[B4 All] Nabijanie Klimatyzacji czynnik R12 Freon
Jeśli chodzi o nabijanie klimy starym czynnikiem nie jest to problem przynajmniej w Krakowie. Nabicie klimy R12 mozna ale "z pod lady"
R12 jest wycofana z uzytku od 1993r z racji powodowania m.in. dziury ozonowej
Dlatego dla R12 jest mały problem ponieważ jest to nielegalne.
Jak pisze podmówca nie mozna stosować R134a i R12 zamiennie z powodu mozliwosci uszkodzenia sprężarki i/lub węży
Mozna sie bawić w przerobienie klimy na R134a jednak jest tego duży koszt. weze osuszacz, skraplacz, uszczelnienia sprezarki, oringi ....
Olej dla R12 mineralny nie pamietam nazwy
olej dla R134a syntetyczny (estrowy) np PAG 46, PAG 100 lub SANDEN SP20 w zaleznosci od producenta kompresora klimy
Po czym poznać rodzaj klimy stary czy nowy czynnik:
1. Złączki do napełniania
dla R12 są gwintowane
dla R134a są typu szybkozłączka "klik"
2. po roku produkcji auta
do konca 1992 R12
od początku 1993 R134a
Alternatywny czynnik dla R12 bez przeróbek i dodatkowych kosztów
R409a lub najlepszym odpowiednikiem jest R22 który ciagle jest w obrocie legalnie.
R12 jest wycofana z uzytku od 1993r z racji powodowania m.in. dziury ozonowej
Dlatego dla R12 jest mały problem ponieważ jest to nielegalne.
Jak pisze podmówca nie mozna stosować R134a i R12 zamiennie z powodu mozliwosci uszkodzenia sprężarki i/lub węży
Mozna sie bawić w przerobienie klimy na R134a jednak jest tego duży koszt. weze osuszacz, skraplacz, uszczelnienia sprezarki, oringi ....
Olej dla R12 mineralny nie pamietam nazwy
olej dla R134a syntetyczny (estrowy) np PAG 46, PAG 100 lub SANDEN SP20 w zaleznosci od producenta kompresora klimy
Po czym poznać rodzaj klimy stary czy nowy czynnik:
1. Złączki do napełniania
dla R12 są gwintowane
dla R134a są typu szybkozłączka "klik"
2. po roku produkcji auta
do konca 1992 R12
od początku 1993 R134a
Alternatywny czynnik dla R12 bez przeróbek i dodatkowych kosztów
R409a lub najlepszym odpowiednikiem jest R22 który ciagle jest w obrocie legalnie.
co do 409 to jak najbardziejR409a lub najlepszym odpowiednikiem jest R22 który ciagle jest w obrocie legalnie
ale z 22 moze byc juz inaczej bo tenczynnik ma inne cisnienia pracy tzn wyższe
r12 jak i r409 beda pracować przy cisnieniu tłoczenia rzedu 8-15bar max
natomiast 22 juz powyzej 20bar calkiem inaczej sie ten gaz zpręża i nikomu nie dałbym gwarancji że nic sie nie posypie w układzie np sprężarka sie nie zatrze zwarzywszy na wieksze cisnienie i co z tym idzie wiekszą temperaturę na wyjsciu sprężarki.
ryzykować zawsze można ja osobiście takich manewrów nie robiłem zwarzywszy ze jest odpowiedni zamienik.
jesli ktoś chce ryzykować nie widze problemu posiadam r22 mozemy testować.
ewentualnie trzeba bylo by nabić układ 22 o jakieś 20% mniej.
czyli jesli np wchodzi 700gram r12 to ładujemy 560gram r22
wenon pisze:ale z 22 moze byc juz inaczej bo tenczynnik ma inne cisnienia pracy tzn wyższe
Wiesz tego nie pisałem bo tak czy siak goscie od klimy wiedzą o tym <ok>wenon pisze:ewentualnie trzeba bylo by nabić układ 22 o jakieś 20% mniej.
czyli jesli np wchodzi 700gram r12 to ładujemy 560gram r22
Ale w każdym razie dobre ze to napisałeś bo przynajmniej inni potrzebujący juz bedą wiedziec .
Jeśli ktos potrzebuje namiary na firmę zajmującą sie jeszcze R12 pisac na PW
Firma jest z Krakowa wiec dla tych co mają daleko będzie to mało opłacalne.
Namiarów tutaj nie podaje z wiadomych względów 8-) tylko PW
-
- Forum Audi 80
- Posty: 3
- Rejestracja: 05 gru 2008, 21:17
- Lokalizacja: dolnoslaskie
Witam. Również prosiłbym o info gdzie w okolicach Wrocławia można nabić klime R12, albo namiary na kogoś kto może nabić ją czynnikiem R134 zamiast R12? Chciałem nabić tym nowszym ale w okolicy nikt się nie chce tego podjąć. Zaczynają się upały a przyjemny chłodek w aucie przydałby się więc proszę o pomoc.
jak masz r12 to tylko ładujesz r12
jak r134a to r134a
te gazy nie są zamienne. nawet inne koncówki do nabijania są dla R12 i dla R134a
przeróbka klimy z R12 na R134a jest droga i praktycznie nieopłacalna.
do wymiany węze, osuszacz, chłodnica, zawory i przeróbka sprężarki.
taniej wyjdzie kupić używany zestaw klimy z rozbitka na r134a i przełożyć.
ewentualnie szukać warsztatów co mają zamiennik r12 czyli r409A
jak r134a to r134a
te gazy nie są zamienne. nawet inne koncówki do nabijania są dla R12 i dla R134a
przeróbka klimy z R12 na R134a jest droga i praktycznie nieopłacalna.
do wymiany węze, osuszacz, chłodnica, zawory i przeróbka sprężarki.
taniej wyjdzie kupić używany zestaw klimy z rozbitka na r134a i przełożyć.
ewentualnie szukać warsztatów co mają zamiennik r12 czyli r409A
w to akurat nie uwierze :roll: To nie jest takie proste - w budowie obu układów są znaczące różnice - układ na R12 długo nie pojedzie na nowym czynniku r134amati86 pisze:kolega jugo007 ma nabite czynnikiem R134 bez żadnej kombinacji, i śmiga jak zoto.
dlatego nie wieże w to że nie można nabić R134 jak oryginalnie jest R12.
zmienia się tylko końcówkę i ogień.
R12 i R134a to dwa zupełnie różne gazy których się ze sobą nie zamienia i nie miesza.
1. gazy te pracują pod innymi ciśnieniami roboczymi (sprężania i rozprężania)
2. Mają inne właściwości chemiczne
3. Dla tych gazów są zupełnie inne oleje dla jednego mineralny dla drugiego syntetyczny.
4. stosuje się inne węże ciśnieniowe jedne strukturalne a w przypadku r134a musi być z zawartością igielitu
dlatego
Ad1. inne czujniki ciśnienia i presostaty
np. blok zaworu dławiącego ma inną charakterystykę tzn wyższe ciśnienie.
Ad2 i 4 zazwyczaj węże ulegają uszkodzeniom lub się rozpuszczają. to samo dotyczy osuszacza
R134a jest dużo bardziej agresywny niż freon R12 dlatego wszystkie oringu muszą być silikonowe inaczej się poprostu rozpuszczą
ad3. wlanie niewłaściwego oleju skutkuje zatarciem spręzarki i zawaleniem całego układu m.in opiłkami metalu.
dla R12 mineralny dla R134a syntetyk
Wiesz przerobić koncówki to każde moze. Ale tak jak juz pisałem i zgodnie z moją wiedzą na ten temat taka klima nie będzie działać poprawnie.
są duże róznice praktycznie w każdym elemencie.
od węży przez ciśnienie gazu aż po olej
olej mineralny gdy zmiesza sie olejem syntetycznym (estrowym) robi się samr stały który zapycha wszystko i sprężarka sie psuje.
wystarczy ze kilka kropel oleju się pomiesza i zaczynają się dziać cuda.
Z moich źródeł wystarczy 2% aby wszystko się zapchało ...
to tak jakby do Benzyniaka nalać oleju napędowego.
płynne to płynne, pali się to pali ...
efekty zna chyba każdy co sie będzie działo. :roll:
Tak samo z klimą. System R12 a ktoś ładuje r134a w najlepszym wypadku będzie tylko mniejsza skuteczność chłodzenia. W najgorszym cały układ do czyszczenia ze smaru i opiłków, lub cały układ do wymiany ...
Nie są to moje wymysły czy coś. Tak zaprojektowali to inżynierowie. Podjedźcie do specjalistów od klimy i zapytajcie potwierdzą Wam to co ja napisałem.
Dlatego ja dalej twierdze ze takie coś nie ma prawa bytu. :roll:
są duże róznice praktycznie w każdym elemencie.
od węży przez ciśnienie gazu aż po olej
olej mineralny gdy zmiesza sie olejem syntetycznym (estrowym) robi się samr stały który zapycha wszystko i sprężarka sie psuje.
wystarczy ze kilka kropel oleju się pomiesza i zaczynają się dziać cuda.
Z moich źródeł wystarczy 2% aby wszystko się zapchało ...
to tak jakby do Benzyniaka nalać oleju napędowego.
płynne to płynne, pali się to pali ...
efekty zna chyba każdy co sie będzie działo. :roll:
Tak samo z klimą. System R12 a ktoś ładuje r134a w najlepszym wypadku będzie tylko mniejsza skuteczność chłodzenia. W najgorszym cały układ do czyszczenia ze smaru i opiłków, lub cały układ do wymiany ...
Nie są to moje wymysły czy coś. Tak zaprojektowali to inżynierowie. Podjedźcie do specjalistów od klimy i zapytajcie potwierdzą Wam to co ja napisałem.
Dlatego ja dalej twierdze ze takie coś nie ma prawa bytu. :roll: