Od miesiąca śmigam B4. Zrobiłem w tym czasie 700km. Autko ma 171 tyś km (ostatnia zmiana oleju przy 165,5tyś km - Castrol GXL 10W40). Przyjechało do Polski a kołach - 750km bez problemu. Gdy kupowałem auto dzień po sprowadzeniu w okolicach trzeciej świecy i nad bocznym odpowietrzeniem skrzyni korbowej było widać lekki osad kurzu i oleju - taka specyficzna mazia, tłusty brud. Umyłem to wszystko benzyną ekstrakcyjną - delikatnie, szmateczka, pędzelek aż do czysta. Po 700km na wysokości uszczelki pod głowicą pojawiło się kilka kropel oleju - lekkie spocenie. Wszystko w okolicach od 2 do 3 cylindra i kanału w głowicy (to wybrzuszenie na boku silnika). Lekki nalot tłustego kurzu pojawił się również w okolicy trzeciej świecy. Świece wykręcałem - czyste, lekko rudawe 3-elektrodowe Bosch. Ta właśnie 3-świeca miała od dołu do połowy zaolejony gwint. Wkręcała się lżej.
Oleju i płynu nie ubywa, rura z tyłu czyściutka - ciężko palec ubrudzić o nią, nie kopci, chodzi równo itd. Zimny odpala po 1-2 obrotach silnika, rozgrzany od cyknięcia rozrusznikiem. Kontrolka oleju gaśnie momentalnie czy zimny czy ciepły, olej czysty i nie śmierdzi benzyną. Nie przerywa i nie gaśnie. Przyspiesza równo.
Mając poprzednie japońskie autko wiedziałem dokładnie gdzie są kanały olejowe/wodne w głowicy i potrafiłem ocenić czy wyciek jest groźny czy mało istotny.
Zauważyłem, że gdy śmigałem 200km po mieście pociło się ciut mocniej, po 500km trasie jakby zaschło i poci się mniej. Pocenie jest na tyle małe, że nawet nie powstaje dobry zaciek, a jedynie takie zroszone miejsce dookoła i błyszczące ślady oleju na boku uszczelki pod głowicą, bloku i głowicy.
Pytam więc was audimaniaki :
1. Czy to opisane pocenie jest groźne ?
2. Czy zaolejony do połowy gwint świecy może świadczyć o mikro-pęknięciu gwintu w głowicy od dołu ? (w manualu dopuszczone są mikropęknięcia między gniazdami zaworów i gwintem świecy do 0,5mm)
3. Czy poprawić fabrykę i dociągnąć głowicę np. 30 do 45 stopni każdą śrubę ? Lub jakąś siłą kluczem dynamometrycznym ?
4. Jaki kanał znajduje się między 2 a 3 cylindrem w ABT - to wybrzuszenie po boku - woda czy olej ? Tam się najwięcej pojawia olejek w okolicy uszczelki.
5. Ile wytrzymuje fabryczna uszczelka pod głowicą przy delikatnym traktowaniu auta ?
6. Czy olej CASTROL GXL 10W40 można gdzieś kupić w Polsce w rozsądnej cenie ?
7. Czy nie zaszkodzi zalanie innym 10W40 (np. MOTUL) o tym samym lub wyższym API i normie VW ?
Powiem tylko, że nie jest mi obce grzebanie w silnikach. W poprzednim aucie zajechałem 2 silniki i sam je przekładałem / składałem. Sprzedałem z trzecim silnikiem Nie zaleję niuni mineralnym nigdy w życiu... ba nawet myślę, by po uszczelnieniu zalać pełnym syntetykiem. Mineralny to do kosiarek - silnik musi mieć zdrową krew ! Widziałem co robi w silniku tzw "moto-doktor" i nie polecajcie mi go by dolać i "może się uszczelni".
[B4 2.0 ABT Avant] Przejmować się poceniem silnika ?
1. nie jest groźne aczkolwiek świadczy ze uszczelka pod głowicą moze miec juz dość
2. pęknięcie na 0,5mm to wg mnie jest po głowicy (biorąc pod uwagę rozszerzalność temperaturową) nie wydaje mi się aby głowica pękła dokładnie na gwincie swiecy prędej na kanale wodnym lub pomiedzy zaworami
3. Nie polecam takich praktyk. ale w ABT głowicę dokręca sie na 4 etapy
1. 40Nm
2. 60Nm
3. 90 stopni
4. 90 stopni
4. kanał wodny
5. Nie da się tego określić ile wytrzymuje ... wszytsko zalezy od uszczelki, głowicy, bloku, świec, jakosci płynu chłodzącego, oleju, paliwa ... trudne pytanie poprostu, wydaje mi się ze nawet w fabryce tego nie wiedzą
u jednego uszczelka wytrzyma 200k km i więcej a u innego padnie przy 150k km.
ja założyłem gaz i po 15k km jazdy na gazie padła ...
6. pewnie że mozna go kupić beczka 60litrów kosztuje 900-960 pln (srednio 16zł/litr)
w sklepach powinien być dostępny.
7. nie zaszkodzi. osobiscie polecam Castrol, Mobil i Lotos są to naprawdę bardzo dobre oleje. najważniesze zeby miał klasę min SF, SG lub SJ im wyższa litera po S tym lepszej klasy olej do Twojego silnika olej musi spełniać normy VW 500.00, 502.00 lub 501.01. skolei VW 505.00 jest do TDI a 505.01 do TDI na pompowtryskach
O olejach juz napisano ekcyklopedię jest to temat rzeka ...
skoro chcesz zmieniać na full syntetyk to licz sie z tym musiałbyś zrobić remont kapitalny silnika ... od uszczelniaczy zaworowych przez pierscienie cylindrów aż na panewkach i simeringach kończąc ... wg mnie gra wrta swieczki tylko dla zmiany oleju z Semi na full. różnicy w oleju nie poczujesz. nie wiadomo jak silnim przyjmie nowy typ oleju. trzeba by było caly silnik wymić z nagaru. to naprawdę duzo roboty czasu i pieniędzy ...
171k km to jest trochę przelatane ... nigdy nie wiesz czym było zalewane wczesniej. nie ufam tabliczką na sprowadzanych samochodach. tym bardziej nie wiesz jak jeżdził poprzedni własciciel.
2. pęknięcie na 0,5mm to wg mnie jest po głowicy (biorąc pod uwagę rozszerzalność temperaturową) nie wydaje mi się aby głowica pękła dokładnie na gwincie swiecy prędej na kanale wodnym lub pomiedzy zaworami
3. Nie polecam takich praktyk. ale w ABT głowicę dokręca sie na 4 etapy
1. 40Nm
2. 60Nm
3. 90 stopni
4. 90 stopni
4. kanał wodny
5. Nie da się tego określić ile wytrzymuje ... wszytsko zalezy od uszczelki, głowicy, bloku, świec, jakosci płynu chłodzącego, oleju, paliwa ... trudne pytanie poprostu, wydaje mi się ze nawet w fabryce tego nie wiedzą
u jednego uszczelka wytrzyma 200k km i więcej a u innego padnie przy 150k km.
ja założyłem gaz i po 15k km jazdy na gazie padła ...
6. pewnie że mozna go kupić beczka 60litrów kosztuje 900-960 pln (srednio 16zł/litr)
w sklepach powinien być dostępny.
7. nie zaszkodzi. osobiscie polecam Castrol, Mobil i Lotos są to naprawdę bardzo dobre oleje. najważniesze zeby miał klasę min SF, SG lub SJ im wyższa litera po S tym lepszej klasy olej do Twojego silnika olej musi spełniać normy VW 500.00, 502.00 lub 501.01. skolei VW 505.00 jest do TDI a 505.01 do TDI na pompowtryskach
O olejach juz napisano ekcyklopedię jest to temat rzeka ...
skoro chcesz zmieniać na full syntetyk to licz sie z tym musiałbyś zrobić remont kapitalny silnika ... od uszczelniaczy zaworowych przez pierscienie cylindrów aż na panewkach i simeringach kończąc ... wg mnie gra wrta swieczki tylko dla zmiany oleju z Semi na full. różnicy w oleju nie poczujesz. nie wiadomo jak silnim przyjmie nowy typ oleju. trzeba by było caly silnik wymić z nagaru. to naprawdę duzo roboty czasu i pieniędzy ...
171k km to jest trochę przelatane ... nigdy nie wiesz czym było zalewane wczesniej. nie ufam tabliczką na sprowadzanych samochodach. tym bardziej nie wiesz jak jeżdził poprzedni własciciel.
Dziękuję za obszerną odpowiedź.
W najbliższych dniach zmienię rozrząd (Conti CT630 + SFK VKM11001) przy okazji pompę wody i dolne kółko pasowe. Umyję przy tym dokładnie silnik i będę obserwował gdzie i ile pojawia się tłustego nalotu z kurzem. Nasuwa mi się kolejna porcja pytań :
1. Czy ten wyciekający olej to może wina nieszczelności wokół ciśnieniowego kanału olejowego - czy w okolicach 2/3 cylindra jest taki kanał obok wodnego ?
2. Jakiej firmy pompę wody montować ? Najtańsze są po niecałe 40 zł, ale pewnie ich jakością można mrówki karmić
3. Czy istnieją "firmowe" oleje VW/Audi podobnie jak w grupie GM ?
4. Czy przed montażem gazu robić uszczelkę czy zakładać gaz i czekać aż wyzionie ducha ? Biorę pod uwagę ilość dodatkowego osprzętu silnika zgazowanego.
Co do wlewania syntetyka mam świadomość kosztów jakie bym musiał ponieść. W Daihatsu Charade 1.3 90KM zmieniłem z 10W40 MobilS półsyntetyk na 10W50 Lotos Race&Rally pełen syntetyk. Mimo, że to olej Lotosa nie bałem się - Lotos jak każda marka przechodzi niezależne badania określające znaczniki API i sprawdzające jakość. Wolę dobre Made In Poland niż Made In EU ! Wszystko odbyło się jednak po wymianie wszystkich uszczelek silnika, kompletu 16 uszczelniaczy zaworowych, panewek, pierścieni tłokowych i dotarciu zaworów oraz totalnym wymyciu każdego kanału bloku i głowicy. Po tym zabiegu silnik nie brał grama oleju a olej pozostawał czysty przez 8tyś km po wymianie. Było warto Swoją drogą tam 16 zaworków regulowałem ręcznie a silniczek wkręcał się do 7.500rpm i odcinał. Koszt operacji w robotą we własnym zakresie około 600 zł i jak na 130 tyś przebiegu silnika to poważny zabieg.
Co do dostępności Castrol GXL 10W40 - może ktoś z forum ma jakieś wejścia w hurtowniach lub znajomości u dystrybutorów ? Na allegro olej jest... ale po co mi beczka ? Od biedy zaleję innym Castrolem najprawdopodobniej 5W40 półsyntetykiem na zimę. Na oznaczeniach klas API olejów znam się i zawsze staram się dobierać jak najlepiej. Muszę się jeszcze nauczyć znaczników VW (dzięki za info !). Za większość operacji na mojej niuni mam rachunki niemieckie i kilka gwarancji naprawczych po rozrządzie, wymianie opon, wymianie tarcz/klocków przód i coś tam jeszcze. Zawsze jednak pozostaje ta niewiadoma - wystarczy że kilka razy zimą zaraz po odpaleniu dostał ostro po garach i wycieki gotowe
W najbliższych dniach zmienię rozrząd (Conti CT630 + SFK VKM11001) przy okazji pompę wody i dolne kółko pasowe. Umyję przy tym dokładnie silnik i będę obserwował gdzie i ile pojawia się tłustego nalotu z kurzem. Nasuwa mi się kolejna porcja pytań :
1. Czy ten wyciekający olej to może wina nieszczelności wokół ciśnieniowego kanału olejowego - czy w okolicach 2/3 cylindra jest taki kanał obok wodnego ?
2. Jakiej firmy pompę wody montować ? Najtańsze są po niecałe 40 zł, ale pewnie ich jakością można mrówki karmić
3. Czy istnieją "firmowe" oleje VW/Audi podobnie jak w grupie GM ?
4. Czy przed montażem gazu robić uszczelkę czy zakładać gaz i czekać aż wyzionie ducha ? Biorę pod uwagę ilość dodatkowego osprzętu silnika zgazowanego.
Co do wlewania syntetyka mam świadomość kosztów jakie bym musiał ponieść. W Daihatsu Charade 1.3 90KM zmieniłem z 10W40 MobilS półsyntetyk na 10W50 Lotos Race&Rally pełen syntetyk. Mimo, że to olej Lotosa nie bałem się - Lotos jak każda marka przechodzi niezależne badania określające znaczniki API i sprawdzające jakość. Wolę dobre Made In Poland niż Made In EU ! Wszystko odbyło się jednak po wymianie wszystkich uszczelek silnika, kompletu 16 uszczelniaczy zaworowych, panewek, pierścieni tłokowych i dotarciu zaworów oraz totalnym wymyciu każdego kanału bloku i głowicy. Po tym zabiegu silnik nie brał grama oleju a olej pozostawał czysty przez 8tyś km po wymianie. Było warto Swoją drogą tam 16 zaworków regulowałem ręcznie a silniczek wkręcał się do 7.500rpm i odcinał. Koszt operacji w robotą we własnym zakresie około 600 zł i jak na 130 tyś przebiegu silnika to poważny zabieg.
Co do dostępności Castrol GXL 10W40 - może ktoś z forum ma jakieś wejścia w hurtowniach lub znajomości u dystrybutorów ? Na allegro olej jest... ale po co mi beczka ? Od biedy zaleję innym Castrolem najprawdopodobniej 5W40 półsyntetykiem na zimę. Na oznaczeniach klas API olejów znam się i zawsze staram się dobierać jak najlepiej. Muszę się jeszcze nauczyć znaczników VW (dzięki za info !). Za większość operacji na mojej niuni mam rachunki niemieckie i kilka gwarancji naprawczych po rozrządzie, wymianie opon, wymianie tarcz/klocków przód i coś tam jeszcze. Zawsze jednak pozostaje ta niewiadoma - wystarczy że kilka razy zimą zaraz po odpaleniu dostał ostro po garach i wycieki gotowe
co do rozrządu:
Pasek Gates
Rolka Ina
Pompa SKF
i to jest kompletny rozrząd prawie Ori bo bez znaczków AUDI
Koło wału wymieniałbym gdyby było naprawdę zniszczone.
ad1. moze tak byc ze jest tam jakaś nieszczelność. jest tam kanał olejowy
ad2. Ja polecam SKF bo ta firma robi dla koncernu VAG i nie tylko... SKF kosztuje 97 zł a co do pomp za 40 zł to sam sobie odpowiedziałeś jaka jest ich jakość <ok>
ad3. Są takie oleje ale to nic innego jak Castrol SLX Professional lub Castrol SLX Long Life ale po co płacić za naklejkę ?? :roll:
ad4. Skoro zamierzasz wyremontować silnik to ja bym zrobił tak:
Uszczelniacze zaworowe, dotrzeć zawory, głowice bym bardzo delikatnie splanował 0,01mm max to 0,02mm, reszte silnika tez zrobic. Uszczelke założyć ale ORI (koszt 210zł w ASO dla porównania zamiennik Elring kosztuje 98 lub 110zł a jakosc jest nieporównywalna), do tego założyć nową podstawę metalowo-gumową monowtrysku i uszczelnić cały dolot powietrza, dla pewnosci sprawdzić szczelność układu chłodzenia. dopiero wtedy montować gaz. Ciężko jest powiedzieć czy zrobić uszczelkę przed gazem czy dopiero jak padnie, ale skoro piszesz ze się ona delikatnie "poci" to juz jest jakiś znak ze coś się dzieje z nią niedobrego.
W daihatsu miałeś ręczną regulację zaworów. w Audi są hydrozawory i tez niewiadomo jak one wytrzymają zmianę oleju z semi na Full. czasem wystarczy miec niski stan oleju i jak jest zimny silnik to przy odpalaniu grają jak stary diesiel :lol:
pozatym full syntetyk jest rzadszy wiec nie mam zielonego pojecia jak pompa oleju bedzie pompować "wodę" (chodzi ze olej bedzie za rzadki i moze być problem z zapalającą sie kontrolką oleju)
Jutro rano tj czwartek bede na hurtowni u znajomego to zapytam czy jest u nich ten olej. jak coś to dam znać.
Pasek Gates
Rolka Ina
Pompa SKF
i to jest kompletny rozrząd prawie Ori bo bez znaczków AUDI
Koło wału wymieniałbym gdyby było naprawdę zniszczone.
ad1. moze tak byc ze jest tam jakaś nieszczelność. jest tam kanał olejowy
ad2. Ja polecam SKF bo ta firma robi dla koncernu VAG i nie tylko... SKF kosztuje 97 zł a co do pomp za 40 zł to sam sobie odpowiedziałeś jaka jest ich jakość <ok>
ad3. Są takie oleje ale to nic innego jak Castrol SLX Professional lub Castrol SLX Long Life ale po co płacić za naklejkę ?? :roll:
ad4. Skoro zamierzasz wyremontować silnik to ja bym zrobił tak:
Uszczelniacze zaworowe, dotrzeć zawory, głowice bym bardzo delikatnie splanował 0,01mm max to 0,02mm, reszte silnika tez zrobic. Uszczelke założyć ale ORI (koszt 210zł w ASO dla porównania zamiennik Elring kosztuje 98 lub 110zł a jakosc jest nieporównywalna), do tego założyć nową podstawę metalowo-gumową monowtrysku i uszczelnić cały dolot powietrza, dla pewnosci sprawdzić szczelność układu chłodzenia. dopiero wtedy montować gaz. Ciężko jest powiedzieć czy zrobić uszczelkę przed gazem czy dopiero jak padnie, ale skoro piszesz ze się ona delikatnie "poci" to juz jest jakiś znak ze coś się dzieje z nią niedobrego.
W daihatsu miałeś ręczną regulację zaworów. w Audi są hydrozawory i tez niewiadomo jak one wytrzymają zmianę oleju z semi na Full. czasem wystarczy miec niski stan oleju i jak jest zimny silnik to przy odpalaniu grają jak stary diesiel :lol:
pozatym full syntetyk jest rzadszy wiec nie mam zielonego pojecia jak pompa oleju bedzie pompować "wodę" (chodzi ze olej bedzie za rzadki i moze być problem z zapalającą sie kontrolką oleju)
Jutro rano tj czwartek bede na hurtowni u znajomego to zapytam czy jest u nich ten olej. jak coś to dam znać.
ja do swojej miałem tylko kpl kluczyków i kupe smieci w samochodzie. pod fotelami przednimi i tylnią kanapą miałem przegląg włoskiego jedzenia z przed ostatnich paru lat bo nawet monete 100 lirów znalałem do tego szminka zabawki i stara karta kredytowa :mrgreen:Za większość operacji na mojej niuni mam rachunki niemieckie i kilka gwarancji naprawczych po rozrządzie, wymianie opon, wymianie tarcz/klocków przód i coś tam jeszcze.
Co do rozrządu - kupiłem już kilka dni temu okazyjnie CT630 i VKM11001 - za ten komplet 120 zł więc chyba okazja prawda ? W napinaczach SKF są chyba łożyska INA - zgadza się ? Mimo wszystko mając w ręku pasek rozrządu z 2.0 litrowego silnika audi i porównując do paska Mitsuboshi jaki montowałem w 1.3...płakać się chce Rozrząd z Audi jest naprawdę ultra-delikatny. Paski GATES kiedyś podrabiali - zraziłem się tym i zawsze pojawia się jakaś skaza. Mój znajomy w Oplu miał przygodę z paskiem GATES, pękł sobie po 1500km od montażu - załamka ! Wojna z mechanikiem i ze sklepem - nie było winnego Remontować silnik...może kiedyś - na ta chwilę pozostaję obserwatorem tego co dzieje się pod maską. Na bieżąco będę pytał i dociekał przyczyn. Dziś dla świętego spokoju zdjąłem kopułkę, przeczyściłem palec i króćce w kopułce. Poczyściłem tu i tam... Zrobiłem też coś, czego nie lubię, ale muszę Przejechałem palcami po każdym kablu świecowym przy działającym silniku i... przy trzeciej świecy dostałem niezłego kopa ! Na trzecim kablu mam przebicie - dziurka jakby ukłucie igłą, pewnie ktoś przyhaczył śrubokrętem. Zataśmowałem izolacją odcinek z przebiciem - prowizorka, ale do wypłaty musi starczyć Zastanawia mnie jak duży wpływ mógł mieć ten kabel na pocenie się właśnie tej trzeciej świecy ?. Oby nie okazało się, że za chwilę klęknie sworzeń tłoka czy panewki na tym cylindrze Zalecaną przez Ciebie procedurę sprawdzającą przed montażem gazu wykonam z pewnością - dolot/podstawa filtra itd. Czy będę zwalał głowicę - okaże się, nie chcę niepotrzebnie majstrować przy aucie, które ładnie jeździ. Zalewając pełnym syntetykiem poszukałbym czegoś z indexem 10W50 lub 10W60 - gęstość zimnego ta sama co 10W40 półsyntetyka a jednocześnie gwarancja zachowania większej gęstości z wyższej temperaturze. Nie wspomnę o lepkości i innych parametrach, które z oczywistych przyczyn syntetyk ma lepsze. Co najwyżej problemem mogą być detergenty płucząc/czyszczące zawarte w oleju - najczęściej w pełnym syntetyku jest ich więcej niż w klasycznym 10W40.
Jeżeli możesz zapytaj o ten olej GXL - chyba najlepsze dla silnika było by zalanie tym samym co w nim jest.
Moje walki z uszczelkami głowicy to historia. Mam kolekcję 6 uszczelek jakie wymieniłem, te silniki tak miały, łatwo się przegrzewały i lubiły puszczać uszczelki, a że jeździłem nim paląc gumy na II biegu to co się dziwić Tu jedna z ciekawszych fotek jakie zrobiłem podczas jednej z operacji na mojej "szkaradzie". Mam nadzieję, że kiedyś zrobię taką fotkę w Audi Grzebanie w silniku to moja pasja
KLIK.
Jeżeli możesz zapytaj o ten olej GXL - chyba najlepsze dla silnika było by zalanie tym samym co w nim jest.
Moje walki z uszczelkami głowicy to historia. Mam kolekcję 6 uszczelek jakie wymieniłem, te silniki tak miały, łatwo się przegrzewały i lubiły puszczać uszczelki, a że jeździłem nim paląc gumy na II biegu to co się dziwić Tu jedna z ciekawszych fotek jakie zrobiłem podczas jednej z operacji na mojej "szkaradzie". Mam nadzieję, że kiedyś zrobię taką fotkę w Audi Grzebanie w silniku to moja pasja
KLIK.
Witam
Co do olejów mam u siebie Valvoline Synpower 5W/40 i nie mam z nim żadnych problemów wczesniej miałem mobil 5W/50 troche rano klepał ale był ok na valvoline nie klepie rano a cisnienie mam na rozgrzanym 2,5 bara na wolnych a przy 1800 obrotów/min juz łapie 5 barów
POza tym zjada mi go ok 0,4 l na 10k tak wiec niewiele Ostatnio założyłem pompe skf i jest oki nie mam z nia zadnych problemow co do paska mam u siebie Contitecha i tez ok/Pozdro...
Co do olejów mam u siebie Valvoline Synpower 5W/40 i nie mam z nim żadnych problemów wczesniej miałem mobil 5W/50 troche rano klepał ale był ok na valvoline nie klepie rano a cisnienie mam na rozgrzanym 2,5 bara na wolnych a przy 1800 obrotów/min juz łapie 5 barów
POza tym zjada mi go ok 0,4 l na 10k tak wiec niewiele Ostatnio założyłem pompe skf i jest oki nie mam z nia zadnych problemow co do paska mam u siebie Contitecha i tez ok/Pozdro...