[b4 2.0 ABK] Jak zaprojektować rurowy kolektor wydechowy?
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
[b4 2.0 ABK] Jak zaprojektować rurowy kolektor wydechowy?
Witajcie,
z uwagi na nadmiar wolnego czasu, smykałkę, niewielkie zaplecze warsztatowe oraz pęknięty ORI kolektor wydechowy wpadłem na pomysł zrobienia sobie kolektora rurowego typu baran. Nie liczę na wzrost mocy. Nie liczę na wzrost momentu. Liczę na wzrost umiejętności i wiedzy:-)
Szukam odpowiednich informacji, ale doszukać się trudno, najchętniej poczytał bym jakąś techniczną literaturę lub też podpowiedzi fachowców z naszego forum.
Pierwsza sprawa to flansza (do ABK) - chyba przydało by się żeby ją wyciąć na obrabiarce żeby było równiutko. Może ktoś z kolegów ma możliwość wyciąć gdzieś i odsprzedać mi taką właśnie flanszę?
Druga sprawa to sam kolektor, dużo czytałem o kolektorach 4-2-1, ale jakoś nikt nie pisze czemu akurat tak, fabryczny w ABK w sumie też taki jest.
Czy ważne jest aby wszystkie rurki były tej samej długości? W ori ABK nie jest to zachowane.
Ogólnie to mam zamiar zaraz za kolektorem wstawić przelotowy tłumik, następie będzie przelotowy środkowy, a na końcu to się zobaczy, nie chcę hałasu. Całość zrobię z nierdzewki. Rurki będe giąć giętarką i spawać autogenem (gazowo). Całość (oprócz flanszy) wykonam sam.
Koledzy, słucham podpowiedzi, propozycji, uwag, słów otychy i krytyki, najbardziej zależy mi na fachowej literaturze która wyjaśni mi zależności, długości, średnic, kątów i innych wielkości ważnych w zaprojektowaniu kolektora wydechowego do ABK. Samochód zostanie zbadany na hamowni na ori kolektorze oraz po przeróbkach, dane udostępnie do wglądu.
Projekt będzie realizowany po zebraniu wszystkich danych i materiałów, prawdopodobnie w drugiej połowie września. Jestem z Trzebini w małopolsce, zapraszam klubowiczów na herbatkę
z uwagi na nadmiar wolnego czasu, smykałkę, niewielkie zaplecze warsztatowe oraz pęknięty ORI kolektor wydechowy wpadłem na pomysł zrobienia sobie kolektora rurowego typu baran. Nie liczę na wzrost mocy. Nie liczę na wzrost momentu. Liczę na wzrost umiejętności i wiedzy:-)
Szukam odpowiednich informacji, ale doszukać się trudno, najchętniej poczytał bym jakąś techniczną literaturę lub też podpowiedzi fachowców z naszego forum.
Pierwsza sprawa to flansza (do ABK) - chyba przydało by się żeby ją wyciąć na obrabiarce żeby było równiutko. Może ktoś z kolegów ma możliwość wyciąć gdzieś i odsprzedać mi taką właśnie flanszę?
Druga sprawa to sam kolektor, dużo czytałem o kolektorach 4-2-1, ale jakoś nikt nie pisze czemu akurat tak, fabryczny w ABK w sumie też taki jest.
Czy ważne jest aby wszystkie rurki były tej samej długości? W ori ABK nie jest to zachowane.
Ogólnie to mam zamiar zaraz za kolektorem wstawić przelotowy tłumik, następie będzie przelotowy środkowy, a na końcu to się zobaczy, nie chcę hałasu. Całość zrobię z nierdzewki. Rurki będe giąć giętarką i spawać autogenem (gazowo). Całość (oprócz flanszy) wykonam sam.
Koledzy, słucham podpowiedzi, propozycji, uwag, słów otychy i krytyki, najbardziej zależy mi na fachowej literaturze która wyjaśni mi zależności, długości, średnic, kątów i innych wielkości ważnych w zaprojektowaniu kolektora wydechowego do ABK. Samochód zostanie zbadany na hamowni na ori kolektorze oraz po przeróbkach, dane udostępnie do wglądu.
Projekt będzie realizowany po zebraniu wszystkich danych i materiałów, prawdopodobnie w drugiej połowie września. Jestem z Trzebini w małopolsce, zapraszam klubowiczów na herbatkę
Ostatnio zmieniony 31 maja 2011, 15:20 przez HeavenQueen, łącznie zmieniany 1 raz.
Pomysł bardzo ciekawy, skoro chcesz zachowac jednakowa dlugosc rurek to nameczysz sie troszke w wyginaniu by przypominaly baranka z 2.3 20v lub dasz sobie na luz i ladnie wspawasz 4-2-1 bez bawienia sie w jednakowe dlugosci. Ciekawe jaki bylby efekt gdybys wydech zrobil na srednicy 55 mm a do tego obrobil glowice. U siebie mam 2 przeloty a ostatni seryjny i powiem ci ze nie jest wcale glosniej niz zwykla seria.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Dzięki za odzew, już myślałem że nikt mnie nie czyta <ok>
Mógłbym rozważyć opcję taką a taką, gdybym miał jakieś chociaż względne pojęcie o budowie kolektorów. Co dają równe długości i co tracę gdy ich nie ma. Czemu akturat 4w2w1 i dlaczego łączy się 1 z 4 i 2 z 3 cylindrem itp. Zabawy będzie dużo, ale satysfakcja może być jeszcze większa. Narazie najważniejszy dla mnie jest zakup flanszy.
Drugie pytanko które mi się nasuneło. Czy brzegi flanszy (chodzi mi o obrys zewnętrzny) mogą być trochę większe (kilka mm) niż fabryczne? Zmieści to się tam? Nie ma tam jakiś wystających elementów głowicy które mnie nie puszczą? Pytam bo nie oglądałem tego jeszcze z bliska, zobacze dokładnie dopiero jak zdemontuje dolot.
Mógłbym rozważyć opcję taką a taką, gdybym miał jakieś chociaż względne pojęcie o budowie kolektorów. Co dają równe długości i co tracę gdy ich nie ma. Czemu akturat 4w2w1 i dlaczego łączy się 1 z 4 i 2 z 3 cylindrem itp. Zabawy będzie dużo, ale satysfakcja może być jeszcze większa. Narazie najważniejszy dla mnie jest zakup flanszy.
Drugie pytanko które mi się nasuneło. Czy brzegi flanszy (chodzi mi o obrys zewnętrzny) mogą być trochę większe (kilka mm) niż fabryczne? Zmieści to się tam? Nie ma tam jakiś wystających elementów głowicy które mnie nie puszczą? Pytam bo nie oglądałem tego jeszcze z bliska, zobacze dokładnie dopiero jak zdemontuje dolot.
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Czyta, czyta tylko fachowej wiedzy brak by można się było udzielić.HeavenQueen pisze:już myślałem że nikt mnie nie czyta
Podejrzewam że będzie to związane z zapłonem danych cylindrów. Z tego co pamiętam to kolejność zapłonu wygląd tak: 1-3-4-2, czyli po zapłonie w 1 cylindrze jest chwila przerwy zanim zaczną lecieć spaliny z 4 cylindra, co daje lepsze ich odprowadzenie.HeavenQueen pisze:dlaczego łączy się 1 z 4 i 2 z 3 cylindrem itp.
U mnie kolektor wygląda następująco:
Wiem że fabryki nie powinno się poprawić, ale jak widać ze zdjęcia wylot z 4 cylindra wcale nie jest taki piękny. Spaliny wpadają bowiem prawie prostopadle w rurę idącą od cylindra 1 co na pewno nie poprawia opróżniania tego cylindra.
Mam nadzieje że twój projekt wypali.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Fabryka zrobiła to najlepiej jak się da w takim wariancie aby cena auta była na poziomie tych które znamy z Audi - w sumie to wszystko można poprawić, kwestia kosztów.
I nie twierdzę że ja potrafię lepiej, wcale nie, gdybym miał dobry nowy kolektor to bym go nawet nie ruszał, a tak dzięki pęknięciom to mam motywację.
Pytania z poprzednich moich postów wciąż aktualne.
To foto obrazuje jak dokładnie (niestety) musi być wycięta flansza...
http://images32.fotosik.pl/445/e17df92119646e82med.jpg
Taka łatwa, prosta i przyjemna nie przejdzie.
http://www.drogos.pl/img/fck/8910020/dr ... %202.0.jpg
Pozdrawiam \m/
I nie twierdzę że ja potrafię lepiej, wcale nie, gdybym miał dobry nowy kolektor to bym go nawet nie ruszał, a tak dzięki pęknięciom to mam motywację.
Pytania z poprzednich moich postów wciąż aktualne.
To foto obrazuje jak dokładnie (niestety) musi być wycięta flansza...
http://images32.fotosik.pl/445/e17df92119646e82med.jpg
Taka łatwa, prosta i przyjemna nie przejdzie.
http://www.drogos.pl/img/fck/8910020/dr ... %202.0.jpg
Pozdrawiam \m/
Akurat kształtem flanszy bym się nie przejmował, bo każdy kształt jest do wycięcia. Pamiętaj żeby flansze zrobić troche grubszą bo jak założysz kolektor to ona może się troche powyginać pod wpływem ciepła. Chyba że masz możliwość wyżażenia go, wtedy po tym zabiegu dajesz do przetoczenia. Możesz jeszcze pomyśleć o tym żeby flansze poprzecinać, żeby każdy cylinder miał jakby swoja osobną flanszke ( niektórzy tak robią, niektorzy nie).
W r4 też? Wiem, że w r5 przecinają pod 5 garem.labek pisze:Możesz jeszcze pomyśleć o tym żeby flansze poprzecinać, żeby każdy cylinder miał jakby swoja osobną flanszke ( niektórzy tak robią, niektorzy nie).
Mówimy o przecięciu materiału, bo nacięcie jest już nawet w ori(doładowanych, gdzie jest obciążony).
Też są kolektory w r4 gdzie są 4 mniejsze flanszki zamiast jednej dużej, ale myśle że w abk (zresztą aeb tak samo) nie ma to wiekszego znaczenia więc, osobisice zostawiłbym taka jak będzie wycięta. Materiał na flansze jak będziesz wybierał to koło 12mm powinno styknąć spokojnie.FranoF1 pisze:W r4 też? Wiem, że w r5 przecinają pod 5 garem.labek pisze:Możesz jeszcze pomyśleć o tym żeby flansze poprzecinać, żeby każdy cylinder miał jakby swoja osobną flanszke ( niektórzy tak robią, niektorzy nie).
Mówimy o przecięciu materiału, bo nacięcie jest już nawet w ori(doładowanych, gdzie jest obciążony).
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- Krycha
- Forum Audi 80
- Posty: 5244
- Rejestracja: 27 sty 2007, 18:47
- Imię: Krystian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.6 ABC
- Lokalizacja: Starachowice
- Kontakt:
Nie pomogę teoretycznie, ale zawsze możesz podrzeć zdjęcia co i jak : http://www.a4-klub.pl/smf/b5_aeb_moj_pr ... 56.60.html na dole strony.
Tu sprawa jest troche inna, bo Gregory robił 4 w 1 a nie 4-2-1, do tego chciał koniecznie zostawić turbo ( w tym wypadku GT2X ), w oryginalnym miejscu, tak jak jest umiejscowiona k03 ( co było dość trudne do wykonania). Ten baran to w zasadzie baranek :mrgreen: lecz bardzo ładnie zrobiony jak na 1 jego kolektor w życiu. Gregory właśnie wyżarzał kolektor przed założeniem.AUDI_A6 pisze:Nie pomogę teoretycznie, ale zawsze możesz podrzeć zdjęcia co i jak : http://www.a4-klub.pl/smf/b5_aeb_moj_pr ... 56.60.html na dole strony.
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
Witam ponownie,
prace przygotowawcze w toku. Odpowiednia literatura się znalazła. Teoretycznie jestem przygotowany. Potrzebuje natomiast danych. Na początek:
1. Promień zewnętrznej przylgni zaworowej w gnieździe ssącym.
2. Promień wewnętrznej przylgni zaworowej zaworu ssącego.
3. Maksymalny wznios zaworu.
4. Kąt między osiami krzywek (mierzony na wale korbowym).
Będę wdzięczny za w/w dane, jak również informacje gdzie takowe mogę znaleść (chodzi mi o dane konstrukcyjne silnika ABK).
Pozdrawiam \m/
prace przygotowawcze w toku. Odpowiednia literatura się znalazła. Teoretycznie jestem przygotowany. Potrzebuje natomiast danych. Na początek:
1. Promień zewnętrznej przylgni zaworowej w gnieździe ssącym.
2. Promień wewnętrznej przylgni zaworowej zaworu ssącego.
3. Maksymalny wznios zaworu.
4. Kąt między osiami krzywek (mierzony na wale korbowym).
Będę wdzięczny za w/w dane, jak również informacje gdzie takowe mogę znaleść (chodzi mi o dane konstrukcyjne silnika ABK).
Pozdrawiam \m/
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- HeavenQueen
- Forum Audi 80
- Posty: 526
- Rejestracja: 14 sty 2009, 18:51
- Lokalizacja: Trzebinia
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt: