[B3 1.8PM 89] Samodzielny remont góry silnika
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
[B3 1.8PM 89] Samodzielny remont góry silnika
Postanowiłem założyć nowy temat, ze względu na indywidualne rozpatrzenie kwestii remontu mojego silnika.
Audi 80 B3 1.8 PM 8V AKM typ: 89, 1989
W mojej audiczce jak już gdzieś wspominałem, jest ori silnik z 1989 roku.
Prawdopodobnie nigdy nie remontowany. Przebieg wg licznika 340.000km.
Od czterech latach zdarzają się stuki hydro-popychaczy. To by było jeszcze do zaakceptowania gdyby nie fakt, że dość długo jeździłem z niesprawnym termostatem. Po jego wymianie, kiedy silnik nagrzewa się już do temperatury roboczej 90`C, efektem ubocznym stały się wycieki oleju. A przede wszystkim wyciek z kanału olejowego na łączeniu głowicy silnika z blokiem (w tym charakterystyczniejsze zaokrąglonym miejscu pomiędzy 2 a 3 świecą).
Dość często czyściłem to miejsce w celu dokładnej diagnozy, czy to na pewno z tego miejsca cieknie.
I to by był w zasadzie taki mały wstęp do mojego problemu
Niestety na chwilę obecną nie jestem w stanie tak po prostu oddać auta do mechanika.
Dlatego noszę się z zamiarem wymontowania głowicy i zabraniu jej na "wycieczkę" po zakładach w których by ją poddali mechanicznej obróbce (planowanie, frezowanie gniazd zaworowych), następnie wymiana uszczelek popychaczy, simeringu na wałku rozrządu.
Moje zadanie polegałoby na wkręceniu nowych szpilek założeniu nowej uszczelki głowicy, skręceniu całości i ustawieniu rozrządu.
Ewentualnie gdyby się okazało, że głowica jest pęknięta, to auto zostaje w garażu do czasu zakupu drugiej głowicy.
W związku z tym mam kilka pytań
1. Jaką kupić uszczelkę (zachowując oryginalne parametry)?
2. Czy warto wymienić coś o czymś wcześniej nie wspomniałem?
3. Jakim olejem zalać silnik po tej naprawie? Dodam, że kompresja jest idealna.
...z racji wycieków obecnie zalałem silnik minerałem 15W40 :oops:
4. Jaki jest typ i liczba poszczególnych elementów: uszczelka patentowa wałka rozrządu, uszczelniacze zaworowe itd.
5. Na co zwrócić szczególną uwagę przy naprawie?
6. Czy trzeba wymieniać łożyska wałka rozrządu?
7. Jaki będzie przybliżony koszt części/usług wykonanych w warsztacie?
Mile widziane wszelkie podpowiedzi na ten temat. Dziękuje
Audi 80 B3 1.8 PM 8V AKM typ: 89, 1989
W mojej audiczce jak już gdzieś wspominałem, jest ori silnik z 1989 roku.
Prawdopodobnie nigdy nie remontowany. Przebieg wg licznika 340.000km.
Od czterech latach zdarzają się stuki hydro-popychaczy. To by było jeszcze do zaakceptowania gdyby nie fakt, że dość długo jeździłem z niesprawnym termostatem. Po jego wymianie, kiedy silnik nagrzewa się już do temperatury roboczej 90`C, efektem ubocznym stały się wycieki oleju. A przede wszystkim wyciek z kanału olejowego na łączeniu głowicy silnika z blokiem (w tym charakterystyczniejsze zaokrąglonym miejscu pomiędzy 2 a 3 świecą).
Dość często czyściłem to miejsce w celu dokładnej diagnozy, czy to na pewno z tego miejsca cieknie.
I to by był w zasadzie taki mały wstęp do mojego problemu
Niestety na chwilę obecną nie jestem w stanie tak po prostu oddać auta do mechanika.
Dlatego noszę się z zamiarem wymontowania głowicy i zabraniu jej na "wycieczkę" po zakładach w których by ją poddali mechanicznej obróbce (planowanie, frezowanie gniazd zaworowych), następnie wymiana uszczelek popychaczy, simeringu na wałku rozrządu.
Moje zadanie polegałoby na wkręceniu nowych szpilek założeniu nowej uszczelki głowicy, skręceniu całości i ustawieniu rozrządu.
Ewentualnie gdyby się okazało, że głowica jest pęknięta, to auto zostaje w garażu do czasu zakupu drugiej głowicy.
W związku z tym mam kilka pytań
1. Jaką kupić uszczelkę (zachowując oryginalne parametry)?
2. Czy warto wymienić coś o czymś wcześniej nie wspomniałem?
3. Jakim olejem zalać silnik po tej naprawie? Dodam, że kompresja jest idealna.
...z racji wycieków obecnie zalałem silnik minerałem 15W40 :oops:
4. Jaki jest typ i liczba poszczególnych elementów: uszczelka patentowa wałka rozrządu, uszczelniacze zaworowe itd.
5. Na co zwrócić szczególną uwagę przy naprawie?
6. Czy trzeba wymieniać łożyska wałka rozrządu?
7. Jaki będzie przybliżony koszt części/usług wykonanych w warsztacie?
Mile widziane wszelkie podpowiedzi na ten temat. Dziękuje
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
- percevalle
- Audi 80 Klub
- Posty: 768
- Rejestracja: 31 mar 2009, 13:51
- Lokalizacja: zamość/lubelskie
Uszczelki i uszczelniacze dostaniesz od ręki w każdym motoryzacyjnym w komplecie, wiec nie ma sensu wymieniać co wchodzi w skład. Uszczelniaczy zaworowych masz oczywiście tyle ile zaworów4. Jaki jest typ i liczba poszczególnych elementów: uszczelka patentowa wałka rozrządu, uszczelniacze zaworowe itd.
Na kolejność odkręcania i dokręcania każdej śruby i na moment z jakim dokręcasz. Jeśli tego nie zrobisz dobrze, to remont po 1000-2000km będziesz mógł powtórzyć.Patrique pisze:5. Na co zwrócić szczególną uwagę przy naprawie?
Przede wszystkim powinieneś mieć dobry (nie najtańszy) klucz dynamometryczny - bez niego nie podchodź do głowicy nawet
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Jeśli chodzi o klucz dynamometryczny to oczywiste, że to jest jedno z podstawowych narzędzi przy tego rodzaju pracach.
Zastanawiałem się jednak czy zanim bym przystąpił do jakichkolwiek prac związanych z głowicą, to czy nie można by spróbować jej na jaki czas dociągnąć jeszcze na szpikach?
Najbardziej mi się rozchodzi o wyciek oleju. Bo popychacze mogą zaczekać.
Wizja własnego garażu przeciągnie mi się nieco w czasie, może nawet do lata.
Zastanawiałem się jednak czy zanim bym przystąpił do jakichkolwiek prac związanych z głowicą, to czy nie można by spróbować jej na jaki czas dociągnąć jeszcze na szpikach?
Najbardziej mi się rozchodzi o wyciek oleju. Bo popychacze mogą zaczekać.
Wizja własnego garażu przeciągnie mi się nieco w czasie, może nawet do lata.
- percevalle
- Audi 80 Klub
- Posty: 768
- Rejestracja: 31 mar 2009, 13:51
- Lokalizacja: zamość/lubelskie
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- zawodnik88
- Forum Audi 80
- Posty: 244
- Rejestracja: 24 lip 2008, 21:52
- Lokalizacja: Dąbrowa górnicza
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Czy dobrze zrozumiałem, że to akurat to miejsce (to zaokrąglenie)?zawodnik88 pisze:jest charakterystyczne miejsce pocenia się uszczelki w tych silnikach i taka rzecz nie dyskwalifikuje uszczelki do wymiany a dokręcenie śrub i tak nic nie pomoże tylko zaszkodzi
Na zdjęciu nie jest zbyt mokre, bo wtedy jeszcze tylko się pociło. Na chwilę obecną jest dużo większy zaciek.
Odnoszę wrażenie, że jest to powodem wcześniejszego niedogrzania silnika. W dodatku wymieniłem olej z 15W40 na półsyntetyk 10W40 ...i wtedy silnik zaczął się pocić.
Podobnie sprawa się ma z uszczelką pod klawiaturą, którą wymieniałem 4 lata temu i teraz znowu przepuszcza.
Czy zmiana gatunku oleju na rzadszy może mieć aż tak wielki wpływ? Poprzedni właściciel jeździł na mineralnym 10 lat. Tylko mnie coś odbiło i zmieniłem na rzadszy Mobil 1 :roll: .
Co do moich wątpliwości i rozmyślania nad innymi alternatywnymi rozwiązaniami (jak np. dociągnięcie na szpilkach) to ma to związek z tym, że silnik chodzi naprawdę idealnie.
Jedyna rzecz do której się można przyczepić to uszczelniacze zaworowe. Choć i tak nie jest z nimi jeszcze najgorzej.
Dlatego nie zbyt chętnie chciałbym cokolwiek w nim ruszać, jeśli to nie jest naprawdę konieczne.
- zawodnik88
- Forum Audi 80
- Posty: 244
- Rejestracja: 24 lip 2008, 21:52
- Lokalizacja: Dąbrowa górnicza
rzadszy olej mógł się przyczynic do tego że zaczeła się pocić uszczelka w tym miejscu. Ja jakiś rok temu też wymieniłem olej na półsyntetyk i również zaobserwowałem że olej mi w tym zaokragleniu bardziej wychodzi i postanowiłem że jednak zostane przy mineralnym i tak zrobiłem od tego czasu już silnik jest suchy
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
No właśnie z dużym zainteresowaniem czytałem ten temat...konrad81 pisze:Ja wlasnie zrobilem u siebie taki zabieg i powiem Ci, ze to nie to auto...
Tylko nie wiem czy poradziłbym sobie z takimi przeróbkami. Chodzi mi o to, że można coś za bardzo spiłować :mrgreen: ... a głowica wiadomo, element nie tani :-o .
Na brak kucy to w sumie nie narzekam. Obstawiam tak z 85KM 8-) , ale mam w planach zrobić wykres na hamowni i wtedy będzie wszystko jasne.
[ Dodano: 2011-01-08, 00:20 ]
To mnie trochę pocieszyłeś. W sumie to póki co wymienię olej na mineralny i zobaczymy co będzie dalej. Przy okazji wyczyszczę porządnie to miejsce. Rozumiem, że u Ciebie już nico a nico wycieku? <ok>zawodnik88 pisze:...zaobserwowałem że olej mi w tym zaokragleniu bardziej wychodzi i postanowiłem że jednak zostane przy mineralnym i tak zrobiłem od tego czasu już silnik jest suchy
Jezeli sie czujesz nie pewnie przy zdjeciu glowicy itd to za porting kanalow dolotowych sie nie zabieraj.
Jaki masz przebieg? z tego co pisales to silnik nie wykazuje zadnych odchylen od normy wiec po co ci olej mineralny? tym mu napewno nie pomozesz. Jak leci bardzo to kombinuj zeby to zrobic w przyszlosci i tyle. Polsrodkami typu zmianan na olej mineralny nic dobrego nie wskurasz.
Jaki masz przebieg? z tego co pisales to silnik nie wykazuje zadnych odchylen od normy wiec po co ci olej mineralny? tym mu napewno nie pomozesz. Jak leci bardzo to kombinuj zeby to zrobic w przyszlosci i tyle. Polsrodkami typu zmianan na olej mineralny nic dobrego nie wskurasz.
Jest jeszcze sprawa jaki półsyntetyk lejesz?
Ja od paru lat leje Valvoline MaxLife 10W40 i nawet w gulfie który miał nalatane 340tys bez remontu głowicy nie było żadnych wycieków. Obecne auto miałem zalane Lotosem 10W40 i troche oleju na 1000km ubywało, po wymianie na ten Valvoline ponad 1,5 roku żadnego wycieku, klekotania zaworów czy tym podobnych objawów. A przebieg też raczej w okolicach 260tyś chociaz licznikowo 160tys - w 22letnim aucie :lol:
Ja od paru lat leje Valvoline MaxLife 10W40 i nawet w gulfie który miał nalatane 340tys bez remontu głowicy nie było żadnych wycieków. Obecne auto miałem zalane Lotosem 10W40 i troche oleju na 1000km ubywało, po wymianie na ten Valvoline ponad 1,5 roku żadnego wycieku, klekotania zaworów czy tym podobnych objawów. A przebieg też raczej w okolicach 260tyś chociaz licznikowo 160tys - w 22letnim aucie :lol:
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Nie tyle, że nie pewnie. Bo jakąś wiedzę tam mam. To nie jest przecież aż tak skomplikowane.Słonik pisze:Jezeli sie czujesz nie pewnie przy zdjeciu glowicy itd to za porting kanalow dolotowych sie nie zabieraj.
Poza tym mam znajomego mechanika, który by mi pomógł w razie czego złożyć to wszystko do kupy. Mój przebieg to około 320tys. :roll: awaria licznika jakis czas temu i zacząłem notować w zeszycie <ok> . Olej to Mobil 1 semi-synthetic 10W40. Teraz z domieszką Lotosa 15W40, bo inaczej bym zbankrutował kupując 5L pólsyntetyka na 2 miesiące