Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABK 2.0 115PS] Obroty - problem po wymianie rozrządu.

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 02 paź 2008, 19:47

Po zablokowaniu sterownika silnika i przechodzeniu z obrotami od jałowych do 2200 daje się zauważyć gwałtowny przeskok punktu zapłonu. Mimo tego że sterownik jest zablokowany to punkt zapłonu dalej się zmienia wraz ze wzrostem liczby obrotów.
Po osiągnięciu ok. 2200 obrotów i przy dalszym ich zwiększaniu dopiero wtedy zapłon się nie zmienia.
Skoro mechanik tak twierdzi to ja się nie będę kłócił, ale z ciekawości poproś go by jeszcze raz podłączył lampę i zablokował sterownik. Jeżeli znacznik nie zmieni swojego położenia przy zmianie obrotów od zera wzwyż to znaczy, że on miał rację. Jeżeli nie to ........

maciekprus
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 13
Rejestracja: 17 sty 2007, 12:47

Post autor: maciekprus » 02 paź 2008, 21:58

czarekj pisze:Po zablokowaniu sterownika silnika i przechodzeniu z obrotami od jałowych do 2200 daje się zauważyć gwałtowny przeskok punktu zapłonu. Mimo tego że sterownik jest zablokowany to punkt zapłonu dalej się zmienia wraz ze wzrostem liczby obrotów.
Po osiągnięciu ok. 2200 obrotów i przy dalszym ich zwiększaniu dopiero wtedy zapłon się nie zmienia.
Skoro mechanik tak twierdzi to ja się nie będę kłócił, ale z ciekawości poproś go by jeszcze raz podłączył lampę i zablokował sterownik. Jeżeli znacznik nie zmieni swojego położenia przy zmianie obrotów od zera wzwyż to znaczy, że on miał rację. Jeżeli nie to ........
Kiedyś na którymś z forów czytałem Twoją wypowiedź, gdzie napisałeś coś na temat blokowania sterownika VAG-COMem czy jakimś podobnym programem (na pewno nie chodziło o sposób na odpięcie niebieskiego czujnika temp wody) - mógłbyś mnie naprowadzić w którym miejscu tej funkcji szukać? - z tego wszystkiego zainwestowałem w kable do podłączenia auta do komputera i wiele rzeczy już sprawdziłem sam - może i to mi się uda zweryfikować? Widziałem że na kompie mechanika który ustawiał mi ten zapłon pięknie wyświetlał się kąt wyprzedzenia, także nawet lampy z regulacją nie miał tylko zwykłą...

Z góry dziękuję!

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 02 paź 2008, 23:40

maciekprus pisze: Widziałem że na kompie mechanika który ustawiał mi ten zapłon pięknie wyświetlał się kąt wyprzedzenia, także nawet lampy z regulacją nie miał tylko zwykłą...
Kit, kit do kwadratu. Zostałeś zrobiony w konia z tym zapłonem.
Prawdopodobnie mechanik odpalił tylko program w którym był zbiór danych odnośnie tego silnika. Wszedł w opcje "zapłon" i pokazało się okienko z cyferką 6 stopni, co nie miało nic wspólnego z faktycznym punktem ustawienia zapłonu.
Równie dobrze mógł wejść w opcję "smarowanie silnika" i wyświetlić okienko z cyferką "3,5 litra - z filtrem". Zapewne wciskałby ci potem kit, że masz oleju tyle ile trzeba mimo, że w misce byłoby sucho.

Nie martw się, nie tylko ciebie tak "druciarze" zrobili w balona. Znam kilka podobnych przypadków. Mało brakowało a również ja dałbym się wrobić.

Czujnik Halla w naszym aucie pełni rolę generatora impulsów położenia wału dla sterownika silnika. Jest jakby czujnikiem położenia wału - takim stosowanym w nowszych autach.
Po zablokowaniu sterownika kręcąc aparatem ustawia się punkt odniesienia względem którego sterownik generuje faktyczny punkt zapłonu.
Zapytaj się tak "dla jaj" mechanika, czy w nowszych autach robi się dziury w obudowie skrzyni biegów by przestawić czujnik położenia wału - zmienić punkt odniesienia. Dlaczego możesz go o to zapytać? Dlatego, iż kręcąc aparatem zapłonowym przy źle zablokowanym komputerze robi coś co w nowszych autach byłoby równoznaczne z wkładaniem czujnika położenia wału w pierwszą lepszą dziurkę znalezioną np. na obudowie skrzyni biegów.

W programie VAG jest okienko w którym widać wartość dynamicznego kąta wyprzedzenia/opóźnienia zapłonu (pisałem o tym). Ta wyświetlana wartość wynika z różnicy czasu pomiędzy wygenerowaniem impulsu przez czujnik Halla a impulsem zapłonowym wygenerowanym przez sterownik. To nie są te same momenty czasowe.

W pracującym w zwykłym trybie silniku ABK iskra nie występuje w momencie generacji impulsu przez czujnik Halla!

W sytuacji zablokowania sterownika/komputera dynamiczny kąt wyprzedzenia zapłonu jest stale równy 0 - zero i tylko wtedy iskra na świecy pojawi się w momencie wygenerowania impulsu przez czujnik Halla.

Jeżeli mechanik faktycznie zablokował komputer, co mogło mu się nawet udać to jedyną wartością jaką jego sprzęt mógł zmierzyć byłaby właśnie wartość 0 - zero.

Jeżeli jednak sterownik nie został zablokowany - był w normalnym trybie pracy to jego przyrządu mogły wskazywać co najwyżej dynamiczny kąt, który jest zmienny i przyjmuje różne wartości, szybko i stale zmienne w czasie.

Nie ma innej opcji jak zablokować odpowiednio komputer i ustawić aparat by lampa świeciła na kresce 6 stopni.

Wydrukuj mojego posta i podjedź z kartką do tego mechanika. Ja bym wziął ze sobą kilku kolegów i wytłumaczył kulturalnie mechanikowi, że jak się na czymś nie zna to się za to pieniążków nie bierze.

W wolnej chwili popatrz na dział silników diesla, zwłaszcza 1Z. W tym silniku jest czujnik położenia wału. Co prawda to inne paliwo, ale jest wiele podobieństw.
W silniku 1Z można przestawiać pompę wtryskową tak jak w naszym ABK przestawiamy aparat zapłonowy. W dieslu będzie to się nazywało ustawianie statycznego kąta wtrysku natomiast w ABK będzie to operacja ustawiania statycznego punktu zapłonu lub jak ja wolę ustawianie punktu odniesienia. Oba sterowniki wykonują regulacje. Jeden reguluje moment wtrysku a drugi reguluje moment zapłonu.
Posiadacze 1Z zapewne przytakną, ża zarówno statyczny jak i dynamiczny kąt wtrysku daje się odczytać np. w VAG i są to wartości realne.
Uwaga! Daje się to odczytać, gdyż sterownik ma punkt odniesienia w postaci czujnika położenia wału - którego przestawienie jest niewykonalne dla zwykłego użytkownika.

W ABK nie da się odczytać żadnym przyrządem magicznej cyfry 6 stopni gdyż nie ma względem czego dokonać tego pomiaru! Nie ma klasycznego czujnika położenia wału gdyż jego rolę spełnia czujnik Halla, który znajduje się we właśnie w przestawianym aparacie.

Do tematu zapłonu w ABK nie wracam. Wszystko co jest niezbędne by prawidłowo go ustawić już kiedyś napisałem.

Awatar użytkownika
Darecki3037
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 975
Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
Lokalizacja: Krk

Post autor: Darecki3037 » 03 paź 2008, 08:23

kolego maciekprus posłuchaj czarekj i jedź ustawić ten zapłon do kumatego elektryka/mechanika.

dudi777
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 24
Rejestracja: 03 paź 2008, 10:05

Post autor: dudi777 » 03 paź 2008, 12:34

Mam taki sam silnik 94r.I pytanie: czy jeśli wyciecie na kole pasowym "zgrywa sie" ze strzałką na obudowie paska rozrządu to znaczy że jest 0 st. czy 6 st. I czy powinno to sie zgrywać gdy zgrywają się znaki na kole zebatym wałka rozrządu ze znakami na obudowie paska przy pokrywie zaworów.
Ostatnio zmieniony 03 paź 2008, 12:42 przez dudi777, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Darecki3037
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 975
Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
Lokalizacja: Krk

Post autor: Darecki3037 » 03 paź 2008, 12:41

to jest 0, tłok cylindra 1 jest u samej góry, we wzierniku na kole zamachowym widać wtedy również 0. Jak cofniesz troszkę do tyłu to we wzierniku pojawi się kreska na kole zamachowym czyli 6'.

dudi777
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 24
Rejestracja: 03 paź 2008, 10:05

Post autor: dudi777 » 03 paź 2008, 12:45

Własnie o to chodzi że na kole zamachowym nic nie znalazłem:(.W taki razie będe musiał z mechanikiem jeszcze raz wszystko prześwietlić.Może mi Pan opisać wszystkie punkty które powinny si e jednocześnie zgrywać? I rozumie że jesli się one zgrywają to jest wtedy 0st? I czy mozliwe że jeśli wymieniał uszczelke przy wale korbowym to wtedy zdejmując koło zębate mógł cos popierniczyć?

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 03 paź 2008, 13:52

U mnie jest tak samo, że nie ma kreski 6 stopni jedynie 0. Muszą się zgrywać znaki na kole zamachowym (lub z przodu na obudowie rozrządu), znak na kole wałka rozrządu i jak masz zdjęte osłony paska to znak na kole pośrednim powinien pokrywać się z obwodem koła pasowego (choć nie koniecznie, u mnie się nie zgadzało bo ktoś źle założył kółko). Znak 6 stopni sam sobie zrobiłem na obudowie paska rozrządu przy okazji wym.
Ostatnio zmieniony 03 paź 2008, 14:13 przez WOJTEK26, łącznie zmieniany 1 raz.

dudi777
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 24
Rejestracja: 03 paź 2008, 10:05

Post autor: dudi777 » 03 paź 2008, 14:23

Na kole zamachowym nawet 0 nie moge znalezc :(.wiem napewno ze gdy schodzą mi sie znaki na kole wałka rozrządu to w tym momencie nie schodzi sie wyciecie na kole pasowym ze strzałką na obudowie paska rozrządu.Teraz bedzie proble jak to wszytsko przywrócic jeśli mi kółka poprzekręcał i znaki sie nie zgadzają.mozłiwe ze np mam rozrząd o jeden ząbek przesunięty?Jeszcze tylko nie sprzawdziłem czy schodzi sie wyciecie na tłumiku drgań ze znakiem na wałku pośrednim.Zależy mi żeby ja ładnie wyregulować bo auto udało mi sie kupic naprawde w pieknym, stanie,tak jak marzyłem.A tu widze ze pierwszy mechanik juz je zaczał krzywdzić :cry:

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 03 paź 2008, 15:39

Poluzuj napinacz paska zdejmij pasek i na nowo wszystko ustaw i napnij pasek, sprawdx czy napewno palec w kopułce jest na 1 cylindrze. Po tej operacji ustaw zapłon i bedzie super.

maciekprus
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 13
Rejestracja: 17 sty 2007, 12:47

Post autor: maciekprus » 03 paź 2008, 19:02

czarekj pisze:
maciekprus pisze: Widziałem że na kompie mechanika który ustawiał mi ten zapłon pięknie wyświetlał się kąt wyprzedzenia, także nawet lampy z regulacją nie miał tylko zwykłą...
Kit, kit do kwadratu. Zostałeś zrobiony w konia z tym zapłonem.
Prawdopodobnie mechanik odpalił tylko program w którym był zbiór danych odnośnie tego silnika. Wszedł w opcje "zapłon" i pokazało się okienko z cyferką 6 stopni, co nie miało nic wspólnego z faktycznym punktem ustawienia zapłonu.
Równie dobrze mógł wejść w opcję "smarowanie silnika" i wyświetlić okienko z cyferką "3,5 litra - z filtrem". Zapewne wciskałby ci potem kit, że masz oleju tyle ile trzeba mimo, że w misce byłoby sucho.
Źle się wyraziłem albo źle mnie zrozumiałeś - w trakcie ustawiania nic się nie wyświetlało - dopiero po ustawieniu wyłączył i uruchomił ponownie samochód (jak się domyślam żeby sterownik się odblokował) i dopiero po tym wszedł w jakąś funkcję, gdzie (tak jak piszesz powinno być) wyświetlany był kąt który oscylował od wartości 3 do 7 stopni... Zastanawiam się czy coś zmieni, gdy ustawię go na wartości bliższe 6 stopni (i czy tak mała różnica może być przyczyną tych zadławień przy wolnych obrotach?) dlatego zadałem pytanie o odczycie VAG-COMem kąta (na to już znalazłem też odpowiedź na innym forum).

Tak sobie jeszcze myślę (zakładając że zakres między 3 a 7 stopni (co daje średnie 5) jest OK) czy przyczyną tego że się dławi podczas przyspieszania z niskich obrotów może być złe ustawienie przepływomierza? Pytam ponieważ przypomniało mi się, że po którymś strzale zablokowała mi się płytka i prócz wybrania pewnej ilości stali z jego wnętrza, musiałem tą sprężynkę co jest pod przykrywką odchylić i bardziej nakręcić to zębate czarne kółeczko, bo nieraz klapka nie zamykała przepływomierza i się zacinała podczas schodzenia silnika z wysokich obrotów...

Dobrze, że w taki sposób odpowiedziałeś na mój post - jeśli sobie nie poradzę sam (a raczej nie dam rady) - wydrukuję to i mu zaniosę (choć jak znam ambicje i dumy niektórych mechaników, to pogardzi radą i mnie zleje :-)

do kolegi Darecki3037 - wierz mi że szukałem takowego (niby kumatego) i zanim pojechałem do tego - zrobiłem wywiad środowiskowy :-) wskaż mi jakiegoś pewniaka w woj WLKP a masz u mnie piwo z sokiem :-) duże!

Coś czuję że cała ta historia z zapłonem zakończy się na wycieczce krajoznawczej w Warszawie/Zambrowie :lol:

Pozdrawiam i życzę miłego weekendu!

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 03 paź 2008, 19:11

maciekprus pisze:
Źle się wyraziłem albo źle mnie zrozumiałeś - w trakcie ustawiania nic się nie wyświetlało - dopiero po ustawieniu wyłączył i uruchomił ponownie samochód (jak się domyślam żeby sterownik się odblokował) i dopiero po tym wszedł w jakąś funkcję, gdzie (tak jak piszesz powinno być) wyświetlany był kąt który oscylował od wartości 3 do 7 stopni...
Tak sobie jeszcze myślę (zakładając że zakres między 3 a 7 stopni (co daje średnie 5) jest OK) czy przyczyną tego że się dławi podczas przyspieszania z niskich obrotów może być złe ustawienie przepływomierza? Pytam ponieważ przypomniało mi się, że po którymś strzale zablokowała mi się płytka i prócz wybrania pewnej ilości stali z jego wnętrza, musiałem tą sprężynkę co jest pod przykrywką odchylić i bardziej nakręcić to zębate czarne kółeczko, bo nieraz klapka nie zamykała przepływomierza i się zacinała podczas schodzenia silnika z wysokich obrotów...
Potwierdza się to co przypuszczałem odnośnie zapłonu. Mechanik pokazał Ci wartość kąta dynamicznego z VAG-a.

Martwi mnie jeszcze inna rzecz. Klapka w przepływomierzu nie ma prawa się przycinać. Naciąg kółka też jest istotny. Coś trzeba z tym zrobić. Przestawienie kółka o więcej niz 3 ząbki "gwarantuje" niestabilną pracę silnika.

Awatar użytkownika
Darecki3037
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 975
Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
Lokalizacja: Krk

Post autor: Darecki3037 » 03 paź 2008, 20:11

Coś czuję że cała ta historia z zapłonem zakończy się na wycieczce krajoznawczej w Warszawie/Zambrowie :lol:
no właśnie i chyba taniej Ci wyjdzie to paliwo niż wszyscy "mechanicy" wielkopolscy...

Awatar użytkownika
beneq
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 115
Rejestracja: 15 cze 2008, 17:03

Post autor: beneq » 27 paź 2008, 18:48

Pomocy.!:)
Zna ktos moze dobrego mechanika z okolic Kiertrza, Głubczyc, Raciborza badz Rybnika?? Ktory potrafil by poprawnie ustawic zaplon w ABK?
to juz mnie dobijac zaczyna, bylem juz u paru mechanikow i zaden nie slyszal o takim czyms jak zablokowaniu kompa i zwiekszeniu obrotow.. :/ z ostatnim robilem wg wzkazowek z forum i dalej lipa:(

Awatar użytkownika
gibalohio
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 88
Rejestracja: 18 maja 2008, 17:31
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: gibalohio » 27 paź 2008, 20:00

Witam mam podobne problemy też po wymianie rozrządu.Kolego czrekj czy w moim silniku też ustawia się zapłon tak jak w ABK?. Mam silnik 1.8 JN układ KE jetronik.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl