Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Instalacje Gazowe (LPG)

Wszystko co związane z LPG
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wujo1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3937
Rejestracja: 28 lip 2008, 00:15
Lokalizacja: Sk-Ce

[All] Instalacje Gazowe (LPG)

Post autor: wujo1 » 16 maja 2009, 19:56

FAQ Instalacje Gazowe (LPG)
Witam
Postanowiłem zgromadzić trochę informacji o LPG z wielu źródeł, jak będziecie coś mieć ciekawego z LPG to proszę tutaj pisać . Może się przyda (jak tak to proszę do klejenie tematu do Ważne tematy )

:arrow: Co to jest LPG

LPG - Liquefied Petroleum Gas (płynny gaz ropopochodny) to mieszanina propanu-butanu nazywana też autogazem (chyba najpopularniejszy termin w Polsce). Wytwarzany jest najczęściej w procesach krakingu katalitycznego oraz pirolizy olefinowej. Autogaz jest uznany w Unii Europejskiej za paliwo ekologiczne, a wymagania europejskie na LPG są zawarte w dokumencie normalizacyjnym CEN2 (Europejski Komitet Normalizacyjny), sygnowanym PN-EN 589:2004. Stosunek propanu do butanu w LPG jest zależny od pory roku, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej prężności. Tak naprawdę Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny, a wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną. W Polsce, zgodnie z tą normą, tylko na okres zimowy (czyli od 1 listopada do 31 marca), przewidziano mieszankę A o wyższej zawartości propanu.

:arrow: Zanim napiszesz o problemach z LPG

1) - Zimny silnik uruchamiamy na benzynie i dopiero jak temp. cieczy chłodzącej osiągnie około 30 stopni,to przełączamy na gaz.Silnik można uruchamiać od razu na gazie,pod warunkiem,że temp. cieczy chłodzącej ma te minimum 30 stopni.Postępując w ten sposób unikniesz szybkiego remontu reduktora.Jeżeli uruchamiasz zimny silnik na LPG i masz problemy z zasilaniem gazowym,to najprawdopodobniej to jest przyczyną.Dodatkowo,jeżeli uruchomisz zimny silnik na gazie i uda ci się jechać na tym zasilaniu,to wzrasta zużycie gazu,ponieważ gaz zamiast w postaci gazowej,do komory spalania trafia w postaci cieczy.Przy nowej instalacji lub po regeneracji parownika,silnik będzie pracował elegancko,ale w bardzo krótkim czasie spowoduje to awarię reduktora.Silnik będzie wtedy nierówno pracował,będzie się dusił i nie będzie miał mocy,a nawet może zgasnąć.Dodatkowo może dojść do zamrożenia reduktora,co spowoduje unieruchomienie silnika.Jeżeli masz problemy z zasilaniem gazowym,sprawdź to,co jest opisane poniżej,a następnie sprawdź reduktor.

2) Zanim napiszesz,zastanów się kiedy wymieniałeś świece zapłonowe(przy zasilaniu gazowym wymienia się je nieco wcześniej niż zaleca producent silnika zasilanego na benzynie)..

3) Sprawdź stan przewodów WN - na zasilaniu gazowym pracują one z dużo większym obciążeniem niż na benzynie

4) Sprawdź stan filtra powietrza - on ma również dużo ważniejsze znaczenie podczas jazdy na LPG niż na benzynie

5) Przypomnij sobie kiedy ostatnio byleś na przeglądzie instalacji gazowej i kiedy był wymieniany filterek gazu,czyszczony reduktor oraz sprawdzane ustawienia na komputerze.

6) Sprawdź jaki jest poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym - jest to bardzo ważny element,ponieważ właśnie w reduktorze dzięki ciepłemu płynowi chłodzącemu,gaz z postaci ciekłej(w takiej postaci LPG jest tankowany do samochodu) przechodzi ze stanu ciekłego w gazowy(z wyjątkiem instalacji V generacji).

:arrow: Generacje instalacji LPG

I generacja
Do samochodów wyposażonych w gaźnik, wtrysk jednopunktowy lub wielopunktowy bez katalizatora

W tych systemach LPG w fazie ciekłej przechodzi ze zbiornika gazu poprzez wielozawór do reduktora-parownika (gdzie zostaje podgrzany przez wodzę pochodzącą z układu chodzenia) i przechodzi z fazy płynnej w fazę lotną i jest gotowy do zmieszania się z powietrzem. Dalej gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. W układach I generacji nie możliwości dostosowania układu zasilania do aktualnego sposobu pracy silnika (wzbogacenie mieszanki przy przyspieszaniu, odcinanie dopływu gazu przy zwalnianiu itp.).

II Generacja
Do samochodów wyposażonych w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda)

W takich pojazdach nie wolno stosować systemów I generacji ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora. Urządzenia te posiadają dodatkową elektronikę współpracującą z oryginalnymi czujnikami, które znajdują się na silniku. W tym układzie, podobnie jak w układach I generacji, gaz w fazie ciekłej dostaje się do reduktora-parownika, gdzie przechodzi w fazę lotną. Następnie gaz dostaje się poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu sterującego który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku.

IV Generacja
Wtrysk sekwencyjny, do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej - EOBD lub OBDII)

Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostały różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny. Z reduktora-parownika gaz doprowadzony jest do wtryskiwaczy SGI zamontowanych na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra. Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno. Dzięki temu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz, samochód uzyskuje znakomitą charakterystykę jezdną.
Systemy IV generacji dają następujące korzyści:brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym,pełną integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi),nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym (możliwość bezpiecznego stosowania w samochodach wyposażonych w plastikowe kolektory ssące),niska emisja szkodliwych dla zdrowia składników spalin (bezproblemowe spełnienie wymagań norm Euro 3 i Euro 4),automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika), oraz automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu.

:arrow: Silnik Diesla + LPG

* powoduje spalenie całości paliwa a nie tylko 80%, więc nie ma czarnego dymu z rury wydechowej,
* oszczędności przynajmniej 30% (w przypadku niektórych samochodów nawet 50%) w kosztach użytkowania paliwa,
* wzrost mocy -- firma instalująca LPG do diesla stara się, by nie przekroczył 10% aby oszczędzić skrzynię biegów, ale na specjalne życzenie wzrost mocy może być większy,
* LPG oczyszcza silnik i przedłuża jego żywotność,
* nie ma konieczności skomplikowanej przebudowy silnika (montażu instalacji zapłonowej).
Więcej informacji w tym linki poniżej
===» https://audi80.pl/all-silnik-diesla-lpg-vt16855.htm


:arrow: Zalety i Wady instalacji LPG

Zalety
- Instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki.
- Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG.
- LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu wydzielają mniej gazów cieplarnianych niż benzyna.
- LPG jest w Polsce dużo tańszy niż benzyna, stąd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem.

Wady
- zalecane jest (zwłaszcza zimą) uruchomienie silnika na benzynie,
- większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego,
- butla ogranicza funkcjonalność samochodu,
- większe są koszty przeglądów i serwisowania,
- zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną powoduje awarie pompy paliwa,
- w instalacjach starszych (podciśnieniowych - I i II generacji) istniało ryzyko fali wstecznej w kanale ssącym, stąd konieczny metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza ("kominek"),
- wyższa temperatura spalania niż benzyny powoduje szybsze zużycie silnika - jeden z mocno rozpowszechnionych mitów na temat instalacji LPG, temperatura spalania w głównej mierze zależy od składu mieszanki (a więc prawidłowej regulacji instalacji LPG) a nie od zastosowanego paliwa
- nieprawidłowo skonfigurowana instalacja LPG może powodować uszkodzenia układu wydechowego (np. sondy lambda lub katalizatora).

:arrow: Demontaż instalacji gazowej I oraz II generacji ( tu należą się gratulację dla kolegi widmo)

:arrow: https://audi80.pl/all-demontaz-insta ... t27636.htm

:arrow: Koszt montażu Instalacji LPG ogólne ceny

Instalacja podciśnieniowa (I generacja) - od 1000 zł
Instalacja podciśnieniowa (II generacja) - od 1300 zł
Wtrysk sekwencyjny gazu (IV generacja, silnik 4-cyl.) - 2000-3200 zł
Wtrysk sekwencyjny gazu (IV generacja, silnik 4-cyl. turbo) - 3000-4000 zł
Wtrysk sekwencyjny gazu (IV generacja, silnik V6, V8) - 2800-5000 zł
Wtrysk gazu w fazie ciekłej (V generacja, silnik 4-cyl.) - od 5500 zł

:arrow: Kalkulator opłacalności instalacji LPG
http://www.instalacje-lpg.pl/kalkulator ... az-lpg.php
http://www.technikajazdy.info/techniczn ... tu-zakupu/
http://www.statoil.pl/statoil/index.jsp ... &layout=17
http://www.autocentrum.pl/go/147__kalkulator_LPG.html

:arrow: Instalacje LPG z centrum (trzeba być zarejestrowanym lub zalogowanym)
http://www.centrum.audi80.pl/component/ ... lect/id,6/

:arrow: Strony o LPG
http://archiwum.automotoserwis.com.pl/a ... /artyk.htm dzięki spaykee
http://www.autocentrum.pl/go/524__Oceny ... 1__29.html (opinie o LPG)

:arrow: Na co zwrócić uwagę
Jeżeli instalacja gazowa została skonfigurowana poprawnie (odpowiedni parownik, właściwie wtryskiwacze itp.), to zadaniem właściciela auta jest pamiętanie o regularnej wymianie filtra gazu i, w razie potrzeby, regulacji ustawienia instalacji . Wszelkie zaniedbanie w szybkim tempie doprowadzić mogą do uszkodzeń silnika.
-Dobry filtr
Szczególnie w instalacjach wtryskowych warto zainwestować w lepsze filtry gazu, o wyższej skuteczności wyłapywanie zanieczyszczeń
-Zanieczyszczenia gazu
Osadzają się wewnątrz przewodów i zaworków, zmieniając ich parametry przepływowe. Elementy te należy regularnie czyścić .
-Regeneracja wtryskiwaczy
Wtryskiwacz gazu z czasem ulega zużyciu. Co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów warto sprawdzić, czy nie kwalifikuje się do naprawy.
Dobór parownika
Zbyt mały parownik (reduktor) może powodować nawet zamrożenie i pękanie węży. Dlatego musi być dopasowany do mocy silnika.

:arrow: Czynności obsługowe
I i II generacja
√ co 15 tys. km wymiana filtra fazy ciekłej
√ co 15 tys. km kontrola poprawności nastawów i ewentualnie regulacja
√ co 50-100 tys. km regeneracja lub wymiana reduktora, na jego trwałość niekorzystnie wpływa duży udział jazdy miejskiej oraz rozruch zimnego silnika na paliwie gazowym przy temperaturze otoczenia poniżej 10 °C.
IV generacja
√ co 10-15 tys. km wymiana filtra fazy ciekłej
√ co 15 tys. km kontrola poprawności nastawów i ewentualna regulacja z udziałem komputera
√ wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy
√ regeneracja / wymiana reduktora co 100-150 tys. km, w zależności od sposobu eksploatacji

:arrow: Prawdy i Mity
- LPG w silnikach turbo
Nie ma żadnych przeciwwskazań, jeżeli chodzi o montaż instalacji LPG w silnikach turbo, Tam jednak konieczne są odpowiednio skonfigurowane instalacje wtryskowe wysokiej klasy .
- "Strzał" gazu a przepływomierz
W samochodach z przepływomierzem powinien być zakładany wtrysk gazu.
- Regulacja instalacji wtrysku gazu
Nawet mając auto z wyrafinowaną instalacją wtrysku gazu, należy regularnie pojawiać się w warsztacie w celu sprawdzenia ustawienia układu. Poprawnie działająca instalacja nie powinna powodować absolutnie żadnych szarpnięć podczas jazdy. Każda nieprawidłowość jest sygnałem, że układ funkcjonuje niepoprawnie.

:arrow: Legalizacja zbiorników i butli LPG i CNG

a) legalizacje zbiorników na gaz propan - butan oraz gaz ziemny "metan" (badania doraźne) w pojazdach samochodowych sprowadzanych z zagranicy (jest to bezwzględny wymóg, który umożliwia zalegalizowanie instalacji gazowej LPG i CNG, która jest zamontowana w sprowadzanym pojeździe)

b) przeprowadzanie badan okresowych zbiorników samochodowych na gaz LPG i CNG , zamontowanych wcześniej przez zakład posiadający homologacje.

c) demontaż i montaż butli w pojeździe wraz ze sprawdzeniem szczelności instalacji

:arrow: Dane potrzebne do legalizacji butli LPG

1) Znak Homologacji
2) Data produkcji zbiornika
3) Numer seryjny zbiornika
4) Puste pole pozwalające na przedłużenie ważności zbiornika ( typ walcowy)


:arrow: Jak macie jakieś info na temat LPG to proszę tu umieszczać

Pozdrawiam wujo1 <piwo>
Ostatnio zmieniony 24 maja 2009, 14:54 przez wujo1, łącznie zmieniany 7 razy.
The Power of TDI! Bez Dymu Nie Ma Ognia!

Rebeca Linares,Asa Akira,Lupe Fuentes,Joanna Angels,Marie Luv,Britney Private,Lucy Belle,Aleska Diamond Jane Kyle,Sophie Lynx :)

Awatar użytkownika
grze
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3198
Rejestracja: 09 lip 2008, 17:57
Lokalizacja: południe

Post autor: grze » 09 mar 2010, 22:34

Temat o przyczynach tzw. wystrzałów :arrow: https://audi80.pl/80-b4-20-abk-przyc ... t13588.htm

triodak
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 43
Rejestracja: 30 sty 2010, 17:26
Lokalizacja: Poznań

Post autor: triodak » 11 cze 2010, 01:53

Instalacja III generacji

Jest to wtrysk ciągły gazu w fazie lotnej sterowany przez komputer gazowy. Wykorzystuje on wielopunktowe podawanie gazu w pobliże zaworów dolotowych przy pomocy króćców (dysz 3-4mm) wkręconych w kolektor dolotowy (jak w IVgen). Zastosowanie tej generacji systemu niweluje ryzyko wystrzału.
Układ składa się z reduktora stałociśnieniowego jak w IV gen z którego gaz trafia przez filtr fazy lotnej do dozatora opartego na silniczku krokowym (silniczek innej budowy niż w II gen). Z dozatora gaz trafia do dystrybutora (zwanego również rozdzielaczem) w którego mamy wkręcone kalibrowane dysze (jak przy wtryskiwaczach w IV gen). Od dysz do króćców kolektorowych idą wężyki równej długości. Gaz jest 'wtryskiwany' w pobliżu zaworów jednak nie ma tu sterowania długością wtrysku. Gaz wypływa dyszami ciągle a wielkość tego przepływu jest sterowana dozatorem (notabene silnik krokowy). Największą zmianę w stosunku do II gen przeżył sterownik (komputer gazowy) który nie steruje silniczkiem na podstawie sygnału z sondy lambda tylko na podstawie zapisanych w nim map. Sonda służy do korekcji. Komputer pracujący równolegle z ECU (W sensie wyliczania ilości potrzebnego gazu).
Dlatego taki układ to najlepsze co mogło spotkać silnik na mechanicznym wtrysku. Rozbudowane możliwości komputera powodują minimalne straty mocy na LPG. Ich strojenie jest trudniejsze i bardziej czasochłonne. W końcu trzeba opracować mapy dla silnika a nie wielu gazowników to potrafi. W porównaniu do sekwencji ledwo zaistniały na Polskim rynku.
Na dzień dzisiejszy układy nie są już produkowane i generalnie prawie nie dostępne. Najpopularniejsze były: Landi Renzo IGS i BRC Just Heavy. Ten drugi jest jeszcze ponoć do kupienia u dystrybutora (2200zł).


Instalacja V generacji

Jest to układ wtryskujący LPG (gaz w formie ciekłej) przy pomocy wtryskiwaczy podobnych w budowie do wtryskiwaczy benzynowych. Nie ma tu reduktora ponieważ zamiana 'LPG' na 'gaz' jest zbędna. W butli pojawia się pompa gazu która pompuje (10-12atm) LPG przez filtr do wtryskiwaczy (listwy wtryskiwaczy LPG). [W niższych generacjach LPG wypływa z butli pod własnym ciśnieniem.] Układ jest wzbogacony dodatkowo o przewód powrotny którym nadmiar LPG wraca do butli. Sterowanie wtryskiem LPG odbywa się na tej samej zasadzie jak w IV generacji. ECU silnika normalnie zbiera sygnały (TPS, RPM, temp, MAP, lambda) i na ich podstawie wysterowywuje początek i czas trwania wtrysku wtryskiwaczy benzyny. Złączki od wtryskiwaczy benzyny są podpięte do komputera gazowego który na podstawie sygnału czasu otwarcia wtryskiwaczy benzyny oblicza czas otwarcia wtryskiwaczy LPG by dostarczyć równowartość energetyczną w formie LPG. [W IV gen wartość ta jest korygowana odczytami ciśnienia i temp z listwy wtryskiwaczy gazu].
Nie ma podpinania się do sondy, przepustnicy czy cięcia jakichś przewodów. Instalacja bardzo kulturalna technicznie dla silnika. Najwiekszym jej problemem jest słaby gazownik.
O ile w dobrej (ustawienie i jakość komponentów) instalacji IV gen możliwe jest minimalne poprawienie Nm i KM w porównaniu do Pb, to w V gen lepsze osiągi są w standardzie.
Instalacja bardzo dobra ale niestety droga i mało popularna.


Instalacja VI(?) generacji [beta]

Oficjalnie nie istnieje. Trwaja prace nad instalacją która pozwoli zasilać gazem silniki o bezpośrednim wtrysku paliwa (benzyny) do cylindrów.
Najbardziej prawdopodobne rozwiązanie to nieznacznie zmodyfikowany układ IV lub V gen.
Wtrysk 'gazu' lub 'LPG' byłby realizowany po staremu w okolicach zaworów dolotowych. Jednakże komputer gazowy nie odcinałby całkowicie wtryskiwaczy benzyny. Aby zapobiec zapieczeniu czy innemu uszkodzeniu wtryskiwaczy benzyny (pracujących w komorze spalania) które są naturalnie chłodzone i smarowane przepływającą przez nie benzyną proponuje się by wtryskiwacze benzynowe i GAZowe pracowały równocześnie. Np benzynowe co 20-sty wtrysk zadziałają/albo cały czas z minimalnym czasem otwarcia.
Jakość spalania (normy spalin), trwałość wtryskiwaczy gazowych, itp wymagają jeszcze dużo pracy w tej dziedzinie. Badania trwaja.
Wiadomo że układ bedzie drogi a dodatkowo spalanie benzyny nie spadnie do 0% (praca równoległa/naprzemienna) czyli czas zwracania się instalacji znacznie się wydłuży.


Trochę bardziej rozszerzone informacje o LPG.
:arrow: http://www.gazeo.pl/abc_autogazu.php

Forum na temat LPG. Kompedium wiedzy obowiązkowe do przeczytania jeśli nosimy się z zamiarem zagazowania silnika.
:arrow: http://lpg-forum.pl
- obejrzymy jak powinny wyglądać dobre sekwencje (IV gen) oraz jak takie instalacje wyglądać nie powinny.
- poznamy dobre zakłady instalujące instalację gazową i złe zakłady 'druciarskie' które za 1500zł w górę dają tak naprawdę jedynie certyfikat założenia LPG.
- dowiemy się o każdym aspekcie pracy układu LPG, jego komponentow, które komponenty są naprawde dobre jakościowo a które to tylko Cena Czyni Cuda.
- wybierzemy komputer, reduktor, wtryski i dysze które podziałają przez 150tyś km
- nawet dowiemy się gdzie wywiercić dziury w kolektorze pod 'wtryski' (dysze kolektorowe) i jak je uszczelnić (np. klej Loctite)

Tu można sciągnąć instrukcje, schematy połączeń i oprogramowanie do sterowników LPG.
:arrow: http://www.pliki.drypa.pl/

<ok>
Audi A4 1.8T
SZUKAJ! :arrow:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasilanie LPG”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga