Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[b3/b4] kąt pochylenia zwrotnicy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
krzysiek11
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 256
Rejestracja: 13 cze 2007, 16:52
Lokalizacja: Wejherowo/Kartuzy

[b3/b4] kąt pochylenia zwrotnicy

Post autor: krzysiek11 » 22 maja 2008, 19:38

Witam.

Ostatnio wymieniałem amortyzatory przednie, wszystko poszło gładko 8-)
no ale zmienił mi się kąt pochylenia zwrotnicy.
Wykręcając kolumnę Macphersona zauważyłem, że śruby mocujące mają duży luz.

Obrazek

No więc pojechałem na ustawienie zbieżności i tam ''zaśpiewali mi'' 80 funtów (Szkocja)
ok.350zł :shock:
No i mam takie pytanko czy istnieje możliwość samemu jakoś ustawić kąty?
Czy ktoś kiedyś coś takiego robił?

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4315
Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 22 maja 2008, 20:21

Nie mam mozliwosc ustawienia tego samemu, tylko i wyłacznie na maszynie, pozatym czy 80funtów o duzo?? U nas to samo kosztuje około 100zł wiec bedac za granica przekłada sie to praktycznie 1/1 a smie powiedzieć ze jest taniej jak u nas.

noorbi

Post autor: noorbi » 22 maja 2008, 21:30

Drogo czy tanio, sam nie zrobisz niestety. Musi maszyna wymierzyć.

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 22 maja 2008, 22:23

Wiesz jak ja bym to zrobił? Postarał bym się dopaść identyczny samochód z ustawioną geometrią, zdjął koło i pomierzył odległość pomiędzy amortyzatorem a tarczą hamulcową, ewentualnie piastą, potem według tego wymiaru ustawił pochylenie u siebie. Powinno zagrać, ale przyrządy to przyrządy.

Awatar użytkownika
spiczi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2453
Rejestracja: 02 sty 2008, 14:48
Lokalizacja: RBR/RZ
Kontakt:

Post autor: spiczi » 23 maja 2008, 01:14

Może i drogo, ale jeśli źle ustawisz to zje ci opony, będzie się gorzej trzymał drogi, z hamowaniem też bedzie gorzej. Więc jednak bym nie ryzykował i zapłacił, żeby wiedzieć że jest ok.
Kody lakierów Audi 80
Ps:
Nie spamuj, używaj opcji szukaj.

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4315
Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 23 maja 2008, 08:58

krzysiek11, A tak wogóle wiesz ze mogłes zrobić wymiane i nie rozregulować geometri bo wystarczyło wyjac cała komlumne mcpersona odkrecić przy sworzni, zdjac jazma, końcówke i łacznik poczym wytargac całego mc persona wymienić sam wkład i cieszyć sie jazda. <ok>

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 23 maja 2008, 09:07

Jeżeli sie postarasz to dasz radę zrobić to własnoręcznie i nawet zmieścisz się w granicach tolerancji. Ja ustawiam to na żyłkę i pion. Na górze felga ma być ustawiona 3,14 mm (B4 felga 15) głębiej niż na dole. Głębiej oznacza bliżej silnika. Oczywiście pomiar przez środek felgi przy kołach ustawionych do jazdy na wprost. :-D
Jeżeli masz inne felgi to musisz troszkę pogłówkować z funkcją matematyczną arcsin, wyliczyć sobie odległość i wszystko sie uda.

Awatar użytkownika
krzysiek11
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 256
Rejestracja: 13 cze 2007, 16:52
Lokalizacja: Wejherowo/Kartuzy

Post autor: krzysiek11 » 23 maja 2008, 10:43

czarekj pisze:Jeżeli się postarasz to dasz radę zrobić to własnoręcznie i nawet zmieścisz się w granicach tolerancji. Ja ustawiam to na żyłkę i pion. Na górze felga ma być ustawiona 3,14 mm (B4 felga 15) głębiej niż na dole. Głębiej oznacza bliżej silnika. Oczywiście pomiar przez środek felgi przy kołach ustawionych do jazdy na wprost. :-D
Jeżeli masz inne felgi to musisz troszkę pogłówkować z funkcją matematyczną arcsin, wyliczyć sobie odległość i wszystko się uda.
No! i o to mi chodziło :-) właśnie o te sznurki i poziomnice :mrgreen: kiedyś coś słyszałem na ten temat ale nie wiedziałem jak konkretnie to zrobić.
to 3,14 to kąt odchylenia koła od pionu do wewnątrz?
Ps. wiem że jak to zrobię samemu to nie będzie to poprawnie ale mam nadzieję że mi wystarczy żeby sie tu jeszcze trochę bujać :-) te szkoty pewnie i tak by to spiepszyli
kumplowi ustawiali tu zbieżność i dalej mu oponki zbiera.
Czarekj jak możesz to opisz mi trochę bardziej szczegółowo - dzięki

[ Dodano: 2008-05-23, 10:47 ]
Solskier pisze:krzysiek11, A tak wogóle wiesz ze mogłes zrobić wymiane i nie rozregulować geometri bo wystarczyło wyjac cała komlumne mcpersona odkrecić przy sworzni, zdjac jazma, końcówke i łacznik poczym wytargac całego mc persona wymienić sam wkład i cieszyć sie jazda. <ok>
Wiem, ale wtedy nie wiedziałem że w tych mocowaniach jest tyle luzu
:-P :-)

Awatar użytkownika
misiek440
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 917
Rejestracja: 03 cze 2007, 12:05
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: misiek440 » 23 maja 2008, 12:45

osobiście wolałbym jechać i zapłacić, raz zaniedbałem i miałem 2 opony do wymiany :evil:
bo w niecały miesiąc miałem wewnętrzny rant ścięty.
Było b3 3A + blos
jest:
--------Vectra A C20NE----------
------- Omega 3.0 MV6 x30XE----------

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 23 maja 2008, 17:16

Dla zainteresowanych ustawieniem geometrii w warunkach polowych.

Potrzebe materiały:
- dwa kawałki żyłki z zestawu wędkarskiego ojca,
- kawałek plasteliny i linijka z tornistra młodszej siostry,
- fragment równej i poziomej powierzchni na którym znieści się nasze autko.

Uwaga! Wszystkie felgi w aucie i opony muszą być tego samego typu.

Przed ustawianiem geometrii należy zablokować kierownicę w ustawieniu do jazdy na wprost.

Sworznie wachacza po poluzowaniu śrub ustawiamy w pozycji środkowej - w środku zakresu regulacji i kontrujemy (dot. sytuacji gdy pochylenie regulujemy na śrubach zwrotnicy jak w przypadku kolegi).
Po każdym podniesieniu pojazdu i jego opuszczeniu na koła przed pomiarem musimy go przetoczyć co najmniej o obrót koła oraz możemy lekko nim "pobujać".

Zaczynamy od ustawienia przednich kół do jazdy na wprost. W tym celu kawałek żyłki przywiazujemy do felgi tylnego koła, tak by punkt mocowania zawierał się w poziomej lini przechodzącej przez środek tylnego koła a żyłka dotykała obrzeża opony. Tak przywiązaną żyłkę przeciągamy w kierunku przodu auta, napinamy na wysokości środka koła i dotykamy do obrzeża opony. Przy kołach ustawionych idealnie na wprost napięta żyłka przy zbliżaniu do opony musi dotknąć ją w dwóch miejscach jednocześnie. Jeżeli tak sie nie dzieje to trzeba podregulować długość drążka kierowniczego na śrubie rzymskiej.

Teraz przystępujemy do ustawienia pochylenia koła.
W tym celu do kawałka żyłki o długości ok. 60 cm na jej końcu przykręcamy mały odważnik - wystarczy nakrętka M6. Następnie tak skonstruowany "PION" przyklejamy plasteliną do rantu błotnika w taki sposób by pionowo zwisająca żyłka przechodziła dokładnie przez środek koła. Żyłka musi wisieć swobodnie i nie może do niczego dotykać. Następnie linijką mierzymy odległość rantu felgi od żyłki zarówno na dole jak i górze koła. Odczytana wielkość na górze musi być większa o 3,14 mm od wielkości na dole koła.
Wartość 3,14 - to miara liniowa pochylenia powstała po przeliczeniu kąta pochylenia podanego w stopniach na milimetry.
Powyższe czynności należy powtórzyć dla drugiej strony auta. Koniecznym jest przed każdym pomiarem pochylenia koła ustawienie kół do jazdy na wprost - według dłuższej żyłki.

Metoda nie jest może dokładna jak w warsztacie ale jak na warunki polowe w zupełności wystarczy. Koła nie piszcza przy skręcaniu i nie ma efektu hamowania auta. Przy starannym wykonaniu mieścimy sie w zakresie podanym przez producenta.

Dla wyjaśniennia dodam tylko, że przy modelu B4 rozstaw tylnych kół jest o 21 mm większy niż przednich, co powoduje że ustwienie kół przednich do jazdy na prosto według żyłki daje faktycznie ich ustawienie na zbieżne w granicach dopuszczalnych przez producenta.
Ostatnio zmieniony 23 maja 2008, 19:39 przez czarekj, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
krzysiek11
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 256
Rejestracja: 13 cze 2007, 16:52
Lokalizacja: Wejherowo/Kartuzy

Post autor: krzysiek11 » 23 maja 2008, 17:47

o to mi chodziło :-) ;-)
czarekj-jesteś wielki <ok>
podziękował.
ps. zdam relację jak mi poszło ;-)

[ Dodano: 2008-05-23, 22:14 ]
zrobione!
poszło całkiem sprawnie i bez większych przeszkód, po za tym że na początku przestawiałem w złą stronę :-x
Zbieżności nie ustawiałem bo lepiej niż było to pewnie bym nie zrobił.
Obie strony ustawiłem na 3mm i + grubość żyłki.
Mogę śmiało przyznać, że ten sposób jest dobry (pewnie nie jest idealnie)
ale autko prowadzi się o niebo lepiej :-D nawet powiedział bym że pewniej w zakrętach niż przed wymianą amorków .

muniorek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 179
Rejestracja: 02 wrz 2007, 13:18
Lokalizacja: Lublin

Post autor: muniorek » 19 cze 2008, 22:33

Witam podrążę trochę temat geometri,wszystko jest dokładnie i jasno opisane przez kolegę czarkaj ...mam tylko kilka szczegółowych pytań a mianowicie :czy stosując tą polową metodę trzeba mierzyć tą różnicę w pochyleniu koła która ma wynosić 3,14 mm wiecej u góry felgi na aucie stojącym na kołach (wtedy raczej trudno cokolwiek regulować )czy podnosząc jedną ze stron ?czy po ustawieniu prawidłowych kątów sworzen wachacza wystaje z wachacza równo z obu stron ?pytam dlatego że u mnie patrząc na wachacz swożeń wystaje wyrażnie więcej na jednym wachaczu i chciałem sobie posprawdzać ...niemam za bardzo czasu jeżdzić po mechanikach bo pużno kończę pracę...acha dodam jeszcze że gdy wymieniałem poduszki amortyzatora to odkręcałem mcpersona od zwrotnicy ale otwory zarówno w mcpersonie jak i w zwrotnicy miały tylko tyle luzu żeby weszła w nie śruba więc tu nie mozna moim zdaniem rozregulować więcej niż góra 1mm

Awatar użytkownika
krzysiek11
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 256
Rejestracja: 13 cze 2007, 16:52
Lokalizacja: Wejherowo/Kartuzy

Post autor: krzysiek11 » 21 cze 2008, 09:34

Różnica musi być większa u góry felgi , po każdym przestawieniu sworznia trzeba ''przekulać '' samochód
To że swożenie są nie równo wysunięte to normalne i wogule nie trzeba się tym sugerować. Mieżyć trzeba na ziemi na (twardym podłożu) a przestawiać w górze.
<ok>

muniorek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 179
Rejestracja: 02 wrz 2007, 13:18
Lokalizacja: Lublin

Post autor: muniorek » 21 cze 2008, 21:18

o to mi chodziło ...dzięki

ODPOWIEDZ

Wróć do „Maglownice, końcówki drążków, geometria.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga