13

k44761 pisze: to samo masz jak stalowe przewody sciskasz w aluminiowych koncowkach ktore sa w komplecie, poza tym termopara tworzy sie tylko w przypadku styku metali ktore maja duzo rozniaca sie elektroujemnosc, wiec tutaj nie ma takiej grozby.
zazwyczaj przewody w sondzie lambda (te tańsze) są wykonane z chromonikieliny (odporność na warunki atmosferyczne, kwasy, zasady, dość dobrze przewodnictwo elektryczne) lepsze sondy mają przewody miedziane (lub miedziowane) a złączek używam miedzianych (mosiężnych używam do reszty elektroniki)
k44761 pisze: w celu takim, zeby droga dyfuzji tlen atmosferyczny przedostal sie do wnetrza sondy :)
czyli dobrze myslałem :-) w moim poprzednim poscie. tylko brakło mi słowa dyfuzja :-P

a czy czasem zewnętrzną elektrodą (mającą styczność z powietrzem atmosferycznym) nie jest czasem obudowa sondy ?
niektóre z kolei mają małe otwory w swojej obudowie.

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 11 maja 2008, 14:24

Kod: Zaznacz cały

lepsze sondy mają przewody miedziane
- szczerze Ci powiem @widmo, ze nie widzialem nigdy sondy z miedzianymi przewodami, nawet oryginały maja stalowa linke, czesto niklowana, jak napisales.
a czy czasem zewnętrzną elektrodą (mającą styczność z powietrzem atmosferycznym) nie jest czasem obudowa sondy ?
- nie. Elektrodami w sondzie lambda jest dwutlenek cyrkonu napylony na szkło neodymowe lub płytke platynową (najczęsciej). Jedna strona tej plytki jest umieszczona w strudze spalin, druga musi miec kontakt z czystym, siwrzym powietrzem. Jako, ze plytka platynowa i dwutlenek cyrkonu as bardzo delikatne (pojedyncze um) to calosc jest wlozona w solidna obudowe. Nowsze typy sond oddychaja wlasnie przez przewody lub mikrootworki w obudowie.

<ok>

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 11 maja 2008, 14:48

k44761 pisze:- nie. Elektrodami w sondzie lambda jest dwutlenek cyrkonu napylony na szkło neodymowe lub płytke platynową (najczęsciej). Jedna strona tej plytki jest umieszczona w strudze spalin, druga musi miec kontakt z czystym, siwrzym powietrzem. Jako, ze plytka platynowa i dwutlenek cyrkonu as bardzo delikatne (pojedyncze um) to calosc jest wlozona w solidna obudowe. Nowsze typy sond oddychaja wlasnie przez przewody lub mikrootworki w obudowie.
znam budowe i zasade działania. tylko czemu producenci starszych sond nie robili podobnych praktyk tak jak Ty ? a izolacja przewodów s sondzie jest naprawdę solidna

gdzieś w garazu mam 2 sondy. zaraz sobie je obejrze. ale wydaję mi się ze jedna z tych elektrod jest połączona z obudową. (mam takie głupie przeczucie :-P )

Awatar użytkownika
k44761
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 684
Rejestracja: 16 kwie 2007, 21:41
Lokalizacja: DLU / DKA

Post autor: k44761 » 11 maja 2008, 14:51

mam takie głupie przeczucie
- i dobre masz przeczucie :) Bo jedna z elektrod jest podpieta do masy :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl