Witam.
Czy u Was też tak jest, że wskazanie temperatury płynu chłodzącego na 51kanale testu klimatronika jest sporo niższe niż temperatura na zegarach? Temperatura na zegarach jest dobra, bo sprawdzałem zewnętrznym termometrem temperaturę w zbiorniczku wyrównawczym, jest 90 stopni i na zegarach jest tak samo, a klimatronik pokazuje 70 stopni, a czasem nawet mniej.
Za wskazanie na klimatroniku odpowiada czujnik temperatury niebieski, montowany na wężu obiegowym cieczy chłodzącej.
Druga sprawa to błąd na klimatroniku 15.7 - klapa regulacji powietrza. Nic mi to nie mówi, ale klimatronik działa doskonale, wszystkie funkcje działają, grzeje, chłodzi, ale ten błąd wypadało by wyeliminować.
Gdzie jest ta klapa? Da rade zrobić to bez demontażu deski?
[c4 2.0 16v ACE] czujnik temperatury do klimatronika
15.7 - klapa powietrza - czasem blokowana
O ile mnie pamięć nie myli to chodzi o małą klapę znajdującą się na samym początku kanału wentylacyjnego - pod filtrem przeciwpyłkowym powietrza - nie mylić z klapą recyrkulacji, która jest pod nią.
Praktycznie niemożliwe jest wyjęcie silniczka regulacyjnego od tej klapy - trzeba wyjmować cały zespoł nagrzewnicy. Silniczek jest przy samym prawym przednim słupku.
Równie dobrze może być to kwestia kodowania sterownika klimatronika - w niektórych wykonaniach po prostu tej klapki z silniczkiem nie było i w niektórych przypadkach sterownik może się z tego powodu buntować.
Na domiar złego łożyskowanie tej klapki zostało niefortunnie rozwiązane i klapka może sie blokować gdy auto ma już sporawy przebieg.
O ile mnie pamięć nie myli to chodzi o małą klapę znajdującą się na samym początku kanału wentylacyjnego - pod filtrem przeciwpyłkowym powietrza - nie mylić z klapą recyrkulacji, która jest pod nią.
Praktycznie niemożliwe jest wyjęcie silniczka regulacyjnego od tej klapy - trzeba wyjmować cały zespoł nagrzewnicy. Silniczek jest przy samym prawym przednim słupku.
Równie dobrze może być to kwestia kodowania sterownika klimatronika - w niektórych wykonaniach po prostu tej klapki z silniczkiem nie było i w niektórych przypadkach sterownik może się z tego powodu buntować.
Na domiar złego łożyskowanie tej klapki zostało niefortunnie rozwiązane i klapka może sie blokować gdy auto ma już sporawy przebieg.
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2008, 22:39 przez czarekj, łącznie zmieniany 1 raz.
Witajcie.
Dzięki za odpowiedzi. Może kiedyś przy okazji jak będzie taka potrzeba to rozbiorę i przeczyszczę silniczek i napęd tej klapki. Dlaczego błąd się wyświetla czasami, a czasem po odpaleniu i solidnym "pomerdaniu" nastawami klimatronika nie ma żadnego błędu? CZasem nawet jak ten błąd jest to klima i tak działa doskonale... Może to faktycznie kodowanie, ale mam prawidłowe bo 00040.
Do VAGA się podłączyłem, zrobiłem basic settings, wcześniej skasowalem bledy, i dalej czasami pojawia się ten 15.7
Olewam to bo nawet jak błąd jest to wszystko działa jak należy.
Powiedzcie dlaczego temperatura na kanale 51 tak oszukuje?
Dzięki za odpowiedzi. Może kiedyś przy okazji jak będzie taka potrzeba to rozbiorę i przeczyszczę silniczek i napęd tej klapki. Dlaczego błąd się wyświetla czasami, a czasem po odpaleniu i solidnym "pomerdaniu" nastawami klimatronika nie ma żadnego błędu? CZasem nawet jak ten błąd jest to klima i tak działa doskonale... Może to faktycznie kodowanie, ale mam prawidłowe bo 00040.
Do VAGA się podłączyłem, zrobiłem basic settings, wcześniej skasowalem bledy, i dalej czasami pojawia się ten 15.7
Olewam to bo nawet jak błąd jest to wszystko działa jak należy.
Powiedzcie dlaczego temperatura na kanale 51 tak oszukuje?
Ten błąd pojawia sie tylko wtedy gdy sterownik zaczyna używać tej klapy zgodnie z zawartym w pamięci programem. Jest to najrzadziej wykorzystywana przez klimatronik klapa. Praktycznie pracuje tylko w dwóch położeniach - zamknięte i otwarte. Oczywiście mogę się mylić. Sterownik w moim aucie zamyka dopływ gorącego powietrza z zewnątrz auta tą właśnie klapą, by pomóc sobie w szybkim osiągnieciu zadanej niskiej temperatury wewnętrznej.
Można z tym jeździć i na razie nie ma się co przejmować.
Temperatura na kanale 51 prawodpodobnie jest niewłaściwa, gdyż w pierwotnych założeniach konstruktorów jak przypuszczam zarówno dla klimatronika i sterownika miał "wystarczać" tylko jeden niebieski czujnik temperatury. Nawet na schemacie ideowym klimatronika jest to ujęte. Po rezygnacji z tego rozwiązania i faktycznym zastosowaniu dwóch czujników okazało się, że powstał błąd gdyż sterownik silnika zmieniał rozpływ prądu. Na "osłodę" pozostawiono możliwość własnoręcznego skalibrowania wskazań.
Osobiście tego nie robiłem bo nie było zbytnio sensu, ten czujnik dostarcza do klimatronika sygnał dekodowany dwustanowo - zimny/ciepły. Jeżeli klimatronik włącza nadmuch ciepłego powietrza właśnie wtedy gdy silnik jest już ciepły to nie ma co szukać dziury w całym.
Osobiście nie polecam robienia zbyt często nastaw podstawowych w starszych typach klimatronika. Niestety pamięć EEPROM w starszych procesorach Motorolla lubi być oporna na próby zapisu. W takiej sytuacji nie jest zapisywana nowa "nauczona" wartość a wartość "domyślna" przyjeta w sytuacji awaryjnej może byc gorsza od tego co było zapisane w pamięci na początku zabiegu. W takim przypadku ilość błedów może nawet wzrosnąć, gdyz silniczki będą wysterowywane poza zakres adaptacji.
Oczywiście mogę się mylić i chętnie wysłucham opinii innych.
Można z tym jeździć i na razie nie ma się co przejmować.
Temperatura na kanale 51 prawodpodobnie jest niewłaściwa, gdyż w pierwotnych założeniach konstruktorów jak przypuszczam zarówno dla klimatronika i sterownika miał "wystarczać" tylko jeden niebieski czujnik temperatury. Nawet na schemacie ideowym klimatronika jest to ujęte. Po rezygnacji z tego rozwiązania i faktycznym zastosowaniu dwóch czujników okazało się, że powstał błąd gdyż sterownik silnika zmieniał rozpływ prądu. Na "osłodę" pozostawiono możliwość własnoręcznego skalibrowania wskazań.
Osobiście tego nie robiłem bo nie było zbytnio sensu, ten czujnik dostarcza do klimatronika sygnał dekodowany dwustanowo - zimny/ciepły. Jeżeli klimatronik włącza nadmuch ciepłego powietrza właśnie wtedy gdy silnik jest już ciepły to nie ma co szukać dziury w całym.
Osobiście nie polecam robienia zbyt często nastaw podstawowych w starszych typach klimatronika. Niestety pamięć EEPROM w starszych procesorach Motorolla lubi być oporna na próby zapisu. W takiej sytuacji nie jest zapisywana nowa "nauczona" wartość a wartość "domyślna" przyjeta w sytuacji awaryjnej może byc gorsza od tego co było zapisane w pamięci na początku zabiegu. W takim przypadku ilość błedów może nawet wzrosnąć, gdyz silniczki będą wysterowywane poza zakres adaptacji.
Oczywiście mogę się mylić i chętnie wysłucham opinii innych.
- właśnie dokładnie tak się dzieje. Po uruchomieniu zimnego silnika, ogrzewanie nie działa, dopóki silnik nie osiągnie temperatury conajmniej 50 stopni celsjusza. Potem słychać jakąś klapkę i ogrzewanie momentalnie się włącza. Generalnie myślałem że tak nie powinno być, stąd moje podejrzenie na ten czujnik.Jeżeli klimatronik włącza nadmuch ciepłego powietrza właśnie wtedy gdy silnik jest już ciepły to nie ma co szukać dziury w całym.
Ja generalnie mam panel założony od C4 '97, z tego co wiem są 100% wymienne.
Jak chcesz to mogę Ci podesłać schemat ideowy sterownika klimatronika. Będziesz mógł sobie podregulować wskazania na kanale 51. Tylko nie wiem czy jest sens, ale jak chcesz to nie ma sprawy.
Z Twojego opisu wynika, że klimatronik działa prawidłowo.
Przed przekładką panelu klimatronika należy sprawdzić na jakie napięcia są silniczki klap. Były wersje na 10 V i 7,6 V.
Z Twojego opisu wynika, że klimatronik działa prawidłowo.
Przed przekładką panelu klimatronika należy sprawdzić na jakie napięcia są silniczki klap. Były wersje na 10 V i 7,6 V.