[All diesel] Rozbieganie turbo diesla.
- trepek
- Forum Audi 80
- Posty: 5446
- Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
- Imię: Grzegorz
- Model: Inny
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.6 ABC+lpg
- Lokalizacja: Olkusz
[All diesel] Rozbieganie turbo diesla.
Jak zapewne część z Was wie a część jeszcze nie, w turbo dieslach istnieje takie zjawisko jak "rozbieganie silnika".
Pierw filmik:
http://www.joemonster.org/filmy/30891/Zatarcie_silnika
Pacjent: Volvo V40.
Przyczyna: padnięty pierścień uszczelniający łożysko w turbinie.
Efekt końcowy: zatarcie silnika, turbiny, pompa równiez mogła zostać uszczkodzona od obrotów, najprawdopodobniej urwanie wału korbowego, rozwalenie bloku, głowicy i maski przez latające tłoki.
Co robić w takim wypadku:
1) Wyłączenie zapłonu nic nie da, ponieważ silnik spala olej wypluwany przez turbine a powyżej 1700-2000 obrotów hamując silnikiem, pompa wtryskowa nie podaje paliwa więc jej wpłyn na przyśpieszanie silnika będzie żaden a zawsze możemy kręcić kierownicą.
2) Nie zatrzymywać się tylko postarać się zdusić silnik na jak najwyższym biegu naciskając z całej siły hamulec.
3) Jeśli zdarzy się to na postoju to wyłączyć silnik, otworzyć maskę i uciąć/wyrwać przewód łączący turbo z kolektorem - pozbawimy wtedy silnik źródła paliwa, czyli oleju wyrzucanego przez turbo. Raczej nie próbować wbić biegu i starać się zgasić silnik bo NM turbo diesla zmielą sprzęgło od razu i mogą dodatkowo skrzynie uszkodzić.
4) Jeśli nie uda się wyłączyć silnika to po 2 minutach uciekać gdzie pieprz rośnie bo latający tłok może zabić. Uciekać w kiesunku równoległym z osią wału korbowego.
Jak zapobiegać?
- dobry olej
- terminowa wymiana
- nie pałować na zimnym oleju, szczególnie zaraz po odpaleniu
Komentarze mile widziane. Treść postu zawiera przemyślenia autora poparte obserwacjami i zdobytą wiedzą.
Pierw filmik:
http://www.joemonster.org/filmy/30891/Zatarcie_silnika
Pacjent: Volvo V40.
Przyczyna: padnięty pierścień uszczelniający łożysko w turbinie.
Efekt końcowy: zatarcie silnika, turbiny, pompa równiez mogła zostać uszczkodzona od obrotów, najprawdopodobniej urwanie wału korbowego, rozwalenie bloku, głowicy i maski przez latające tłoki.
Co robić w takim wypadku:
1) Wyłączenie zapłonu nic nie da, ponieważ silnik spala olej wypluwany przez turbine a powyżej 1700-2000 obrotów hamując silnikiem, pompa wtryskowa nie podaje paliwa więc jej wpłyn na przyśpieszanie silnika będzie żaden a zawsze możemy kręcić kierownicą.
2) Nie zatrzymywać się tylko postarać się zdusić silnik na jak najwyższym biegu naciskając z całej siły hamulec.
3) Jeśli zdarzy się to na postoju to wyłączyć silnik, otworzyć maskę i uciąć/wyrwać przewód łączący turbo z kolektorem - pozbawimy wtedy silnik źródła paliwa, czyli oleju wyrzucanego przez turbo. Raczej nie próbować wbić biegu i starać się zgasić silnik bo NM turbo diesla zmielą sprzęgło od razu i mogą dodatkowo skrzynie uszkodzić.
4) Jeśli nie uda się wyłączyć silnika to po 2 minutach uciekać gdzie pieprz rośnie bo latający tłok może zabić. Uciekać w kiesunku równoległym z osią wału korbowego.
Jak zapobiegać?
- dobry olej
- terminowa wymiana
- nie pałować na zimnym oleju, szczególnie zaraz po odpaleniu
Komentarze mile widziane. Treść postu zawiera przemyślenia autora poparte obserwacjami i zdobytą wiedzą.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 16:55 przez trepek, łącznie zmieniany 1 raz.
- trepek
- Forum Audi 80
- Posty: 5446
- Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
- Imię: Grzegorz
- Model: Inny
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.6 ABC+lpg
- Lokalizacja: Olkusz
Serio? Pokaż linka Raczej trudno by był to plagiat, gdy filmik na JM pojawił się dopiero wczoraj i po obejrzeniu tego filmiku postanowiłem sam od siebie założyć odpowiedni temat.goldi j51 pisze:Temat z forum A4 ale niech będzie
Z chęcią przeczytam co autor podobnego temat na forum A4 zawarł w swojej wypowiedzi, co przeoczyłem w toku swojego rozumowania a czego On nie zawarł (o ile takie coś oczywiście jest).
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Dobre "wrzuć bieg i puść sprzegło "słychać poradę ...tak jak piszesz trepek, przy takich obrotach tarcza od razu spalona ,ewentualnie skrzynia idzie w proszek .Jedyne wyjście to tak jak piszesz zerwać dolot z turbiny ...tylko jak to zrobić gołymi rękami i mając śmierć w oczach od latających tłoków :mrgreen: Dla zdających sobie sprawę że tak sie moze zdazyć ,jedyne wyjscie jak turbo diesel zaczyna przyspieszać bez gazu ,dusić hamulec na biegu i modlić się żeby sprzęgło nie klękło
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 17:09 przez MUNIOR, łącznie zmieniany 1 raz.
- leszek_gdansk
- Forum Audi 80
- Posty: 95
- Rejestracja: 29 sie 2010, 14:39
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Do tego trzeba zimnej krwi i wiedzy że tak sie moze zdarzyć .Najlepiej od razu przywiesić ten nożyk przy rurze od dolotu :mrgreen: jak młoteczek przy szybie w autobusie ,a fabryka powinna umieścić napis "w razie rozbiegania się silnika ciąć tutaj "i strzałeczka :mrgreen: Dobra żartowałem bo temat poważny a ja sobie jaja robię :roll:trepek pisze:MUNIOR napisał/a:
tylko jak to zrobić gołymi rękami i mając śmierć w oczach od latających tłoków
W bagażniku mam zestaw narzędzi oraz nożyk techniczny z dobrym ostrzem. Powinien gumę dolotową bez problemu przeciąć.
- trepek
- Forum Audi 80
- Posty: 5446
- Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
- Imię: Grzegorz
- Model: Inny
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.6 ABC+lpg
- Lokalizacja: Olkusz
Sądzę, że pod wpływem adrenaliny spokojnie by się ją wyrwało.goldi j51 pisze:żeby odkręcić osłone silnika z góry
Napewno rozbieganie silnika nie jest zdarzeniem typu "złapanie kapcia" i człowiek różnie może zareagować. Najważniejsze by być świadomym, co kiedyś pewnego czarnego poranka może się stać i jak temu ewentualnie przeciwdziałać.
Chociaż zdaję sobie sprawę, że przedstawianie sytuacji na forum a doświadczenie takiej sytuacji w życiu codziennym to dwa różne światy.
- tokarka606
- Forum Audi 80
- Posty: 606
- Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
- Lokalizacja: ZKO
I co wtedy zrobić? Bo raczej weza od turbo sie nie urwie:)Ja tylko dodam ,że w dieslu bez turbo takie zjawisko również może mieć miejsce >Mój kolega miał kiedyś taki przypadek w golfie 1.6D a przyczyna były zużyte pierścienie zgarniające.
Ktoś mnie uprzedził
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 22:17 przez comd89, łącznie zmieniany 1 raz.