Zastanawiam się ostatnio jak wygląda układ zapłonowy w NG. Nie udało mi się tego wyjaśnić przy użyciu schematów. W jaki sposób jest wzbudzana cewka zapłonowa? Dostaje ona napięcie ze wzmacniacza iskry, po jednym przewodzie na każdy styk przy cewce i jeszcze jeden przewód (zielony) zdaje się że ona daje sygnał? Skąd ona sie bierze? bo chyba nie bezpośrednio z komputera? Wogóle co w NG odpowiada za zapłon? Sam komputer czy jest jeszcze jakiś moduł?
pzdr
[Coupe NG] Układ zapłonowy
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Sygnał idzie z czujnika Halla który jest zasilany plusem i minusem a środkowym kablem idzie sygnał (przerywany minus) do komputera (ECU) który ustala odpowiedni kąt wyprzedzenia zapłonu dla aktualnych warunków pracy silnika. ECU wysyła sygnał także przerywany minus do modułu zapłonowego ("wzmacniacz iskry"), który jest także zasilany stałymi plusem i minusem. Moduł podaje cały czas plus na cewkę a minus podawany jest według sygnału z "minusa przerywanego" idącego z ECU. Opis dotyczy KEIII-jetronica'a bo w starszych wersjach zapłon był sterowany przez regulatory podciśnieniowy i odśrodkowo, ECU tylko zaworkiem uruchamiało regulator podciśnieniowy.
Oczywiście w układach wtryskowych w których ECU bezpośrednio nie sprawuje opieki nad wyprzedzeniem zapłonu, sygnał z modułu (odpowiednie wyjście w module zapłonowym) musi trafiać do komputera bo ten na podstawie tego sygnału musi wiedzieć kiedy silnik pracuje i ile podawać paliwa.
Na upartego można podłączyć sygnał prosto z czujnika Halla do modułu zapłonowego ale ECU nie będzie znał obrotów i będzie statyczny punkt wyprzedzenia zapłonu jedno i drugie praktycznie uniemożliwi jazdę.
Oczywiście w układach wtryskowych w których ECU bezpośrednio nie sprawuje opieki nad wyprzedzeniem zapłonu, sygnał z modułu (odpowiednie wyjście w module zapłonowym) musi trafiać do komputera bo ten na podstawie tego sygnału musi wiedzieć kiedy silnik pracuje i ile podawać paliwa.
Na upartego można podłączyć sygnał prosto z czujnika Halla do modułu zapłonowego ale ECU nie będzie znał obrotów i będzie statyczny punkt wyprzedzenia zapłonu jedno i drugie praktycznie uniemożliwi jazdę.