[80 B3 SB] Jak działa czujnik prędkości?
[80 B3 SB] Jak działa czujnik prędkości?
Witam, podejrzewam uszkodzenie czujnika prędkościomierza w moim AUDI. Sprawa wygląda następująco: wszystko oprócz prędkościomierza na desce działa a sam prędkościomierz raz na jakiś czas ale bardzo rzadko się odezwie. Kable i sam licznik wraz z płytką szczegółowo sprawdziłem pod kątem "zimnych lutów" czy uszkodzeń (zębatki ok,luty ok,kable też przepływ wzorowy a licznik nie odzywa się nadal.) Założyłem drugi licznik cały i też nie pomogło więc wszystko wskazuje na czujnik prędkości. Kto wie na jakiej zasadzie działa? Jak można go sprawdzić? rozebrałem go i w środku są styki w bańce szklanej (chyba w próżni) ale nie wiem czy one mają reagować na magnes? Bo u mnie nie reagują. Z czego jest ten pierścień w lewej półosi, z którego czujnik zbiera impulsy?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 21
- Rejestracja: 02 maja 2009, 20:29
- Lokalizacja: Płońsk
Ten czujnik to pewnie kontraktronowy, dziala na pole magnetyczne. Co do czujnika to sprawdz czy moze nie daje impulsu gdy zblizysz do niego magnes, jeszcze nie dobieralem sie do czujnika, wiec nie wiem dokladnie jak on dziala. Wlasnie bawilem sie licznikiem i wystarczy podac na niego jakis sygnal prostokatny o amplitudzie 12V i czestotliwosci do 200-220 Hz.
Jaka predkosc pokaze przy tych 200Hz? I jak licznik zachowuje sie jak podasz mu 12V 50Hz ale pradu przemiennego (czyt. z transformatora). Takim napieciem ludzie dysponuja, nie kazdy ma generator czestotliwosci w domu. Jesli sa styki w bance szklanej to na pewno jest to kontaktron. W takim razie owy pierscien musi miec w jednym badz wiecej niz jednym miejscu magnes ktory to te styki bedzie zwieral. Sprawdz czy przewodzi jak przylozysz magnes.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 21
- Rejestracja: 02 maja 2009, 20:29
- Lokalizacja: Płońsk
Moze nie 200 ale mniej, a wszystko zalezy od tego ile zlicza impolsow na 1km z tylu licznika jest taka karteczka u mnie bylo 4260 imp na 1 km bawilem sie 3 licznikami i w kazdym tak bylo.aby licznik pokazywal 120km/h musialo byc dokladnie 142Hz wiec 200 to bedzie 169km/h, latwo to obliczyc.
Sinusa ( czytaj czyli impulsów z transformatora nie podawalem) uzywalem takiego fajnego programu "audio generator" mozna tam dowolna czestotliwość ustawic trzeba tylko na wyjsciu z karty dzwiekowej dorobic jakis bufor z kluczem tranzystorowym na końcu aby na 12V pracowal dla chetnych moge podać schemat na PW.
Pozdrawiam
Sinusa ( czytaj czyli impulsów z transformatora nie podawalem) uzywalem takiego fajnego programu "audio generator" mozna tam dowolna czestotliwość ustawic trzeba tylko na wyjsciu z karty dzwiekowej dorobic jakis bufor z kluczem tranzystorowym na końcu aby na 12V pracowal dla chetnych moge podać schemat na PW.
Pozdrawiam
No masz rację Jarekwolin, zapomniałem że ja mam cofniętą wskazówkę, żeby pokazywała realną prędkość zgodną z nawigacją. Mniejsza o to, cały post polegał na tym że nie działa mi prędkościomierz. Dzisiaj kupiłem czujnik prędkościomierza, sprawdziłem u kumpla w B4 i wszystko ok. U mnie przez 10km też działało wszystko aż wskazówka opadła do zera i koniec przedstawienia. Jeśli nie czujnik,kable,zegary to co może być przyczyną tej dziwnej usterki? jutro jade na autozłom po kompletne zegary...
-
- Forum Audi 80
- Posty: 21
- Rejestracja: 02 maja 2009, 20:29
- Lokalizacja: Płońsk
wiem że zegary są bajecznie proste, bo już je rozbierałem 10 razy na drobne, poprawiłem wszystkie luty w prędkościomierzu i na płytce te które są z nim związane. Naliczanie przebiegu też nie działa ale jak prędkościomierz się obudzi to przebieg też liczy. sprawdziłem czy jest dobre "przejście" na przewodach od czujnika prędkości przy skrzyni do kostki, która wchodzi w tablice zegarów i wszystko jest ok. Wszystko wskazuje na to że gdzieś ucieka impuls a nie trafia na licznik, tylko gdzie?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 21
- Rejestracja: 02 maja 2009, 20:29
- Lokalizacja: Płońsk
A moze gdzies jest zimny lut i heh miernikiem jest przejscie a jak sie podlaczy zegary to sie rozlacza. Jak mowiesz ze czujnik dobry i na pewno daje impuls to jeszcze zostaje jeden sposob wpiac sie w ten przewod impulsowy i i podczas jazdy zobaczyc czy sa na nim jakies impulsy a i sprawdzilbym licznik na staole podajac mu jakies impulsy z generatora.
Najprostszy to na NE555 zrobisz.
Najprostszy to na NE555 zrobisz.
- Kokolino
- Forum Audi 80
- Posty: 3371
- Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
- Imię: Radomir
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABK
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Uważam iz jest to wina licznika. Skoro działa prędkościomierz to znaczy że nadajnik impulsów w skrzyni biegów jest sprawny. Mogę się myslić oczywiście. Próbowałeś podmieniać licznik ?danekB4 pisze:Odgrzeje trochę temat.
Czy za niedziałanie licznika przebiegu kilometrów przy działającym prędkościomierzu można winić ten czujnik przy skrzyni?
Już długi czas walczę z tym licznikiem, zębatki są ok, wszystkie luty poprawiłem i nic.
Może spróbuj a rozwiąże to Twoje problemy.
Licznika nie miałem okazji podmieniać (nie mam z kim), a nie chce kupować w ciemno żeby się okazało że z tym drugim tez nie działa. Moje nadzieje związane są tylko z tym że nieraz licznik się poruszy i przez krótki czas działa, chociaż ostatnio coraz rzadziej. Ale skoro to nie wina czujnika to już nie wiem. Bede zmuszony do kupna nowych zegarów
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8403
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
Zainteresuj się scieżkami na płycie licznika zwłaszcza koło niebieskiej złączki.
I takie ot pytanie dlaczego mówicie że prędkościomierz i obrotomież ma ten sam czujnik? troche tu nie kumam. Nie znam dokłądnie tej instalacji ale to nie normalne (nie realne) że ma jeden wspólny.
Napewno musi być osobny inny do obrotów a inny do kilometrów. U mnie jest bynajmniej.
Nawet na schematach jest że są dwa kable jeden do obrotów a drugi do predkościomierza.Dokłądnie to tak:
Niebiewska wtyczka Speedometr
Pin 18/20 któryś z tych jest z czyjnika do wskażnika kilometrów.
Zółta wtyczka Tachometr
Pin 22/23 Któryś z tych jest z czujnika do wskażnika obrotów.
I takie ot pytanie dlaczego mówicie że prędkościomierz i obrotomież ma ten sam czujnik? troche tu nie kumam. Nie znam dokłądnie tej instalacji ale to nie normalne (nie realne) że ma jeden wspólny.
Napewno musi być osobny inny do obrotów a inny do kilometrów. U mnie jest bynajmniej.
Nawet na schematach jest że są dwa kable jeden do obrotów a drugi do predkościomierza.Dokłądnie to tak:
Niebiewska wtyczka Speedometr
Pin 18/20 któryś z tych jest z czyjnika do wskażnika kilometrów.
Zółta wtyczka Tachometr
Pin 22/23 Któryś z tych jest z czujnika do wskażnika obrotów.
mam podobny problem z tym że do momętu wyjęcia skrzyni wszystko działało ok, po wymianie łożyska oporowego i zamontowaniu skrzyni spowrotem na miejsce przestał działać prędkosciomierz i swiatło cofania, myśle że to jakaś nieduża usterka i chciałbym się dowiedzieć czy ktoś miał podobny problem. Bo to był by dziwny zbieg okolicznosci aby wszystko padło