[b4 avant 1,9 tdi] wymiana poduszki amorka przedniego - jak?
a ja po tej wymianie walczę z ciągle luzującą się (o pół do jednego obrotu)nakrętką tulejkową z gwintem wewnętrznym którą przykreca się poduszkę amora ...dziś dokręciłem ją po raz trzeci tak mocno że mój dorabiany klucz tego niewytrzymał (a był solidny)i ułamał się jeden ząbek...teraz jak się poluzuje kupuje klej do gwintów co mam nadzieję zakonczy sprawę luzującej się nakrętki...
Gdy się wymienia same łozyska (poduszki) kolumny McPhersona to na 100% nie trzeba ustawiać zbierzności ani kąta pochylenia koła.
tak samo gdy kolumna jest demontowana z piasty. na 100% nie przestawi się geometria.
Jedynie gdy wymieniasz koncówki drążka kierowniczego (gałki) oraz koncówki wachacza (sworznie) to wtedy bankowo można przestawić geometrię.
co do luzującej się nakrętki, to powinna ona być dokręcony gdy sprężyna jest scisnieta sciskaczami. następnie zeby zabezpieczyć przed odkręceniem można przykasować gwint na amortyzatorze (wtedy napewno samoistnie się nie odkręci) a gdy ma się odpowiedni klucz do tejrze nakrętki tulejowej to nie trzeba się martwieć z ewentualnie późnieszą zmianą amortyzatorów
tak samo gdy kolumna jest demontowana z piasty. na 100% nie przestawi się geometria.
Jedynie gdy wymieniasz koncówki drążka kierowniczego (gałki) oraz koncówki wachacza (sworznie) to wtedy bankowo można przestawić geometrię.
co do luzującej się nakrętki, to powinna ona być dokręcony gdy sprężyna jest scisnieta sciskaczami. następnie zeby zabezpieczyć przed odkręceniem można przykasować gwint na amortyzatorze (wtedy napewno samoistnie się nie odkręci) a gdy ma się odpowiedni klucz do tejrze nakrętki tulejowej to nie trzeba się martwieć z ewentualnie późnieszą zmianą amortyzatorów
- krzysiek11
- Forum Audi 80
- Posty: 256
- Rejestracja: 13 cze 2007, 16:52
- Lokalizacja: Wejherowo/Kartuzy
nie był bym taki pewien u mnie po wymianie amorków nawet kierownica jest lekko krzywo a drążków kierowniczych nie rozregulowałem wydaje mi sie że konty sie mogą troche zmienić. Jak montowałem mcphersona to zauważyłem że przed dokręceniem tych dużych śrub całe kopyto ma duży luz czyli zmienia się kontwidmo pisze:Gdy się wymienia same łozyska (poduszki) kolumny McPhersona to na 100% nie trzeba ustawiać zbierzności ani kąta pochylenia koła.
- Krzysiek18/
- Forum Audi 80
- Posty: 122
- Rejestracja: 18 sty 2008, 14:13
- Lokalizacja: GDANSK
nie zgodze sie z kolegą, po wymianie górnych mocowań miałem przestawionawidmo pisze:Gdy się wymienia same łozyska (poduszki) kolumny McPhersona to na 100% nie trzeba ustawiać zbierzności ani kąta pochylenia koła.
tak samo gdy kolumna jest demontowana z piasty. na 100% nie przestawi się geometria.
lekko zbieznosc oraz kąt pochylenia w 1 kole wiec jak najbardziej polecana jest geometria po takiej czynnosci
robię to bardzo często (warsztat mechaniki pojazdowej) i jakość nigdy tego nie musiałem ustawiać
chyba że wymieniana jest sprężyna lub tez została ona nieprawidłowo osadzona do gniazda sprężyny, wtedy moze się trochę geometria przestawić. ale po samych łożyskach kolumny które mają dość duży luz własny jak i luz wewnątrz gniazd poduszki a co za tym idzie również luz poosiowy to wymiana samych łożysk nie ma żadnego wpływu na geometrię pojazdu.
zapomniałem dopisać ze spręzyny, łożyska jak i amorki powinno się wymieniać parami
chyba że wymieniana jest sprężyna lub tez została ona nieprawidłowo osadzona do gniazda sprężyny, wtedy moze się trochę geometria przestawić. ale po samych łożyskach kolumny które mają dość duży luz własny jak i luz wewnątrz gniazd poduszki a co za tym idzie również luz poosiowy to wymiana samych łożysk nie ma żadnego wpływu na geometrię pojazdu.
zapomniałem dopisać ze spręzyny, łożyska jak i amorki powinno się wymieniać parami
- Krzysiek18/
- Forum Audi 80
- Posty: 122
- Rejestracja: 18 sty 2008, 14:13
- Lokalizacja: GDANSK
Dokładnie TAK, po rozkreceniu kolumny od zwrotnicy zmienia się minimalnie kąt pochylenia koła a ten ma wpływ na zbierznośc. Widac to po przestawiniu się koła kierownicy do jazdy na wprost.Krzysiek18/ pisze:a skrecenie kolumny do zwtotnicy? tam tez jest nieznaczna regulacja (jesli chodzi o pochylenie) pozatym jestem zwolennikiem przynajmniej sprawdzenia geometrii zawsze po ingerecji w zawieszenie
Kąt pochylenia koła jest regulowany na sworzniu (koncówka wachacza)Krzysiek18/ pisze:a skrecenie kolumny do zwtotnicy? tam tez jest nieznaczna regulacja (jesli chodzi o pochylenie)
Ustawienie Zbieżny/rozbierzny na koncówkach drążka kierowniczego (gałki)
Ale skoro producent samochodu zrobił tak ze piasta z kolumną jest łączona na 2-óch śrubach M10 które nie są idealnie pasowne (zarówno piasta jak i kolumna posiada luz) to zapewne wziął pod uwagę fakt czy takie rozwiązanie bedzie zmieniało geometrię pojazdu. w Grupie VAG takie rozwiązanie jestbardzo często spotykane. niektóre starsze wersje 80-tek miały kolumnę zintegrowaną z piastą.
Rozwiązanie zostało to zrobione w celu łatwiejszego montarzu i demontarzu kolumny i wymiany jej części (sprężyna, amortyzator oraz łożysko)
Przy zwykłej kolumnie (nie dzielonej) do zmiany łożyska musiał byś dodatkowo rozkręcać piastę od półosi, odkręcać sworzeń i go wybijać zeby mozna było wysunąć kolumnę.
Pomijam tutaj resztę elementów które i tak trzeba odkręcić.
gdyby tam istaniała jakakolwiek regulacja to goście od geometrii ruszali by to.
luzy srub mocujących to 2-3 mm (zalezy jak bardzo otwory są wyrobione)
a powiedzmy ze te 2-3mm to w kącie pochylenia koła jest bardzo dużo.
Kiedyś wymieniałem 2 szt wachaczy oraz poduszki kolumny w B4
(były uszkodzone koncówki wachacza oraz silent bloki) gość powiedział zeby wymienić kompletne wachacze. kupił Ori w których były sworznie Nitowane tak jak fabryka ustawiła :mrgreen:
po naprawie nic nie musiał ustawiać bo nic sie nie zmieniło pod względem geometrii, pomimo rozkręcania kolumny z piastą.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 280
- Rejestracja: 01 lut 2007, 21:23
- Lokalizacja: EP
-
- Forum Audi 80
- Posty: 280
- Rejestracja: 01 lut 2007, 21:23
- Lokalizacja: EP
Stary kotlet, ale nie można obok tego przejść obojętnie, gdy ktoś brednie wypisuje.muniorek pisze:...a apropo rozregulowania geometri to raczej niemozna jej zbytnio rozregulowac bo srednice otworów na sróby w kolumnie mcpersona jak i w zwrotnicy są takie same tak że sruby wchodzą z minimalnym luzem i jeżeli coś rozregulujemy to niezauważalnie ...ja co prawda znaczyłem ale myslałem że otwory mają wiekrzy luz...
Nie zgadzam się totalnie z tą opinią. Geometria, zwłaszcza kąt pochylenia koła zmienia się w dużym zakresie.
Jeżeli tylko macie prawidłową geometrię koł w swoim pojeżdzie to podczas wymiany poduszek nie odkręcajcie kolumny od zwrotnicy, bo w przeciwnym wypadku wyjazd do stacji diagnostycznej gwarantowany.
[ Dodano: 2009-05-13, 20:39 ]
Goście od geometrii nie ruszaja tego z powodu lenistwa lub niewiedzy. Najłatwiej powiedziec klientowi, że się nie da, bo auto bite i zaprowadzić do kasy.widmo pisze:gdyby tam istaniała jakakolwiek regulacja to goście od geometrii ruszali by to.